ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح «توهین به ادیان، مذاهب و اقوام»، تهدیدی علیه حق آزادی بیان در ایران

سازمان آرتیکل ۱۹ با ابراز نگرانی از طرح الحاق دو ماده به قانون مجازات اسلامی‌ درباره «اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی» اعلام کرد با تصویب این مواد، به آزادی بیان، دین و عقیده حمله‌های شدیدتری خواهد شد.

نمایندگان مجلس دهم اردیبهشت‌ ماه امسال با پیشنهاد طرحی با عنوان «توهین به ادیان، مذاهب و اقوام»، با الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) موافقت کردند. در واکنش به این طرح، سازمان حقوق بشری آرتیکل ۱۹ در بیانیه‌ای خواستار خروج فوری آن از دستور کار نمایندگان شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

در صورت تصویب و اجرایی شدن این طرح، مجموعه حقوق آزادی بیان، دین و عقیده در ایران با موج شدیدتری از حملات مواجه خواهد شد.

بر اساس ماده یک این طرح، هر کس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت‌های ایرانی یا از طریق انتشار مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروا درباره مسائل قومی، دینی یا مذهبی موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه شود، چنانچه مشمول حد نباشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات محکوم می‌شود.

سازمان آرتیکل ۱۹ در بیانیه‌ خود با ابراز نگرانی از طرح الحاق این دو ماده به قانون مجازات اسلامی‌ در خصوص «اهانت به ادیان و مذاهب قانونی و اقوام ایرانی» اعلام کرده که در صورت تصویب این مواد در شکل کنونی آن، حقوق آزادی بیان، دین و عقیده در ایران با موج شدیدتری از حملات مواجه خواهد شد.

سلوآ غزوانی، مدیر برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان آرتیکل ۱۹ هم با انتقاد از موافقت نمایندگان مجلس با تصویب چنین طرحی، گفته است:

«قانون‌گذاران ایران به جای اصلاح قانون به ‌منظور تطبیق قانون مجازات اسلامی با قوانین و استانداردهای حقوق بشری بین‌المللی، دست به اقداماتی در جهت تشدید و تقویت هرچه بیشتر تبعیض علیه اقلیت‌های دینی و عقیدتی و سرکوب آزادی بیان در چارچوب قوانین کشور زده‌اند.»

غزوانی در ادامه گفته است که طرح مذکور در عمل چراغ سبزی است به مقامات قضایی، دادستانی و انتظامی تا سرکوب افراد و گروه‌هایی را که پیش‌تر هم مورد آزار و اذیت بوده‌اند، صرفا به دلیل استفاده آن‌ها از حقوق بشرشان، تشدید کنند.

نمایندگان مجلس اما در ماده دو طرح پیشنهادی خود، یک ماده را به عنوان ماده «۵۰۰ مکرر» به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) الحاق کردند که بر مبنای آن هر کس در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن و استفاده از شیوه‌های کنترل ذهن و القائات روانی در فضای واقعی یا مجازی مرتکب اقدامات مذکور در این قانون شود، چنانچه رفتار وی مشمول حد نباشد، به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج محکوم می‌شود.

سازمان آرتیکل ۱۹ در بیانیه خود اعلام کرده که طبق قوانین و استانداردهای بین‌المللی، هر گونه محدودیت اعمال شده بر حق آزادی بیان باید استثنایی و منطبق با یک «آزمون سه بخشی» باشد، یعنی:

«باید در قانون پیش‌بینی شده باشد، هدفی مشروع را دنبال کند و لازم و متناسب باشد. طرح پیشنهادی هیچ‌کدام از این شرایط را رعایت نمی‌کند.»

از سوی دیگر در قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین یا هتک حرمت مندرج در مقررات جزایی ایران، برای «اهانت و توهین» مصادیق مشخصی تعریف نشده و تنها به‌ کار بردن الفاظی «صریح یا ظاهر» که بر خلاف «عرف جامعه» بوده و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود، مصداق توهین تلقی شده است.

سازمان آرتیکل ۱۹ اما در ادامه بیانیه خود با طرح چند پرسش، ابهامات قانونی مندرج در قوانین کیفری ایران از جمله موارد مطرح شده در طرح «توهین به ادیان، مذاهب و اقوام» را مورد انتقاد قرار داده است:

«توهین دقیقا به چه معناست؟ در صورت انجام دقیقا چه عملی یک فرد مرتکب "توهین" یا ایجاد "تفرقه" و "تنش" شده است؟ این قبیل مفاد که به نحو مبهم درج شده‌اند اختیارات تفسیری گسترده‌ای به مقامات قضایی و دادستانی می‌بخشند و زمینه مناسبی برای دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه فراهم می‌آورند.»

در ادامه این بیانیه آمده است که مفاد این طرح به شکل نگران‌کننده‌ای در تعریف توهین، به مجموعه‌ای از مقررات «عمیقا ناقص» در قانون مجازات اسلامی ارجاع می‌دهد:

«این قوانین خود هیچ‌ گونه تعریفی از "توهین" ارائه نمی‌دهند و در نقض قوانین و استانداردهای بین‌المللی محدودیت‌های غیرقانونی بر حق آزادی بیان وضع می‌کنند.»

این سازمان حقوق بشری همچنین اعلام کرده محدودیت‌های وضع شده توسط این طرح «هدف مشروعی» را دنبال نمی‌کنند:

«قوانین حقوق بشری بین‌المللی از افراد حمایت می‌کنند و نه از مفاهیم انتزاعی از قبیل ادیان و مذاهب یا نظام‌های عقیدتی. اعمال هر گونه محدودیت بر حق آزادی بیان که شامل تمام اشکال بیان از جمله گفتاری، نوشتاری و بیان هنری می‌شود، تنها در شرایط استثنایی مجاز است.»

طبق بیانیه این سازمان، بررسی‌های انجام شده نشان می‌‌دهد طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس نه تنها حق آزادی بیان، دین و عقیده را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد بلکه افراد متعلق به اقلیت‌های دینی و عقیدتی از جمله پیروان آیین بهایی را که دهه‌ها با آزار و اذیت و سرکوب سیستماتیک مواجه بوده‌اند، در خطر افزایش نقض حقوقشان قرار خواهد داد.

از سوی دیگر موافقت نمایندگان با این طرح در حالی‌ست که در سال‌های گذشته برخی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از جمله مداحان و روضه‌خوانان مجالس عزاداری، در برنامه‌های خود صراحتا به عقاید شهروندان اهل تسنن که حدود یک چهارم از کل جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، توهین می‌کنند.

همچنین بنا بر فتوای صادر شده از سوی علی خامنه‌ای، پیروان دیانت بهایی به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی در ایران، «نجس» و «دشمن ایمان» معرفی شده و مراجع قضایی، نهادهای امنیتی و گروه‌های وابسته به حکومت همچون بسیج، بر مبنای چنین فتواهایی به اعمال فشار بر شهروندان بهایی و آزار و اذیت آنها ادامه می‌دهند.

  • در همین زمینه

موافقت نمایندگان مجلس با طرح مقابله با اهانت به ادیان رسمی و اقوام ایرانی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فراخوان

    فراخوان متاسفانه با گذشت چند روز از حمله تروریستی به «ارسلان رضایی» موسس کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام خرافات‌کده در ترکیه، همچنان با فقدان اطلاعات دقیق و موثق روبرو هستیم. تا این لحظه هیچ گونه پیام مستقیمی از دوستان یا نزدیکان وی منبی بر شرح حادثه پیش آمده دریافت نکرده‌ایم که دلیل این بی‌خبری، نگرانی بی‌مورد از عواقب هر گونه ارتباط با رسانه‌ها یا ارائه اطلاعاتی است که در بین پناهجویان ایرانی ساکن ترکیه وجود دارد؛ اما باید توجه داشت که عاملان اقدامات تروریستی نیز از این خلأ خبری استقبال می‌کنند و مسیر را برای پروژه‌های بعدی هموار می‌بینند. بنابراین چه بسا که نفر بعدی خود شما، یکی از اعضای خانواده، دوستانتان و یا آشنایانتان باشد. از این رو انتظار می‌رود که به عنوان یک پناهجو که مدعی تحمل فشار‌های گوناگون در ایران بوده‌اید، کشور را به دلیل ناامنی و به نشانه اعتراض ترک کرده‌اید، به ترکیه پناهنده شده‌ و خلاصی از جهنم پناهجویی و اسکان در کشوری امن را حق مسلم خود می‌دانید؛ در این کشور نیز از حق دسترسی به امنیت جانی و اجتماعی خود و دیگر پناهندگان و پناهجویان حمایت کرده و در جهت پیشگیری از تکرار این اعمال وحشیانه‌، با اطلاع رسانی، در این مسیر سهیم باشید و هرگز فراموش نکنید که این رویداد اولی در نوع خود نبوده و یقیناً آخری هم نخواهد بود. لذا از تمامی افرادی که «ارسلان رضایی» را از نزدیک می‌شناسند و یا از این رویداد تروریستی مطلع هستند، تقاضا داریم که اطلاعات خود را با ما درمیان بگذارند تا با انعکاس گسترده خبر ترور این پناهجوی ایرانی، دامنه ناامنی کشور ترکیه را بیش از پیش برای جوامع بین‌الملل آشکار کنیم. ▪️اطلاعات مورد نیاز ما در مورد حادثه‌ی ترور «ارسلان رضایی» فعال فضای مجازی شامل: ۱- نام اصلی وی در صورت دارا بودن ۲- نام استان و آدرس محل سکونت وی ۳- تاریخ ورود به ترکیه و وضعیت اقامت وی ۴- اطلاعات مربوط به تهدیدات قبلی ۵- شرح حادثه شامل تاریخ، ساعت ۶- اطلاعات مربوط به عوامل ترور ۷- میزان صدمات وارد شده به وی بدیهی است که اطلاعات شما نزد ما محفوظ خواهد ماند و هرگز مشخصات شما با شخص سوم به اشتراک گذاشته نخواهد شد. لطفاً اطلاعات خود را از طریق آی‌دی ارتباط کانال تلگرام به آدرس UN1answer@ با ما درمیان بگذارید و این پیام را در دیگر گروه‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر کنید. مدیر رسانه خبری «یو.اِن.وان.نیوز» کوروش زمانی @UN1news

  • ارسلان رضایی ادمین کانال تلگرامی خرافاتکده توسط تروریستهای جمهوری اسلامی در ترکیە بە قتل رسید .

    ارسلان رضایی ادمین کانال تلگرامی خرافاتکده توسط تروریستهای جمهوری اسلامی در ترکیە بە قتل رسید . بر اساس گزارش های منتشر شده، ارسلان رضایی ادمین کانال تلگرامی خرافات کده بر اثر ضرب و شتم سنگین دو فرد ناشناس به حالت کما رفته و سرانجام در بیمارستان فوت کرده است. بنابر گزارشی که منتشر شده این اتفاق دو شب پیش رخ داده است. قتل دگراندیشان و مخالفان سیاسی در خارج از کشور تازگی ندارد و برخی گزارشها می گویند نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی بیش از ٣٦٠ مخالف را در ٤٠ کشور جهان به قتل رسانده اند. @NISHTMANIJOAN

  • ahmad qaderi

    در زمانی که هزاران دختر در شهر شنگال توسط داعش ربوده شدند صدها نفر از اعضای ارتش سایبری جمهوری اسلامی ایران در سایت کلوب به دختران کرد، فحاشی جنسی کردند و اظهار خوشحالی کردند. یادم هست تعدادی از آنها را بلاک کردم و بعد از مدتها که به کلوب برگشتم و خواستم بلاک شده ها را حذف کنم، دیدم همه یا لباس و مشخصات نظامی دارند و یا مطالب اینچنینی گذاشته اند. اینها دلشان به حال اقوام نسوخته. خودشان در سایت کلوب، خودشان را از اقوام و احزاب اپوزسیون جا میزنند و به دیگران فحاشی میکنند و یا مطالب افراطی پخش میکنند تا سیاست اختلاف بنداز و حکومت کن را به پیش ببرند.

  • در مورد ترور ارسلان رضايی پناهجوی ايرانی در ترکيه

    اطلاعيه شورای همبستگی پناهندگان در ترکيه در مورد ترور ارسلان رضايی پناهجوی ايرانی در ترکيه بارديگر حکومت تروريست و فاشيست جمهوری اسلامی در يک اقدام ضد بشری ارسلان رضايی يکی از پناهجويان ايرانی در ترکيه را ترور کرد. ارسلان رضايی انسانی آزاد انديش، و گرداننده کانال تلگرامی و اينستاگرامی "خرافاتکده" بود. رژيم جمهوری اسلامی در روز جهانی حقوق بشر در يک جنايت تازه ارسلان رضايی را ترور کرد. ايشان در حالی که برای نجات جان خود به ترکيه به عنوان باصطلاح مکانی امن پناه آورده بود و تحت حمايت کميساريای عالی پناهنده گان سازمان ملل قرار داشت تروز گرديد. اين واقعه بيانگر آن است که متاسفانه اين سازمان و ديگر نهادها و ارگانهای مدافع حقوق بشر صدای او و همفکرانش را هيچ وقت نشنيده اند. در کمال تاسف هر بار بايد شاهد از دست دادن يکی از همراهان پناهجويمان باشيم . ما بارها اعلام کرده ايم که ترکيه برای افرادی که برای نجات جان خود از ايران فرار کرده اند مکان امنی نيست. راستی چقدر بايد قربانی دهيم، ترور شويم، ربوده شويم و يا با مرگ مشکوک مواجه شويم تا صدايمان شنيده شود؟ آيا بعد از ربوده شدن ابولحسن مجتهدزاده در سال شصت و هفت، علی اکبر قربانی در سال هفتادو يک، ترور فولادوند مدير شبکه جم در سال هشتادو پنج، فرشيد علوی آبگرم در سال نود وهفت، مسعود مولوی در سال نود هشت و...مواردی که نه هيچ وقت ثبت شدند و نه بازتاب رسانه ای پيدا کردند، زيرا که از ترس ديپورت و يا عدم رسيدگی مناسب به پرونده، بسياری از پناه جويان به سکوت وادار شده اند. آيا زمان آن نرسيده است که تصميمات اساسی در رابطه با افرادی که امنيت شان در خطر است گرفته شود. شورای همبستگی بارها رو به مجامع بين المللی و انسانهای آزاد انديش هشدار داده و در خواست کرده است که شرايط غير قابل تحمل پناه جويان ايرانی در ترکيه را دريابند .اما متاسفانه تا به حال اين درخواست بی پاسخ مانده است. تا کی بايد ارسلان ها ترور شوند تا صدای مظلوميتشان شنيده شود. متاسفانه ارمغان روز جهانی حقوق بشر برای پناه جويان ايرانی در ترکيه مرگ و ترور انسان آزادی خواهی بود که برای نجات جانش از زير حاکميت رژيم فاسد و فاشيست جمهوری اسلامی فرار کرده بود . عامل قتل ارسلان رژيم جمهوری اسلامی است. اما کميساريای عالی پناهندگان و دولت ترکيه نيزدر قبال حفظ امنيت پناهجويان مسئول هستند. ارسلان از دست حاکميتی که فعاليت هيچ دگرانديشی را تاب نمی آورد فرار کرد تا در پناه کميساريای عالی پناهنده گان سازمان ملل به امنيت، آرامش و رسيدن به ابتدايی ترين حق و حقوق يعنی (آزادی قلم وبيان )برسد . اما متاسفانه که اين مکان به قتلگاه وی تبديل شد. در پی ترور ارسلان نهادهای وابسته به حکومت از جمله سپاه پاسداران تروريست ايران در رسانه های خود اعلام کردند : اين شخص به مقدسات اسلام توهين کرده است و به درک واصل شد . اين اظهار نظر سپاه پاسداران اعتراف آشکار به انجام اين جنايت است. نبايد اجازه داد که جمهوری اسلامی با اين گستاخی پناهجويان بی پناه را ترور کند . جرم ارسلان دفاع از آزادی قلم و بيان بود . جرم ارسلان دفاع از آزادی قلم و بيان بود . حقی که دهها سال است توسط مجامع بيت المللی به رسميت شناخته شده است . حکومت جمهوری اسلامی، ايران را برای آزادی خواهان و دگر انديشان به جهنم تبديل کرده است. ارسلان وده ها هزار پناه جوی ديگراز شر استبداد، تبعيض و بيعدالتی فرار کرده اند. آنان همان کسانی هستند که سازمان ملل، عفوبين الملل و.. هر ساله جمهوری اسلامی را به جرم نقض حق و حقوق شان محکوم می کنند و برای حمايت از آنها اعلاميه صادر می نمايند. اما درکمال ناباوری در پروسه پناهنده گی و تلاش برای بازاسکان مجدد، آنان را بدون هيچ چتر حمايتی امنيتی، مادی و معنوی رها کرده اند. شورای همبستگی ضمن محکوم کردن ترور ارسلان رضايی از تمام نهادها، سازمانهای حقوق بشری و آزاديخواه و انسان دوست درخواست می کند به ياری و کمک پناه جويان بيايند. برای نجات آنها از شرايط موجود اقداماتی عملی انجام دهند. تا بيشتر از اين شاهد ترور پناهجويان و از دست دادن حق و حقوق پايمال شده آنان نباشيم . ما بارها گفته ايم و تکرار می کنيم : ترکيه برای افرادی که در ايران جانشان در خطر بوده مکان امنی نيست. شورای همبستگی از کميساريا و کشورهای پناهنده پذير تقاضامند است که رسيدگی به پرونده های اضطراری و افراد آسيب پذير را سريعا در دستور کار قرار دهد. شورای همبستگی پناهندگان در ترکيه تاريخ۲۰۲۰/۱۲/۱۲ ***