ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نظرسنجی بین‌المللی: نگاه مردم ۱۴ اقتصاد پیشرفته به ایران بسیار منفی است

به طور میانگین ۷۱ درصد مردم ۱۴ اقتصاد پیشرفته جهان در نظرسنجی اندیشکده پیو نگاهی منفی به ایران دارند. بیشترین نگاه منفی عمومی در اسکاندیناوی است.

نتایج نظرسنجی بین‌المللی یک اندیشکده غیرحزبی مستقر در واشنگتن نشان می‌دهد که ایران همچون چین و ایالات متحده از محبوبیت بسیار پایینی در میان مردم ۱۴ اقتصاد پیشرفته جهان برخوردار است.

عکس: Shutterstock

اندیشکده مرکز پژوهشی پیو (Pew Research Center) نظرسنجی افکار عمومی ۱۴ اقتصاد پیشرفته را در ژوئیه و اوت سال جاری انجام داده و تحلیل نتایج آن را ۲ دسامبر منتشر کرده است.

۱۴ اقتصاد پیشرفته‌ای که نظرسنجی به صورت تلفنی در میان مردم آنها انجام شده، عبارتند از: ایالات متحده، کانادا، سوئد، دانمارک، اسپانیا، هلند، ایتالیا، بلژیک، آلمان، بریتانیا، فرانسه، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی.

پرسش نظرسنجی پیو از این قرار است: لطفا بگویید نظرتان نسبت به ایران بسیار مثبت، تا حدی مثبت، تا حدی منفی، یا بسیار منفی است.

به صورت میانگین، ۷۱ درصد مردم این کشورها می‌گویند نگاهشان به ایران منفی است و نامطلوب. ۷۳ درصد مردم این کشورها به طور متوسط نسبت به چین همین نظر را دارند و میانگینی ۶۴ درصدی نیز از ایالات متحده خوش‌شان نمی‌آید.

همان‌طور که خود این اندیشکده اشاره می‌کند، نتایج نظرسنجی در شرایطی منتشر می‌شوند که ایران بار دیگر به تیتر یک رسانه‌های بین‌المللی بازگشته و خطر تنش‌ها بین این کشور با اسرائیل و ایالات متحده رو به افزایش است.

تفاوت جغرافیایی

انتقاد از ایران اما در میان مردم همه کشورها یکسان نیست. بدترین ارزیابی از ایران را باید در کشورهای اسکاندیناوی جست. بر اساس نظرسنحی پیو، ۸۴ درصد مردم سوئد و ۸۳ درصد مردم دانمارک نسبت به ایران نظر منفی دارند. نظر مثبت عمومی به ایران در آنها تنها ــ به ترتیب ــ ۱۰ و ۱۳ درصد است.

پس از آنها، اسپانیا با ۸۰ درصد و هلند با ۷۸ درصد قرار دارد. در خود ایالات متحده که در واقع طرف اصلی افزایش تنش‌ها با ایران است،‌ ۷۴ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی پیو از نظر منفی نسبت به ایران گفته اند.

نگاه منفی اروپایی‌ها به ایران در ایتالیا (۷۲ درصد)، بلژیک (۷۱ درصد)، آلمان (۷۱ درصد)، بریتانیا (۶۶ درصد) و فرانسه (۶۵ درصد) ‌ادامه می‌یابد.

هرچند در کشورهای اروپایی نظرها نسبت به چین و آمریکا نیز چندان مثبت نیست، نگاه به ایران در بسیاری از آنها منفی‌تر است. اما در بلژیک نگاه منفی به آمریکا (۷۵ درصد) از نگاه منفی به ایران و چین (۷۱ درصد) پیشی گرفته است.

در آسیای جنوب شرقی در ژاپن و کره جنوبی اما ایران وضعیت بهتری دارد. در این کشورها به ترتیب ۵۹ و ۵۵ درصد پاسخ‌دهندگان نسبت به ایران نظر نامطلوبی داشتند. با این وجود، نظر مثبت به ایران در کره جنوبی ۳۵ درصد و در ژاپن تنها ۱۸ درصد بود.

در کانادا نیز نسبت به ایران نگاه منفی ۶۱ درصدی در برابر نگاه مثبت ۲۶ درصدی وجود داشت.

تفاوت سنی، تفاوت ایدئولوژیک

به گزارش پیو، در ۱۱ کشور از ۱۴ کشوری که نظرسنجی در آنها انجام شده است،‌ افراد مسن‌تر امتیاز منفی‌تری به ایران داده اند تا افراد جوان‌تر. در ۱۰ مورد از این کشورها، اختلاف بین مسن‌ترها و جوان‌ترها دو رقمی است.

نظرگاه سیاسی نیز در داشتن نظرگاه منفی نسبت به ایران دخیل بوده است. در شش کشور از ۱۴ کشور یادشده، از جمله در ایالات متحده و کانادا و کره جنوبی، راست‌گرایان نظر منفی‌تری نسبت به ایران داشته اند تا چپ‌گرایان. این اختلاف در کره جنوبی ۱۶ درصد است.

در ایالات متحده، نزدیکی به یکی از دو حزب سیاسی بزرگ نیز تأثیرگذار بوده و ۷۰ درصد دموکرات‌ها در برابر ۸۲ درصد جمهوری‌خواهان نسبت به ایران نظر منفی بروز داده اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.