ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشمکش بنیاد برکت و وزارت بهداشت بر سر واکسن کرونا

در ایران وزیر بهداشت می‌گوید اجازه نمی‌دهد مردم موش آزمایشگاهی هیج جریانی شوند و به زودی واکسن کرونا از منابع مطمئن وارد می‌شود. بنیاد برکت اما از شروع تولید واکسن ساخت داخل خبر می‌دهد.

در ایران سخنان متناقضی در باره زمان و شیوه دسترسی به واکسن کرونا بیان می‌شود. وزیر بهداشت می‌گوید واکسن از منابع مطمئن خریداری شده و در روزهای آینده وارد می‌شود. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اما دست‌یابی ایران به واکسن خارجی را بعید دانست. عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران هم تحریم‌های آمریکا را مانع جدی در مسیر دسترسی ایران برشمرد.

واکسن کرونا: همه در تلاش برای تولید آن. عکس از (C)Shutterstock
واکسن کرونا: همه در تلاش برای تولید آن. عکس از (C)Shutterstock

سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان ایران یکشنبه ۲۳ آذر در بیرجند قول داد تا بهار سال آینده واکسن کرونا در دسترس مردم باشد.

نمکی در باره منبع تامین واکسن کرونا توضیح بیشتری نداد اما گفت:

«موثرترین واکسن دنیا را برای این کشور تامین می‌کنیم؛ روزهای آینده این خبر خوش را خواهیم داد که این واکسن از معتبر ترین منابع وارد می‌شود.»

یک روز پیش از سخنان وزیر بهداشت محمد مخبر دزفولی، رئیس ستاد اجرایی «فرمان امام» در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که تزریق واکسن کرونا ساخت شرکت‌های دارویی وابسته به بنیاد برکت هفته اول دی ماه انجام خواهد شد.

به گفته مخبر در مرحله نخست تزریق انسانی واکسن تولید بنیاد برکت بر روی ۵۶ نفر انجام خواهد شد، در مرحله دوم ۵۰۰ نفر و در مرحله نهایی بدون محدودیت در دسترس قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت اما بدون اینکه نامی از بنیاد برکت یا دیگر شرکت‌های دارویی ببرد، گفت: نمی‌گذارد مردم ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی شوند. هنوز مشخص نیست که منظور او از جریان‌ها شرکت‌های داخلی یا بین‌المللی هستند.

پیش از این مینو محرز که رسانه‌های خبری ایران او را به عنوان محقق ارشد واکسن کرونا معرفی می‌کنند، بدون نام‌بردن از شرکت مشخصی، گفته بود که مجوز آزمایش انسانی برای واکسن تولید داخل صادر شده است.

وزارت بهداشت و درمان ایران پیشتر اعلام کرده بود که یک محموله از واکسن‌های تولیدی یک شرکت خارجی را خریداری کرده است. دوشنبه ۱۷ آذر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از ناکامی در خرید واکسن‌های خارجی به دلیل تحریم‌های آمریکا خبر داد.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم ادعای خرید واکسن تولید شرکت‌های خارجی را «سر و صدای مسئولان» توصیف کرد و گفت:

«باید بپذیریم ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم پول جابه‌جا کنیم پس نمی‌توانیم واکسن بخریم این خیلی ساده است بنابراین باید واکسن تولید کنیم. جالب است همان افرادی که قوانینی را تصویب می‌کنند که به تحریم منجر می‌شود خودشان فشار می‌آورند که واکسن وارد کنیم خب چنین چیزی ممکن نیست.»

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران هم تحریم‌ها را مانع دست‌یابی ایران به واکسن تولید شرکت‌های بین‌المللی دانست و گفت:

«دولت ایران در جابجایی منابع مالی واقعا با محدودیت مواجه است و همین امر، کار را برای واریز ارز موردنیاز برای خرید واکسن دشوار کرده است.»

آمریکا پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای تحریم‌های شدیدی علیه ایران به کار گرفته است. بخشی از منابع مالی ایران در کشورهای خارجی مسدود شد و شرکت‌ها و بانک‌ها امکان انتقال پول را ندارند. ساز و کار مالی ایران و اروپا (اینستکس) هم تا به حال نتوانسته کارساز شود و گره از مشکل نقل و انتقال مالی باز کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امیر از تهران

    این برای چندمین بار است که تذکر می دهم که لااقل برای انتشار اخبار درست، حتی از شمر و یزید هم نقل می کنید ، درست نقل کنید و حیثیت یک رسانه خبری مثل رادیو زمانه که بودجه های کلان پایش هزینه می شود را نبرید. اگر این خبرنگار شما فقط مصاحبه مینو محرز را گوش می داد ، ایشان خیلی صریح گفتند که یکی از شرکت های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، کار ساخت واکسن را انجام داده و دقیقا همین سیر آزمایشی که رییس بنیاد برکت گفت را ذکر کرد که اول حدود 50 نفر آزمایش می شوند و بعد... و حتی نام فخری زاده را هم آورد که مدیر پروژه بوده (پس فردا دوباره خبری ننویسید که پس فخری زاده این وسط چه کاره بوده و؟!!) اگر این خبرنگار شما کمی اطلاعات داشت، می دانست که بنیاد برکت از زیر مجموعه های ستاد اجرایی فرمان امام است. هم وزیر بهداشت و هم معاونت های ایشان از جمله کیانوش جهانپور هم خیلی صریح در مصاحبه هایشان به شرکت های دانش بنیان شفا فارمد و "هوم ایمن زیست فناور" در ساخت واکسن ایرانی کرونا اشاره داشته اند که هر دو شرکت از زیر مجموعه های بنیاد برکت هستند.مخاطب اشاره وزیر بهداشت به موش آزمایشگاهی نشدن مردم ایران را خیلی راحت می توان تشخیص داد و نیازی به هوش سرشار ندارد. کمی دقت و دانستن زبان فارسی می طلبد، همین! این عین صحبت های دکتر نمکی به نقل از وب سایت وزارت بهداشت: "ملت شریف ایران بدانند که ما واکسن را داریم تولید می کنیم، علیرغم فرمایشات برخی افراد که ما اینکاره نیستیم، اثبات می کنیم که ما اینکاره هستیم و دنیا خواهد پذیرفت که ما توانمند هستیم. در بهار سال آینده به امید خداوند واکسن ساخت ایران را روی میز کشور خواهیم داشت. تردید نکنید چون بنده لحظه به لحظه این کار را پیگیری و دنبال می کنم. از طرف دیگر به واکسنی که قرار باشد روی ما تست کنند، اجازه ندادیم. خیلی از کشورهایی که می گویند واکسیناسیون می کنیم، دارند واکسن ساخت کشورهای دیگر را تست انسانی می کنند و من اجازه نخواهم داد هموطنم گروه هدف تست واکسنی شود که دوره اش را در منطقه دیگری نگذرانده باشد و بهترین، ایمن ترین و موثرترین واکسن دنیا را برای ایران تامین می کنیم. رییس جمهور هم دستور اکید داده و منابع مورد نیاز آن هم با دستور دکتر روحانی تامین می شود و روزهای آینده این خبر خوش را به شما خواهیم داد که این واکسن از معتبرترین منابع، وارد کشور می شود، نه منابعی که روی آنها تردید است یا وسط واکسیناسیون می گویند روند را قطع کنید نه منابعی که وسط کار می گویند عوارض واکسن، باعث مشکلات خاص می شود، بنابراین مالِ بد، بند ریش صاحبش است. .." خب، حالا قضاوت کنید ، شناخت مخاطب سخنان وزیر بهداشت، کار دشواری است؟!!!

  • irani

    یاسر؛شما بهتره اول یکم روی املات کارکنی اون عوارض هست نه عوارش همچنین اون صفه نه سف. بعد اینکه املات درست شد چشم دشمننان رو کور کن و تو میدون جمهوری یک دکه بزن واکسن بفروش، مجید دلبندم.

  • یاسر

    به کوری چشم دشمنان ما 0ایران)بهترین واکسن روساخته ایم و در آینده ای نزدیک کل جهان برای خرید واکسن بودن عوارش ایرانی پشت درب ایران سف خواهند کشید الهم صل الی محمداوآل محمد