ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه اعتراضات در سلیمانیه و بازداشت‌های گسترده

تظاهرات اعتراضی بار دیگر در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق آغاز شد. در حالی‌که رئیس جمهوری عراق خواهان آزادی فعالیت خبرنگاران شده بود چندین روزنامه‌نگار و اعضای حزب گوران بازداشت شدند.

تظاهرات اعتراضی در اقلیم کردستان عراق به فشارهای ناشی از بحران مالی، تأخیر در پرداخت چند ماهه حقوق کارمندان و فساد مقام‌های محلی ادامه دارد. هزاران نفر در شهرهای سلیمانیه بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و مسئولان امنیتی چندین نفر از خبرنگاران و اعضای حزب گوران (تغییر) را بازداشت کردند.

اعتراضات در شهر سیدصادق در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق ـ ۹ دسامبر ۲۰۲۰ عکس از BKirkuk / Facebook

به‌گزارش خبرگزاری رووداو، اعتراضات مردمی در اقلیم کردستان عراق بعدازظهر جمعه ۱۱ دسامبر / ۲۱ آذر از سرگرفته شد.

روز گذشته (پنج‌شنبه) معترضان در یک نشست خبری در سلیمانیه اعلام کردند که تظاهرات امروز (جمعه) از مقابل شورای استان سلیمانیه و با هدف محکوم کردن قطع پرداخت حقوق‌ها و اوضاع بد اقتصادی آغاز خواهد شد. آن‌ها تأکید کردند که شعارها باید یکسان باشد و خون کسی نباید ریخته شود.

معترضان که از جنبش «نسل جدید» هستند از آمادگی برای شرکت در تظاهرات خبر دادند و از نیروهای امنیتی خواستند که در کنار تظاهرکنندگان باشند.

این تظاهرات ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه جمعه به وقت محلی در شهرهای مختلف سلیمانیه آغاز شد.

اعتراضات گسترده کارمندان دولت و جوانان در سلیمانیه به دلیل حقوق‌های پرداخت‌نشده چند ماهه، بیکاری، وضعیت بد اقتصادی و فساد، چهارشنبه ۲ دسامبر / ۱۲ آذر آغاز شد. این اعتراضات پس از استفاده نیروهای امنیتی اعزام‌شده به این شهر از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و خودروهای آب‌پاش پایان یافت. اما از شنبه ۵ دسامبر / ۱۵ آذر، اعتراضات به سایر مناطق استان سلیمانیه گسترش یافت.

از آغاز اعتراضات تا صبح جمعه، ۹ معترض و یک پیشمرگه کشته و ۶۵ نفر زخمی شده‌اند.

معترضان روز جمعه با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بستن خیابان مالک محمود، خیابان اصلی شهر سلیمانیه خبر دادند.

تصاویر منتشرشده همچنین حاکی از آن است که مأموران امنیتی از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان استفاده کرده‌اند. هنوز گزارشی از شمار تلفات احتمالی درگیری‌ها منتشر نشده است.

بامداد روز دوشنبه گذشته، نیروهای امنیتی دفتر شبکه ان‌آرتی کردستان را بستند و امروز (جمعه) این رسانه مخالف در توییتر خود نوشت کارزان طارق، خبرنگار این شبکه، در حالی که سعی داشت از تظاهرات اعتراضی سلیمانیه گزارش تهیه کند توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

همچنین امین احمد و سیروان برزان دو خبرنگار العراقیه، تلویزیون دولتی عراق نیز روز جمعه در سلیمانیه بازداشت شدند.

مأموران امنیتی در رانیا به بختیار قدیر، خبرنگار شبکه رووداو و تیمش حمله کرده و تجهیزات ضبط آن‌ها را توقیف کردند.

بازداشت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در حالی انجام می‌شود که برهم صالح، رئیس جمهوری عراق روز سه‌شنبه در پیامی از نیروهای امنیتی اقلیم کردستان خواست تا «راه را برای رسانه‌ها به‌منظور انجام وظیفه خود آزاد بگذارند و به آن‌ها حمله نکنند.»

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی عبدالله ملا نوری، شیرکو حما امین و پیمان ایزدین، ​​نمایندگان پیشین حزب گوران (تغییر) نیز در همان اوایل آغاز تظاهرات در مقابل ساختمان فرمانداری سلیمانیه دستگیر شدند.

علی حمه صالح، نماینده گوران در پارلمان عراق، بعد از ظهر جمعه با انتشار ویدئویی در فیس‌بوک از جلوگیری از نمایندگان گوران برای ورود به سلیمانیه و شرکت در اعتراضات خبر داد.

صالح گفت، او به‌همراه دابان محمد، جلال محمد و شیرین امین نمایندگان گوران در پارلمان، در پاسگاه بازرسی افراد اتحادیه میهنی کردستان برگردانده شدند.

رووداو همچنین گزارش داده است که نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان فرمانداری شهر سلیمانیه مانع اعتراضات مردم شده‌اند.

پیش از این احتمال می‌رفت که مردم در تظاهرات روز جمعه شرکت گسترده‌ای داشته باشند. از این رو سلیمانیه از صبح جمعه فضایی امنیتی داشت و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف این استان برای مهار اعتراضات حضور داشتند.

سروه عبدالواحد، نماینده سابق استان سلیمانیه در پارلمان عراق به سایت «العربی الجدید» گفته است که احزاب حاکم در اقلیم کردستان، تظاهرات‌کنندگان را تهدید می‌کنند و می‌گویند در مقابل اهانت به مقرهای خود سکوت نخواهیم کرد.

پیش از این کمیساریای حقوق بشر عراق خواهان خویشتن‌داری همه شده و از نیروهای امنیتی در سلیمانیه خواسته بود ضمن پشتیبانی از معترضان و همکاری با آن‌ها، از هرگونه درگیری و اعمال خشونت‌آمیز پرهیز کنند.

دولت اقلیم کردستان چهار ماه است که حقوق کارمندان را پرداخت نکرده است. مقام‌های کُرد صریحاً گفته‌اند که بدون دریافت پول از دولت فدرال نمی‌توانند حقوق کارمندان دولت را پرداخت کنند.

بحران کرونا و پیامدهای اقتصادی آن که از ابتدای سال میلادی جدید عراق را درگیر کرده است، موجب شد تا دولت مرکزی حقوق کارکنان دولت اقلیم کردستان عراق را پرداخت نکند.

دلیل اصلی اعتراضات اخیر اگرچه پرداخت نشدن حقوق‌های کارکنان دولتی بوده است اما شعارهای معترضان فساد رهبران کردستان عراق را هم هدف قرار داده است.

دو حزب دمکرات و اتحادیه میهنی حدود ۳۰ سال است که دولت محلی اقلیم کردستان را بین خود تقسیم کرده‌اند. اتحادیه میهنی کردستان در سلیمانیه و حلبچه و حزب دمکرات کردستان در اربیل و دهوک حکومت می‌کنند.

اعتراضات علیه فساد حاکمان در اقلیم کردستان عراق در سال‌های گذشته نیز رخ داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آمدن بابانوئل

    #روژآوا کلیسای انجیلی مسیحیان اتحادیه چوپان خوب، واقع در روستای تل‌سوسان در کانتون شهبا کە با درختان کریسمس، بالن و تزئینات دیگر مزین شده بود، به مناسبت روز کریسمس با برگزاری جشنی و با حضور ده‌ها کودک و والدین بە استقبال سال جدید میلادی رفت. ❑ این جشن با آمدن بابانوئل، پخش شیرینی و توزیع هدایا برای کودکان به پایان رسید. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • روژآوا

    روژآوا ■ هزاران نفر از مردم منطقە فرات در شهر کوبانی جمع شدە و با شعارهای "مرگ بر خیانتکاران، نه به جنگ برادران، بله به گفت‌گو"، در تظاهراتی که ظهر امروز برگزار شد، حملە‌ی نیروهای حزب پارتی بە گریلاهای مدافع خلق کوردستان را بە شدت محکوم کردند. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق /YPG

    مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی کل یگان‌های مدافع خلق /YPG؛ در بیانیه‌ای رسمی خاطرنشان نمود که مبارزان هیچ حمله‌ای به مقرهای پیشمرگه انجام نداده‌اند. متن بیانیە بە شرح زیر می‌باشد: ❑ "در سال‌های گذشته به صورت مداوم توافق و اتحاد میان روژآوا و باشور کوردستان وجود داشته است و ادامه نیز دارد. این ارتباط در چهارچوب جنگ علیه داعش و ایجاد امنیت و آرامش منطقه وجود داشته است در نتیجه‌ی این اتحاد بسیاری از مسائل مرزی فورا حل شدند. ❑ نیروهای ما در ۱۶ دسامبر، در نزدیکی منطقه‌ی سحیلا به هیچ کدام از مقرهای پیشمرگه حمله نکرده‌اند. هیچ دلیلی برای چنین حمله‌ای از طرف نیروهای ما وجود ندارد. در مورد این رخداد چندین بیانیه با هدف آشفته کردن موضوع و بزرگ نشان دادن آن و پنهان کردن حقایق منتشر شدند. در حقیقت آنچه که رخ داد نتیجه‌ی ضعف ارتباط و هماهنگی ما و مسئولین مرتبط باشور کوردستان بوده است. برعکس، ما به عنوان یگان‌های مدافع خلق به حق حاکمیت باشور کوردستان احترام گذاشته و از آنها می‌خواهیم دست از سیاست تهاجمی و متهم کردن ما بردارند. باید همه‌ی مسائل از راه گفت‌گو و مذاکره حل شوند." ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • مهـــــم

    مهـــــم منابعی از یگان‌های مدافع خلق YPG ادعاهای سربست لزگین مشاور وزیر پیشمرگە در باشور کوردستان را که اعلام کرده بود: "ی.پ.گ به پیشمرگه‌ها حمله کرده است" بی‌پایه و کذب محض اعلام کرد. ❑ سربست لزگین از اعضای سازمان بدنام پاراستن پارت دموکرات کوردستان مدعی شده بود که مبارزان روژآوا به نیروهای پیشمرگه در مرز روژآوا- باشور کوردستان حمله کرده‌اند. ❑ منابع ی.پ.گ اعلام کردند که ادعاهای لزگین بی‌پایه‌ و اساس بوده و کذب محض می‌باشد. ❑ انتظار می‌رود که ی.پ.گ در این مورد ادعاهای پ.د.ک اطلاعیه‌ای صادر کند. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • کمیته روابط خارجه کنفدرالیسم جوامع کورستان (ک.ج.ک)

    کمیته روابط خارجه کنفدرالیسم جوامع کورستان (ک.ج.ک) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اطلاعاتی غلط و مغرضانه به کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های خارجی در هولیر و بغداد داده می‌شود و به این شیوه آنان را علیه جنبش آزادیخواهی کوردستان تحریک می‌کنند. بیانیه به این شرح است: ❑ "رسانه‌های پ.د.ک و شخص مسرور بارزانی نخست‌وزیر حکومت جنوب [کوردستان] در روزهای اخیر تبلیغات سوء و فریبنده‌ای را علیه جنبش‌مان افزایش داده‌اند. به این مقدار بسنده نکرده و اطلاعات غلط و کذبی را در اختیار کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در جنوب کوردستان و عراق قرار می‌دهند تلاش می‌کنند که آنان را علیه جنبش‌مان تحریک کنند. برخی از نمایندگی‌ها و کارگزاران کشورهای خارجی هم با اطلاعات کذب و بدور از واقعیت پ.د.ک فریب خورده‌اند و علیه جنبش‌مان بیانیه‌ صادر کرده‌اند. نمایندگی‌های کشورهای خارجی باید بدانند که بیانیه‌های آنان متکی بر اطلاعات غلط پ.د.ک و دولت اشغالگر ترکیه می‌باشند و به اتحاد کوردها و آرامش منطقه آسیب می‌رسانند. پ.د.ک تلاش می‌کند حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ را مشروع جلوه دهد. ❑ پ.د.ک از مدت‌ها قبل هم در میان افکار عمومی کورد و هم در خارج تلاش می‌کند به حملات دولت فاشیستی تُرک علیه جنبش‌مان و خلق‌مان مشروعیت بخشد. بدین منظور اقدام به سیاه‌نمایی و تبلیغات منفی می‌کند و درصدد است تا حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ فاشیست و قاتل را مشروع جلوه داده و جنبش ما را هدف قرار دهد. بهانه‌‌تراشی می‌کند، رویدادها را تحریف می‌کند و این‌گونه در تلاش است تا اطلاعاتی کذب را منتشر کند. حمله دو روز پیش در منطقه آمیدی به نیروهای گریلا بخشی از این برنامه است. هم با حمله و هم با تبلیغات پس از آن تلاش کردند تا زمینه حملات گسترده‌ای را فراهم کنند. ❑ پ.د.ک تبلیغات فریبنده و وارونه‌سازی واقعیت‌ها را گسترش داده و مدعی است که جنبش ما در فعالیت‌های جمعی خشونت‌‌بار در جنوب کوردستان دست دارد. جنبش‌مان پیش از این موضع خود را در این رابطه با افکار عمومی در میان گذاشته است. ما یک‌بار دیگر لازم می‌دانیم که موضع خود را به اطلاع افکار عمومی برسانیم؛ "تبلیغاتی از قبیل «مردم جنوب [کوردستان] مطالبات و مسائل اقتصادی، اجتماعی و دمکراسی ندارند، اما نیروهای خارجی برای بر هم زدن جنوب به این اعتراضات دامن می‌زنند» به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد. خود همین مسئله‌ها ریشه‌های اعتراضات مردمی می‌باشند و سیاست‌های غلط حاکمیت باشور مسبب آنهاست." ❑ یک‌بار دیگر آشکار شد که تبلیغات پ.د.ک و رژیم تبهکار ترکیه کذب است؛ آگاهانه بوده و تلاش می‌کنند که زمینه حملات به جنبش آزادیخواهی را فراهم کنند. این حملات علیه خلق‌مان و جنبش آزادیخواهی در شمال، روژآوا، شنگال، مخمور، جنوب و روژهلات کوردستان روز به روز گسترده‌تر می‌شوند. تبلیغاتی از این دست در راستای مشروعیت دادن به سیاست‌های نابودی کوردها از سوی دولت ترکیه صورت می‌گیرند و آینده آزاد خلق‌مان را با وضعیت خطرناکی روبرو می‌کند. پ.د.ک مانع بازگشت جامعه ایزدی به شنگال است. ❑ پ.د.ک جنگ روانی و ویژه‌ی گسترده‌ای را به پیش می‌برد و مدعی است که «پ.ک.ک حکومت جنوب را نمی‌پذیرد، اجازه نمی‌دهد که روستائیان به روستاهای خود برگردند، مانع بازگشت مردم شنگال از کمپ‌هاست، در جنوب به تنش‌ها دامن می‌زند». هدف تمامی این ادعاها فریب دادن ملت کوردستان و مشروعیت بخشیدن به حمله علیه پ.ک.ک است. پیش از این نیز مدعی بود که پ.ک.ک موقعیت جنوب را به خطر انداخته و با این تبلیغات سوء تلاش نمود تا برای حملات بهانه‌تراشی کند. اکنون نیز رویداهای خشونت‌آمیز در اعتراضات خلق را به جنبش آزادیخواهی نسبت داده و سعی دارد تا این ادعاهای خود را اثبات نموده، تقویت کرده و به حملات خود [علیه پ.ک.ک و خلق کورد] مشروعیت دهد. مطالبات خلق صحیح و مشروع هستند. ❑ مطالبات مردم صحیح و مشروع هستند. اما رویدادهای خشونت‌آمیز به فعالیت‌های صحیح و روای خلق زیان وارد می‌کند و تلاش می‌شود چنین وقایعی را زمینه حمله و اخلالگری نیروهای دشمن قرار دهند. از این‌رو وقایع خشونت‌آمیز به فعالیت‌ها و مطالبات دمکراتیک زیان وارد کرده و صحیح نمی‌باشند. از سوی دیگر برخورد شدید [حکومت] به خواسته‌های مشروع خلق، مسائل را تعمیق می‌بخشد. از این‌رو لازم است مسائل از طریق مذاکره با مردم و از طریق دمکراتیک حل شوند. ❑ ما به عنوان جنبش آزادیخواهی در هیچ رویداد خشونت‌آمیزی در جنوب جای نداریم، ما از چنین چیزی طرفداری نکرده و آن‌را نمی‌پذیریم. ادعاهایی از این دست به تمامی دماگوژی و تبلیغات کذب می‌باشند. آن‌هایی که چنین بیانیه‌های را منتشر می‌کنند درصدد لاپوشانی مسائل و فرار از مسئولیت‌های خود هستند. ما از خلق‌مان و بخش‌های مربوطه می‌خواهیم که نسبت به ادعاها و تبلیغات کثیف موضع خود را نشان داده و آن‌را خنثی کنند." @Enqelabrojava

  • فرماندە مظلوم عبدی

    از توئیتر فرماندە #مظلوم_عبدی در توئیتی ضمن محکومیت حملات حزب پارتی بە گریلاهای مدافع خلق کوردستان نوشت: ❑ حمله حزب دموکرات کوردستان (PDK) علیه گریلاهای پ.ک.ک را محکوم و این عمل، دستاوردهای مربوط به کوردها را از بین می‌برد. ما خواستار توقف حملات و حل مشکلات از طریق گفت‌گو هستیم. ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • محکوم کردن اقدامات حزب دموکرات کوردستان (PDK)

    مادران "گریلا" برای محکوم کردن اقدامات حزب دموکرات کوردستان (PDK) در منطقه آمیدی در باشور کوردستان به گذرگاه سمالکا رفتند. ❑ نیروهای حزب دموکرات کوردستان ( PDK ) در سیزدهم این ماه حمله‌ای را بە گریلا آغاز کردە و نیروهای مدافع خلق را در حوالی روستای سیکری در منطقه آمدی باشور کوردستان هدف قرار دادند و ۳ گریلا را زخمی کردند. ❑ در همین رابطە مادران گریلا و مردم منطقه درک روژآوا امروز صبح با محکوم کردن اقدامات حزب دموکرات کوردستان و بسیج نیروهای خود در نزدیکی مناطق دفاع مشروع، مقابل در ورودی منطقه دریک کانتون قامیشلو تجمع کردند تا به گذرگاه سمالکا بروند. ❑ مادران و خانواده‌های شهدا، نمادها و پرچم‌های کوردی را برافراشتند و شعارهای "نه به حملات به گریلا، بله به وحدت ملی" سر دادند. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • #باشور

    #باشور مقر حزب پارتی در چمچمال توسط افراد ناشناس بە گلولە بستە شد. ❑ لازم بە ذکر است کە طی روزهای گذشته و در پی بروز اعتراضات در شهرهای استان سلیمانی بسیاری از دفاتر حزب پارتی در این منطقه به آتش کشیده شده و یا مورد حمله و تیراندازی قرار گرفته است. ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • اخباروگزارشات کارگری 23 آذرماه 1399

    خلاصه ای‌از. اخباروگزارشات کارگری 23 آذرماه 1399 - تجمع اعتراضی همزمان کارگران بازنشسته کشور مقابل مجلس واداره تامین اجتماعی در مراکز استان ها همراه با مجموعه ای ازگزارشات منتشرشده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی - ادامه اعتراضات معمان خرید خدمات سال93 نسبت به بلاتکلیفی استخدامی با برپایی تجمعی دیگر مقابل مجلس - سومین روز اعتصاب وتجمع اعتراضی کارگران بخش خدمات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به جابجایی شغلی - ادامه تجمعات اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی ایذه نسبت به بلاتکلیفی استخدامی وبی تفاوتی مسئولان ذیربط شهر،استان وکشور - تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ایلام نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق مقابل دادگستری - تجمعات اعتراضی کارگران بام خرم آباد نسبت به کاهش حقوق وعدم پرداخت بموقعش تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار درصورت اعتراض - تجمع اعتراضی کارگران شرکتی شهرداری اصفهان نسبت به نداشتن امنیت شغلی - تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان شهدای شهرستان هیرمند نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق - تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهرنسبت به میزان کارانه وعدم پرداخت بموقعش - پایان اعتصاب رانندگان تاکسی جزیره کیش - جان باختن 2 کارگر معدن سنگان خواف - جان باختن یک کارگر کشاورزی در زرین فارس بر اثر گازگرفتگی جان باخت بر گرفته از سایت "اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران."

  • "همپیمانی شوم"

    #فوری ◾️ نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق پ.د.ک در مناطقی از توابع شهرستان آمیدی در استان دهوک جنوب کردستان دو بار بە سوی نیروهای آزادی بخش گریلا ه.پ.گ حملە ور شدند. ♦️ خبرها حاکی از آن است که در حملە اول هیچ نیرویی از گریلاهای ه.پ.گ زخمی نشدەاند اما در حملە دوم که ساعت ٢١:٠٠ بوده است دو گریلا ه.پ.گ بە شدت زخمی شدەاند. ✔️ بعضی از اشخاص منطقه ادعا میکنند کە همزمان با حملە نیروهای پ.د.ک جنگدەهای ترکیە در آسمان منطقه مشاهدە شدەاند. "همپیمانی شوم" ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • "مقاومت پیروزی‌ست"

    ۱۷مین روز اعتصاب غذا در زندان اعتصاب غذای زندانیان سیاسی برای آزادی فیزیکی #رهبر_آپــــو وارد هفدهمین روز شد. ❑ زندانیان سیاسی در زندان‌های باکور کوردستان و ترکیه در اعتراض به ادامه بازداشت رهبرآپــــو و نقض فاحش حقوق زندانیان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ❑ زندانیانی که در اعتصاب غذا بسر می‌برند در گفتگوی تلفنی با خانواده‌های خود گفته‌اند ما از خلق کورد و انسان‌های آزادیخواه می‌خواهیم صدای زندانیان اعتصابی باشند. ✌️ #مقاومت_پیروزی‌ست ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • در «اقلیم ِ کردستان ِ عراق» چه می‌گذرد؟

    در «اقلیم ِ کردستان ِ عراق» چه می‌گذرد؟ ۱ در چند روز گذشته هزاران نفر از مردم گرسنه و درمانده‌ی «اقلیم کردستان» به خیابان‌ها آمدند، در اعتراض به عدم پرداخت چندماهه‌ی دستمزدهایشان تظاهرات کردند و به مقر‌ها و پایگا‌های نظامی و انتظامی ِ وابسته به احزاب «بارزانی» و «طالبانی» حمله کردند. نیروهای نظامی ِ وابسته‌ به آن احزاب نیر به روی مردم آتش گشودند و تا کنون دست کم هشت نفر کشته‌ و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند. ۲ بیش از بیست و هشت سال از حاکمیّت ِ دو حزب اصلی «بارزانی» و «طالبانی» بر «اقلیم کردستان» می‌گذرد. مردم ِ کردستان عراق، از یک قرن پیش، یعنی از همان روزی که به زور و خدعه‌ی امپریالیست‌های انگلیس و فرانسه به کشور ِ جعلی ِ «عراق» چسبانده‌شد، علیه این ستمبارگی و نیز تبعیض و نسل‌کُشی و غارت فرهنگی ایستادند و جنگیدند. در طول سال‌های مبارزه و مقاومت،‌ بیش ازچهارصدهزار کشته و ‌ده‌ها میلیون‌ها زخمی و آواره دادند. بارها مورد معامله‌ی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و همسایگان قرار گرفتند تا این‌که بالاخره در مجال ِ حمله‌ی بازپس‌گیری ِ‌«کویت»، در طی یک قیام سراسری علیه دیکتاتوری نژادپرست صدام حسین، بیش از نیمی از سرزمین‌ شان را از تصرف ِ «بغداد»نشینان درآوردند. حزب دموکرات ِ «بارزانی» هفتاد و پنج سال و حزب اتحادیه‌ی میهنی ِ «طالبانی» چهل و پنج سال سابقه‌ی تاسیس و فعالیت و مبارزه دارند. امّا بارزانی‌ها و طالبانی‌ها نیز گرفتار درد عمومی جهان ِ سومی شدند: یعنی سابقه‌ی مبارزاتی و رهبری‌شان، به ابزار ِ حاکمیّت نظامی و ایجاد شبکه‌های فساد و غارتگری خانوادگی و مافیایی تبدیل شد! ۳ اصلا این قهرمانان ملّی جهان سوّمی هم از آن اعجوبه‌‌های خلقت هستند. آنان اغلب، در آغاز، مردانی بزرگ و شرافتمند بوده‌اند که از جان و خانمانِ خویش گذشته‌اند و مردمانشان را در گذار از گذرگاه‌های سخت و سرنوشت‌ساز تاریخی راهبری کرده‌اند و «شور و شوق و امّید به استقلال و سازندگی و توسعه‌ی ملّی و عدالت اجتماعی» را به «وطن» هدیه داده‌اند، امّا همانان، پس از پیروزی و رسیدن به قدرت، هر روز محکم‌تر از دیروز به اریکه‌ی قدرت و ثروت می‌چسبند، مخالفان را سرکوب می‌کنند، حلقه‌ی یاران و منسوبان فاسد و جانی دور خود تشکیل می‌‌دهند و انکار می‌کنند، می‌پوسند اما خود نمی‌فهمند، مضحکه می‌شوند اما خندنده‌ها را دهان می‌کوبند، آبرو از کف می‌دهند، همه‌ی افتخاراتشان لگدمال می‌شود، از اوج عزّت به فرود ِ نفرت می‌غلطند، و پس از مدت‌ها سخت‌جانی و جدال و تحقیر و حقارت، یا به دست مخالفانشان کشته‌می‌‌شوند، یا در بیمارستان و تیمارستان و زندان، در میان بی‌تفاوتی یا استقبال عظیم مردمان، به درک واصل می‌‌شوند. به درک واصل می‌‌شوند. ۴ احزاب حاکم بر «اقلیم کردستان» دیگر «حزب»‌ نیستند،‌ بلکه گروه‌های مافیایی ِ خانوادگی ِ قدرتمند نظامی و انتظامی ِ تا بُن ِ دندان مسلّحی هستند که به پشتوانه‌ی ثروت‌‌های بادآورده‌ و دستبوسی و مزدوری ِ این و آن دولت ِ همسایه یا فرامنطقه‌ای،‌ بساط ِ غارت و تاراج به راه انداخته‌اند و جان و مال و تاریخ مردم کردستان را به حراج گذاشته‌اند. آن‌ها دیگر کمترین ربطی به مبارزه و مقاومت مردم ِ کردستان ندارند و همچون اشغالگران با آن‌ مردم رفتار می‌کنند. مردم «اقلیم کردستان» جز از راه قیام سراسری علیه آن دزدان و مزدوران، نه تنها نخواهندتوانست به حقوق انسانی خویش برسند،‌ بلکه چه بسا به زودی آن‌چه را که به بهای آن همه درد و خون و آوارگی و فلاکت فراچنگ آورده‌اند، از کف بدهند و به اسارت دوباره‌ی نژادپرستان در اید. @IrConfederal

  • در حمایت از مبارزات مردم آزادیخواه در کردستان عراق و محکومیت سرکوب ضد انسانی توسط حکومت اقلیم کردستان

    بیانیه در حمایت از مبارزات مردم آزادیخواه در کردستان عراق و محکومیت سرکوب ضد انسانی توسط حکومت اقلیم کردستان همانگونه که همگان کم و بیش در جریان اخبار و اتفاقات چند روز اخیر شهرهای کردستان عراق هستید، حکومت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان در جنگ برای سهم‌خواهی هرچه بیشتر از سفره کارگران و زحمتکشان عراق، نان و معیشت و زندگی آنها را به گروگان گرفته اند. همین امر موجب شکل گیری اعتراضات توده‌ای سال گذشته در بغداد، بصره،کربلا و تعداد دیگری از شهرهای این کشور و امسال هم در شهرهای حکومت اقلیم کردستان شد. اکنون و در این چند روز کارگران و محرومین از جمله در شهرهای سلیمانیه، چمچمال، رانیه،سیدصادق، دربندیخان ،قلادزی، پیرە مگرون، دهوک، کفری، پنجوین، تکیه، کلار،خورمال در کردستان عراق دست به اعتراضات گسترده علیه استثمار، استبداد، فقر و بی امکاناتی چندین دهه احزاب حاکمِ غرق در فسادِ این اقلیم بوده تا مطالبه نان و معیشت خود را با فریاد در خیابان به گوش آنها و همه جهانیان برسانند. اعتراضات برحق روزهای اخیر مردم در کردستان عراق با سرکوب وحشیانه احزاب ناسیونالیستِ کُردِ حاکم روبرو شد و حدود ١٠ نفر از مردم معترض جان باختند، صدها نفر زخمی و تعداد زیادی نیز دستگیر شده اند. مردم زحمتکش در بسیاری از شهرهای اقلیم، دفاتر احزب حاکم از جمله حزب دموکرات، اتحادیه میهنی، جنبش گوران،جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی را آتش زدند. مردم خواهان پایان بخشیدن به این بی حقوقی،فقر و تهی دستی هستند اما به رسم وفاداری و تابعیت از سیستم به خون آغشته و لجنزارِ «حاکمیت بورژوازی» که دشمن قسم‌خورده‌ی طبقه کارگر و مردم رنجدیده است،برای حفظ همین حاکمیت تا دندان مسلح در اوج بی‌شرمی با شقاوت و بی رحمی جواب این فریادهای گرسنه را به طرزی فجیع با ضرب گلوله به مغز و استخوان کودک ، پیر و جوان و مردم بی‌دفاع دادند تا بار دیگر چهره‌ی واقعی حاکمیت *ناسیونال بورژوای کُرد* بر همگان آشکار شود. از طرفی دیگر «مسعود بارزانی» در بیانیه‌ای این اعتراضات برحق مردمی را «اغتشاش»می‌خواند و همچنین «مسرور بارزانی» در پاسخ به همه‌ی این مطالبات مردمی و کشتار معترضین، اذعان میدارد که مردم، مطالبه خود را از حکومت مرکزی عراق خواستار شوند و به ما ربطی ندارد و مردم را به بغداد ارجاع می‌دهد!! اکنون نکته مهم و آنچه باید با عینک واقع بینی دیده شود و بار دیگر برای همگان اثبات شد،روشن شدن ستم ،فساد و ثروت اندوزی ۳۰ ساله این احزاب ناسیونالیست مرتجع و پیروی از قانون سرکوب و کشتار علیه مردم معترض بود حتی اگر معترضین «کورد» باشند. چنانچه مشابه این نوع برخورد در سوداگری و معامله بر سر شنگال و کرکوک و دیگر جنایتهای مشابه که هرکدام به شکلی تاریخی صورت گرفته است، بر کسی پوشیده نیست و فراموش نخواهد شد این بار هم به گلوله بستنِ توده‌ی مردمِ معترضِ "خودی" از جانب «دولت کوردی» فراموش نخواهد شد. مردم کردستان حق دارند این دژخیمانِ حاکم و سرمایه داران و مفسدین را به زیر بکشند و به عُمر ننگینشان پایان دهند. ما به عنوان جمعی از فعالین کارگری، اجتماعی در شهرهای کردستان ایران، اعتراضات توده‌ای و مطالبات مطرح شده‌ی مردم عراق و اقلیم کردستان را برحق دانسته و حامی آنها هستیم. مردم معترض میتوانند با اعمال اراده خود در قالب های مختلف در راه رسیدن به مطالباتشان گام های بسیار موثری بردارند. ما جنایات وحشیانه صورت گرفته از جانب احزاب ناسیونالیستِ مرتجعِ حاکم بر اقلیم کردستان را شدیدا محکوم می کنیم. کارگران و مردم آزادیخواه کردستانِ ایران در کنار زنان و مردان مبارزِ هم‌سرنوشتِ خود در شهرهای کردستان عراق می ایستند و از مبارزه حق‌طلبانه‌شان در مقابل حکام مرتجع، ضد کارگر و توده های فرودست دفاع و حمایت می کنند. جمعی از فعالین کارگری، اجتماعی و آزادیخواه از شهرهای سنندج ،مریوان،کلاترزان ،سقز،پاوه،جوانرود،نوسود. ۹۹/۹/۲۲ *** @behnima

  • در اعتراض به کشتار جوانان کورد از سوی نظامیان احزاب حاکم جنوب کوردستان

    بدالله پشیو شاعر انقلابی و متعهد کوردستان در اعتراض به کشتار جوانان کورد از سوی نظامیان احزاب حاکم جنوب کوردستان نامه‌ای سرگشاده را به حکومت اقلیم، احزاب حاکم و افکار عمومی منتشر کرد. متن نامه عبدالله پشیو به این شرح است: "من مخالف خشونت هستم. اگر خانه‌ای در کوردستانم ویران شود، جایی آتش بگیرد، خونی ریخته شود، ناراحت می‌شوم. اما می‌دانم مجرم چه کسی است. می‌گویند معترضان مجوز نگرفته‌اند! از چه کسی مجوز بگیرند؟ از کسانی که الفبای حکومت را نمی‌دانند؟ از کسانی که نمی‌توانند حتی یک روستا را اداره کنند. در این ۳۰ سال چند بار به مردم اجازه‌ی اعتراض داده‌اید، تا فرهنگ اعتراض را بیاموزند؟ چند بار به مخالفانتان و حتی "قپوزسیون" خود اجازه دادید تا قبل از آنکه کار از کار بگذرد، بر زخم‌ها دست بگذارند و با زبان تمدن با شما صحبت کنند؟ منظورم آن چند باری نیست که گروهی مرفه برای حقوق دروغین جلوی در پارلمان (مرلمان) که از دسته‌ای گنجشک در دست یک شکارچی بی اختیارتر است، می‌فرستادید. دست‌هایی پشتیبان آنهاست؟ دست چه کسانی؟ آیا دستی مانده که شما آنرا نبوسیده باشید؟ چه دستی با این فقرا کار دارد؟ ترکیه؟ ایران؟ عراق؟ چه کسی؟ شما مگر چه نافرمانیی کرده‌اید که اربابانتان نگران شوند و شما را رسوا کنند؟ شما مگر چیزی باقی گذاشته‌اید؟ چه چیزی مانده تا تسلیم کنید؟ یک چیز را نام ببرید! نه فقط اشغالگران بلکه اگر کل جهان علیه خلق با کرامت کوردستان می‌بود، نمی‌توانست اینگونه مثل شما، امید و شخصیت و مقدسات آنها را ریشه‌کن کند. در دنیا حکومت، پارلمان، سیستم دادگستری و رسانه‌هایی وجود دارند که مردم به آنها پناه می‌برند، درخواست عزل و نصب و چندین مسئله را درخواست می‌کنند: کم کردن ساعات کار، افزایش دستمزدها، کم کردن مالیات، کاهش قیمت منابع، حفظ محیط زیست، حقوق زنان و غیره. خلق کوردستان نه جایی را دارد که این چیزها را درخواست کند و نه حکومتی دارد که بخواهد رسوایش کند، نه پارلمانی دارد که به جلوی درش برود، نه دادگاهی دارد تا به دادش برسد، نه رسانه‌ی موثری دارد که صدایش را بازتاب دهد. پس چکار باید کند؟ شما که کوردستان را به شهرهای پر از خیابان‌ در هم تنیده‌ی پرترافیک تبدیل کرده‌اید و هر کسی خود را به دیگری می‌زند. آیا چیزی باقی مانده تا درخواست اصلاح آن شود؟ شماهایی که دست و پای سفید دارید، زندگیتان به حقوق ماهیانه وابسته نیست و هر روز تقویم را نگاه نمی‌کنید، هرگز شکم‌های گرسنه‌ی خیابانها را درک نمی‌کنید. شما ای احمق‌ها، کشور نفت و گاز و آفتاب و آب را در دست دارید، اما نمی‌توانید حقوق کارمندان را بدهید، حتی در سومالی هم اینگونه نیست. اینبار هم نه، یک بار دیگر، نه به خاطر حقوق، به دلیل ده‌ها جنایت شما در کوهستان و در شهرها، شما در نهایت به پایان خواهید رسید. خلق کوردستان بسیار بزرگتر از آن است که وحشی‌هایی مثل شما بر آنها حکومت کنند. عبدالله پشیو ۱۱/۱۲/۲۰۲۰" @Ettehadkargaran

  • حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در باشور کوردستان

    #باشور مرکز نمایندگی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) در باشور کوردستان، با انتشار بیانیه‌ای در خصوص حوادث اخیر و بروز برخی تظاهرات‌ها در شهرهای باشور عنوان کرد: «در این تظاهرات‌‌ها تعدادی قرارگاه و دیگر مراکز اداری تخریب شده است. در برخی تظاهرات‌ها دست به خشونت زده شده است و کوردهای اهل روژآوا متهم به استفاده از خشونت در این تظاهرات شده‌اند. با این بهانە واهی بسیاری از اهالی روژآوا در باشور دستگیر و بازداشت شده‌اند. این دستگیری‌ها از سوی نیروهای حزبی به هیچ عنوان قابل قبول نیست». ❑ درخواست حل مشکلات اقتصادی خلق باشور یک درخواست مشروع مردم است. از مقامات احزاب می‌خواهیم تا مطالبات مردم را برآورده کنند، نە آنها را بە گلولە ببندند. ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • باشور

    #باشور ٨مین روز اعتراضات سراسری ❑ در ٨ روز اعتراض به احزاب حاکم تاکنون ٩ شهروند شهید شدەاند. ❑ لازم بە توضیح است کە این آمار تنها متعلق به دو استان سلیمانی و هلبجه بودە و آن‌سوتر اما پارت دمکرات کوردستان استان‌های هولیر و دهوک را یا به ترکیه سپرده یا به زندانی بزرگ برای ساکنان آن‌ها مبدل کرده است. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • همین الان سلیمانیه

    اتحاديه تشكل هاي كاميونداران و رانندگان سراسر ایران همین الان سلیمانیه دوستان راننده تانکر به اعتصاب بپیوندید دسامبر 2020

  • گرامی باد روز جهانی حقوق بشر

    گرامی باد روز جهانی حقوق بشر حقوق بشر یعنی اینکه اعدام نباشد، قصاص نباشد، آزادی بیان و عقیده باشد. کار حاکمان تقسیم فقر در جامعه نباشد، بلکه نعمات جامعه نصیب همه شهروندان جامعه بطور برابر و انسانی شود. یعنی انسانها حرمت داشته باشند، کرامت داشته باشند. یعنی زندان نباشد، شکنجه نباشد. حقوق بشر یعنی حقوق مسلم انسانها برای آزاد زیستن. روز جهانی حقوق بشر را تبریک میگویم و عهد میبندم که همچنان و در همه وقت مدافع حقوق انسانها باشم. امروزه خیلی ها از حقوق بشر البته با احترام به امر مقدس مالکیت خصوصی صاحبان ثروت دم میزنند؛ اما آنجا که حقوق انسانها آشکارا نقض میشود و زیر پا له میشود، خاموشند و مماشات میکنند. از جمله در حقوق بشرشان لغو مجازات اعدام جایی ندارد. من بار دیگر با عزم اینکه این روز مهم را به اصل و مبنایش و به تاریخ جدال مردم برای آزادی و برابری برگردانم، این روز را گرامی میدارم. در ایران حقوق بشر هر روزه و هر ساعت نقض میشود مصادیق نقض حقوق بشر، نقض حقوق مسلم انسانها در ایران بسیارند و مواردی از آن عبارتند از: ١- امنیتی کردن مبارزات کارگران، معلمان، دانشجویان و مردم معترض. صدور احکام زندان با اتهامات امنیتی چون اتهام "اقدام علیه نظم و امنیت کشور" همچنانکه بسیاری از زندانیان سیاسی هم اکنون بخاطر اعتراضی که به ظلم و بیعدالتی داشته اند امروز در زندانند. ٢- تبعیض علیه زنان و تفکیک جنسیتی در محیط های کار، خانه، جامعه و فشار و اذیت دائم آنان. زنان برای پیش پا افتاده ترین حقوق خود چون حق دوچرخه سواری، ورود به استادیوم های ورزشی و... باید بجنگند و زنان بسیاری که بخاطر همین اعتراضات حکم زندان گرفته و مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند. ٣-بیحقوقی کودکان؛ وجود پدیده کودک کار و خیابان و آسیبهای جدی به این کودکان. از جمله تهدید امنیت آنان با افتادن به دست باندهای جنایی قاچاق و مواد مخدر... ٤-دستمزدهای زیر خط فقر بخش عظیم جامعه و حتی عدم پرداخت این دستمزدهای زیر خط فقر به کارگران که متلاشی شدن بسیاری از خانواده ها، بالا رفتن آمار کودکان وا مانده از تحصیل، تن فروشی به عنوان راهی برای امرار معاش را منجر میشود و در مقابل حقوق های نجومی آنچنانی و دزدی های میلیاردی از ما بهتران و شکاف عظیم طبقاتی. ٥-سونامی بیکاری و بی تامینی این میلیونها بیکار و آسیب پذیر بودن آنها. ٦-نقض آزادی های پایه ای جامعه مثل آزادی عقیده، بیان، تشکل، اجتماع، اعتراض، اعتصاب و نقض آشکار حقوق بخشی از جامعه تحت عناوین اقلیتها. ٧-خفقان جامعه و نقض آزادی بیان و سانسور شدید هر فکر و عقیده ای. بسیاری از خبرنگاران، وبلاگ نویسان بخاطر عقیده شان تحت پیگرد قرار گرفته و حکم زندان گرفته اند. بسیاری از دانشجویان بخاطر اعتراضاتشان ستاره دار شده اند و استادان آزاد اندیش اخراج و یا اخطار گرفته اند. نشریات دانشجویی و ان جی او های آنان تعطیل شده و مورد تهدید قرار گرفته اند. ٨-آزار و شکنجه های سبعانه روانی و جسمانی در بازداشتگاهها و مراکز امنیتی. این لیست نقض حقوق بشر در ایران بلند بالا است و اما داستان اینجاست اگر کارگر، معلم، بازنشسته، پرستار، دانشجو، زن، مرد و ... به این وضع اعتراض دارد، اعتراضش اقدام علیه امنیت عنوان شده و با زندان و شکنجه روبرو میشود. اینها همه نقض آشکار حقوق بشر و حرمت انسانهاست و خواهان رفع آنها هستم. من به عنوان یک فعال کارگری و حقوق کودک اعلام میکنم: -تمامی پرونده های مفتوحه برای کارگران، معلمان، دانشجویان، فعالین دفاع از حقوق کودک و فعالین جنبش های اجتماعی، بازداشت شدگان آبان ماه تحت عناوین امنیت چون "اقدام علیه امنیت و نظم ملی" باید فورا لغو شود و تمام زندانیان سیاسی بدون قید و شرط باید آزاد شوند. -با احکام اعدام و قصاص در تمام شرایط مخالفم و خواهان لغو آن هستم. - خواهان آزادی های پایه ای جامعه ، آزادی بیان، عقیده، تشکل، اعتصاب، تجمع ، موزیک، شادی و ممنوعیت سانسور و وسیعترین آزادی های سیاسی در جامعه هستم. -خواهان یک زندگی انسانی برای همه مردم و به عنوان اولین قدم همانطور که کارگران و معلمان در اعتراضاتشان اعلام کرده اند، خواستار افزایش حقوق ها به مبلغی بالای خط فقر هستم. خواهان تحصیل رایگان، درمان رایگان برای همه خصوصا در این شرایط کرونایی هستم. - خواهان، مسکن مناسب برای همگان هستم. پولهای دزدی شده، حقوقهای نجومی منابع خوبی برای تامین این نیاز اجتماعی هستند. خواهان حقوق برابر تمامی شهروندان از هر جنیست و هر مذهب و هر عقیده و انتسابشان به هر قوم و نژادی در جامعه هستم. من در کنار کارگران، معلمان هستم. مردم معترض مبارزه برای این خواستها را حق بر حق خود میدانم. #حقوق_بشر #بهنام_ابراهیم_زاده فعال کارگری و حقوق کودک آذرماه 99 دسامبر 2020

  • «کنگره صدای ناراضیان»

    #باشور از ظهر امروز با پیشاهنگی ابتکار عمل «کنگره صدای ناراضیان»اهرات اعتراضی در شهر سلیمانی و دیگر شهرهای استان‌های سلیمانی و هلبجه آغاز شد. اعضای ابتکار عمل تظ«کنگره صدای ناراضیان» در مقابل شورای شهر سلیمانی گردهم آمدند اما دقایقی بعد از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شدند. ❑ علی‌رغم منع رفت و آمد و منع گردهمایی صدها نفر در شهر سلیمانی گردهم آمده و تظاهرات اعتراضی را آغاز کردند. ❑ نیروهای امنیتی به منظور متفرق کردن معترضان با گاز اشک آور و شلیک هوایی گلوله واقعی به آنان حمله کردند. ❑ در نتیجه این حملات تعدادی از فعالان و روزنامه‌نگاران مجروح شدند. تظاهرات مردمی در خیابان‌های سالم و ملک محمود شهر سلیمانی ادامه دارد. ❑ وبسایت روزنامه هاولاتی نیز در گزارشی اعلام کرد که علاوه بر شهر سلیمانی تظاهرات اعتراضی در شهرهای رانیه، هلبجه، چمچمال، کلار و پیره‌مگرون نیز از عصر امروز از سر گرفته شده است. ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • باشور

    #باشور امروز جمعه، تظاهرات در شهرهای سلیمانی و رانیه از سر گرفته شدە و معترضان چند خیابان اصلی را مسدود کرده و در نزدیکی استانداری سلیمانی تجمع کرده‌اند. ❑ همچنین اخباری از درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضین و استفاده از گاز اشک‌آور برای متفرق ساختن معترضین منتشر شده است. ❑ از سوی دیگر در رانیه نیز تظاهرات گسترده با حضور شمار بسیاری از مردم آغاز شده و در مقابل شمار بسیاری نیروهای امنیتی نیز در خیابان‌های رانیه مستقر شده‌اند. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • حضور فعالانه زنان در اعتراضات مردمی اخیر در #اقليم_كردستان

    حضور فعالانه زنان در اعتراضات مردمی اخیر در #اقليم_كردستان یكی از زنان شركت كننده‌ در اعتراضهای مردمی امروز در سلیمانیه اظهار می کند (ویدیوی سمت چپ) که اعتراضشان بە مشکلات معیشتی است. بسیاری از مردم از نابرابری اقتصادی در رنجند. وی همچنین خشونت نیروهای پلیسی را در برخورد با تظاهرکنندگان که در آن یکی از دوستانش کشته شده است، محکوم می کند. وی می گوید که ما تظاهرکنندگان مسلح نیستیم اما نیروهای پلیس مسلحند و با خشونت با معترضین برخورد می کنند در حالیکه ما از حقوق ضایع شده آنها هم حمایت می کنیم. در ویدیویی دیگر (سمت راست بالا) زنان یکصدا شعار میدهند: #آزادی. در میانه ویدیو مردم را میبینیم که با گاز اشک آور نیروهای پلیس پراکنده می شوند. مژده محمود (ویدیوی سمت راست پایین)، یکی از نمایندگان مجلس اقلیم کوردستان نیز با حمایت از اعتراضات مشروع مردم در اعتراض به بحران اقتصادی و فساد داخلی، سایر پارلمانتاریست ها را به آمدن به میان مردم و شنیدن صدای به حق آنها فرا میخواند. @khamahangy