ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج بعدی کرونا در راه است: کارگران در معرض خطر ابتلا

وزیر بهداشت هشدار داد که موج بعدی کرونا ممکن است مناطق جنوبی کشور را فراگیرد. لایه‌های کم‌برخوردار جامعه به ویژه کارگران در معرض ابتلا قرار دارند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی هشدار داد که موج چهارم همه‌گیری ویروس کرونا در فصل زمستان به ویژه در مناطق جنوبی ایران در راه است. در همان حال لایه‌های کم‌برخوردار جامعه که در مناطق پرجمعیت زندگی می‌کنند بیش از سایرین در خبر ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند. وضع کارگران ساختمانی و خانواده‌های آنان بحرانی است.

رمضان رضایی، ۴۳ ساله، متاهل است و دو فرزند دارد. درآمد او به دلیل کرونا کمتر شده و به همین دلیل توان پرداخت اجاره خانه و اقساط تسهیلات بانکی را ندارد. (عکس: مهسا صفری)

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۱۳ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور شناسایی شد که آن میان دو هزار و ۲۷۷ نفر بستری شدند. ۳۷۱ نفر نیز در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. آمار وزارت بهداشت بر اساس تست‌های پی سی آر اعلام می‌شود. در یک برآورد خوشبینانه تعداد واقعی مبتلایان و جانباختگان دو تا سه برابر آمار رسمی است. ۲۷ استان ایران همچنان در وضعیت قرمز و نارنجی هستند از جمله استان‌های جنوبی کشور.

موج چهارم در راه است

سعید نمکی، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران هشدار داد که با فرارسیدن زمستان احتمال می‌رود که موج تازه‌ای از همه‌گیری ویروس کرونا ایران و به ویژه استان‌های جنوبی کشور را فراگیرد:

«در استان‌های جنوبی الان هوا معتدل‌تر است ولی با پیشروی به سمت سرما مردم به داخل خانه‌ها رفته و در‌ها و پنجره‌ها را می‌بندند و شیوع بیماری بالا می‌رود. بنابراین بر اساس اعلام رنگ هر منطقه شامل قرمز، زرد و نارنجی منطبق بر دستورالعمل‌ها، مردم پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند و نظارت را افزایش دهند.»

وزیر بهداشت اعلام کرد که برای غربالگری بهتر مبتلایان به ویژه در حاشیه شهرها و در میان لایه‌های کم‌برخوردار جامعه که فضای کمتر برای زندگی در اختیار دارند می‌بایست مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته برای ارائه خدمات سرپایی که بتواند ۵۰ تا ۱۰۰ هزار را تحت پوشش قرار دهد، دایر گردد.

کرونا در انتظار کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان

عبدالرحمان فضلی، وزیر کشور دوشنبه ۱۰ آذر ادعا کرد که فقط سه درصد از جمعیت ایران با کرونا درگیر و به یک معنا به کووید-۱۹ مبتلا شده است. غافل از آنکه صدها هزار نفر از جمله کارگران و به ویژه کارگران فصلی به دلیل شرایط شغلی و یا به سبب پیامدهای تنگدستی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. فضلی گفت:

«ما تمام هم و غم خود را بر این گذاشته‌ایم تا از این سه درصد مراقبت کنیم و آن ۹۷ درصد دیگر بتوانند به راحتی به زندگی خودشان ادامه دهند.»

در بین لایه‌های مختلف کارگران کشور، کارگران ساختمانی به سبب بی‌ثباتی شغلی، پایین بودن توان چانه‌زنی، موقتی بودن شغل یا همان کار روزمزدی، فصلی بودن نوع کار و عدم برخورداری از بیمه و مزایا، از دیگران آسیب‌پذیرترند. کار این گروه از کارگران اقتضاء می‌‌کند که آن‌ها در تماس با یکدیگر و همچنین در تماس با کارفرمایان یا ساکنان منازل و ساختمان‌ها قرار گیرند و به همین سبب هم امکان ابتلا و شیوع ویروس کرونا در میان‌ آن‌ها افزایش می‌یابد.

رحیم جاویدان، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان همدان دوشنبه ۱۰ آذر به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«وضعیت فعلی کارگران ساختمانی بسیار بد است. این قشر ضعیف‌ترین لایه از کارگران کشور به لحاظ برخورداری از حقوق و مزایای شغلی و بیمه‌ای هستند. هم اکنون کارگران ساختمانی تقریبا بیکار شده‌اند و کارهای ساختمانی نیز تعطیل شده است.»

  طبق آمار رسمی بیش از یک میلیون نفر کارگر ساختمانی در کل کشور وجود دارد. در دوران همه‌گیری، مشکلات این کارگران در زمینه بیمه و دستمزد و بی‌ثباتی شغلی و معیشتی و عدم حمایت درمانی بیش از قبل شده است.

محمد باقری، عضو هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور درباره وضعیت کارگران ساختمانی در دوره کرونا به ایلنا گفت:

«وضعیت فعلی این کارگران به مراتب بدتر از قبل شده است. ما در گذشته دو نامه به بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام نوشتیم و گفتیم که وضعیت این کارگران وخیم است و به شکل کالایی یا نقدی باید با این کارگران مساعدت شود، اما هنوز هیچ تاثیری نکرده و هیچ کمکی صورت نگرفته است. دولت هم هیچ کمکی صورت نداده است. هم اکنون فقط در استان تهران ما بیش از ۱۵۰ هزار نفر را داریم که به عنوان کارگران ساختمانی مشغول به کار بوده‌اند و وضعیت شغلی و معیشتی آن‌ها اصلا مساعد نیست.»

باقری در ادامه این مصاحیه یادآوری کرد که خانواده، فرزندان و وابستگان این کارگران نیز به لحاظ وضعیت معاش، مسکن، تحصیل و بهداشت و درمان در خطر روز افزون ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند:

«دولت نه تنها کمکی به کارگران ساختمانی، چه به شکل نقدی و چه به شکل کالایی نکرده است بلکه ما شاهد هستیم همین این کارگران مشمول بیمه بیکاری یا غرامت ایام بیماری هم نمی‌شوند؛ یعنی اگر یک کارگر بیمار شود و یکماه در خانه بیفتد، هیچ غرامتی به او تعلق نمی‌گیرد.»

این مقام مسئول از دولت خواست با وام بلاعوض و بسته‌های حمایتی کالایی به کمک کارگران ساختمانی بشتابد.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.