ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام سه متهم اعتراضات آبان در دیوان عالی کشور نقض شد

پرونده این متهمان طی روزهای آتی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارسال خواهد شد.


بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری در توییتی اعلام کرد که دیوان عالی کشور، رسماً حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوانی که پس از فروکش کردن اعتراضات آبان ماه ۹۸ دستگیر شده بودند، از سوی شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده و پرونده طی روزهای آتی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارسال خواهد شد.

امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی
امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی

صدور حکم اعدام برای تمجیدی، رجبی و مرادی با اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری، سیاستمداران بین‌المللی و شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. کاربران توییتر با #اعدام_نکنید به این رأی اعتراض کردند و خواستار توقف صدور حکم اعدام در ایران شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تابستان امسال درخواست فرجام‌خواهی سعید تمجیدی، امیرحسین مرادی و محمد رجبی سه بازداشت شده اعتراضات آبان ۱۳۹۸ در دیوان عالی پذیرفته شد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۲۹ تیر در نشست خبری هفتگی خود با تایید این موضوع گفت: «حکم اعدام ممکن است در فرآیند قانونی، باز دادرسی‌های فوق‌العاده مانند اعاده دادرسی یا اعمال ماده ۴۷۷ یا هر موجب قانونی دیگری چه در این پرونده و چه در سایر پرونده‌ها نتیجه پرونده را توام با تغییر کند».

او گفت که درخواست فرجام‌خواهی وکلای پذیرفته شده و این پرونده به دادسرا «اعاده شده است».

رجبی، تمجیدی و مرادی در ارتباط با اعتراض به گرانی بنزین در آبان ۹۸ بازداشت و در یک دادرسی ناعادلانه به اعدام محکوم شدند. علاوه بر آنها برای هشت تن از معترضان بازداشت شده در اصفهان هم حکم اعدام صادر شده است.

روز گذشته جمعه ۴ آذر امیرحسین مرادی، یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری آبان‌ ۹۸ و زندانی سیاسی محبوس در زندان فشافویه، پس از ضرب و جرح و تهدید از سوی رئیس و تعدادی دیگر از مسئولان این زندان، بعد از ترخیص از بیمارستان به قرنطینه فرستاده شد.

امیرحسین مرادی ۲۶ ساله و اهل تهران، چند روز بعد از فروکش کردن اعتراضات سراسری آبان‌ ماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از یک هفته حبس در بازداشتگاه پلیس امنیت تهران به بندهای تحت نظر وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شده بود.

صبح روز هفتم ‌مهر ماه سال‌ جاری به‌ دنبال فشارهای روحی وارده بر خانواده امیرحسین مرادی به ‌دلیل محکومیت فرزندشان به اعدام و نگرانی‌های مداوم از وضعیت او، پدر این زندانی سیاسی خودکشی کرد و جان باخت.

در جریان اعتراضات آبان ماه بالغ بر هفت هزار نفر دستگیر شدند. مقام‌های دولتی ایران کشته شدن حداقل ۲۳۰ تن در اعتراضات را تایید کرده‌اند. عفو بین‌الملل اما هویت بیش از ۳۶۰ کشته شده را احراز کرده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.