ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجارت اسلحه در جهان مدام پررونق‌تر می‌شود − آمریکا در رأس قرار دارد

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) گردش مالی کل ۲۵ شرکت بزرگ تسلیحاتی جهان را در مجموع ۳۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد.

انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) گردش مالی کل ۲۵ شرکت بزرگ تسلیحاتی جهان را در مجموع ۳۶۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد. این میزان ۸,۵ درصد بیشتر از سال قبل است. این گزارش دوشنبه ۷ دسامبر ۲۰۲۰ / آذر ۹۹ در استکهلم منتشر شد.

تجارت اسلحه در جهان مدام پررونق‌تر می‌شود − آمریکا در رأس قرار دارد

۱۲ شرکت تسلیحاتی آمریکا در مجموع ۶۱ درصد معاملات تسلیحلاتی جهان را در دست دارند. در سال ۲۰۱۹ شرکت‌های لاکهید مارتین، بوئینگ، نورثروپ گرومن، ریتیون و جنرال داینامیکس، پنج شرکت بزرگ تولیدکننده تسلیحات نظامی آمریکا ، ۱۶۶ میلیارد دلار سلاح فروخته‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

چین بعد از آمریکا با در اختیار داشتن ۱۶ درصد از بازار تسلیحات نظامی در جایگاه دوم تولیدکنندگان سلاح قرار گرفته است.‌ تان تیان، یکی از پژوهشگران مؤسسه سیپری در مصاحبه با خبرگزاری آلمان می‌گوید:

«شرکت‌های چینی از برنامه دولت برای تجهیز ارتش آزادی‌بخش خلق استفاده می‌برند. سلاح‌های چینی بیشتر در داخل چین به فروش می‌رسند.»

روسیه با سهم ۳, ۹ درصد از بازار تسلیحات در جایگاه سوم فروشندگان سلاح در جهان قرار دارد. بحران اوکراین که تحریم‌های اتحادیه اروپا را در پی داشت، بر حجم معاملات تسلیحاتی مسکو اثر گذاشته است. دو شرکت بزرگ تولیدکننده سلاح در روسیه از تجارت سلاح در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۶۳۴ میلیون دلار کمتر سود برده‌اند.

سازمان «گرین‌پیس» با انتقاد از افزایش حجم معاملات تسلیحاتی در جهان خواهان «نگرشی متفاوت» شد. به گزارش خبرگزاری آلمان گرین‌پیس اعلام کرد: در سراسر جهان میلیون‌ها نفر به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و جان صدها هزار نفر به خطر افتاده و با این‌حال همان منابع مالی اندک هم به جیب تولیدکنندگان سلاح سرازیر می‌شود.

شش شرکت بزرگ تولیدکننده سلاح در اروپا ۱۸ درصد از بازار تسلیحات را در اختیار دارند. شرکت آلمانی «راین‌متال» سود خود از معاملات تسلیحاتی را ۴ درصد افزایش داد. حجم معاملات این شرکت به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

افزایش هزینه تسلیحاتی در جهان نمایانگر سطح تنش‌ها و تعدد کانون‌های درگیری است. از سال ۲۰۱۴ که بحران اوکراین اتفاق افتاد، این هزینه‌ها رو به افزایش گذاشت و با ورود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید مجدداً روند فزاینده‌ای در پیش گرفت.

پارلمان سوئد مؤسسه سیپری را بنیان گذاشته و بودجه آن را هم دولت سوئد در همکاری تنگاتنگ با سازمان ملل و اتحادیه اروپا تأمین می‌کند. این مؤسسه سال‌هاست که اطلاعات لازم درباره صدور سلاح از سراسر جهان را گردآوری می‌کند و در اختیار پژوهشگران، سیاستمداران و رسانه‌ها قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش پیشین این مؤسسه، در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، پنج کشور بیش از ۷۵ درصد از صادرات سلاح در جهان را به عهده داشتند: آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین. بیشترین میزان سلاح هم به خاورمیانه و به ویژه به عربستان سعودی صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.