ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش خواهان بازگشت ایران به برجام شد

دبیرکل در نامه به شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواست به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی‌اش پاسخ دهد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت خواهان بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش شد و از جمهوری اسلامی خواست نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران را برطرف کند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل - عکس: شاتر استاک

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که نسخه‌ای از نامه گوترش به شورای امنیت را در اختیار دارد، دبیرکل سازمان ملل از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران و برقراری مجدد تحریم‌های اقتصادی و همچنین افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم با نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز ابراز نگرانی کرد.

گوترش در نامه به شورای امنیت به تأکید یادآوری کرد که اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد گواهی برای «کارآمدی چندجانبه‌گرایی، دیپلماسی و گفت‌وگو و موفقیت در عدم اشاعه هسته‌ای محسوب می‌شود.»

پیش از این بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه قدرت اروپایی با ابراز نگرانی از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز از ایران خواسته بودند که اگر همچنان خواهان دیپلماسی است باید از توافق هسته‌ای پیروی کند.

گوترش در نامه‌اش به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی از اقدامات دولت ترامپ برای اعمال تحریم نفتی و بانکی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام ارائه داد و بر اهمیت «ابتکارعمل‌هایی در حمایت از روابط تجاری و اقتصادی با ایران با توجه به چالش‌های اقتصادی و درمانی در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ تاکید کرد.   

جابجایی سلاح های موشکی

دبیرکل سازمان ملل در ادامه این نامه اعلام کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ بر جابجایی سلاح‌های هسته‌ای و موشکی از خارج به ایران و از ایران، به خارج از آن کشور نظارت دارد.

به گفته گوترش بنا بر ادعای اسرائیل، ایران چهار موشک‌‌ ضد زره دهلاویه را در خرداد سال گذشته به لیبی ارسال کرده است. بر اساس بررسی‌های سازمان ملل اسناد اسرائیل نشان می‌دهد که این سلاح‌ها ساخت ایران هستند اما سازمان ملل به این نتیجه دست یافته که ایران با این حال قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض نکرده است.

گوترش در نامه به شورای امنیت سازمان ملل همچنین اعلام کرد که یک «نهاد» تحت تحریم دست به اقداماتی که با تحریم‌ها ناسازگار بوده زده و «شیرفلکه، وسایل الکترونیکی و تجهیزات اندازه‌گیری قابل استفاده در آزمایش سوخت مایع موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی» به ایران ارسال کرده است.

گوترش خاطرنشان کرد که سازمان ملل در پی کسب اطلاعات بیشتر در این موارد است.

شورای امنیت گزارش دبیرکل درباره فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را ۲۲ دسامبر/ یکم دی به بحث می‌گذارد.

موضع‌گیری‌هایی از سوی ایران و آمریکا

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته گذشته در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌‌ای» اعلام کرد که اگر ایالات متحده و کشورهای اروپایی به طور کامل به تعهداتشان بازگردند، ایران نیز به طور کامل به تعهداتش بازخواهد گشت.

جیک سالیوان، گزینه جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای مشاور امنیت ملی، دوشنبه ۷ دسامبر / ۱۷ آذر در اجلاس شورای مدیریت وال استریت ژورنال اعلام کرد که دولت بایدن می‌خواهد با بازگشت به برجام و پایبند کردن ایران به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برنامه هسته‌ای ایران را زیر کنترل بگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.