ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه سوئیس: وضع در خاورمیانه بی‌ثبات است

ایگنازیو کاسیس زمانی به خاورمیانه سفر کرد که با ترور محسن فخری‌زاده اوضاع بار دیگر پرتنش شد. وزیر خارجه این کشور در اسرائیل خواهان حفظ آرامش شد.

وزیر خارجه سوئیس درست زمانی به خاورمیانه سفر کرد که ترور محسن فخری‌زاده در ایران اوضاع منطقه را بار دیگر پرتنش کرد. سوئیس این ترور را محکوم کرد و وزیر خارجه این کشور نیز در سفر به اسرائیل از همه طرف‌های تنش در خاورمیانه خواست تا از اقدامات خشونت‌بار پرهیز کنند.

ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس ـ عکس از فیلم‌های توئیتر

با توجه به تنش‌های فراوان در منطقه خاورمیانه، پس از قتل محسن فخری‌زاده، سردار سپاه پاسداران، رئیس مرکز پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از مسئولان اصلی برنامه هسته‌ای ایران که تهران عامل آن را اسرائیل می‌داند، تنش‌ها در این منطقه بار دیگر بالا گرفته است. ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در چنین اوضاعی شنبه وارد اسرائیل شد و روز دوشنبه به امارات متحده عربی سفر کرد.

شورای فدرال سوئیس ترور فخری‌زاده را به صراحت محکوم کرد. کاسیس عصر یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی کان اسرائیل با بیان این‌که سوئیس همه اقدامات خشونت‌آمیز، از جمله حمله به فخری‌زاده را محکوم می‌کند، گفت:

«ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از اقدامات خشونت‌آمیز بعدی خودداری کنند.»

ایگنازیو کاسیس در یک نشست رسانه‌ای با خبرنگاران در تل آویو گفت «ثبات در منطقه دغدغه اصلی ماست و هر اقدام خشونت‌آمیزی ممکن است به تشدید تنش منجر شود». به همین دلیل سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران بنا بر وظایف متقابلی که نسبت به عربستان سعودی و ایران دارد می‌خواهد «طرف‌هایی که دیگر توانایی مذاکره با یکدیگر را ندارند با هم وارد گفت‌وگو شوند».

مسئله اسرائیل و فلسطین

مسئله صلح اسرائیل و فلسطین نیز یکی از نگرانی‌های سوئیس در خاورمیانه است. در این زمینه، شورای فدرال سوئیس تعلیق الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری توسط اسرائیل را که با توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با امارات متحده عربی و بحرین مرتبط است، به‌عنوان نقطه شروع مهم برای ازسرگیری مجدد مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین می‌داند. این‌که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در زمینه تعلیق الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری جدی است، هنوز روشن نیست.

دولت اخیراً تصمیم به گسترش شهرک‌هایی را گرفته که براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی است. یکشنبه گذشته هنگامی که کاسیس با گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسرائیل دیدار کرد یکی از وزیران اسرائیلی خواستار الحاق حتی پاسگاه‌های کوچک در اعماق دره اردن شده بود. اشکنازی به او گفته بود که طرح الحاق معلق شده است.

فلسطینی‌ها عادی‌سازی روابط «برادران عرب» خود با اسرائیل را خیانت می‌دانند. با این حال اوضاع در این‌باره کمی آرام شده است. روز دوشنبه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به اردن و از آن‌جا به مصر سفر کرد.

اشکنازی در کنار کاسیس، فلسطینی‌ها را به «مذاکره بدون پیش شرط» فراخواند. این اما از دیدگاه اسرائیل به معنای گفت‌وگوهای مبتنی بر «برنامه صلح» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا است. به‌گفته دیپلمات‌های غربی، فلسطینی‌ها درباره قالب مذاکراتِ احتمالی انعطاف‌پذیر هستند.

از این نظر سوئیس امیدوار است. کاسیس در این‌باره گفت این امر به نوآوری از جمله در زمینه همکاری‌های علمی نیاز دارد و «هدف ثبات منطقه است».

در کرانه باختری، جایی که کاسیس روز یکشنبه با محمد شطیه، نخست‌وزیر و ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین دیدار کرد، ۵۰ درصد فارغ التحصیلان مدارس عالی بیکار هستند. شطیه به همه فرصت‌های همکاری که به مسائل سیاسی مربوط نباشد علاقه زیادی نشان داده است. کاسیس روز یکشنبه در رام‌الله  «شورای تجاری مشترک سوئیس و فلسطین» را افتتاح کرد. بانک فلسطین در حال ایجاد صندوقی برای آغاز همکاری با سرمایه‌گذاران اسرائیلی است. با این حال، سرمایه‌گذاران سوئیسی به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا نتوانستند کاسیس را در این سفر همراهی کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.