ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی کوشنر با ریاض و دوحه برای کاهش سطح محاصره قطر

نیویورک تایمز: داماد ترامپ در تلاش است پروازهای دوحه از آسمان عربستان را مجدداً برقرار کند با این هدف که ایران را از درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری محروم سازد.

جرد کوشنر، مشاور ارشد کاخ سفید و داماد ترامپ که با گروهی از همراهانش برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات خاورمیانه وارد عربستان سعودی شده بود، از ریاض به دوحه قطر سفر کرد. در این سفر کوشنر در تلاش بود با کاهش سطح محاصره قطر از طرف عربستان و متحدانش، پروازهای دوحه از آسمان عربستان را مجدداً برقرار کند.

قطر در محاصره - عکس: آرشیو

در این سفر آوی برکوویتز، دوست قدیمی کوشنر و فرستاده صلح آمریکا به خاورمیانه و برایان هوک، رئیس سابق گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا و آدام بولر، رییس اجرایی مؤسسه توسعه مالی بین‌المللی آمریکا کوشنر را همراهی می‌‌کردند. این اشخاص زیر نظر کوشنر در ماه‌های گذشته در شکل‌گیری توافق آبراهام (ابراهیم) نقش داشتند. بر اساس این توافق امارات متحده عربی و بحرین روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کردند.  

نیویورک تایمز به نقل از دو مقام دولت ترامپ که نام آن‌ها را افشا نکرده است گزارش داد که کوشنر در دیدار و گفت‌وگو با رهبران قطر خواهان استفاده قطر از آسمان عربستان به جای آسمان ایران شد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن پنجم ژوئن ۲۰۱۷ در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. سپس فهرستی از ۱۳ خواسته خود را مطرح کردند که قطر با آن‌ها مخالفت کرد. ایران در واکنش به این تحولات آسمان خود را در اختیار پروازهای دوحه قرار داد و به این ترتیب حصر قطر شکست.

باز شدن آسمان عربستان بر روی هوایپماهای قطر سبب می‌شود که جمهوری اسلامی از درآمد ۱۰۰ میلیون دلاری که دوحه برای استفاده از آسمان ایران پرداخت می‌کند محروم شود. نیویورک تایمز می‌نویسد هدف اصلی کوشنر وارد آوردن یک ضربه اقتصادی به ایران در هفته‌های باقی‌مانده از دولت ترامپ است.   

نیویورک تایمز به نقل از منابع یاد شده در کاخ سفید می‌‌نویسد مشخص نیست که امارات متحده عربی به عنوان نزدیک‌ترین متحد عربستان به پیشنهاد کوشنر روی خوش نشان داده باشد.  

ناخشنودی قطر از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران

دولت ترامپ تلاش می‌کند از شرایطی که توافق امارات و بحرین بر سر عادی‌سازی روابطشان با اسرائیل به وجود آورده برای پایان دادن به بحران دیپلماتیک میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در افتتاحیه سومین گفت‌وگوی استراتژیک آمریکا-قطر گفته بود دولت ترامپ در پی حل این اختلاف‌ نظر و بازگشایی مرزهای هوایی و زمینی قطر است.

مشعل بن حمد آل ثانی، سفیر قطر در آمریکا در سپتامبر / شهریور سال جاری کانال‌های باز دیپلماتیک بین قطر و ایران را تأیید کرده و گفته بود محاصره قطر از سمت عربستان و متحدانش، دوحه را از سیاست‌ها و ائتلاف‌هایش منصرف نکرده و در طول این سه سال قطر ائتلاف‌های ژئوپولتیک قدرتمندتری را تشکیل داده است.  سفیر قطر در آمریکا در همان حال از برنامه هسته‌ای و موشکی ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود:

«ما اعتقاد داریم که بهترین راه از سرگیری گفت‌وگوها برای حصول به یک توافق دیگر است.»

نیویورک تایمز می‌نویسد کاخ سفید از هرگونه اظهار نظر درباره محتوای گفت‌وگوهای کوشنر با رهبران سیاسی قطر خودداری کرده است.

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل سه‌شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه آر تی عربی گفته بود:

«بین ما و قطر اختلاف نطر سرنوشت‌سازی وجود ندارد. ما یک ملت و یک کشور هستیم و برادران قطری ما ادامه پادشاهی سعودی‌اند و پادشاهی سعودی هم ادامه آنان‌ است.»

دولت ترامپ به سبب استقرار نیروهایش در پایگاه العدید و همچنین به دلیل مذاکرات صلح دوحه از اعمال فشار بر قطر برای از سرگیری روابطش با عربستان خودداری می‌کند.

باربارا ألیف، سفیر سابق آمریکا در امارات به نیویورک تایمز گفت چنانچه عربستان سعودی مجدداً آسمانش را به روی پروازهای قطر باز کند، این بی‌تردید موفقیتی برای دوحه محسوب می‌شود اما بیش از آن نشان می‌دهد که حصر قطر تا چه اندازه در رسیدن به اهدافش ناکام بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.