ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین متهم به قتل صادق برمکی در میاندوآب اعدام شد

دانیال دیوانی آذر و پیش از او کمال اصغری، در پرونده قتل صادق برمکی‌ پس از «پرداخت تفاضل دیه با کمک مردم» اعدام شدند. این اقدام انتقاد فعالان حقوق بشر را به همراه داشت.

منابع محلی در شهرستان مهاباد اعلام کردند حکم اعدام دانیال دیوانی آذر، از متهمان به قتل در پرونده صادق برمکی سحرگاه روز چهارشنبه ۱۹ آذر، با حضور خانواده مقتول در شهرستان میاندوآب از توابع استان آذربایجان غربی به اجرا درآمد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

اصلان حیدری، دادستان شهرستان مهاباد در گفت‌وگو با یک رسانه محلی به ‌نام «پایگاه خبری هاژه»، ضمن تأیید خبر اجرای حکم این زندانی متهم به قتل، گفت:

«حکم قصاص نفر سوم از قاتلان صادق برمکی صبح امروز در شهرستان میاندوآب اجرا شد. با اجرای این حکم، پرونده مربوط بە قصاص محکومان قتل صادق برمکی، جوانی کە در شهریور سال ۹۶ توسط دوستانش بە قتل رسید، بسته شد.»

کمال اصغری، یکی دیگر از متهمان محکوم به اعدام در پرونده قتل صادق برمکی صبح روز دوشنبه ۱۷ آذر به چوبه دار سپرده شد.

پرونده این دو متهم محکوم به اعدام اواسط مهرماه امسال از دیوان عالی کشور به واحد اجرای احکام دادگستری مهاباد ارسال شده بود.

بر اساس رأی صادره از سوی دادگاه، این دو متهم به «قصاص نفس» محکوم شده بودند که این حکم عیناً در دیوان عالی کشور تأیید شد.

صادق برمکی، شهروند ۱۹ ساله مهابادی، در ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ توسط چند تن از دوستانش ابتدا با ضربات چاقو و ساتور مورد ضرب و جرح قرار گرفت و سپس به آتش کشیده شد. فیلمی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌داد که دست‌کم چهار نفر در وقوع این قتل معاونت و عاملیت داشته‌اند.

پس از دستگیری متهمان به قتل صادق برمکی توسط نیروی انتظامی، دادگستری شهرستان مهاباد روز ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ سه تن از متهمان به ‌نام‌های دانیال دیوانی آذر، کمال اصغری و دانیال زین‌العابدینی را به اعدام -پس از پرداخت تفاضل دیه از سوی خانواده مقتول- محکوم کرد. دادگاه در این حکم همچنین فردی با هویت «حسین ج» را به ‌عنوان متهم ردیف دوم این پرونده، به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

رأی صادره از سوی دادگاه اما در اوایل آذرماه ۱۳۹۷ از سوی دیوان عالی کشور عینا تأیید شد.

قوه قضاییه ایران در حالی احکام اعدام و حبس برای چهار متهم در پرونده قتل صادق برمکی صادر کرد که سه نفر از آنها در دادگاه اعلام کرده بودند در هنگام وقوع قتل، «حالت عادی» نداشته یا «از روی ترس» اقدام به این کار کرده‌اند. همچنین دانیال زین العابدینی در زمان ارتکاب به قتل، زیر سن قانونی بوده است.

طبق قانون مجازات اسلامی، افراد نابالغ، افراد مجنون یا کسانی که در هنگام ارتکاب جرم، ثبات عقلی کافی نداشته باشند، حتی اگر مرتکب جرمی همچون قتل شوند، دست‌کم از مجازات اعدام مصون خواهند ماند.

صدور و اجرای حکم اعدام برای این سه متهم در حالی‌ست که دست‌کم یکی از متهمان به نام دانیال زین‌العابدینی، نه تنها در زمان وقوع قتل کمتر از ۱۸ سال سن داشته بلکه حتی پیش از وقوع قتل، به داشتن بیماری اعصاب و روان اشتهار داشته است.

دانیال زین العابدینی در فروردین ‌ماه امسال و در جریان شورش زندانیان در زندان مهاباد، بر اثر ضرب و جرح مأموران در زندان میاندوآب کشته شد.

اجرای احکام اعدام این پرونده اما به پرداخت تفاضل دیه از سوی خانواده برمکی منوط شده بود. با توجه به سنگین بودن این رقم و عدم توانایی این خانواده در پرداخت حدود ۵۰۰ میلیون تومان، کمپینی در اینستاگرام توانست این پول را از مردم جمع کند. اقدامی که با انتقاد فعالان حقوق بشر روبه‌رو شد و از آن با عنوان تلاش برای «سنگسار مجازی» یاد شد که البته این ترکیب وجهی استعاری دارد.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.