ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سحر تبر به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد

فاطمه خویشوند مشهور به سحر تبر، شهروند ۱۹ ساله ساکن تهران که از یک‌سال پیش تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد، با حکم دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

فاطمه خویشوند مشهور به سحر تبر، شهروند ۱۹ ساله ساکن تهران که از یک‌سال پیش تاکنون در بازداشت به‌سر می‌برد، با حکم دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. او پیش‌تر به‌دلیل انتشار گریم‌های خاص از چهره خود در اینستاگرام، در مهرماه ۱۳۹۸ با دستور دادسرای ارشاد توسط مأموران امنیتی بازداشت و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه، محاکمه شده است.

سحر تبر در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری رکنا با اشاره به حکم حبس صادر شده توسط دادگاه، اعلام کرده که به این حکم اعتراض کرده است. او درباره عناوین اتهامی خود گفته: «چهار اتهام به من وارد شده بود که از دو اتهام تبرئه شدم. دلم نمی‌خواهد از عناوین اتهامم حرفی بزنم چون امیدوارم مورد عفو قرار بگیرم.»

پیام درفشان وکیل مدافع فاطمه خویشوند که در حال حاضر خود نیز در زندان به‌سر می‌برد، در ۹ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرده بود دادسرای ارشاد در کیفرخواستی که برای موکلش صادر کرده او را به «معاونت در افساد فی‌الارض»، «تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری»، «توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب» و «تحصیل مال نامشروع» متهم کرده و این اتهامات نیز به او تفهیم شده است.

طرح این اتهامات علیه خویشوند در حالی است که اتهامات «اباحه‌گری و توهین به حجاب» در قوانین کیفری ایران پیش‌بینی نشده است.

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فاطمه خویشوند اما در ۲۳ دی‌ماه سال گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این شهروند زندانی همچنین در طول دوران بازداشت، یک‌بار هم ویروس کرونا مبتلا شده است.

پیام درفشان، وکیل مدافع این فعال اینستاگرامی در بهمن‌ماه سال گذشته از قاضی دادگاه خواسته بود تا قرار بازداشت موکلش به وثیقه تبدیل شود تا بتواند مقدمات آزادی او از زندان را فراهم کند که این درخواست از سوی قاضی رد شد.

هرچند از نحوه بازجویی و برخورد مأموران امنیتی با فاطمه خویشوند اخبار تأیید شده‌ای منتشر نشده اما شواهد نشان می‌دهد که او برای اعتراف اجباری علیه خودش تحت فشار و شکنجه قرار گرفته است.

تلویزیون دولتی ایران در تاریخ۳۰ مهر ۹۸/ در گزارشی، اعترافات اجباری این شهروند زندانی را با سرفصل «صریح درباره فرهنگ» پخش کرد.

در این گزارش تلویزیونی، فاطمه خویشوند در حالی که چهره‌اش محو شده بود در برابر دوربین گفت والدینش از هم جدا شده‌اند و علاقه‌اش به شخصیت امیلی در انیمیشین عروس مردگان ساخته تیم برتون موجب شده که با عمل‌های جراحی و گریم‌های فروان تلاش کند خودش را شبیه او کند.

در گزارش از اعترافات اجباری این شهروند زندانی همچنین پس از آنکه بارها تصاویر تتوهای روی دست و ساعد خویشوند نشان داده شد، یک روانشناس زن درباره تاثیر فضای مجازی در «به وجود آمدن اعتماد به نفس کاذب» و چگونگی شکل‌گیری «شخصیت نابهنجار» او توضیحاتی داد.

این نخستین بار نیست که انتشار تصاویر و فیلم‌های شخصی یک کاربر معمولی در ایسنتاگرام از سوی قوه قضاییه جرم انگاری می‌شود. پیش‌تر و در تیرماه ۱۳۹۷ هم مائده هژبری، شهروند ساکن تهران، ورزشکار رشته پارکور، ژیمناستیک و مربی رقص که فیلم‌ها و تصاویر رقص خود را در اینستاگرام منتشر می‌کرد، پس از بازداشت توسط پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات)، جلوی دوربین صدا و سیما وادار به اعتراف اجباری علیه خود شد.

اندکی پیش از پخش اعترافات اجباری این مربی رقص از تلویزیون، کمال هادیانفر، عضو پلیس فتا از بررسی ۵۱ هزار صفحه اینستاگرام توسط مأموران این نهاد امنیتی خبر داده بود که طبق گفته او این صفحات «محتوای مستهجن و مبتذل» تولید و منتشر می‌کرده‌اند.

مراجع قضایی ایران در سال‌های گذشته در روندی بی‌ضابطه و فراقانونی و در راستای اعمال محدودیت بیشتر بر آزادی‌های فردی، بارها دایره گسترده‌ای از رفتارهای شخصی کاربران در شبکه‌های اجتماعی را جرم انگاری کرده‌ و در همین راستا عده‌ای از شهروندان را مورد محاکمه قرار داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.