ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جو بایدن و آینده کُردها در خاورمیانه - گفت‌وگو با عباس ولی

از جو بایدن به عنوان یکی از کُردگراترین رئیس‌جمهورهای آمریکا یاد می‌شود. آیا با روی کار آمدن بایدن شرایط کُردها در خاورمیانه تغییر خواهد کرد؟ گفت‌وگوی زمانه با عباس ولی، استاد علوم سیاسی و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه را بشنوید.

این روزها جهان به تحولات کاخ سفید چشم دوخته و منتظر است تا شاید با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده شاهد تحولات جدیدی باشد. کُردها نیز به عنوان یکی از بازیگران مهم در منطقه خاورمیانه از این مسئله مستثنی نیستند. جو بایدن به عنوان یکی از چهره‌های سیاسی حامی کُردها در آمریکا شناخته می‌شود. سال ۲۰۰۲ یعنی یک سال قبل از فروپاشی حکومت صدام حسین در عراق، او خطاب به کردها گفته بود که «کوهستان تنها دوست شما نیست». او کسی بود که ایده سه ایالت فدرال کُرد، سنی و شیعه را برای عراق پیشنهاد داده بود. از این‌رو بسیاری جو بایدن را کُردگراترین رئیس‌جمهور آمریکا می‌خوانند. سیاست‌مداری که بر خلاف دونالد ترامپ، پشت کُردها راخالی نخواهد کرد.

اما تا چه اندازه این موضوع که بایدن یکی از حامیان مهم کُردها است با واقعیت موجود هم‌خوانی دارد؟ آیا خبرهای خوبی برای کُردها در خاورمیانه پر آشوب در راه است؟ سیاست دمکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها تا چه اندازه در قبال مسأله کُرد متفاوت است؟ روسای جمهور آمریکا تا چه اندازه بر سیاست کلی این کشور تاثیرگذارند؟ چرا بعد از اینکه ترامپ مهم‌ترین متحدش در مقابله با داعش یعنی کُردها را در مقابل ترکیه تنها گذاشت، همچنان چشم امید بخشی از نیروهای کُرد به آمریکا و تغییر سیاست‌های دولت‌های مختلف این کشور است؟ آیا با روی کار آمدن بایدن، جنگ‌افروزی‌های ترکیه علیه کُردها در روژآوا پایان خواهد یافت؟

زمانه در همین رابطه با عباس ولی، استاد علوم سیاسی و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

عباس ولی معتقد است روی کار آمدن جو بایدن بر شرایط کُردها در منطقه تاثیر خواهد داشت، اما این تاثیر باید از سیاست‌های کلی ایالات متحده عبور کند و در چنین چهارچوبی است که می‌تواند برخی از اصول این سیاست را تشدید یا تضعیف کند. به گفته عباس ولی سیاست‌های ابر قدرتی مانند ایالات متحده آمریکا در موارد کلان بر اساس خواست‌های شخصی یک رئیس جمهور تصمیم‌گیری نخواهد شد، مگر در شرایطی که هیچ سیاست مشخصی وجود نداشته باشد، مانند آنچه سال ۲۰۱۹ دونالد ترامپ در قبال کُردهای سوریه انجام داد.

به گفته عباس ولی رویکرد آمریکا به مسئله کُرد در چهارچوب کلی سیاست‌هایش همواره بر محور ایجاد توازن و احترام میان مطالبات کُردها و حاکمیت ملی‌ کشورهایی بوده که سرزمین کردستان در آن واقع شده است. عباس ولی می‌گوید اگر آمریکا در خاورمیانه یا کشورهایی که کُردها در آن وجود دارند سیاست مشخصی داشته باشد، کُردها می‌توانند نقش فعالی داشته باشند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.