ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سیل و آب‌گرفتگی در خوزستان و چند استان دیگر ایران

بارندگی شدید بار دیگر به آب‌گرفتگی شهرهای خوزستان انجامید. اداره‌ها و بانک‌های چندین شهر تعطیل شده‌اند. هفت استان دیگر نیز با سیل و آب‌گرفتگی مواجهند.

شهرهای استان خوزستان در روزهای اخیر بر اثر بارندگی‌های قابل توجه دچار آب‌گرفتگی شده‌اند؛ معضلی که هر سال در فصل بارندگی تکرار می‌شود. با بارش‌های روزهای گذشته، ذخیره‌های سدهای خوزستان نیز رو به پرشدن است و هواشناسی از بارندگی‌های شدید دوباره در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه پیش رو خبر می‌دهد. سیل و آب‌گرفتگی در هفت استان دیگر ایران نیز مشکل‌آفرین شده است.

آبگرفتگی در اهواز، نهم آذر ــ عکس: تسنیم

سیل در خوزستان

سامانه بارشی پرقدرتی از پنج‌شنبه هفته گذشته ۶ آذر وارد خوزستان شد و روزهای شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ آذر به اوج رسید.

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان اعلام کرد که در روزهای اخیر ماهشهر با ۱۶۰,۷ میلیمتر بارندگی بیشترین بارش را شاهد بوده و بارندگی در بهبهان، ایذه، دزفول و اهواز به ترتیب به ۱۰۰,۶،‌ ۹۳,۱، ۷۷,۲ و ۵۲,۹ میلیمتر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) بیشتر مناطق شهرهای اهواز، ماهشهر، آبادان، بندر امام، رامشیر، شوشتر، رامهرمز، شوش و امیدیه دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و زندگی روزمره مردم مختل شده است.

به همین دلیل، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه یکشنبه ۹ آذر اعلام کرد که تمامی اداره‌ها و بانک‌های شهر اهواز و شهرستان‌های ماهشهر و کارون دوشنبه ۱۰ آذر تعطیل خواهند بود.

یکشنبه نیز در اعلامیه‌ای دیرهنگام ساعت ۹ صبح اداره‌ها و بانک‌های اهواز، ماهشهر، رامشیر و امیدیه تعطیل شدند که به گفته امید بن عباس، معاونت استانداری، به «سردرگمی» مردم و کارکنان انجامید.

معضل تکراری آب‌گرفتگی شهرهای خوزستان

در ماهشهر که بیشترین بارندگی را در روزهای اخیر به خود دیده، آب خیابان‌ها را فرا گرفته و به خانه‌ها وارد شده است.

آب‌گرفتگی در اهواز، نهم آذر ــ عکس: تسنیم

در اهواز، تنها پس از ۳۰ میلیمتر بارش،‌ آب‌گرفتگی معابر را مسدود کرد و به گزارش خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران، آب به خانه‌های مسکونی نیز نفوذ کرد.

به گفته فاضل عبیات، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان،‌ در بندر امام هم آب وارد خانه‌های مردم شده است و تخلیه آب و ضدعفونی منازل مسکونی در دستور کار قرار دارد.

طبق اعلام جمعیت هلال احمر خوزستان تیم‌های ارزیاب این جمعیت در حال ارزیابی آسیب‌های وارده آب‌گرفتگی در شهرستان‌های رامشیر، ماهشهر، بندر امام و رامهرمز هستند.

روستاهای بسیاری نیز با آب‌گرفتگی مواجه شده‌اند؛ از جمله در شوش که فرمانداری آن از آب‌گرفتگی در ۲۰ روستا خبر داده.

معضل آب‌گرفتگی شهرهای خوزستان به دلیل ناتوانی در مدیریت آب‌های سطحی، معضلی قدیمی است. کانال‌ها و آبراهه‌ها نیاز به بازسازی و توسعه دارند و فاضلاب نیز مشکلات فراوانی دارد. با بارندگی، فاضلاب‌ نیز در نقاطی بالا می‌زند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

علی‌رغم تشدید بارندگی‌ها و افزایش سیل در سال‌های اخیر که به تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین مربوط دانسته می‌شود، دولت هنوز برای رفع معضل مدیریت آب سطحی در شهرهای خوزستان و مقاوم‌تر کردن این مناطق در برابر سیلاب‌های شدید احتمالی کاری انجام نداده است.

در همین راستا مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و باوی با اشاره به مشکلات زیرساختی خوزستان و سیل و آب‌گرفتی و گرد و غبار در این استان گفت:

«جمع‌آوری آب‌های سطحی وظیفه شهرداری اهواز است و این کار باید انجام می‌شد اما متأسفانه پروژه‌ها از سال‌ گذشته تعطیل شد و به سمت کارهای غیرضروری رفت. (...) بنا بود در گذشته مسئله فاضلاب اهواز خاتمه پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد.»

یوسفی با بیان این‌که سیل استان اهواز و پسماند فاضلاب این شهر مشکلات فراوانی برای ساکنان این شهر و شهرستان‌های اطرافش به‌وجود آورده است، گفت:

«مشکلاتی که امروز مردم اهواز در بخش آب و فاضلاب با آن روبه‌رو هستند مربوط به عدم انجام اقداماتی است که باید در سنوات گذشته انجام می‌شد.»

همزمان فراز رابعی، معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان به ایرنا اعلام کرده است که دبی ورودی آب به سدهای خوزستان رو به افزایش است و دوشنبه اوج آن خواهد بود.

رابعی اعلام کرد که برای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز بارندگی پیش‌بینی شده و رودخانه‌های اصلی خوزستان همچنان شرایط سیلابی دارند.

سیل در دیگر استان‌های ایران

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر دوشنبه ۱۰ آذر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که بر اثر بارندگی‌های ۷۲ ساعت گذشته، ۸ استان کشور دچار سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

ولی‌پور گفت:

«۵١ شهر، روستا و مناطق عشایر نشین در هشت استان ایلام، بوشهر، خوزستان، فارس، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و لرستان امداد رسانی شدند.»

به گفته ولی‌پور، برای بیش از ۲۶۰ تن اسکان اضطراری فراهم شده است و ۱۵ تیم امدادی با ۳۱۵ عضو در حال امدادرسانی در خوزستان، بوشهر، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد هستند.

در برخی ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی اما شهروندان سیل‌زده از نبود امدادرسانی و کمک دولتی گلایه کرده‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.