ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت: بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت بزرگترین عامل مرگ و میرها در سال ۲۰۱۹ بودند

یک دگرگونی چشمگیر که از ضرورت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن قلبی، تنفسی و کلیوی خبر می‌دهد. به ویژه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا که زیرساخت‌های درمانی را تهدید می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت از یک دگرگونی چشمگیر خبر داد: در مقایسه با دو دهه قبل، اکنون بیماری‌های غیرواگیر مانند سرطان و دیابت مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جهان هستند.

سازمان بهداشت جهانی در ژنو

بر  اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت در مقایسه با سال ۲۰۰۰، ۷۰ درصد مرگ و میرها در جهان به سبب ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد. سهم بیماری‌های قلبی از مرگ و میرها در جهان ۱۶ درصد و سهم آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل نیز بالغ بر ۱۰ درصد است. علاوه براین مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به دیابت از سال ۲۰۰۰ تاکنون در سطح جهانی ۷۰ درصد افزایش یافته است.  

به گزارش گاردین تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری اعلام کرد که این ارقام و آمارهای تازه نشان می‌دهند که می‌بایست اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی و مزمن افزایش یابد:

«این برآوردهای جدید یادآوری می‌کنند ما باید اقدامات لازم برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های غیرواگیر را تقویت کنیم.»

آدهانوم یادآوری کرد که این مهم جز با تقویت زیرساخت‌های درمانی و دسترسی عادلانه شهروندان به خدمات درمانی میسر نیست، به ویژه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در جهان که زیرساخت‌های درمانی و ظرفیت‌های بیمارستانی را تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر که معادل ۴۴ درصد کل جانباختگان در جهان است در اثر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست داده‌اند. از این جمعیت ۹ میلیون نفر در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی درگذشتند. در رده‌های بعدی ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی و بیماری‌های کلیوی قرار دارد. بر اساس این گزارش ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی مزمن در جهان در مجموع رو به افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت آلزایمر و دمانس هفتمین عامل مرگ و میرها در جهان است. سهم ابتلای زنان به بیماری‌های زوال عقل ۶۵ درصد است. دیابت در جایگاه نهم قرار دارد. میزان ابتلای مردان به این بیماری در مقایسه با سال ۲۰۰۰، ۸۰ درصد افزایش یافته است.

در گزارش سازمان جهانی بهداشت گفته شده که  مرگ و میرها در اثر بیماری‌های واگیر در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته اما همچنان در کشورهای با درآمد کم و متوسط یک چالش جدی است. اچ آی وی / ایدز از هشتمین علت اصلی مرگ در سال ۲۰۰۰ به رده نوزدهم در سال ۲۰۱۹ تنزل یافته و بیماری سل نیز از جایگاه هفتم در سال ۲۰۰۰ به سیزدهم در سال ۲۰۱۹ سقوط کرده اما هنوز هم در آفریقا و جنوب شرقی آسیا یکی از ده عامل مهم مرگ و میرها به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مرگ و میر در اثر سوانح جاده‌‌ای در بیست سال گذشته کاهش پیدا کرده و در همان حال مرگ و میر در اثر اعتیاد به مواد مخدر در آمریکا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.