ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قالیباف از شهردار تهران شکایت می‌کند

پس از آن‌که پیروز حناچی اعلام کرد املاک در اختیار قالیباف و همسرش «بی‌سروصدا» پس گرفته شد، مشاور قالیباف گفت او املاک شخصی نداشته و شهردار تهران تهمت می‌زند.

شهردار تهران از بازپس‌گیری چند هزار مترمربع ملک در اختیار محمدباقر قالیباف و همسرش خبر داد اما مشاور قالیباف این سخنان را «تهمت» خواند و گفت او املاک شخصی نداشته و علیه شهردار شکایت خواهد کرد.

محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران و رئیس کنونی مجلس یازدهم

پیروز حناچی، شهردار تهران سه‌شنبه ۱۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره املاک در اختیار محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران و رئیس کنونی مجلس یازدهم، همسرش زهرا مشیر و مرتضی طلایی، عضو سابق شورای شهر تهران توضیحاتی داد. او در پاسخ به سئوالی درباره سرنوشت این املاک گفت:

«ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم، خیلی هم بی‌سروصدا آن را انجام دادیم. همین املاکی که از آن‌ها اسم بردید، مستقیماً از آن‌ها تحویل گرفته شده است.»

حناچی درباره این املاک که به نام سازمان املاک و مستغلات است افزود:

«از تیم آقای قالیباف ملکی به مساحت حدود شش هزار مترمربع را در محدوده بزگراه همت ـ تقاطع امام علی پس گرفتیم. همچنین از خانم مشیر و آقای طلایی نیز املاک را پس گرفتیم. ممکن است مواردی هم باقی‌مانده باشد که شرایط آن‌ها متفاوت است.»

نخستین بار در شهریور ۱۳۹۵، یاشار سلطانی، سردبیر وب‌سایت معماری‌نیوز لیست واگذاری‌های ارزان قیمت املاک و زمین‌های شهرداری تهران را به شهردار وقت تهران قالیباف، اعضای شورای شهر و نزدیکانشان منتشر کرد و با شکایت محمدباقر قالیباف به پنج سال زندان محکوم شد.

احمد توکلی رئیس «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» در آن زمان اعلام کرده بود که تخلف شهرداری و شورای شهر تهران محرز است. اما قالیباف نتیجه تحقیقات «سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت» را نپذیرفت.

در اسفند ۱۳۹۵، در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در واگذاری املاک و پروژه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی در دستور کار مجلس قرار گرفت اما نمایندگان به آن رأی ندادند.

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی تیرماه سال جاری قالیباف را متهم به رایزنی‌های پشت پرده و پرداخت رشوه ۶۵ میلیارد تومانی به نمایندگان مجلس دهم برای توقف طرح تحقیق و تفحص متهم کرد.

ساعاتی پس از سخنان روز سه‌شنبه پیروز حناچی، ناصر امانی، مشاور قالیباف در گفت‌وگو با سایت «دیده‌بان ایران» سخنان حناچی را «تهمت و افترا» خواند و گفت:

« آقای حناچی موضوع را طوری طرح می‌کنند که گویی آقای قالیباف املاک را به نام خودش سند زده و ایشان مقابل این تخلف، ایستادگی کرده و املاک را پس گرفته است.»

امانی درباره املاک در اختیار قالیباف گفت:

«این املاک مطابق قوانین و مقررات املاک در اختیار شهرداری تهران است که طبیعتاً در دوره هر شهردار، تعیین تکلیف آن‌ها با شهردار تهران است و طبیعتاً با این منطق باید گفت آقای حناچی همه تهران را از آقای قالیباف پس گرفته است، چون همه شهرداری و به تبع آن املاک شهرداری و از جمله املاک در اختیار شهردار تهران، پس از پایان دوره شهرداری تحویل داده شده است.»

حناچی درباره املاک واگذارشده شهرداری تهران گفت این املاک به نام افراد سند خورده بود و شهرداری درباره آن‌ها نمی‌توانست اقدام کند.

امانی همچنین تأکید کرد که «هیچ ملکی» در اختیار شخص زهرا مشیر، همسر قالیباف نبوده است و «صرفاً املاکی جهت امور زنان سرپرست خانوار» در اختیار مجموعه‌ای بوده که مشیر هم یکی از اعضاء هیأت امناء آن مجموعه بوده‌ است.

در بهمن ماه ۱۳۹۸ وب‌سایت «رویداد ۲۴» مکاتبه‌های میان معاون مالی و مسئول حراست شهرداری تهران در زمان مدیریت قالیباف مبنی بر واگذاری ۷۳ هزار و ۸۷۵ مترمربع به قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان به مؤسسه خیریه «متوسلین به امام رضا» را منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش، سه قطعه زمین در سال ۱۳۹۰ از سوی سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران به این مؤسسه خیریه که همسر قالیباف از اعضای هیأت مدیره آن بود، واگذار شده است.

امانی اما گفته است:

«ساختمانی که در اختیار مؤسسه امام رضا با توافق شورای شهر سابق قرار داشته، توسط این خیریه تخلیه و در اختیار شهرداری است.»

امانی افزود از سوی وکیل محمدباقر قالیباف شکایتی با عنوان «افترا و نشر اکاذیب»، تنظیم شده و به‌زودی در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری خواهد شد.

قالیباف در جریان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی از اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری هم شکایت کرده بود. او در آن زمان گفته بود که قالیباف دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان املاک را به‌طور غیرقانونی واگذار کرده است. رئیس کنونی مجلس به‌دلیل آن‌که میرسلیم گفته بود او به نمایندگان مجلس رشوه داده هم علیه میرسلیم شکایت کرده بود.

به‌رغم چنین تخلفاتی شورای نگهبان صلاحیت محمدباقر قالیباف برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را تأیید کرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در بهمن‌ماه سال جاری درباره تأیید صلاحیت قالیباف و پرونده او گفته بود دستگاه قضائی درباره قالیباف و موضوعات مربوط به شهرداری تهران رسیدگی کرده و «ایشان جز متهمان نیست و کیفرخواستی ندارد».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر راست گفتار

    اون کسیکه در هنگام تولد یا علی گفت و قابله گفت علی نگهدارت پشتیبان این اقای قالیبافه و این یعنی سند بیگناهی که از طرف یا علی گو برای ایشان مصونیت مادامالعمری بهمراه داشته" شما ببین اگه خود حضرت علی از ادم پشتیبانی کنه چقدر مزایا داره؟!