ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اتیوپی: مرکز تیگرای در آستانه تصرف است

نیروهای فدرال اتیوپی می‌گویند که شهری در ۵۰ کیلومتری شمال مکله، مرکز ایالت تیگرای را تصرف کرده اند و حالا به سمت این شهر پرجمعیت در حرکت هستند.

ارتش اتیوپی در ساعات پایانی روز جمعه اعلام کرد که نیروهای فدرال در چند روز آینده مرکز تیگرای را تصرف خواهند کرد. یک روز پیش از آن نخست وزیر اتیوپی آبی احمد گفت که «آخرین مرحله» حمله به ایالت تیگرای در جریان است.

سربازان ارتش اتیوپی - عکس از shutterstock

ژنرال حسن ابراهیم جمعه ۲۷ نوامبر/ ۷ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای فدرال شهر ویکرو در ۵۰ کیلومتری شمال مکله مرکز تیگرای را تصرف کرده‌اند و «مکله را در دو- سه روز آتی تصرف خواهد کرد». او گفت که ارتش شهرهای دیگری را نیز به کنترل خود درآورده است.

جبهه آزادی‌بخش مردمی تیگرای (TPLF) هنوز به این ادعا پاسخی نداده است.

اثبات یا رد ادعاهای دولت اتیوپی یا جبهه آزادی‌بخش تیگرای به خاطر قطع خطوط تلفن و اینترنت در منطقه مشکل است. راه‌های ارتباطی و مواصلاتی به تیگرای نیز به شدت تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

یکشنبه گذشته دولت به جبهه آزادی‌بخش تا چهارشنبه مهلت داد تا تسلیم و خلع سلاح شود یا در غیراین‌صورت ارتش به مکله حمله خواهد کرد. مکله ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. تصمیم دولت برای حمله به مکله نگرانی‌ گروه‌های امدادرسانی در خصوص تلفات انسانی را بالا برده است.

بعد از ماه‌ها تنش میان دولت و جبهه آزادی‌بخش تیگرای، آبی احمد اوایل نوامبر سال جاری ارتش را به منطقه اعزام کرد. هر دو طرف حاکمیت دیگری را نامشروع قلمداد می‌کنند.

نخست‌وزیر اتیوپی که برنده جایزه صلح نوبل در سال گذشته بود رهبران تیگرای را متهم کرده است که با حمله به نیروهای فدرال مستقر در این ایالت جنگ را آغاز کرده‌اند. جبهه آزادی‌‌بخش می‌گوید که حمله مزبور پیشگیرانه بوده است.

آبی که روز پنج‌شنبه شروع «مرحله پایانی» تصرف تیگرای را اعلام کرد به فرستاده صلح اتحادیه آفریقا گفت که دولتش از شهروندان غیرنظامی در تیگرای محافظت می‌کند و حاضر است که با نمایندگانی که «به صورت قانونی» در منطقه فعال هستند گفت‌وگو کند.

در این بین یک خمپاره شلیک شده از تیگرای جمعه شب اریتره را هدف قرار داد. این دومین حمله از نوع خود به اریتره بعد از آغاز درگیری‌هاست.

جبهه آزادی‌بخش تیگرای دولت را متهم کرده که از حمایت ارتش اریتره برای حملات خود بهره برده است، اتهامی که دولت اتیوپی رد می‌کند.

در پی حملات هوایی و زمینی ارتش به تیگرای، در این مدت هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که ۱.۱ میلیون اتیوپیایی به خاطر این درگیری‌ها به کمک احتیاج دارند.

تا کنون ۴۳ هزار پناهجو به سودان فرار کرده‌اند. سازمان ملل تخمین می‌زند که این رقم در شش ماه به ۲۰۰ هزار نفر برسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    این تنش ها و کشتارها و تصاحبات چیزی بجز پدیدار شدن منابع نفتی و گازی دراین مناطق نیست که بدستور کارتل های نفتی و سرمایه گذاران این مناطق به آنها تعلق داشته باشد و چندغازی ازدرامدهای آن نصیب حکومت اتیوپی کند...درایرران هم چنین بوده و می باشد که بمحض مشخص شدن منابعی بی درنگ به جان روستائیان می افتند ..که بله این زمین ها متعلق به سپاه است و باید این مناطق را خالی کنید !!!