ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبود ایمنی در محیط کار؛ یک کارگر ۳۲ ساله در آتش سوزی کارگاه تراشکاری جان باخت

بر اثر وقوع آتش سوزی در یک کارگاه تراشکاری در جاده خاوران در جنوب شرق تهران، یک کارگر ۳۲ ساله تبعه کشور افغانستان جان خود را از دست داد.

بر اثر آتش سوزی در یک کارگاه تراشکاری در جاده خاوران در جنوب شرق تهران، یک کارگر ۳۲ ساله تبعه کشور افغانستان جان خود را از دست داد.

به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران روز شنبه ۲۲ آذرماه با تأیید این خبر، درباره جزییات این رویداد گفته: 

«این حادثه ساعت ۷:۲۱ صبح امروز در سوله ۱۵۰ متری مسقف که کارگاه تراشکاری بوده در جاده خاوران محدوده لپه زنک به وقوع پیوست.»

به‌گفته ملکی، به علت آنکه حجم زیادی از سیلندر‌های هیدرولیکی و سیلندر‌های اکسیژن وجود داشته، این کارگاه «به دلایلی» طعمه آتش شه است.

پژوهش‌های انجام شده در زمینه رعایت ایمنی در محیط کار نشان می‌دهند که هر ساله در ایران، صدها نفر بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند و تعداد زیادی هم دچار آسیب‌های جدی می‌شوند.

شمار بالای تلفات ناشی از نبود ایمنی در محیط کار در ایران در حالی‌ست که بسیاری از کارفرمایان به‌ویژه کارفرمایان بخش خصوصی به دلیل کم‌کردن هزینه‌ها و کسب سود بیشتر، از تهیه وسایل و امکانات حفاظتی و ایمنی در محیط کار خودداری می‌کنند.

طبق ماده ۹۱ قانون کار ایران: «کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلف هستند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین‌حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به‌آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند.»

در سایه سوء مدیریت و عدم نظارت نهادهای دولتی، این ماده از قانون کار در بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانجات تولیدی اجرا نمی‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اما درباره گستردگی آتش سوزی و چگونگی جان باختن این کارگر افغان در کارگاه تراشکاری واقع در جاده خاوران تهران گفته: 

«انتهای این سوله محله استراحت نگهبان بوده که به دلیل حجم بالای آتش سازه‌های فلزی محل استراحت نگهبان تخریب و فرد کاملا درگیر شعله‌های آتش شده بود.»

به‌گفته او، نگهبان این سوله، کارگر ۳۲ ساله و تبعه افغانستان بوده که به دلیل شدت حرارت و ریزش آهن‌های سازه فلزی، جان خود را از دست داده است.

در گزارش منتشر شده از سوی خبرگزاری کار ایران اما به تحت پوشش بیمه قرار  گرفتن یا نگرفتن این کارگر افغان توسط کارفرما و میزان رعایت استانداردهای ایمنی در این کارگاه تراشکاری، اشاره‌ای نشده است.

براساس قوانین داخلی ایران، اتباع بیگانه از جمله کارگران افغان، مجوز رسمی برای اشتغال به کار ندارند مگر اینکه گذرنامه ورود با حق کار مشخص و پروانه کار در اختیار داشته باشند. بنابراین اتباع خارجی که گذرنامه و پروانه کار ندارند مشمول قانون کار نیستند و نمی‌توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند.

پیش‌تر مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، روز ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸ در دیدار با عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران اعلام کرده بود: «تعداد بیمه شدگان تبعه کشور افغانستان نسبت به جمعیتی که مقیم و شاغل در ایران هستند، بسیار کم است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.