ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست اقدام اقلیمی سازمان ملل: وضعیت اضطراری است

در این نشست تریبون تنها از آن کشورهایی بود که حاضر هستند اعلام کنند که تعهدات و اهداف اقلیمی دقیق‌شان چیست.

نشست «بلندپروازی‌های اقلیمی» و به مناسبت پنجمین سالگرد توافق اقلیمی پاریس به صورت مجازی از سوی سازمان ملل برگزار شد. در این نشست تریبون تنها از آن کشورهایی بود که حاضر هستند اعلام کنند که تعهدات و اهداف اقلیمی دقیق‌شان چیست.

تصویر از سازمان ملل

روز شنبه ۱۲ دسامبر/۲۲ آذر، تمامی کشورهای امضا کننده توافق اقلیمی پاریس، به صورت مجازی گرد هم آمدند که پیمانی را که پنج سال پیش بسته بودند تازه کنند و برنامه‌های دقیق خود را برای آینده اعلام کنند.

نشست «بلندپروازی‌های اقلیمی» را سازمان ملل، فرانسه و بریتانیا مشترکاً میزبانی کردند. نشست به دلیل شرایط همه گیری کوید-۱۹ به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدای برنامه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، سخنرانی کردند. از بیش از ۷۰ تن از سران کشورهایی که در این برنامه شرکت کردند، تنها کسانی اجازه سخنرانی یافتند که برنامه مشخص و دقیق در راستای اهداف توافق اقلیمی پاریس برای ارائه داشته باشند.

این نشست از اول مشخص کرده است که دنبال سخنران‌هایی که وعده‌های کلی می‌دهند نیستند و تنها کشورهایی حق حرف زدن دارند که برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، کم شدن نیاز به سوخت‌های کربنی و تبعات گرمایش زمین برنامه‌های دقیق و مشخص داشته باشند.

آنتونیو گوترش که از سخنران‌های اول برنامه بود نسبت به وضعیت آب و هوایی زمین هشدار داد و گفت:

«آیا کسی می‌تواند منکر این شود که ما با یک وضعیت اضطراری تغییرات آب و هوایی رو‌به‌رو هستیم؟»

دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای عضو معاهده پاریس خواست که شرایط اضطراری را در کشورهایشان رسمیت بدهند و به توافق سند اقلیمی پاریس برای نگه داشتن افزایش دمای کره زمین در محدود ۱,۵ درجه سانتی گراد وفادار بمانند.

گوترش از تمام کشورهای شرکت کننده خواست که تا کم شدن سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای و رسیدن به مرحله «کربن صفر» (نشر دی‌اکسید کربن به میزان خالص صفر)، سیاست‌هایی را وضع کنند که بیانگر اضطرار شرایط آب‌وهوایی است.

هم آنتونیو گوترش و هم نخست وزیر بریتانیا، بوریس جانسون در مورد بودجه‌هایی که خرج مبارزه با همه‌گیری کرونا می‌شود هشدار دادند و گفتند که این بودجه با برنامه‌ریزی‌های مشترک برای مبارزه با بحران‌های زیست محیطی خرج شود از جمله بحران تغییرات اقلیمی که به گفته جانسون بسیار «ویرانگرتر» از ویروس کروناست.

جانسون در سخنرانی در افتتاحیه این نشست بار دیگر تعهدات کشور خود برای کاهش ۶۸ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ را تأیید کرد.

او از همه کشورها خواست که انتشار گازهای گلخانه‌ای و وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهند.

امانوئل مکرون، میزبان دیگر این نشست بازگشت آمریکا به توافق پاریس را تبریک گفت. جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا وعده داده است که این کشور به این توافق باز خواهد گشت. مکرون گفت که هدف فرانسه این است که تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ به حالت کربن صفر برساند.

سهم چین با توجه به اینکه این کشور بزرگترین عامل انتشار دهنده گازهای گلخانه‌ای در جهان است، در هر نشست اقلیمی سازمان ملل موضوع بررسی است. پیش از این، چین متعهد شده بود که تا سال ۲۰۶۰، میزان انتشار خود را به حالت کربن صفر برساند.

در این نشست خاص، رئیس جمهوری چین - شی جین پینگ - طیف وسیعی اما کلی‌ای از اهداف جدید را برای سال ۲۰۳۰ ترسیم کرد. او از جمله متعهد شد که میزان انتشار کربن کشور در هر واحد تولیدی را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۶۵ درصد کاهش دهد. چن همچین سهم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش خواهد داد.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این اهداف به اندازه کافی دقیق نیستند و چین ممکن است نتواند به تعهد رسیدن به شرایط کربن صفر تا سال ۲۰۶۰ وفادار بماند.

هند - یکی دیگر از کشورهای مسئول در آلوده کردن جهان است که در اجرای تعهدات جدیدش کم کاری کرده است. نخست وزیر این کشور نارندرا مودی گفت که کشورش در مسیر دستیابی به اهداف خود در توافق نامه پاریس است.

نشست اقلیمی مجازی‌ای که روز شنبه برگزار شد، جایگزینی برای بیست و ششمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل بود. این کنفرانس قرار بود در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ در گلاسکو برگزار شود که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ لغو شد و قرار است که سال دیگر برگزار شود.

سازمان ملل به همراه بریتانیا، فرانسه و با همکاری شیلی و ایتالیا این نشست مجازی را برگزار کردند.
شب پیش از آغاز نشست اقلیمی روز شنبه، رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای را در این اتحادیه تا ۱۰ سال دیگر حداقل به میزان ۵۵ درصد کاهش خواهند داد. در زمینه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای کشورهای اروپایی پیشتاز هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کیم استنلی رابینسون یکی از عظیم ترین رمان نویسان سوسیالیست است.

    کیم استنلی رابینسون یکی از عظیم ترین رمان نویسان سوسیالیست است. Kim Stanley Robinson Is One of Our Greatest Ever Socialist Novelists AN INTERVIEW WITH ROBERT MARKLEY ,For more than 40 years, Kim Stanley Robinson has written radical science fiction that offers readers not an easy vision of utopia but a hopeful alternative that still confronts the ecological devastation wrought by capitalism JACOBIN 11.14.2020 ***

  • "تصورِ پایان سرمایه داری: مصاحبه ای با کیم استنلی رابینسون"

    یک مصاحبه ای دیگر در معرفی رابینسون. "تصورِ پایان سرمایه داری: مصاحبه ای با کیم استنلی رابینسون" Imagining the End of Capitalism With Kim Stanley Robinson AN INTERVIEW WITH KIM STANLEY ROBINSON Kim Stanley Robinson is the author of more than twenty books, including New York 2140, Red Moon, and the Mars trilogy. He talked to Jacobin about his latest work, his vision of socialism, and why we must fight to imagine the end of capitalism rather than the end of the world. JACOBIN 10.22.2020 ***

  • "چگونه ادبیات علمی-تخیلی سنت سوسیالسیتی را شکل و فُرم داده اند."

    "چگونه ادبیات علمی-تخیلی سنت سوسیالسیتی را شکل و فُرم داده اند." عنوان مقاله در بررسی تطبیقی چگونگی ترکیب سنتهای سوسیالیستی-آنارشیستی و ژانر علمی-تخیلی. از "ویلیام موریس" در قرن نوزده تا ادبیات آنارکو-فمینیستی "اورسلا ک. لِه گُن" در اواخر قرن بیستم. و اشاره ی نیز به کتاب "وزارتخانهء آینده." How Sci-Fi Shaped Socialism From William Morris to Ursula K. Le Guin and Iain M. Banks, science fiction has provided an outlet for socialist thinkers – offering a break from a bleak political reality and allowing them to imagine a vastly different world. 09.12.2020 TRIBUNE ***

  • "این داستانی علمی-تخیلی نیست"

    در ذیل بررسی دیگری از کتاب"وزارتخانهء آینده," منتشره در نشریهء "بررسی کتاب نیویورک" با عنوان: "این داستانی علمی-تخیلی نیست" در رمان ضد-اتوپیایی, دیستوپی, کیم استنلی رابینسون ، تغییرات اقلیمی افراطی بحرانی است که نهایتا نسل بشر را مجبور به مقابلهء فوری با نابرابری های جهانی می کند. "It’s Not Science Fiction" In Kim Stanley Robinson’s anti-dystopian novel, climate change is the crisis that finally forces mankind to deal with global inequality. December 17, 2020 issue New York Review of Books

  • هوشنگ

    چه "بلند پرواز" و چه غیر از آن, این بحران زیست محیطی جهانی چنان رشد پیدا کرده است که در بهترین حالت تمامی جهان برای چندین دههء متوالی درگیر شدید ترین انواع حوادث افراطی اقلیمی خواهیم بود. اگر هیات حاکمه های جهان همچنان به یللی تللی خود ادامه بدهند و وقت کوتاه باقی مانده را به بطالت و پرحرفی بگذرانند, بحران های چند دهه ای میتواند به راحتی تبدیل به بحران های چندین قرنی بشود. و در بدترین حالت موجود تمامی این نشست ها و غیره ول مطلعند, دیگر بسیار دیر شده است و در حقیقت امر ما در ابتدای انقراض ششم قرار داریم. انقراضی که تا به حال چندین هزار انواع مختلف جانداران و گیاهان را در یکی دو دههء اخیر منقرض کرده است. نویسندهء مترقی و سوسیالیست آمریکایی "کیم استانلی رابینسون", در جدیدترین کتاب علمی-تخیلی اش با عنوان "وزارتخانهء آینده" (The Ministry for the Future) تصویری از کرهء زمین در ۳۰ سال آینده را ترسیم می کند, و در گیری های روزمره مهندسین زیست محیطی برای کاهش دادن تخریبات محیط زیستی. یک نکته ای اساسی در این رمان (و در مصاحبه هایی که ایشان در باره کتابش دارد) درهم تنیدگی منافع مالی قدرتمند در جهان با تخریب محیط زیست است. نکتهء اساسی دیگری نیز که میتوان بدان اضافه کرد ناتوانی مکانیزم "بازار آزاد" برای رفع این بحران جهانی است. ?What Will the World Look Like in 30 Years Sci-fi Author Kim Stanley Robinson Takes Us There Robinson on his new book The Ministry for the Future, a plausible, chaotic, and hopeful novel about how the climate crisis could play out My whole notion of utopia has come down to just survival of the many species that are in danger," says Robinson. "If we dodge the mass extinction event, we can cope with everything else that might happen later." Rolling Stone DECEMBER 10, 2020 ***