ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به اعدام روح‌الله زم

اعدام روح الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز در ایران، واکنش سازمان‌های حقوق بشری را به همراه داشته است. اتحادیه اروپا نیز این اقدام را به شدت محکوم کرد.

اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمد نیوز در ایران، واکنش سازمان‌های حقوق بشری را به همراه داشته است. اتحادیه اروپا نیز این اقدام را به شدت محکوم کرد. 

یک سخنگوی اتحادیه اروپا روز شنبه ۲۲ آذر ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این اتحادیه مخالفت خود را با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی ابراز می‌دارد.

در این بیانیه از حکومت ایران خواسته شده از حقوق دادرسی متهمان حمایت کرده و استفاده از اعترافات تلویزیونی برای اثبات و ارتکاب جرم خود را متوقف کنند.

روح‌الله زم در دادگاه

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه ۲۲ آذرماه/ ۱۲ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای، اعدام این زندانی سیاسی را «هجمه‌ای مرگبار» به آزادی بیان توصیف کرد و آن را نشان‌دهنده‌ کاربست شیوه‌های بی‌رحمانه برای ایجاد ترس و سرکوب صدای اعتراض از سوی مقام‌های حکومت ایران دانست.

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به خبر به دار آویخته شدن روح‌الله زم در زندان گفته: «ما از اینکه مقام‌های ایرانی، روح‌الله زم، خبرنگار مخالف را سحرگاه امروز اعدام کردند، مبهوت و وحشت زده هستیم.»

الطحاوی در ادامه گفته: «در روز ۱۸ آذر، مقام‌ها اعلام کردند که دیوان عالی کشور، حکم اعدام روح الله زم را تأیید کرده است و چهار روز بعد حکم اعدام را به اجرا گذاشتند. به باور ما این شتابزدگی با هدف قبیح جلوگیری از شکل‌گیری یک کارزار بین المللی برای نجات جان وی صورت گرفته است.»

سازمان عفو بین‌الملل همچنین در ادامه بیانیه خود تأکید کرده، استفاده از مجازات اعدام علیه روح‌الله زم، «طبق قوانین بین المللی مطلقا ممنوع بوده است.»

در ادامه این بیانیه از سازمان‌های بین‌المللی و سایر کشورهای جهان خواسته شده تا مقامات جمهوری اسلامی را برای متوقف کردن استفاده فزاینده از مجازات اعدام به‌عنوان سلاح سرکوب سیاسی، تحت فشار قرار دهند:

«در حالی که مقام‌های ایرانی حملات شدید قبلی خود به حق حیات و حق آزادی بیان را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند، جهان نباید در سکوت نظاره‌گر باشد. ما از جامعه بین‌المللی، از جمله کشورهای عضو شورای حقو ق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا، می‌خواهیم که فورا برای تحت فشار قرار دادن مقامات ایرانی برای متوقف کردن استفاده فزاینده از مجازات اعدام به عنوان سلاح سرکوب سیاسی، اقدام کنند.»

روح‌الله زم، مدیر رسانه آمد نیوز، پس از ربوده شدن در کشور عراق توسط نیروهای سپاه پاسداران و به‌دنبال برگزاری یک روند دادرسی ناعادلانه، سحرگاه روز شنبه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ اعدام شد.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز اما در واکنش به اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری این سازمان در توئیتر، «تأسف و تأثر» خود را از اجرای این حکم ناعادلانه اعلام کرد.

گزارش‌گران بدون مرز در توئیتر خود نوشت: 

«گزارش‌گران بدون مرز، تأسف و تأثر خود را از اجرای حکم ناعادلانه اعدام روح الله زم، مدیر کانال آمدنیوز به فرمان علی خامنه‌ای اعلام می‌کند. RSFبه تاریخ ۳ آبان‌ماه ۱۳۹۹، میشل باشله [کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل] و جاوید رحمان [گزارش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران] را از ممکن بودن اجرای این اعدام مطلع کرده بود.»

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۸ آذر از تأیید حکم اعدام روح‌الله زم، صادر شده در دادگاه بدوی خبر داد و گفت حکمی که برای این زندانی سیاسی صادر شده، بیش از یک ماه پیش در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است.

انتشار خبر اعدام روح الله زم اما واکنش برخی از مقام‌های رسمی کشورهای دیگر را هم به‌دنبال داشته است.

آن لینده، وزیر خارجه سوئد در واکنش به خبر اعدام زم، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: 

«سوئد مانند باقی اتحادیه اروپا قاطعانه با اعدام مخالف است. ایران باید به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر از جمله آزادی بیان و مطبوعات احترام بگذارد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

حکم اعدام زم در حالی پنهانی در ایران به اجرا درآمد که تلاش‌هایی هم از جانب کارزارهای مردمی و هم از طریق نهاد‌های بین‌المللی در جریان بود تا مانع از اجرای این حکم اعدام شود.

در آخرین واکنش‌ها، اما خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران به‌نقل از یک منبع آگاه در قوه قضاییه، پست اینستاگرامی محمد علی زم، پدر روح الله زم در مورد پسرش را «فرافکنی» قلمداد کرد و نوشت: «اظهارات پخش‌شده روح‌الله زم مطالبی بوده که بارها در دادگاه و حتی خارج از کشور مطرح شده بود و نیازی به صحنه‌سازی برای بیان حقیقت نبوده است.»

این منبع آگاه در قوه قضاییه جملات به کار رفته در پست اینستاگرامی محمدعلی زم را «یک داستان سرایی تخیلی» توصیف کرده و اعلام کرده: 

«اینگونه اظهارنظرهای کذب از جانب محمدعلی زم پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده، فلذا ادعای مطرح شده در این پست اینستاگرامی خاص نیز فاقد صحت و عاری از واقعیت است.»

محمدعلی زم، صبح امروز و ساعاتی پس از انتشار خبر اعدام فرزندش، با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه به فرزندش وعده داده بوده است که قرار است طبق نظر ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، با یک نفر «از آن طرف مبادله» شود.

او در این یادداشتش نوشته که پسرش از تایید حکم اعدام خود خبر نداشت و حتی در آخرین ملاقات خانواده با روح الله زم، مامور امنیتی سعی داشته که تایید حکم اعدام را مخفی نگه دارد و از او خواسته تا به فرزندش «خبر تأیید اعدام» را اطلاع ندهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محسن

    فردا یا پس فردا دوباره آقای ظریف در مقابل تیم جو بایدن خواهد نشست و برجام احیاء می شود و اتحادیه اروپا آقای ظریف را در آغوش خواهد کشید (فدریکا موگرینی را بیاد بیاورید!). از سوی دیگر منابع و منافع کشور به پای اربابان جمهوری اسلامی ذبح خواهند شد. و روح الله زم‌ها هم به فراموشی سپرده خواهند شد. اما ما مردم ایران فراموش نخواهیم کرد. در دلهایمان این وقایع را ثبت می کنیم. ثبت می‌کنیم و می‌دانیم که: کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من! باید بدانیم که رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی باید بدستان مردم ایران سرش از بدن جدا شود و ریشه‌اش برای همیشه سوزانده شود. چون ریشه این رژیم توسط اجنبی در خاک ایران کاشته شد، تا ایران به تاراج برده شود.

  • حمید

    جمهوری اسلامی برای محکومیت اتحادیه اروپا و یا عفو بین الملل پشیزی ارزش قائل نیست و انحادیه اروپا هم درست با علم به این موضوع است که جمهوری اسلامی را محکوم میکند والا مردم ایران بخوبی میدانند که اتحادیه اروپا بزرگترین پشتیبان تروریست های جمهوری اسلامی است.

  • شهریار نامسلمان از تبریز

    جناب آقای محمد علی زم ضمن تسلیت و همدردی با شما و مادر روح الله از خودم می پرسم که آیا نباید محمدعلی زم کتابی، مقاله ای بنویسد با عنوان: «چرا مسلمان نیستم؟» ببخشیدم، اما فکر میکنم که کسی از میان شما روحانیونو مسلمانان باید روزی چنین اقد امی بکند. برتراند راسل که یک مذهبی بود از بس جنایات کلیسا را دید و اندازه گرفت سرانجام کتابی نوشت با عنوان: « چرا مسیحی نیستم ؟» آیا روزی میرسد که یک مذهبی سرانجام به «وجاهت» این دین حنیف پی برد و آنرا با شفافیت بنویسد!؟ روح الله با این قربانی شدنش بسیار مهم شد. در تاریخ نامش ماندگار خواهد شد. کسی نوشته که او یک مظلوم بود درست است! او یک مظلوم بود

  • اردشیر از تهران

    انتقام سخت نظام مقدس از روح الله زم! برای سرپوش گذاشتن بر همکاری بالاترین مقامات سپاه با موساد در ترور حاج محسن فخری زاده یک بیگناه را کشتند! من این قتل را به پیشگاه ملایان و مداحان و طلاب و طرفداران نظام مقدس تبریک می گویم. اگر انتقام سخت ترور حاج قاسم سلیمانی از هواپیمای اوکراینی بود، انتقام سخت حاج محسن از روح الله زم بود. عجب دینی را محمد ابن عبدالله نازل کرده! هر دروغ هر قتل و هر جنایتی و هر ...جایز است. روح الله زم به تمام معنا یک مظلوم بود!

  • حقیقتتگو

    هرفرد و افرادی واقشاری برعلیه امپریالیست ها وابزار و الاتشان که حکومت حیون الله باشد بپا خواستند دستگیر و زندانی و اعدام شدند ویا ترورشدند...چهل سال امپریالیست ها جهان خوار چه بطورعلنی و چه بطورعلنی ازجنایت های حکومت حیون الله پشیبانی وحمایت کردند واین حمایت ها هم مدتی است که به مخالفان ربائی و ترورآنها درکشورهای خارجی هم انجامیده است ...شستشوی کامل ایران ازحامیان حق و حقوق مردم که خواهان رفاه و آزادی وپیشرفت واقتصاد مردم بوده اند موردی است که مطلوب امپریالیست های شرق وغرب برای میکیدن مفت و مسلم منابع ایران بوده ومی باشد...برجام را باید حفظ کرد ودرحقیقت حکومت حیون الله واعمال حیوانی اش را باید حفظ کرد..واقعا" برخلاف فهم وشعوروجدان است که اگربدانید فروشنده کالائی قاتلی است که صدها نفررا به قتل رسانده است ولی با این حال ازوی کالائی می خرید چه باید در وصفتان گفت ؟ بله جواب میدهید داشتن کالا برایم مهم است ونه آنچه فروشنده قاتل چه کرده است ؟ ارزان می فروشد!!!برای چین وژاپن و روسیه واروپا اگرروزانه هزاران مردم ایران به دارآویخته شوند مهم نبوده و نیست !!!اسلام حیون الله درخدمت منافعشان بوده و می باشد!!