ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان خواستار حضور در مذاکرات احتمالی جو بایدن با ایران شد

وزیر خارجه عربستان گفته که تنها راه یک توافق پایدار با ایران مشارکت دادن کشورهای منطقه خلیج فارس در مذاکرات احتمالی احیای برجام است.

عربستان سعودی می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهوری آینده ایالات متحده آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران باید با کشورهای منطقه خلیج فارس مشورت کند.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی شنبه ۵ دسامبر/ ۱۵ آذر در یک کنفرانس امنیتی در منامه، پایتخت بحرین، خواستار مشارکت کشورهای عربی منطقه خلیج فارس در مذاکرات هسته‌ای احتمالی جو بایدن با ایران شد.

به گزارش گاردین او گفته انتظار دارد در صورت احیا توافق هسته‌ای با عربستان سعودی و کشورهای منطقه خلیج فارس رایزنی شود و «این تنها راه یک توافق پایدار است».

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این گفته بود که همسایگان ایران و کشورهای منطقه خلیج فارس را در مذاکرات با تهران مشارکت خواهد داد.

فیصل بن فرحان با بیان اینکه در باره «احیای برجام اطلاعی ندارد» و تا به حال جو بایدن با عربستان سعودی تماسی در این باره نداشته است، گفت:

«احیای توافق هسته‌ای به شکل کنونی آن فقط ما را به نقطه‌ای بازمی‌گرداند که در آن بودیم. این یک توافق ناکافی است که به تمامی فعالیت‌های هسته‌ای  و دیگر اقدامات ایران نمی‌پردازد.»

او گفت که اطمینان دارد جو بایدن و کشورهای اروپایی کاملا بر ضرورت درگیرکردن همه کشورهای منطقه در توافق با ایران اشتراک نظر دارند.

پیش از این هایکو ماس وزیر خارجه آلمان که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را عهده‌دار است، گفته بود که باید در توافق هسته‌ای تجدید نظر شود و یک توافق پلاس حاصل شود.

ایران هرگونه تجدیدنظر در برنامه توافق هسته‌ای موسوم را تا به حال رد کرده اما در زبان از توافق با کشورهای همسایه در خلیج فارس استقبال کرده است.

تهران و ریاض در یمن و بحرین رو در روی یکدیگر قرار دارند. ایران از حوثی‌ها که تا به حال چندین مرتبه به پالایشگاه‌های عربستان حمله کرده‌اند، حمایت کرده و در بحرین هم  به شیعیان را در مقابل حکومت کمک می‌کند. عربستان سعودی نیز برای سرکوب معترضان جانب دولت‌های یمن و بحرین را گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.