ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دانشجو-کارگران درگیر مرگ روزمره

آسیه احمدی − اشکان فتحی دانشجوی دانشگاه تهران بود که برای کارگری به بوشهر رفت. بدون بیمه و قرارداد کار کرد و یک روز در مسیر رفت و آمد جان داد.

روز پنجشنبه بیستم آذرماه جاری خبر فوت اشکان فتحی دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی تهران در رسانه‌ها منتشر شد. او که برای کارگری به بوشهر رفته بود در حال بازگشت از محل کار به خانه، در رودخانه غرق شد و جان باخت.

این دانشجو ساکن یکی از محروم‌ترین مناطق بهبهان بود که در دوره‌ی روزانه رشته‌ی علوم ارتباطات دانشگاه تهران تحصیل می‌کرد و برخی از هم‌دانشکده‌ای‌هایش نوشته‌اند به خاطر تهیه‌ی گوشی موبایل مجبور به کار کردن شده بود.
اشکان فتحی فقط یکی از دانشجویان قربانی این شرایط بود که به سادگی جان باخت بی آنکه کسی پاسخگوی جانش باشد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

از دانشجویانی که مجبور به کارگری در دوره‌ی تحصیل خود می‌شوند و مصایبی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار کم گفته می‌شود. یکی از دلایل آن این است که هیچ آمار رسمی‌ای از دانشجویان کارگر وجود ندارد. عمده‌ی کارهای آنها بدون عقد قرارداد، به صورت موقت و پاره وقت است و هیچ‌گونه رسمیت حقوقی و قانونی ندارد. همین امر نه تنها امکان استثمار آنها را به‌شدت بالا می‌برد و دستمزدشان را ارزان می‌سازد بلکه حقوق اولیه‌ی کارگری مانند بیمه یا ایمنی کار را از آن‌ها سلب می‌کند.

دانشجویان زیادی تجربه‌ی انواع کارگری در کافه‌ها، نهادهای آموزشی، منشی‌گری، رستوران‌ها، کارورزی و ماه‌ها کار بدون دستمزد در رشته‌های تخصصی‌شان،  کارهای ساختمانی و نگهبانی و نیز کولبری و دستفروشی را دارند.

از کولبری تا ظرف‌شویی

مینا یکی از دانشجویان دوره‌ی روزانه‌‌ی تهران است؛ او که قبلاً به‌صورت پاره‌وقت در کافه‌ای در شمال تهران کار می‌کرد، اکنون با تعطیلی خوابگاه‌ها بخاطر بحران کرونا پس از چندماه خانه‌نشینی، اجبارا به تهران بازگشته و کار تمام‌‌وقت در کافه را از سر گرفته است.
او می‌گوید با دو نفر دیگر توانسته‌اند خانه‌ای کوچک اجاره کنند، روزی هشت ساعت در کافه کار میکند و دوساعت صرف رفت و آمدش می‌شود، نهایتا ماهیانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان حقوق می‌گیرد که به زور می‌تواند خرج روزمره و اجاره‌اش را بپردازد.

هزینه یک ترم تحصیلی در دوره شبانه‌ی سال تحصیلی جاری در سطح کارشناسی حدود ۳ میلیون تومان و در سطح کارشناسی ارشد تقریبا ۴ میلیون تومان است. این ارقام در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، به مراتب بیشتر است. این هزینه‌ها از کل دستمزد یک ماه یک کارگر بیشتر است. به همین دلیل ساده، بسیاری از دانشجویان باید بین انصراف از تحصیل یا اجبار به استثماری ترین کارها یکی را انتخاب کنند.

هم خانه‌های مینا، یکی در کافه کار می‌کند و دیگری منشی یک شرکت است؛ هر سه هم‌دانشگاهی‌اند. آنها یکی از بهترین شرایط مالی را درمیان دانشجویان کارگر دارند.

نوید یکی از دانشجویان دوره شبانه است که باید پول تحصیلش را هم بپردازد؛ او در تهران ظرفشویی می‌کند و جای خواب در رستوران به او داده‌اند. تنها از این طریق می‌تواند هزینه‌ی تحصیلش را تامین کند.

محمد دانشجوی دوره روزانه‌ای است که پیش از این تابستان‌ها کولبری می‌کرد تا بتواند از پس خرج تحصیلش برآید؛ او در حال حاضر، بیشتر اوقاتش را صرف کولبری می‌کند. سیاوش دانشجویی است که سیگارهای قاچاق را از مرز به تهران می‌رساند، او سالهاست که این کار را انجام میدهد. علی دانشجوی دانشگاه بهشتی، شغلش رانندگی است و گهگاه لوازم الکترونیکی را از مناطق آزاد به تهران می‌رساند.

دو راهی ترک تحصیل یا استثمار

هزینه‌ی تحصیل دانشگاهی برای طبقات پایین جامعه، کمرشکن شده است. هزینه یک ترم تحصیلی در دوره شبانه‌ی سال تحصیلی جاری در سطح کارشناسی حدود ۳ میلیون تومان و در سطح کارشناسی ارشد تقریبا ۴ میلیون تومان است. این ارقام در دانشگاه‌های غیرانتفاعی، به مراتب بیشتر است. این هزینه‌ها از کل دستمزد یک ماه یک کارگر بیشتر است. به همین دلیل ساده، بسیاری از دانشجویان باید بین انصراف از تحصیل یا اجبار به استثماری ترین کارها یکی را انتخاب کنند.

شاید پرسش این باشد که چرا کار دانشجویان عمدتا در زمره‌ی استثماری‌ترین کارها قرار می‌گیرد؟
جوابش روشن است: آن‌ها به دلیل دانشجو بودن، عمدتا نمی‌توانند کار بلندمدت و تمام‌وقت انجام دهند؛ همین امر موجب می‌شود یا بدون قرارداد کار کنند یا قراردادهایی کوتاه‌مدت خارج از شمول قانون کار با آنها منعقد شود که خروج از شمول قانون کار، اشتغال غیررسمی آنها را اغلب شدیدا استثماری می‌کند.

جمعیت دانشجویی کشور طبق آخرین برآوردها در سال ۹۸ حدود ۴ میلیون نفر است، طبق پژوهش‌های صورت‌گرفته، فقط۱,۹ درصد از این جمعیت، خود را متعلق به طبقات بالا دانسته‌اند. در این میان طبق پژوهشی که دفتر مطالعات وزارت رفاه در سال ۹۶ انجام داد، بیش از ۶۰ درصد دانشجویان دو دانشگاه مادر تهران (علامه و بهشتی) از سه دهک پردرآمد جامعه (یعنی طبقات بالا) هستند.

کرونا شرایط را سخت‌تر کرده، چرا که یارانه غذا و اسکان که برای برخی دانشجویان وجود داشت با تعطیلی دانشگاه‌ها از بین رفته و هزینه‌ی موبایل یا تبلت و اینترنت به هزینه‌های آنها اضافه شده است؛ اکنون آنان اغلب تحت استثماری تمام‌وقت قرار می‌گیرند تا از پس هزینه‌های تحصیل و معیشت خود برآیند.

کنار هم قرار دادن این ارقام ما را به این نتیجه می‌رساند که جمعیت اندک دانشجویان طبقات بالا، بهترین جایگاه‌ها از جمله صندلی‌های دوره‌ی روزانه در بهترین دانشگاه‌های کشور را تصاحب کرده‌اند. بدین ترتیب عمده جمعیت چهارمیلیونی دانشجویان نه تنها از طبقات متوسط و پایینند بلکه مجبور به تحصیل پولی نیز هستند. پس طبیعی به‌نظر می‌رسد که اغلب آنها (به جز جمعیت کوچک متعلق به بالاترین لایه‌ی طبقه متوسط) مجبور به کار در دوره‌ی دانشجویی خود باشند.

اکنون می‌توانیم تصویری داشته باشیم از این‌که چگونه جمعیت عظیمی از دانشجویان تحت استثمار مشاغل غیررسمی،موقت و پاره‌وقت قرار دارند.

بحران کرونا این وضعیت را تشدید هم کرده، چرا که یارانه غذا و اسکان که برای برخی دانشجویان وجود داشت با تعطیلی دانشگاه‌ها از بین رفته و هزینه‌ی موبایل یا تبلت و اینترنت به هزینه‌های آنها اضافه شده است؛ اکنون آنان اغلب تحت استثماری تمام‌وقت قرار می‌گیرند تا از پس هزینه‌های تحصیل و معیشت خود برآیند.

گفتنی‌است دانشجویان هم‌زمان با کار، مجبور به انجام تکالیف درسی‌ای می‌شوند که به‌دلیل محدودیت‌های آموزش مجازی در تدریس و امتحان، این تکالیف به مراتب افزون‌تر شده‌اند و زمان زیادی از هر دانشجو می‌گیرند.

بنابراین، مرگ اشکان فتحی فقط یکی از نمودهای دردناک وضعیتی است که این روزها اغلب دانشجویان از سر می‌گذرانند بی‌آنکه به مقاومتی جمعی درمقابل آن دست یازیده باشند. وضعیتی از استثمار، نبود ایمنی در کار، فشار روانی بالا و کمبود وقت برای ممکن کردن کار و تحصیل همزمان؛ وضعیتی که بیشتر به جان‌کندن و مرگی روزمره شبیه است تا یک زندگی دانشجویی.

از همین نویسنده:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسفندیار فروغی (مصطفی)

    راستش من غالب این گونه مرگها را برنامه ریزی شده و خط دار میدانم زیرا از زمان صفویه در ایران نفوذ استعمار چنان بوده که بی دغدغه حوزه هایی را برای پرورش افرادی بشدت سرسپرده میسازد که بکمگ آنها تحت عنوان دفاع از مقدسات تماو اندیشمندان و تخبگان ممالک مستعمره شناسایی و جهت حذف آنها توسط شعبون بی مخ ها که تحت امر آخوندا بودن اقدام میکردن حتی الامکان مانند این عزیز در فرصتی مساعد دامی براش پهن میشده و بعضا مانند علی حاتمی قتل با ترور فیزیولوٓیک انجام میشده و بعضا مانند سیروش قایقران در جاده با تصادف و بعضا مانند شاعران و نویسندگان قرون اخیر با شکل و شمایل خودکشی حذف میشدند باور کردن طبیعی بودن این انداره مرگ در میان نخبگان و فرهنگ سازان اجتماعی ممالک مستعمره کار هر کس نیست مگر اینکه مزدور باشد ، دکتر شریعتی ، و خیلی های دیگه

  • کارزار، #من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد

    بهنام ابراهیم زاده؛وبلاگ نویس وفعال کارگری وحقوق کودک نیز به کارزار، #من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد پیوست!وی از همگان خواست که به کمپین اتحاد برای زم ومن هم شمعی روشن میکنم بپیوندید. #اتحاد_برای_زم @behnima

  • شلیک موتور سوار لباس شخصی به دو دختر

    روز گذشته در حوالی ایستگاه متروی میرداماد چند موتور سوار لباس شخصی به دو دختر تذکر می‌دهند حجابشان را رعایت کنند و وقتی با بی‌تفاوتی این دو دختر مواجه می‌شوند به پای آنها تیر شلیک می‌کنند و از محل متواری می‌شوند.

  • تجمع روز 17 دی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برابر درب دانشگاه

    تجمع روز 17 دی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برابر درب دانشگاه دانشجویان در این تجمع که به مناسبت یادبود کشته شدگان حمله سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی انجام شده بود؛ شمع روشن کردند و یاد آنان را گرامی داشتند. بیانیه مشترک به مناسبت سالگرد جانباختن ۱۷۶ نفر در جریان شلیک عمدی موشک‌ به هواپیمای مسافربری اوکراینی: *** برقراری ارتباط با ادمین @isf_uni_admin @isfahanuni97 اینستاگرام ***

  • چه جنایت سهمگین وچه درد ماندگار!

    داعش ۱۱ کارگر معدن را در پاکستان ربود و به قتل رساند شبه‌نظامیان "دولت اسلامی" با حمله به گروهی از معدن‌چیان در استان بلوچستان پاکستان آنها را ربودند و سپس ۱۱ تن از آنها که شیعه بودند را به قتل رساندند. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. ----------------------------------- چه جنایت سهمگین وچه درد ماندگار! سربریدن وحشیانه یازده کارگر معدن بدست جلادان دینی فقط بدلیل تعلقات مذهبی و قومی بعد از شکنجه و تحقیر مفصل دردیست بزرگ و فراموش ناشدنی. این فاجعه یکبار دیگر ثابت می نماید که ایدئولوژی دینی تحت شرایط معین و با پارامترهای لازم خود چه ظرفیت عظیم ضد انسانی و ددمنشی را در خود نهفته دارد و چگونه ایدئولوژی می تواند انسان را به ضد انسان کامل تبدیل کند. روی دیگر این جنایت سهمگین فرومایه گی و بزدلی این آدمکشان سخیف است چونکه کشتن چند انسان مظلوم و بی‌دفاع برای اثبات موجودیت ننگین خود افتخار ندارد و از ذره ای از جرئت و فداکاری برخوردار نیست. کارگران که در معادن ذغال بلوچستان کار می کنند جز از مظلوم‌ترین زحمتکشان روی زمین اند و این معادن غیر معیاری قتلگاه اصلی بخش از کارگران است که شب و روز در دل تاریک و نمناک این کوه ها برای لقمه نان جان می کنند و بطور وحشیانه مورد بهره برداری قرار می گیرند. غم جانکاه این حادثه تنها به از دست دادن این کارگران مظلوم خلاصه نمی شود، گرچه از دست رفتن هر فرد انها با این شیوه وحشیانه کوه از درد ماندگار را به همراه دارد. درد اصلی درد بی تفاوتی جامعه و طبقه کارگر است که در برابر یک چنین جنایت اظهار عجز و بیچاره گی می کند. و غم اصلی غم است که خون این کارگران قربانی و مظلوم مورد بهره برداری فرقه های اسلامی حریف قرار می گیرد. خون آنها کشتزار های کینه و جهل فرقه های مذهبی را آبیاری می کند. اگر آگاهی لازم در کار نباشد، واقعیت های اجتماعی با چه پیچیدگی ها و چالش‌های روبروست و چگونه جامعه به کابوس برای اعضایش تبدیل می گردد. Basir Ziar

  • سه سال از جان باختن سینا قنبری و وحید حیدری از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۹۶ در زندان

    سه سال از جان باختن سینا قنبری و وحید حیدری از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی ۹۶ در زندان گذشت. مقامات جمهوری اسلامی بدون آن‌که اجازه بدهند تحقیقات مستقلی درباره وقایع منجر به مرگ آنان انجام شود، مدعی شدند این دو زندانی خودکشی کرده‌اند. #جانباختگان_دی_96 #علیه_فراموشی #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j

  • ارجاع پرونده دو فعال حقوق زنان به دادگاه تجدیدنظر

    ارجاع پرونده دو فعال حقوق زنان به دادگاه تجدیدنظر پرونده هدی عمید و نجمه واحدی از فعالین حقوق زنان به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده شد. پیشتر شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران آنان را به حبس های طولانی مدت محکوم کرده بود. براساس احکام صادره هدی عمید به ۸ سال حبس، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ۲ سال ممنوعیت از وکالت و نجمه واحدی به ۷ سال حبس و ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی، محکوم شده بودند. #فعالین_حقوق_زنان #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • "یخ زد و جان خود را از دست داد"

    #سرخط : مریم، ۳۵ساله مادر سه فرزند، به دلیل نیافتن نفت برای بخاری، یخ زد و جان خود را از دست داد. مریم در آلونکی در نزدیکی زاهدان زندگی می‌کرد. #تبعیض_ساختاری #سیستان_و_بلوچستان #در_عوض_امنیت_داریم #جزیره_ثبات #تهیدستان #عدالت_اجتماعی @sarkhatism

  • محکومیت ۷ فعال سیاسی، بازداشت شدگان دی ماه ۹۶، فعال مدنی و شاعر اهل اندیمشک به ۱۷ سال و ۲ ماه حبس تعزیری

    #سرخط : محکومیت ۷ فعال سیاسی، بازداشت شدگان دی ماه ۹۶، فعال مدنی و شاعر اهل اندیمشک به ۱۷ سال و ۲ ماه حبس تعزیری دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان محکومیت شاپور رشنو، احسان میرزاوند، حسن تافی، داریوش جافرپور، ایمان میرزاوند، بهزاد قلاوند و سیاوش قلاوند، فعالان اهل اندیمشک را عینا تایید کرد. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۱۶ دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان صادر و به تازگی به وکلای آنان ابلاغ شده است، شاپور رشنو به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان سرخس و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده است. همچنین احسان میرزاوند به ۴ سال حبس تعزیری، ۲ سال اقامت اجباری در شهرستان بم و ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی محکوم شده‌اند. حسن تافی، داریوش جافرپور و ایمان میرزاوند نیز از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” هر کدام به ۶ ماه حبس و بهزاد قلاوند و سیاوش قلاوند به اتهامی مشابه هر یک به ۴ ماه حبس محکوم شده‌اند. #سرکوب_روزمره @Sarkhatism

  • رها عسکری زاده در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد

    رها عسکری زاده در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد دادگاه تجدیدنظر تهران محکومیت رها (راحله) عسکری‌ زاده، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان را عینا تایید کرد. وی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور، ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی و ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در گروه‌های سیاسی و مطبوعات محکوم شده بود. #سرکوب_روزمره @sarkhatism

  • احضار هاله صفر زاده و علیرضا ثقفی برای تحمل یکسال حبس

    احضار هاله صفر زاده و علیرضا ثقفی برای تحمل یکسال حبس ▪️هاله صفر زاده و علیرضا ثقفی که در ششم اردیبهشت 98 در پارک جهان نمای کرج همراه با ده نفر دیگر از فعالان کارگری بازداشت شده و سپس به یکسال زندان محکوم شده بودند اکنون با اخطار به وثیقه گذار به شعبه اجرای احکام کرج احضار شده اند.

  • در سالروز سرنگون کردن جنایتکارانه هواپیمای مسافربری اوکراینی ، سایت دانشگاه امام صادق با شعار هرگز نمی بخشیم ، هک شد

    در سالروز سرنگون کردن جنایتکارانه هواپیمای مسافربری اوکراینی ، سایت دانشگاه امام صادق با شعار هرگز نمی بخشیم ، هک شد

  • سرنگونی = «جنایتی عامدانه»

    پدر یکی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی که همراه با دیگر خانواده‌ها در سالگرد انهدام این هواپیما به فرودگاه «خمینی» رفته بود، این سرنگونی را «جنایتی عامدانه» توصیف کرد ▪️او گفت: اینجا جایی است که عزیزان ما سال گذشته در همین موقع آخرین قدم‌هایشان را بر کره خاکی گذاشته‌اند. ما آمده‌ایم تا قدم‌گاهشان را گلباران کنیم و جنایتی که علیه ما اتفاق افتاده است را محکوم کنیم. ننگ بر جنایتکاران!

  • محکومیت رها عسکری‌زاده روزنامه نگار و فعال حقوق زنان به دوسال حبس تعزیری

    محکومیت رها عسکری‌زاده روزنامه نگار و فعال حقوق زنان به دوسال حبس تعزیری ▪️خواهر #رها_عسکری‌زاده روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان در صفحه توییترش خبر از تایید حکم دوسال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی، دوسال ممنوع الخروجی و دوسال ممنوعیت در گروه‌های سیاسی و مطبوعات خواهرش را داده است که عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

  • بیانیه مشترک به مناسبت سالگرد جانباختن ۱۷۶ نفر در جریان شلیک عمدی موشک‌ به هواپیمای مسافربری اوکراینی

    بیانیه مشترک به مناسبت سالگرد جانباختن ۱۷۶ نفر در جریان شلیک عمدی موشک‌ به هواپیمای مسافربری اوکراینی در سالگرد شلیک عمدی به هواپیمای اوکراینی، یک جامعه دادخواه علیه این جنایت! از جنایت هولناک شلیک عمدی به هواپیمای اوکراینی و به قتل رساندن ۱۷۶ نفر انسان یکسال می گذرد؛ جنایتی که به یقین می توان گفت نه برای حاکمیت و مسببین آن امری پایان یافته است، نه برای خانواده های جانباختگان و مردمی که در تمام طول این یک سال یکسره و با صراحت اعلام نموده اند «نه میبخشیم نه فراموش می کنیم». جنایتی که هر چند در ادامه کشتار معترضین آبان ماه ۹۸ و جنایات پیشین حاکمیت صورت پذیرفت، اما خود به تنهایی فضایی را در جامعه موجب شد که جدال اصلی مردم و حاکمیت به این سو سوق پیدا کند که جامعه ایران در تمامیتش قد علم کرده و بی پرده اعلام کند ما دادخواهیم و تا محاکمه آمرین و عاملین این جنایت پا پس نخواهیم کشید. یک سوی این جدال حاکمیتی است که از همان لحظه اول به هر حربه ای چنگ انداخت تا مسئولیت انجام چنین اقدامی را که از روز روشنتر بود، از روی دوش خود بردارد و به هزار و یک عامل دیگر منتسب کند. حکومتی که ساعات ابتدایی پس از شلیک عمدی به هواپیمای اوکراینی را با دروغ و پنهانکاری و کتمان حقیقت آغاز کرد و به مدت سه روز تمام، به رغم اسناد و شواهد انکار ناشدنی، بر آن اصرار ورزید. خانواده های قربانیان را تحت انواع تهدید، شکنجه و بازداشت قرار داد و با همین اهرم تا همین امروز تلاش کرده که بسیاری از خانواده ها در داخل کشور را مسکوت کند و از حق پایه ای شان یعنی دادخواهی منع کند. حکومتی که صدها نفر معترض و دادخواه چنین جنایاتی را در این یکسال و به ویژه در دیماه ۹۸ به زندان انداخته و تا همین اواخر هم به هر شیوه ای که توانسته در پروسه قضایی بین المللی این جنایت سنگ اندازی کرده تا شاید بتواند روغن ریخته شده این رسوایی بزرگ را به کوزه برگرداند. سوی دیگر این جدال یکساله اما خانواده های دادخواه قربانیان بوده که البته به رغم شجاعت کم نظیرشان، تکیه آنها به جنبش عظیم دادخواهی مردم ایران بوده و از دانشجو و کارگر و بازنشسته و معلم و سایر بخشهای جامعه را در کنار خود داشته اند. خانواده هایی که به رغم فشارهای امنیتی و آزار و اذیت های بسیاری که از جانب حاکمیت متحمل شده اند، یک قدم هم عقب نشینی نکرده و وقتی در اعتراض به حضور هیئت مذاکره کننده دولت اوکراین در برابر سفارت این کشور در تهران تجمع می کنند، حرف اول و آخرشان را با قدرت اعلام می کنند: «اول محاکمه». و همچنین مردمی که نه تنها دادخواهی از قتل عمد ۱۷۶ مسافر هواپیما را به اعتراضاتی گسترده و سراسری علیه حکومت در دانشگاه و خیابان بدل کردند، بلکه در تمامی این یکسال آتش دادخواهی از این جنایت و نیز سایر جنایات یکسال اخیر حاکمیت را در سطح جامعه شعله ور ساخته اند و یکصدا اعلام داشته اند هر شکلی از سرکوب، خشونت و جنایت حکومتی باید برای همیشه خاتمه یابد. از این روی، ما تشکل‌ها و گروه‌های امضاکننده این بیانیه قبل از هر چیز حمایت قاطع و جامع خود را با خانواده های دادخواهی که عزیزانشان را در این جنایت آشکار از دست داده اند، اعلام می کنیم و در مسیر دادخواهی از مسببین این جنایت هولناک، بی هیچ کم و کاستی خود را در کنار این خانواده ها می بینیم. دادخواهی از جنایت سرنگونی هواپیمای اوکراینی، آن چنانکه برای جنایات پیشین نیز صادق است، نه فقط مساله خانواده های قربانیان، بلکه درد و امر دهها میلیون شهروند این جامعه است که از ادامه چنین وضعیت اسفباری به تنگ آمده اند و جامعه ای عاری از هر نوع خشونتی را خواستارند. بنابراین خواست محاکمه فوری آمرین و عاملین سرنگونی هواپیما و مشخص شدن جزئیات حقیقت ماجرا، آنگونه که تاکنون خانواده های جانباختگان هم به انحاء مختلف اعلام نموده اند، مطالبه فوری ما را نیز تشکیل می دهد. جنایت شلیک عمدی به هواپیمای اوکراینی و قتل ۱۷۶ نفر فراموش شدنی نیست و باور ما این است که دادخواهی از مسببین این جنایت، بزرگترین و شکوهمندترین گرامیداشتی است که شایسته قربانیان و خانواده های آنها خواهد بود. گرامی باد یاد جانباختگان هواپیمای اوکراینی وهمه جانباختگان راه آزادی ۱۷ دی ۱۳۹۹ ۱- دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان ۲- دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۳- جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های هنر تهران ۴- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه تربیت مدرس تهران ۵- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه مازندران ۶- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه نوشیروانی بابل ۷- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه علامه تهران ۸- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه فردوسی مشهد ۹- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه خواجه نصیر تهران ۱۰- جمعی از دانشجویان و فعالین دانشگاه الزهرا تهران (در صورت تمایل به امضا بیانیه، با ادمین تماس بگیرید) ادمین: @isf_uni_admin

  • تداوم بلاتکلیفی #مهران_رئوف، فعال کارگری در سلول انفرادی زندان اوین

    تداوم بلاتکلیفی #مهران_رئوف، فعال کارگری در سلول انفرادی زندان اوین چهارشنبه ۱۷ دی ۹۹، مهران رئوف، فعال کارگری محبوس و بلاتکلیف در سلول انفرادی بند۲ الف سپاه پاسداران واقع در زندان اوین در حالی بیش از ۸۰ روز پس از بازداشت در بلاتکلیفی بسر می برد که از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق شهروندی اش محروم مانده و مسئولان قضائی علت تداوم حبس این فعال کارگری در سلول انفرادی را اعمال فشار برای اعتراف از این فعال کارگری عنوان کردند. مهران رئوف علاوه بر تابعیت ایران دارای تابعیت بریتانیایی هم هست. این شهروند ۲ تابعیتی در تاریخ ۲۵ مهر ۹۹، در پی یورش ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به منزل شخصی اش، پس از تفتیش و ضبط وسائل شخصی در تهران بازداشت و جهت بازجوئی به سلول انفرادی در بند امنیتی ۲ الف سپاه پاسداران واقع در زندان اوین منتقل شد.

  • شلر فرهادی

    پانزدهم دی ماه سالروز زنده یاد شلر فرهادی پانزدهم دی ماه سالروز زنده یاد شلر فرهادی زندانى سياسى و دخترى رزمى كار دختری به نام شلر: به زبان کردی (لاله ی واژگون) دانشجوی ۲۵ ساله ی علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه، به روایت خانواده اش پس از سفر آیت الله سید علی خامنه ای به کرمانشاه، به علت امضای یک تومار انتقادی به ولی فقیه رژیم بازداشت می شود و پس از ماه ها بازداشت و بی خبری سر انجام او را آزاد کرده و پس از گذشت چندین ماه مجددا طی تماس تلفنی از پدر از او خواستند تا دخترش را به زندان بازگرداند. شلر فرهادی پس از شنیدن خبر با اسلحه شکاری پدر بزرگش به زندگی خود پایان داد. به گزارش رادیو فرهنگ گوتنبرگ در بیست و چهارم مهر ماه سال ۱۳۹۰، آیت الله سید علی خامنه ای طی سفری به دانشگاه رازی کرمانشاه رفت و در همان دیدار، بخش هایی از توماری انتقادی از وضعیت ایران که به ‌امضای هشتاد نفر از دانشجویان این دانشگاه رسیده بود نیز، درحضور وی قرائت شد. بیشتر امضا کنندگان این تومار از جمله شلر فرهادی به زندان محکوم شدند. پس از گذشت بیش از پنج ماه بی خبری از سرنوشت دختری که به یک باره گم شده است، خانواده ی او شلر را از زندان اوین تهران با توان جسمی ضعیفی تحویل می گیرند، با این ضمانت که در صورت تماس دوباره او باید به تهران و نزد آنها برگردد. به روایت خانواده ی شلر، او پس از آزادی از شرایط جسمی و روحی خوبی برخوردار نبود و به شدت گوشه گیر و تحت تاثیر سلول های انفرادی و دوره بازداشت خود در زندان بود. در دی ماه ۹۱ طی تماسی از او خواسته می شود تا خودش را سه روزه به تهران برساند، اما وی در تاریخ ۱۵ دی ماه همان سال در خانه ی روستایی پدرش خودکشی می کند تا به تهران و جلسه ی احضار نرسد. این روایت یک رویداد ناگوار و تلخی است که در اثر فشار روانی و جسمی بر این دختر تحمیل شده است. شلر فرهادی پیش از این دختری رزمی کار و بسیار سر حال و شاداب بود. وی پس از گذشت ده ماه مرخصی از زندان، مجددا از سوی اداره ی اطلاعات رژیم در کرمانشاه احضار شد. شلر با شنیدن این خبر که باید دوباره به اوین بازگردد، با شلیک گلوله ای به وسیله ی تفنگی که متعلق به پدر بزرگش بود، به زندگی خود پایان داد. تاکنون آنچه بر سر شلر در زندان گذشت مشخص نیست و عاملان شکجنه و آزار او آزادند. خانواده ی شلر فرهادی نیز همچنان به شدت تحت فشار است تا موضوع را دروغ بخواند و حقیقت را کتمان کند. سالروز مرگ شلر، ۱۵ دی ماه بود، کرمانشاه، شهرستان گهواره، روستای کوزران. یاد و خاطرش گرامی باد ***

  • ‏اسامی حداقل ده قربانی کمتر یاد شده افغانستانی در شلیک موشک سپاه به هوپیمای اوکراینی، از جمله یک عروس و داماد و مادری جوان با دو کودک:

    #توییت_خوان ‏اسامی حداقل ده قربانی کمتر یاد شده افغانستانی در شلیک موشک سپاه به هوپیمای اوکراینی، از جمله یک عروس و داماد و مادری جوان با دو کودک: سکینه احمدی مطهره احمدی محسن احمدی مهدی تاجیک مهدی رضایی مهدی محمدی شهرام تاجیک زین العابدین سعادت حسین رضایی رحیمه کابلی از توئیتر حسین مددی

  • شعار مردم سنندج در مراسم تشییع آرمين مرتب و آیدا فرزانه از قربانیانِ هواپیمای اوکراینی

    شعار مردم سنندج در مراسم تشییع آرمين مرتب و آیدا فرزانه از قربانیانِ هواپیمای اوکراینی: دایه مەگری بۆ ڕۆلەت رۆژە ئەسینین تۆلەت مادر گریە نکن برای فرزندت روزی انتقامش را خواھیم گرفت! #علیه_فراموشی #جمهوری_کشتار #دادخواهی @sarkhatism

  • فوزیە خالصی، همسر جوانمیر مرادی اهل کرماشان

    #روژهلات ■ فوزیە خالصی، همسر جوانمیر مرادی اهل کرماشان و عضو هئیت مدیرە اتحادیە کارگران آزاد ایران، در یادداشتی نسبت بە اینکە همسرش در کجا نگهداری می‌شود اعلام بی‌خبری کردە و نوشت: امروز متوجه شدیم ظاهرا توسط اطلاعات سپاه کرماشان بازداشت‌ شده و در آنجا زندانی می‌باشد. ❑ انقلابــــ روژآوا

  • ضرب و شتم دستفروش معلول توسط پیمانکار شهرداری دزفول!

    ضرب و شتم دستفروش معلول توسط پیمانکار شهرداری دزفول! dscampaign1

  • پیام محمدرضا رمضان زاده، فعال صنفی معلمان خراسان شمالی، قبل از مراجعه به دادسرای بجنورد

    پیام محمدرضا رمضان زاده، فعال صنفی معلمان خراسان شمالی، قبل از مراجعه به دادسرای بجنورد به جبر بازنشستم کردند! ▪️و فردا ۱۷ دی ماه برای اجرای حکم بی دلیل، و بی سند و نادرست زندان، همراه دوستان، دادسرا می رویم. ▪️اگر قاضیان گوش به فرمان یک جمله خطا نشانم می دادند، دردی نبود. ▪️قانون و عدالت، قربانی ترس قاضیان می شود. برنگشتم، حلالم کنید.

  • مهرنوش سنقری که از دوم دی‌ماه در بازداشت نیروهای امنیتی بود، روز ۱۴ دی‌ماه موقتا از زندان اوین آزاد شده است

    مهرنوش سنقری که از دوم دی‌ماه در بازداشت نیروهای امنیتی بود، روز ۱۴ دی‌ماه موقتا از زندان اوین آزاد شده است

  • محمد مزینانی معلم محبوب و آزادیخواه را دار زدند. طبق گزارش رسیده محمد مزینانی از معلمان دلسوزی

    جنایت دیگر نیروهای امنیتی در خراسان رضوی! روز شنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ عوامل وزارت اطلاعات «محمد مزینانی» معلم محبوب و آزادیخواه را در خانه‌اش در شهرک مزینان خراسان رضوی دار زدند. طبق گزارش رسیده محمد مزینانی از معلمان دلسوزی بود که نسبت به ظلم و ستم و فساد جمهوری اسلامی انتقاد می‌کرد. گزارش یکی از اهالی از مراسم تشییع: آنچه من درمزینان دیدم: شادروان دبیرادبیات آموزشگاه فنی پسران سبزوار بود. دیروز مدیرومعاونان با همکاران و شاگردها رفتند روستای مزینان برای تشییع. مراسم خیلی شلوغ بود و البته جو شدید امنیتی. زنده یاد را بگمانم پیش از دار کشته بودند زیرا روی زمین کشیدنش و رد پاهاش روی زمین بود و بعد هم که دارش زدند زیاد از زمین فاصله نداشت یعنی احتمالن قاتلین کم تعدادبودند. ایشان جانباز هم بودند. یادش جاویدوراهش پررهروباد

  • کمپین برای آزادی مهران رئوف

    اطلاعیه کمپین برای آزادی مهران رئوف هشتاد و یک روز از بازداشت خودسرانه مهران رئوف فعال کارگری می گذرد. مهران رئوف فعال کارگری 65 ساله در 25 مهر ماه امسال در منزل مسکونی خود بازداشت شده و از آن تاریخ تاکنون بیش از دو ماه و نیم است که زیر بازجویی قرار دارد. او در تمام این مدت از دسترسی به وکیل خود محروم بوده و تا روز چهارده دی 1399، سوم ژانویه 2021 علت بازداشت او مشخص نبوده است و در نهایت درتماس تلفنی اخیرخود اعلام کرده که به وی اتهام وابستگی به گروه کمونیستی وارد کرده اند و این که حق انتخاب وکیل مستقل را نیز ندارد. لازم به تاکید است که مهران رئوف در تماس قبلی خود تقاضا کرده بود که آقای زرافشان وکالت او را برعهده بگیرد. بی شک، بازداشت موقت 81 روزه، آن هم در زندان انفرادی و بدون دسترسی به وکیل و عدم امکان اعتراض به قرار یا قرارهای موقت بازداشت و ممنوعیت حضور وکیل، نقض حقوق انسانی یک زندانی است و حتا در تضاد با قوانین جاری از جملهقانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 قرار می گیرد. براساس ماده ۶۰- در بازجویی‌ها اجبار یا اکراه متهم و حتا طرح سؤالات تلقینی یا اغفال‌کننده و سوالات خارج از موضوع اتهام، ممنوع است و اظهارات متهم در پاسخ به چنین سؤالاتی و همچنین اظهاراتی که ناشی از اجبار یا اکراه است، معتبر نیست. این در حالی است که مهران رئوف در تمام این مدت در بند «2الف» معروف اطلاعات سپاه در سلول انفرادی به سر برده، تا به پرسش های بازجوی خود در شرایط حاکم بر سلول انفرادی طولانی مدت پاسخ دهد. وضعیت زندانیان بند 2 الف برای کنشگران اجتماعی و فعالین سیاسی پوشیده نیست. بندی که سلول های انفرای آن و آزار و اذیت روحی و جسمی در مدت بازداشت در آن بنا به گفته شاهدان عینی، عوارض جبران ناپذیری برجسم و روان زندانیان سیاسی باقی می گذارد. لازم به ذکر است که براساس قوانین بینی المللی از جمله ابلاغیه های شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مدت بازداشت در سلول انفرادی بیش از 15 روز از مصادیق شکنجه خواهد بود. از طرف دیگر، براساس ماده ۲۴۲ در جرایم موضوع بند‌های (الف)، (ب)، (پ) و (ت) ماده ۳۰۲ (که شامل جرایم سیاسی نیز می شود،) حداکثر مدت بازداشت تا دو ماه و در سایر جرایم تا یک ماه است و پرونده اتهامی متهم باید منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا شود و یا بازپرس مکلف به فَک یا تخفیف قرار بازداشت است. در چنین شرایطی اگر متهم با قرار بازپرس پرونده از حق داشتن وکیل محروم شود، یا قرار بازداشت او تمدید گردد، می تواند به چنین قرارهای انضمامی اعتراض کند. مهران رئوف مثل همه زندانیان سیاسی دیگر در تمام مدت بازجویی به طور خودسرانه از اجازه دیدار با وکیل خود محروم شده است. در این مدت، فقط چند بار آن هم به طور محدود و چند دقیقه ای اجازه تماس تلفنی با یکی از بستگانش در داخل ایران را به وی داده اند و پرواضح است که اگر اعتراضی هم به قرارهای صادره داشته است، در این شرایط، وی از مشاوره حقوقی لازم در اعتراض به چنین احکامی برخوردار نبوده و شرایط برخورداری از حق استفاده از چنین اعتراضاتی از وی سلب شده است . مهران رئوف دو تابعیتی بوده و شهروند انگلیسی – ایرانی است که طی سال های گذشته به ایران رفت و آمد داشته است. در حال حاضر دفتر عفو بین الملل در لندن از موقعیت و بازداشت مهران رئوف با خبر شده و در حال تهیه گزارش های لازم و انجام مکاتبه های مرتبط با دولت بریتانیا در ارتباط با این پرونده است. با توجه به شرایط حاضر که آقای رئوف هنوز در زندان سپاه به سر می برد و این که امکان اعتراف گیری های اجباری و اتهامات سنگین علیه او وجود دارد، ما تعدادی از فعالین کارگری، کمیته ای را تشکیل داده ایم تا بتوانیم با همیاری دیگر کنشگران، همه تلاش خود برای دفاع از ایشان را به کار بگیریم. مهران رئوف هر چه سریع تر باید آزاد شود و از حق رسیدگی عادلانه به اتهامات وارده برخودار باشد. ما از همه کنشگران اجتماعی، نهادهای مدافع حقوق کارگران و همچنین سازمان های مدافع حقوق بشر در داخل و خارج از کشور می خواهیم که در اعتراض به ادامه بازداشت خودسرانه مهران رئوف همراه ما باشند و ما را در خبررسانی و آگاهی رسانی عمومی از وضعیت او، به عنوان فعال کارگری و یک زندانی سیاسی در زندان های ایران یاری رسانند. مهری جعفری، وکیل دادگستری، سخنگوی کمپین و عضو فعال اتحادیه های کارگری در لندن ستار رحمانی، از فعالین اتحاد بین المللی درحمایت از کارگران در ایران و عضو( UCU) University and Colleges Union - اتحاديه اساتيد دانشگاه ها و كالج هاى بريتان کمپین برای آزادی مهران رئوف 4 ژانویه 2021 ***

  • دادخواهی مادربزرگ

    دادخواهی مادربزرگ صاحب کفش قرمز کودکانه پرواز ۷۵۲ در میان عکس های منتشر شده از بقایای هواپیمای اوکراینی که در روز هجدهم دی ماه پارسال در نزدیکی تهران هدف موشک‌های سپاه قرار گرفت عکسی از یک کفش قرمز کودکانه منتشر شد. اوین ارسلانی، که همراه با هیوا مولانی همسر و کوردیا مولانی دختر خردسالشان و صاحب آن کفش قرمز، از سرنشینان هواپیمای اوکراینی بودند برای شرکت در عروسی برادر اوین از کانادا به ایران سفر کرده بودند و در حال بازگشت به کانادا بودند. او بر سر خاک عزیزانش می‌گوید: "جگرم سوخته، فقط ۱۷۶ نفر را نکشتید، همه خانواده ها را کشتید. برای عزیزان ما نرخ معلوم می‌کنید، ما غرامت نمی‌خواهیم، دادخواهی می‌خواهیم." او از رنجی که او و سایر اعضای خانواده در یک سال گذشته کشیدند، می‌گوید و تاکید می‌کند: "خانواده‌ها دیه و غرامت نمی‌خواهند بلکه فقط دادخواهی می‌خواهند." @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • کارگران شهرداری سربندر

    #سرخط : کارگران شهرداری سربندر که ماه‌هاست دستمزد نگرفته‌اند، طی هفته‌های اخیر بارها دست از کار کشیدند و در برابر فرمانداری و شهرداری تجمع کردند تا بلکه یکی از مدیران بی‌‌کفایت و فاسد صدای‌شان را بشنود. نه‌تنها هیچ ترتیب اثری به پایه‌ای‌ترین خواسته‌‌ی این زحمت‌کشان داده نشد بلکه امروز عاملِ کارفرما در پاسخ به درخواست یک کارگر برای دریافت کفشِ کار او را زیر باد کتک گرفته است. وقتی دولت، دستگاه قضایی و امنیتی تمام‌قد پشت کارفرمایان و سرمایه‌داران می‌ایستند و اعتراض کارگران را به‌نام "اقدام علیه امنیت ملی" سرکوب می‌کنند، چرا کارفرما هار نشود و کارگرِ بی‌دستمزد و بی‌سلاح را لت و پار نکند؟ سرمایه‌داران افسار پاره‌کرده زیر سایه‌ی حکومتی که فساد و غارت تا مغز استخوان‌اش نفوذ کرده باید هم احساس امنیت کرده و چنین سرزمین مقدسی را #جزیره_ثبات بنامند. کافی بود همین کارگر به‌حق یک سیلی به گوش کارفرمایِ غارت‌گر بخواباند تا پادوهای #امنیت_ملی از نیویورک و لندن در باب عدم خشونت و رویکرد براندازانه‌ی کارگران داد سخن بدهند و واکنش کارگر را سیاه‌نمایی و رساندن خوراک به رسانه‌های امپریالیستی بنامند. در برابر عادی‌سازی از خشونت و وحشی‌گری علیه زحمت‌کشان نباید سکوت کرد. هر حمله‌ای به طبقه‌ی کارگر را باید به‌‌عنوان سند آشکار توحشِ طبقه‌ی مسلط ایران در دست گرفت و به صورتِ سیاهی لشکرها و مزدورانِ خودروشنفکر پندارِ رژیم کوبید. #طبقه_کارگر #معیشت_کارگران #مبارزه_طبقاتی #سرکوب_روزمره @sarkhatism

  • زمان و شعبه دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی تعیین شد

    زمان و شعبه دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی تعیین شد پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران که هم‌اکنون در زندان اوین محبوس است، در ماه‌های گذشته با پرونده‌ی جدیدی تحت عنوان تبلیغ علیه نظام روبرو شد. این پرونده به دلیل نامه‌ی سرگشاده‌ی پریسا رفیعی برای او گشوده شد که طی آن مواجهات غیرقانونی در دوران بازداشت خود را شرح داده بود. طی دادگاهی که برای بررسی این اتهام برگزار شد پریسا از اتهام وارده تبرئه گشت. اما با اعتراض دادستانی به رای صادره پرونده به شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد و تاریخ برگزاری دادگاه ۲۲ دی‌ماه جاری اعلام گردید. این از معدود دفعاتی است که به‌جای متهم دادستانی به رای صادره اعتراض می‌زند. به نظر می‌رسد مسولان قضایی می‌خواهند با پرونده سازی بر اساس اتهامات واهی، سرکوب شدید فعالین دانشجویی در دوران تعطیلی امنیتی دانشگاه‌ها را پیش ببرند. @senfi_uni_iran

  • ضرب و شتم کارگر بندر امام

    ضرب و شتم کارگر بندر امام ▪️در خوزستان پاكبان پوتين خواسته رئيس دفتر شهرداری خوابونده در گوش پاكبان و انداختتش بيرون! ▪️روز گذشته کارگران برای ثبت اثر انگشت دستگاه جدید، به شرکت مراجعه کرده بودند و همکار ما در حال صحبت با رئیس شرکت که در اتاق حضور داشت، بود. ▪️سرکارگر بدون زمینه قبلی به سمت کارگر آمد و با برخورد ناشایست به وی گفت از اتاق بیرون برو. سپس برخورد لفظی و فیزیکی با کارگر کرد. به طوری که کارگر روی زمین افتاده و حمله عصبی شدید و تشنج در کارگر می‌شود. ▪️این سرکارگر سابقه برخورد نادرست با کارگران را دارد ولی چکار کنیم به خاطر ترس از بیکاری و مسائلی دیگر که قابل عنوان نیست، هیچ وقت کسی حرفی نمی‌زند و به مسئولان شرکت و شهرداری طرح شکایت نکردیم.

  • ‏رضا، کودک کاری که "زمان کافی برای آرزو کردن نداشت"، امروز در سن ۱۸ سالگی خودکشی کرد.

    ‏رضا، کودک کاری که "زمان کافی برای آرزو کردن نداشت"، امروز در سن ۱۸ سالگی خودکشی کرد. #سرخط : رضا، نوجوان ۱۸ ساله که چند سال پیش به برنامه‌ی تلویزیونی ماه عسل برده شده بود، امروز دوشنبه ۱۵ دی‌‌ماه به زندگی خود پایان داد. رضا در برنامه‌ی تلویزیونی ماه عسل و در پاسخ به احسان علیخانی _ از شناخته‌ شده‌ترین کاسبانِ فلاکت_ که پرسیده بود آرزویت چیست؟ گفته بود: "از صبح تا شب سر کار بودم وقت نکردم به آرزویم فکر کنم". رضا هرگز فرصت نکرد به آرزو‌هایش فکر کند؛ آرزوهایی که توسط طبقه‌ی مسلط غارت شده‌اند و برای کودکان تهیدست جز استثمار و #سرکوب_روزمره چیزی باقی نگذاشته‌اند. رضا و دیگر کودکان هم‌طبقه‌ی او خودکشی نمی‌کنند بلکه زیر چرخ‌های ماشین ستمِ طبقاتی کشته می‌شوند. مرگ رضا و کودکانی چون او به هیچ‌وجه با گزاره‌های لیبرالیِ " تصمیم فردی" قابل تفسیر نیست و هر تفسیری از این‌دست فقط به‌معنای تلاشی مذبوحانه برای رفع مسئولیت از حکومت در تأمین پایه‌ای‌ترین حقوق کودکان است. رضا و امثال او، مقتولانِ سیستمی تا بن دندان سرمایه‌سالارانه و غارتگر هستند. رضا و امثال او به اندوه، ماتم، تسلیت و خیریه‌ نیاز ندارند بلکه به کوشندگانی آگاه نیاز دارند تا علیه پایمال شدن خونِ کودکانِ تهیدست متشکل شوند و آرزوهای غارت شده‌شان را بازپس بگیرند.

  • ‏عرفان فائقی جوشکار ۲۱ ساله

    #جان_فشانان ‏عرفان فائقی جوشکار ۲۱ ساله در آبان ۹۸ در جنوب تهران به ضرب گلوله‌ی نیروهای امنیتی کشته شد. مأموران امنیتی در زمان تحویل پیکر عرفان، خانواده‌اش را تهدید کردند که اگر در‌باره‌ی دلیل مرگ او اطلاع‌رسانی کنند، نبش قبر کرده و جسد را بیرون می‌کشند. #آبان_ادامه_دارد

  • وقت نکردم به آرزویم فکر کنم

    خودکشی “رضا” کودک کار برنامه ماه عسل – رضا، نوجوان حدودا ۱۸ ساله که صحبت هایش سالها پیش در برنامه تلویزیونی ماه عسل مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. این کودک کار در این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوال مجری که پرسیده بود “آرزویت چیست؟” گفته بود “از صبح تا شب سر کار بودم وقت نکردم به آرزویم فکر کنم”. اغلب موارد خودکشی کودکان به دلیل فقر شدید خانواده، خشونت اعتیاد والدین، ازدواج اجباری کودک ... در جامعه ای که کودکان نان آور میشوند امکان آموزش و فرصت تفریح و لذت از زندگی ندارند و حتی ساده ترین آرزوهایشان هم محقق نمی شود، ...متاسفانه این اتفاقات فجیع روی میدهد #خودکشی_کودکان متاثر از ناامنی اجتماعی اقتصادی و روانی نوجوانان در جمهوری اسلامی

  • ما دادخواهی می خوایم

    «برای فرزندان ما نرخ تعیین می کنید، ما نه دیه می خوایم، نه غرامت می خوایم، ما دادخواهی می خوایم»!!! مادر اوین ارسلانی، در سالروز تولد فرزندش بر سر مزار وی فریاد دادخواهی سر می دهد. اوین ارسلانی به همراه همسر و فرزندش از سرنشینان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین بودند. پروازی که در تاریخ ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ اندکی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هدف دو موشک پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند. #سالگرد_شلیک موشک توسط سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی #حاکمیت_دروغ_جنایت #دادخواهی_دادخواهی #محاکمه_امرین_عاملین #من_هم_شمعی_روشن_خواهم_کرد @zan_j

  • شلر فرهادی

    #شلر_فرهادی ورودی سال ٨۶_٨۵ رشته علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه و جزو دانشجویان برتر علوم سیاسی دانشگاه بود. ٢۴ مهر ماه سال ٩٠ که خامنه ای به کرمانشاه سفر کرد و در دانشگاه رازی سخنرانی داشت، شلر از رفتن به سخنرانی خامنه ای منصرف شد. سپس در روز ٢۶ مهر ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و تا پنج ماه هیچ خبری از شلر نبود تا اینکه توسط چند نفر با واسطه شلر پیدا شد و خانواده فهمیدند شلر کشته نشده و زنده است و بعد از مدت کوتاهی شلر از زندان آزاد شد. بعد از حدوداً یازده ماه مجدداً طی تماسی اورا احضار کردند که دو روز بعد یعنی جمعه پانزدهم دی ماه سال ٩١ وقتی که کسی خانه نبود شلر به زندگی خودش پایان داد و معلوم شد در زندان مأموران خامنه‌ای چه بلایی بر سر او آورده اند. نه میبخشیم ونه فراموش میکنیم ***

  • زندانیان در بی حقوقی مطلق باز هم مورد یورش گارد زندان تهران بزرگ به بند 2 قرار گرفتند!

    زندانیان در بی حقوقی مطلق باز هم مورد یورش گارد زندان تهران بزرگ به بند 2 قرار گرفتند! نیروهای گارد زندان تهران بزرگ به ریاست حیدری صبح روز یکشنبه ۱۴دی۹۹، به سالنهای ۹ و ۱۰ تیپ۲ این زندان یورش برده و وسایل زندانیان را تخریب کرده و به سرقت بردند. علت اصلی این یورشهای ناگهانی اذیت و آزار و فشار بر زندانیان است که به دستور حفاظت زندان انجام می‌شود. این هجوم وحشیانه به دستور رئیس تیپ۲ به‌نام میرزاآقایی و رئیس حفاظت زندان انجام شده است. در این یورش ملافه‌ها و تشکهای زندانیان توسط مأموران گارد پاره شد و بخشی از وسایل آنها را شکستند. پس از پایان بازرسی زندانیان متوجه شدند که بخشی از وسایل ناچیزشان که با پول خودشان خریداری کرده بودند، به سرقت برده شده است. رئیس تیپ۲ زندان تهران بزرگ به بهانه‌های مختلف اقدام به آزار و اذیت زندانیان می‌کند. یکی از شیوه‌های وی برپایی نماز جماعت اجباری روزانه و فشار بر زندانیان برای شرکت در آن است. نامه سرگشاده اخیر ۶۷ زندانی سیاسی زندان های اوین و رجاءی شهر نیز با تاکید بر بی حقوقی مطلق زندانیان، خواهان پایان یافتن انواع فشارها و ضرب و شتم وارد بر زندانیان شدند. ***

  • بند زنان «عادی»؛ قربانیانی محکوم به مرگ

    بند زنان «عادی»؛ قربانیانی محکوم به مرگ زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان) ▪️زنی که قانونا از خود اراده‌ای ندارد، قضاوتش مورد استناد نیست، شهادتش نصف یک مرد محسوب می‌شود، زنی که سهمش از ارث نصف مرد است، زنی که در هر سنی برای ازدواج اولش باید از پدر، پدربزرگ و یا قیم خود اجازه بگیرد، زنی که پس از ازدواج عملا از متعلقات مرد محسوب می‌شود و حتی برای سفر و کار نیاز به مجوز مرد دارد؛ زنی که حق حضانت فرزندش را ندارد، زنی که برای طلاق و تصاحب املاکِ مشترک زندگی زناشوئی پس از طلاق حق چندانی ندارد و اگر مرتکب «بی‌عفتی» شد مستحق مرگ است، زنی که در تمامی امور مشترک زندگی تابع و فرمانبردار مرد است و باید توسط او کنترل و اداره شود؛ خلاصه، زنی که شان و مقامش در برابر قانون همچون مهجورین ودیوانگان است: اگر «اشتباهی» مرتکب شود باید همانقدر تازیانه بخورد، همانقدر حبس بکشد و همان «قصاصی» را متحمل شود که مردی با جرم مشابه تحمل می‌کند. او در مقابل قانون نه تنها تفاوتی با مرد ندارد که در بسیاری موارد باید «قصاص» و عقوبتی سخت‌تر از مرد تحمل کند، و چه بسا آنچه برای او جرم محسوب می‌شود برای مردان حق به حساب آید: «هرگاه مردی همسر خود را در حال زنا با مرد اجنبی مشاهده کند و علم به تمکین زن داشته باشد می‌تواند در همان حال آنان را به قتل برساند و درصورتی که زن مکره باشد، فقط مرد را می‌تواند به قتل برساند. حکم ضرب و جرح در این مورد مانند قتل است.» (ماده ۶٣٠ قانون مجازات اسلامی) و یا طبق قانون مجازات اسلامی مصوب سال ٩٢ ماده ٣٠١، قتل فرزند و حتی نوه توسط پدر و پدربزرگ، به شرطی که رابطه‌ی ابوت ثابت شده باشد، مجاز است.(۱) در حالی که اگر زنی شوهر و یا هر مرد دیگری را کشته باشد باید قبل از اعدام نصف دیه مرد را هم بپردازد و اگر فرزند یا نوه‌اش را بکشد قصاص می‌شود و اگر مقتول مذکر باشد باید نصف دیه را به ولی دم بدهد تا اجازه یابد بالای دار برود! ▪️حق مرد برای کشتن همسرش در صورت «بی‌عفتی»ِ زن در حالی است که هر مرد می‌تواند (در صورت تمکن مالی) تا چهار زن و بی‌نهایت صیغه داشته باشد. و علاوه بر همه‌ی این‌ها، مرد حق دارد در هر شرایطی از زن تقاضای همخوابگی کند و اگر زن امتناع کند «ناشزه» محسوب می‌شود و نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. و در حالی که زنان قانونا مجاز نیستند نطفه‌های ناخواسته و شکل نگرفته را سقط کنند مردان اجازه می‌یابند نه تنها زنان خود که فرزندان و نوه‌های بالغ خود را بدون تحمل مجازات سلاخی کنند. +++ ▪️نام بندشان بند زنان «عادی» است؛ «عادی» نه به معنای «هنجار» بلکه به معنای غیرسیاسی. این اصطلاح و واژه به حدی جا افتاده که حتی زندانبان‌ها هم برای اشاره به این زنان آنان را زندانیان «عادی» می‌خوانند، درحالی که آن‌ها «غیرعادی»‌ترین زندانیان هستند. در بندهایی که زنان «عادی» زندانی‌اند از دختران زیر هجده سال تا زنان بالای شصت ساله را می‌توان دید. و به عکس بند «عادی»ِ مردان، اتهام‌ها و یا جرائم این زنان اساسا تنوعی را که در زندان مردان «عادی» می‌بینیم ندارد. دختران و زنان جوان اغلب به جرم ولگردی، فحشاء و به ندرت مواد مخدر یا قتل در زندانند. برخی از زنان بالغ نیز به جرم ولگردی، فحشاء و معمولا اعتیاد یا حمل مواد مخدر در زندانند. «موادی»‌ها اغلب از طریق مردان خود (عمدتا همسران) معتاد شده و سپس برای حمل مواد مخدر مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند. در میان این فریب‌خوردگان گاه دختربچه‌ها را هم می‌توان دید. ▪️در میان «موادی‌ها» تعداد معدودی قاچاقچی حرفه‌ای مواد مخدر و در میان «منکراتی‌ها» تک و توک قاچاقچیان زنان و دختران به کشورهای دیگر مشاهده می‌شوند. علاوه بر این تعدادی زندانی «اقتصادی» نیز همواره در زندان زنان «عادی» دیده می‌شوند. این سه مورد اخیر نسبت به سایر زندانیان خرده‌پا بواسطه امکانات مالیِ خود از ارج و قرب بیشتری درمیان زندانبانان و زندانیان برخوردارند، امکانات بهتر و بیشتری در زندان دریافت می‌کنند و معمولا از مجرمین خرده‌پا وگرسنه یکی دو تا خدمتکار اجیر می‌کنند تا کارهای روزانه آنان را در قبال دستمزدی اندک انجام ‌دهند. شاید شاخص‌ترین بند زنان را بند قاتلان تشکیل بدهد که اکثر آنان زنانی هستند که یا همسر خود را، به تنهایی و یا با همدستی شخصی دیگر، کشته‌اند و یا هنگام تجاوز مرتکب قتل شده‌اند. در میان قاتلین تک‌وتوک زنانی نیز مشاهده می‌شوند که انتقام آزارهای جنسی کودکی خود را از پدر، پدربزرگ، عمو و دایی و غیره گرفته‌اند. ▪️ادامه‌ی مطلب در لینک زیر: ***

  • زرتشت احمدی راغب از زندان تهران بزرگ آزاد شد

    ● زرتشت احمدی راغب از زندان تهران بزرگ آزاد شد ● زرتشت احمدی‌راغب، فعال مدنی، امروز یکشنبه ۱۴ دیماه با پایان دورهٔ محکومیت خود از زندان تهران بزرگ(فشافویه) آزاد شد. آقای احمدی‌راغب، پیشتر توسط شعبهٔ اول دادگاه انقلاب شهریار به ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. ***

  • زندانیان سیاسی اوین و رجایی شهر: به ضرب و شتم زندانیان پایان دهید

    #سرخط : زندانیان سیاسی اوین و رجایی شهر: به ضرب و شتم زندانیان پایان دهید ۶۸ نفر از زندانیان سیاسی زندان‌های اوین و رجایی شهر در نامه‌ی سرگشاده‌ای به ضرب و شتم مداوم زندانیان در زندان‌ها اعتراض کرده‌اند. در این بیانیه آمده است: «روز جمعه پنجم دی ماه، دو زندانی سیاسی، افشین شهسواری و حمید منافی، در سالن قرنطینه زندان اوین مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفتند، که در جریان آن افشین شهسواری به شدت مضروب شد. مأموران او را از سالن بیرون بردند و در جایی که دوربین قرار نداشت دست‌هایش را با دست‌بند بستند و بار دیگر بیرحمانه به او حمله‌ور شدند. ضرب‌وشتم و جرح زندانیان به دست مأموران سابقه‌ای دیرینه وچندین دهه‌ای دارد؛ اما ازآنچه در ماه‌های اخیر رخ داده و برملا شده است، میتوان به این موارد اشاره کرد: ⚪️ ضرب‌وجرح مهدی مسکین‌نواز و رضا محمدحسینی در زندان رجایی‌شهر؛ گلرخ ایرایی و سهیلا حجاب در زندان قرچک، نرگس محمدی در زندان اوین و نوید افکاری در زندان عادل‌آباد شیراز. ضرب‌وجرح زندانی، تنها به جسم او آسیب نمی‌رساند، بلکه با تحقیری که در خود دارد، روان او را نیز به‌شدت آزار می‌دهد؛ به‌ویژه که اینگونه حمله‌ها با الفاظ رکیک و فحاشی همراه است. فرد زندانی هرکس که باشد و به هردلیلی که زندانی شده باشد، دارای حقوقی است؛ یا باید باشد. حفظ شأن و کرامت انسانی؛ حفظ جان و سلامت روانی و جسمانی ازحقوق اولیه هر زندانی است و زندان‌بانان از صدر تا ذیل و کلان تا خرد، موظف به تأمین و رعایت آن هستند. معیار انسانیت و مدنیت هر حکومت به میزان رعایت و تأمین حقوق زندانی و چگونگی برخورد با او بستگی دارد. معیاری که حاکمیت ایران در چند دهه اخیر همواره آن را زیر پا گذاشته است؛ نمونه‌اش مواردی است که برشمردیم؛ مشتی کوچک از خروار. طرفه آنکه موارد گفته شده مربوط به زندانیان سیاسی است؛ یعنی کسانی که اصلاً نباید زندانی می‌شدند. ساده‌انگارانه است اگرگمان بریم اینگونه برخوردها ناشی از قصور و خطای چند مأمور دون‌پایه “خودسر” است. ما زندانیان امضاکننده این بیانیه، ضمن محکوم کردن ضرب‌وشتم و جرح زندانیان خواهان پایان دادن به این برخورد ستم‌گرانه و سرکوب‌گرانه هستیم و با جدیت خواسته‌ی به‌حق خود را پیگیری می‌کنیم. ۱. بکتاش آبتین (اوین) ۲. غلامرضا آوانلو (اوین) ۳. شاهپور احسانی راد (زندان تهران بزرگ) ۴. مطلب احمدیان (زندان رجایی‌شهر) ۵. سعید اصغری (اوین) ۶. سعید اقبالی (اوین) ۷. محمد امیرخیزی (زندان رجایی‌شهر) ۸. کیوان باژن (اوین) ۹. وحید بنی‌عامریان (اوین) ۱۰. سینا بهشتی (اوین) ۱۱. علی حسن‌بیگی (اوین) ۱۲. پیمان پورداد (اوین) ۱۳. آتبین جعفریان (اوین) ۱۴. یاسین جمالی (اوین) ۱۵. علی‌اصغر حسنی‌راد (اوین) ۱۶. مهدی حسین‌پور (اوین) ۱۷. لطیف حسینی (زندان رجایی‌شهر) ۱۸. روح‌الله خزلی (اوین) ۱۹. مصطفی خسروی (اوین) ۲۰. رضا خندان مهابادی (اوین) ۲۱. سهیل خیرآبادی (اوین) ۲۲. مهدی دارینی (اوین) ۲۳. امیرسالار داودی (اوین) ۲۴. فرزین رضایی روشن (اوین) ۲۵. داود رمضان‌زاده (اوین) ۲۶. مصیب رئیسی یگانه (اوین) ۲۷. حمیدرضا سادات شریفی (اوین) ۲۸. سینا سالک (اوین) ۲۹. سیدجواد سیدی (اوین) ۳۰. پیام شکیبا (زندان رجایی‌شهر) ۳۱. پوریا شهرآبی (اوین) ۳۲. افشین شهسواری (اوین) ۳۳. بهنام شیخی (اوین) ۳۴. اصغر شیری (اوین) ۳۵. آرش صادقی (زندان رجایی‌شهر) ۳۶. حسن صادقی (زندان رجایی‌شهر) ۳۷. کیوان صمیمی (اوین) ۳۸. سینا ظهیری (اوین) ۳۹. صادق عباسی (اوین) ۴۰. اسماعیل عبدی (اوین) ۴۱. سهیل عربی (زندان رجایی‌شهر) ۴۲. جعفر عظیم‌زاده (زندان رجایی‌شهر) ۴۳. ابوالفضل غسالی (اوین) ۴۴. احمد فارسی (اوین) ۴۵. محسن فرید (اوین) ۴۶. محسن قربانی (اوین) ۴۷. محسن قنبری (اوین) ۴۸. میثم گلشنی (اوین) ۴۹. جواد لاری (اوین) ۵۰. نصرالله لشنی (اوین) ۵۱. امین لقایی (اوین) ۵۲. سعید ماسوری (زندان رجایی‌شهر) ۵۳. رضا محمدحسینی (زندان رجایی‌شهر) ۵۴. مجید محمدعلی ها (اوین) ۵۵. حسین محمودی (اوین) ۵۶. عبدالرسول مرتضوی (اوین) ۵۷. مهدی مسکین‌نواز (زندان رجایی‌شهر) ۵۸. پوریا مضروب (اوین) ۵۹. ابوالحسن منتظر (اوین) ۶۰. محمدعلی منصوری (زندان رجایی‌شهر) ۶۱. سینا منیرزاد (اوین) ۶۲. علی موسی‌زاده فرکوش (زندان رجایی‌شهر) ۶۳. امیرحسین میرخلیلی (اوین) ۶۴. سیامک میرزایی (اوین) ۶۵. احمد نادری (اوین) ۶۶. حسین هاشمی (اوین) ۶۷. بهزاد همایونی (اوین) ۶۸. رمضان همتی (اوین)

  • سرنوشت نامعلوم جاسم حیدری در زندان مركزى اهواز

    پس از اعدام‌های مشهد و زاهدان؛ نگرانی از سرنوشت نامعلوم جاسم حیدری در زندان مركزى اهواز ***

  • فوزیه خالصی

    جوانمیر مرادی رو بخاطر دفاع از حق انسانیت، دفاع ازحق کودکان که از بی عدالتی و بی حمایت دولتی که این کودکان نه سرپناهی نه غذای برای خوردن و نه اینده ی برای انها رقم زدن هیچی و جان و سلامت آنها در خطر است. دفاع از کارگرانی که برای دستمزد خود می‌جنگند دستمزدی که دولت تعیین کرده صدها بار زیر خط فقر هست تازه همان رو هم به کارگر نمیدن اگر هم کارگر خواهان همان بخور بمیر رو طلب کنه یا زندان یا شلاق یا جریمه. که با همان پرونده سازی که عادت کردن به گفته خودشان اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی به جای حق گارگر، دفاع از کولبرانی که برای یک لقمه نان جان خودشان رو سپر میکنن فقط و فقط برای لقمه نانی ، دفاع زنانی که در خفه خان کامل هستند و همیشه مورد ظلم و بی‌عدالتی حاکمان بوده و هستن ، جای انسانهای که از انسانیت دفاع می‌کنند زندان نیست جای کارگر زندان، شکنجه، شلاق نیست جای دوزدان ، قاتلین و جنایت کاران و دستبند به دست زندان است. نه کارگر.

  • جوانمیر مرادی دستگیر شد

    جوانمیر مرادی دستگیر شد جوانمیر مرادی عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ظهر امروز توسط مأموران لباس شخصی دستگیر شد. جوانمیر مرادی کارگر برق صنعتی است و امروز شخصی به صورت تلفنی از وی برای بازدید و انجام یک پروژه کاری در حومه شهر کرمانشاه دعوت مینماید و هنگام مراجعه جوانمیر به محل در ساعت ۱/۳۰ دقیقه ظهر توسط مأمورین دستگیر شده و ساعت ۲/۳۰ دقیقه مأموران لباس شخصی جوانمیر مرادی را دستبند به دست به منزل‌اش برده و خانه وی را مورد تفتیش قرار میدهند و در نهایت جوانمیر را با خود میبرند. جوانمیر مرادی کارگر برق صنعتی و از اعضای انجمن کارگران برق و فلزکار کرمانشاه نیز میباشد. سالهاست که جوانمیر مرادی در اکثر شهرهای کشور و بخصوص پروژه‌های صنعتی جنوب مشغول به کار است. نهادهای امنیتی همواره به بهانه‌های واهی کارگران و فعالین کارگری را دستگیر کرده و با پرونده‌سازیهای امنیتی آنها را به زندانهای طویل‌المدت محکوم مینمایند. در سال‌های اخیر به خصوص حمله به اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به شدیدترین بخش تعرض نهادهای امنیتی به فعالین اجتماعی تبدیل شده است تا جایی که هیچیک از اعضای این تشکل کارگری نمانده که مورد سرکوب و پرونده‌سازیهای امنیتی قرار نگرفته باشند. اتحادیه آزاد کارگران ایران دستگیری جوانمیر مرادی را قویاً محکوم مینماید و ضمن درخواست آزادی فوری و بی قید و شرط وی، از تمامی کارگران و نهادهای اجتماعی میخواهد تا نسبت به سرکوب گسترده کارگران در ایران واکنش نشان دهند. اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ دیماه ۹۹ @ettehad

  • مامور حراست نفت در ماجرای دختر آبادانی تبرئه شد

    مامور حراست نفت در ماجرای دختر آبادانی تبرئه شد شعبه هفتم دادیاری آبادان«مهدی کاظمی، کارمند حراست در فیلمی که به دختر آبادانی مشهور شد، را تبرئه کرده است و دختر این ماجرا را به‌اتهام «ورود به زور، ایراد ضرب و جرح و آتش‌سوزی عمدی»، مجرم شناخته‌شده و برای او قرار جلب به دادرسی صادر کرده.» پانوشت: عوض کردن جای سرکوب‌گر و سرکوب‌شده، هویتِ دستگاه قضایی جمهوری اسلامی است. #ارتجاع #خشونت_علیه_زنان #تبعیض_ساختاری @sarkhatism

  • ژیلا مکوندی

    دادگاه تجدید نظر شعبه ۳۶ ‌حكم پنج سال حبس برای ژیلا مکوندی زندانی سیاسی پیشین را عینا تایید کرد. مکوندی در آبان ۹۸ در حوالی ‌پارک لاله توسط اطلاعات سپاه دستگیر و پس از بیست روز بازداشت با وثیقه سیصدمیلیونی از بند دو الف آزاد شد. او در دادگاهی غیابی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال حبس و یکسال تبلیغ علیه نظام محکوم شد.که این رای مورد اعتراض قرار گرفت. دادگاه رسیدگی به این پرونده در تاریخ دوم شهریور ۹۹ در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مظلوم تشکیل و مجدا رای عینا تایید شد.که با اعتراض دکتر بابک پاک نیا وکیل مکوندی مواجه و پرونده برای تجدید نظر خواهی به شعبه ۳۶ ارجاع وتوسط قاضی این شعبه حکم شش سال حبس که پنج سال آن قابل اجراست.مجدداعینا تاییدشد. .

  • توفان توئیتری در محکوم کردن آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام شهید روح‌الله زم

    توفان توئیتری در محکوم کردن آدم‌ربایی، شکنجه و اعدام شهید روح‌الله زم با هشتگ: #اتحاد_برای_زم فردا ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۹ ساعت ۲۰/۳۰ به وقت ایران

  • آغاز به کار کمپین #اتحاد_برای_زم در تاریخ ۳ ژانویه

    وبسایت رسمی آمدنیوز نیز از آغاز به کار کمپین #اتحاد_برای_زم در تاریخ ۳ ژانویه خبر داد فعالیت «کمپین اتحاد برای زم» با حضور گسترده ی فعالین سیاسی و حقوق بشری جهت دادخواهی از روح الله زم با هدف اعمال فشار بین المللی به جمهوری اسلامی برای توقف آدم ربایی و ماشین کشتار در تاریخ ٣ ژانویه آغاز به کار خواهد کرد ضمن دعوت از تمامی گروهای سیاسی، مبارزاتی و همچنین فعالین مستقل تمام برنامه های این کمپین توسط رسانه های مردمی و مبارز به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. لینک خبر: ***

  • خطر اعدام قریب الوقوع دو زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی دُزاپ

    خطر اعدام قریب الوقوع دو زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی دُزاپ دو زندانی سیاسی بلوچ محکوم به اعدام در زندان مرکزی دُزاپ به نام های الیاس قلندرزهی و حسن دهواری شب گذشته ۱۲ دی ماه ۹۹ در تماس با خانواده خود از آنها خواسته اند تا برای آخرین ملاقات، امروز شنبه به این زندان بیایند. این زندانیان روز جمعه از بندهای خود به قرنطینه زندان منتقل شده اند و خطر اعدام آنها وجود دارد. الیاس قلندرزهی و حسن دهواری با اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند، اما وکیل و خانواده‌های آنها‌ امیدوار بودند که با اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور بتوانند این حکم را تغییر دهند. #نه_به_اعدام ***

  • انتقال اسکندر سیدمحمدپور به زندان اشنویه

    انتقال اسکندر سیدمحمدپور به زندان اشنویه اسکندر سیدمحمدپور، فعال سیاسی کرد جهت تحمل دوران محکومیت حبس بازداشت و به زندان اشنویه منتقل شد. این فعال سیاسی پانزده تیرماه، به همراه هفت شهروند کرد اهل اشنویه به نام‌های بهروز بایزیدی، ابوبکر بلال، رحمان تابش، سعید تابناک، کیوان شوانی، رحیم رفعتی و ابوبکر عبدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب اشنویه به دو سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، جهت تحمل دوران محکومیت حبس بازداشت و به زندان اشنویه منتقل شده است. اسکندر سیدمحمدپور در مهرماه، پس از پایان مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شده بود. #اسکندر_سیدمحمدپور #زندانی_سیاسی #زندان_اشنویه #زندان #اشنویه #آذربایجان_غربی

  • تداوم بی‌خبری و افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت گلرخ ابراهیمی پس از انتقال به بازداشتگاه اطلاعات سپاه

    ● تداوم بی‌خبری و افزایش نگرانی‌ها از سرنوشت گلرخ ابراهیمی پس از انتقال به بازداشتگاه اطلاعات سپاه ● با گذشت ۲۰ روز از انتقال همراه با ضرب و شتم گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه، موسوم به بند ۲ الف زندان اوین، کماکان اطلاعی از وضعیت وی به دست نیامده است. خانوادهٔ ایرایی نسبت به وضعیت سلامت خانم‌ ابراهیمی و احتمال پرونده‌سازی مجدد برای ایشان در نگرانی بسر می‌برند، مادر خانم ایرایی در پی حمله عصبی ناشی از بی‌خبری از وضعیت دخترش روانه بیمارستان شده است.

  • سیامک میرزایی دقایقی قبل بازداشت گردید.

    سیامک میرزایی دقایقی قبل بازداشت گردید. سیامک میرزایی فعال ملی مدنی آذربایجانی در هنگام ورود به محوطه آپارتمان محل سکونت خویش در شهر اردبیل توسط مامورین امنیتی دستگیر شد. از دلایل بازداشت ، و مکان انتقال این فعال آذربایجانی اطلاع دقیقی در دست نیست.

  • زخمی شدن یک کولبر در نوار مرزی نوسود

    زخمی شدن یک کولبر در نوار مرزی نوسود ◾️ برپایه‌ی گزارشی که امروز جمعه ١٢ دی‌ماه ١٣٩٩ به کولبر نیوز رسید، نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوارمرزی نوسود به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشوده‌اند که در نتیجه آن یک کولبر اهل روستای نیسانه نوسود با نام #پیام_سهرابی از ناحیه دست به شدت زخمی شده است. ✅ لازم به ذکر است که نامبرده جهت درمان به بیمارستانی در شهر جوانرود منتقل شده است. گزارش سالانه کولبر نیوز را می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید: *** #کولبر_نیوز

  • آخرین وضعیت راحله احمدی از زبان سوگند دخترش

    آخرین وضعیت راحله احمدی از زبان سوگند دخترش سوگند کرد افشاری دختر راحله احمدی در صفحه توییتر خود درباره آخرین وضعیت جسمانی مادرش چنین نوشت: « ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ مادرم را صحیح و سالم به زندان بردید و امروز میگوید که دکتر عمل اورژانسی برای کمرش نوشته است. با جدا کردن مادرم از فرزندانش روح و قلبش را زخمی کردید.حداقل آزادش کنید تا جسمش را درمان کند.» #زنان_زندانی #نان_کار_آزادی #پوشش_اختیاری @zan_j

  • زخمی شدن یک کولبر در نوار مرزی نوسود

    زخمی شدن یک کولبر در نوار مرزی نوسود ◾️ برپایه‌ی گزارشی که امروز جمعه ١٢ دی‌ماه ١٣٩٩ به کولبر نیوز رسید، نیروهای هنگ‌مرزی رژیم در نوارمرزی نوسود به سوی دسته‌ای از کولبران آتش گشوده‌اند که در نتیجه آن یک کولبر اهل روستای نیسانه نوسود با نام #پیام_سهرابی از ناحیه دست به شدت زخمی شده است. ✅ لازم به ذکر است که نامبرده جهت درمان به بیمارستانی در شهر جوانرود منتقل شده است. گزارش سالانه کولبر نیوز را می‌توانید در لینک زیر مطالعه کنید: *** #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت مهرنوش سنقری در زندان اوین

    تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت مهرنوش سنقری در زندان اوین علیرغم گذشت 10 روز از زمان بازداشت مهرنوش سنقری، هنرمند حوزه تجسمی کماکان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. خانم سنقری روز سه‌شنبه ۲ دیماه در پی حضور در دادسرای اوین بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در زندان اوین منتقل شد. طبق گزارش دریافتی و به نقل از منابع فعال حقوق بشر در ایران، با گذشت 10 روز از زمان بازداشت مهرنوش سنقری، هنرمند حوزه تجسمی کماکان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. #زنان_زندانی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • افشین شهسواری

    بیانیه زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ زندانی سیاسی افشین شهسواری روز جمعه ۵ دی ماه بخاطر دفاع و حمایت از یک زندانی در قرنطینه زندان اوین به طرز وحشیانه ای مورد تهاجم و ضرب و شتم مسئولان زندان اوین قرار گرفت. ما جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ ضمن تقدیر از عمل جوانمردانه زندانی سیاسی افشین شهسواری، در دفاع از کرامت انسانی سایر زندانیان و همچنین ضمن تاکید بر این موضوع که هر زندانی باید بدون توجه به نوع اتهامش دارای حقوق مشخص و از پیش تعریف شده ای است، و هیچ مقامی حق آزار و اذیت و شکنجه بدنی و روانی آنان را ندارد، این عمل غیر انسانی و وحشیانه مسئولان زندان اوین را به شدت محکوم می کنیم. باید اضافه کنیم که ما زندانیان تهران بزرگ، خود مدتهاست در این زندان از مشکلاتی چون محرومیت از آبگرم برای استحمام، پایین بودن کیفیت غذا، نبود پزشک و عدم رسیدگیهای ضروری پزشکی و درمانی و بهداشتی آن هم در شرایط سخت کرونا، مورد اذیت و آزار قرار داریم. از سازمان عفو بین الملل، فعالین حقوق بشر و سایر مراجع ذیصلاح بین المللی تقاضا میکنیم که با فرستادن بازرسان ویژه از وضعیت بسیار نامساعد زندان های ایران دیدار کرده و خواهان توقف شکنجه، اذیت و آزار زندانیان و نقض حقوق بشر در زندانهای دیکتاتوری ولایت فقیه شوند. زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ دی ماه ۹۹

  • رنجی دراز مدت برای یک زندانی گمنام

    رنجی دراز مدت برای یک زندانی گمنام سیامک میرزایی توسط نیروهای امنیتی در اردبیل بازداشت شد امروز دوشنبه ۸ دیماه ۱۳۹۹، فعال مدنی، سیامک میرزایی توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی منزل خود در اردبیل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت آقای میرزایی در هنگام ورود وی به محوطه آپارتمان محل سکونتش در شهر اردبیل صورت گرفته و تا زمان تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. سیامک میرزایی در تاریخ ۶ مردادماه ۹۸ یک ماه پس از با پایان دوران محکومیت ۳ ساله پیشین خود با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. او درحالی که دوران حبسش از بابت پرونده پیشین در تاریخ ۷ تیرماه ۹۸ به پایان رسیده بود با گشایش پرونده‌ای جدید در زندان روبرو شد و پس از آزادی جهت تحمل دوران محکومیت یک سال تبعید خود راهی شهر قائن شد. وی در پرونده جدیدی که در تاریخ ۱۱ آذرماه ۹۸ جلسه رسیدگی به اتهامات آن بدون حضور وی که در تبعید در شهرستان قائن به سر میبرد، برگزار شد، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” توسط شعبه ۲۶ «دادگاه» انقلاب تهران «قاضی» ایمان افشاری به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و من باب مجازات تکمیلی به دو سال ممنوعیت خروج از کشور و عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد. در تاریخ ۷ اسفندماه ۹۸ شعبه ۲۶ «دادگاه» انقلاب تهران ضمن رد درخواست واخواهی، حکم وی را به ۱ سال و ۱۰ روز حبس تعزیری به همراه مجازات تکمیلی دادنامه قبلی افزایش داد و شعبه ۳۶ «دادگاه» تجدیدنظر استان تهران این حکم را عینا تایید کرد. وی نهایتا در تاریخ ۲۲ تیرماه با پایان دوره تبعید از شهرستان قائن خارج شد. احتمال میرود بازداشت وی جهت تحمل حبس صورت گرفته است. سیامک میرزایی، ۴۰ ساله، متولد شهرستان مغان، فارغ التحصیل رشته مهندسی تولیدات دامی و دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که پیشتر در سال ۱۳۹۰ در خصوص پرونده دیگری به پنج سال حبس محکوم شد. اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

  • اطلاعی از وضعیت گلرخ ابراهیمی ایرایی در دست نیست.

    حدود 18 روز از انتقال همراه با ضرب و شتم گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین میگذرد و کماکان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. #زنان_زندانی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • فریده امیرشکاری درگذشت

    فریده امیرشکاری درگذشت ▪️فریده امیرشکاری از خانواده‌های اعدامیان دهه‌ی شصت بود. جعفر ریاحی همسر و محمدصادق ریاحی برادر همسر او در شهریور ۱۳۶۷ اعدام شدند. علی ریاحی نیز در سال ۱۳۶۱ تیرباران شد. ▪️سه برادر فریده امیرشکاری با نام سعید، علی و حمید نیز طی اعدام‌های دهه‌ی شصت جان باختند. فریده امیرشکاری طی این‌ سال‌ها دوشادوش #مادران_خاوران و مادرانِ #جان_فشانان دی و آبان برای #دادخواهی مبارزه کرد و یک روز از پای ننشست. ▪️یاد او گرامی و به امید #دادخواهی از #جمهوری_اعدام

  • "خوشحالی خود را از کشته شدن سردسته دزدها و قاتل‌ها اعلام کنید"

    اطلاعیه 1️⃣: دستورالعمل اعتراضی دانشجویان به مناسبت سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی حالا نزدیک به یک سال از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای سپاه قدس میگذرد. همین چند روز پیش بود که یکی از مسئولین بلندپایه حماس، کمک 22 میلیون یورویی این فرد را به حماس تایید کرد. مبلغی که میتوان با آن به اندازه مساحت ایران اسکناس 5 هزار ریالی گستراند. این "از کیسه مردم" بخشیدن‌ها که قطعا محدود به همین یک بار و همین یک جریان تروریستی خارج از کشور نیست، یک طرف؛ نقش قاسم سلیمانی در جریان سرکوب اعتراضات آزادی‌خواهانه مردم در ایران، عراق و سوریه و کشتن تعداد زیادی از مردم و کودکان بی‌گناه در جریان حملات نظامی از طرفی دیگر، ما را وا میدارد که نسبت به سالروز کشته شدن او سکوت نکنیم. ⏬ از این رو دعوت می‌کنیم به هر شکلی که می‌توانید خوشحالی خود را از کشته شدن سردسته دزدها و قاتل‌ها اعلام کنید: ⬅️ شعارنویسی در خیابان‌ها: میتوانید در خیابان‌ها شعارنویسی کنید، شعارهای پیشنهادی ما را بنویسید یا شعارهای مد نظر خود را، اگر هم برایتان ممکن بود از شعار نوشته شده عکس بگیرید. ما آنها را به صورت بسیار گسترده بازنشر میکنیم. (اگر برای شعارنویسی نیاز به آموزش دارید و تا به حال این کار را نکرده‌اید، با ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌تان کنیم) ⬅️ در اینستاگرام استوری کنید، در توئیتر توئیت بزنید و در تلگرام تبلیغ کنید. قطعا هرکس میتواند از منظر خودش این اتفاق را تحلیل کند. ⬅️ شما میتوانید این موارد را برای ما ارسال کنید، ما آنها را در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام پوشش میدهیم. ⬅️ ممکن است ما پستی بگذاریم یا حرفی بزنیم که حرف دل شماست؛ میتوانید پست‌های ارسالی ما را بین دوستان و آشنایانتان پخش کنید. ⬅️ همچنین میتوانید یک برگه کاغذ جلوی صورت خود بگیرید و روی آن شعار بنویسید، طوری که صورتتان مشخص نشود. چهارشنبه، دهم دیماه 99 دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان برقراری ارتباط با ادمین @isf_uni_admin @isfahanuni97

  • بهاره هدایت دست به اعتصاب غذا زد

    بهاره هدایت دست به اعتصاب غذا زد بهاره هدایت در اعتراض به نحوه بازداشت خود، در زندان «قرچک» دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمی او «وخیم» گزارش شده است. خانم هدایت دوشنبه هفته گذشته به حراست دانشگاه تهران احضار و پس از آن با ضرب و شتم ماموران امنیتی بازداشت شد. گزارش شده که ماموران هنگام بازداشت، موهای هدایت را کشیده و با وارد کردن ضربات مشت به شکم و پهلویش او را به زور سوار ماشین کرده‌‌اند. هدایت در اعتراض به این برخورد و فحاشی نیروهای امنیتی از همان ابتدا دست به اعتصاب غذا زده است. بهاره هدایت در سال‌های اخیر بارها بازداشت شده و چندین سال هم در زندان به‌سر برده است. در ماه‌های اخیر موج برخورد با فعالان دانشجویی هم افزایش یافته و طی این مدت چندین دانشجو بازداشت شده و حکم زندان چند دانشجوی دیگر نیز به اجرا گذاشته شده است. #كنشگران_حقوق_مدني @Digari_ir

  • انقلاب گرسنگان در حال گسترش و فراگیر می شود

    انقلاب گرسنگان در حال گسترش و فراگیر می شود ◾️ چهارشنبه 10 دیماه، ده‌ها نفر از جوانان بیکار و گرسنه در تهران با برگزاری متینگی ایستاده شعبه تامین اجتماعی را بستند و با شعار « باز یا بسته ما گرسنه‌ایم » غذا نیست، ترس نیست» اعتراض علیه این سیستم ستمگر را به نمایش گذاشتند. قرار براین است که ساعت 10 و 30 دقیقه پیش از ظهر روز یکشنبه 14 دیماه در مقابل کلیه شعبات سازمان تامین اجتماعی چنین تجمعاتی برگزار شود. #کولبر_نیوز

  • ‏#مریم_اکبری_منفرد

    #توییت_خوان ‏#مریم_اکبری_منفرد ۱۰ دی ۱۳۸۸ بازداشت و در دادگاه انقلاب به ۱۵سال ‎زندان محکوم شد. مریم مادر ۳ دختر است. برادر اولش ۱۳۶۰ ‎اعدام شد. برادر دومش ۱۳۶۳ ‎اعدام شد. برادر سومش تابستان ۱۳۶۷ ‎اعدام شد. خواهرش تابستان ۱۳۶۷ ‎اعدام شد.او امروز در زندان اوین وارد دوازدهمين سال حبس بدون مرخصی‌اش شد. از توئیتر رضا اکوانیان #علیه_فراموشی #علیه_سکوت #جمهوری_کشتار

  • مریم اکبری منفرد را آزاد کنید

    بیانیه تعدادی از زندانیان سابق سیاسی در خصوص #مریم_اکبری‌_منفرد مریم اکبری منفرد را آزاد کنید. مریم اکبری منفرد در تاریخ دهم دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت شده و تا امروز بدون حتی یک ساعت مرخصی، با سربلندی در زندان به سر برده است. یکی از فرزندان مریم در هنگام بازداشت او ۴ ساله بوده و در تمام این سالها فرزندانش از حضور مادر محروم بوده‌اند. مریم تحت حکم ناعادلانه‌ی ۱۵ سال حبس تعزیری قرار دارد؛ طبق قوانین جدید این حکم باید به ۱۰ سال کاهش می‌یافت اما تا امروز این اتفاق نیفتاده است. ما به عنوان همبندی‌های مریم، قدیمی ترین زندانی سیاسی زن اوین، این شرایط را ناعادلانه و غیرانسانی می‌دانیم و خواستار آزادی بی‌قید و شرط مریم اکبری منفرد هستیم. نسیم اشرفی، مرضیه امیری، نسیم باقری، ژیلا بنی یعقوب، فاران حسامی، لیلا حسین زاده، آزیتا رفیع زاده، مریم شفیع پور، مهوش شهریاری، ریحانه طباطبایی، فریبا کمال آبادی، مهدیه گلرو، نرگس محمدی، عسل محمدی، صدیقه مرادی، ندا ناجی، شیوا نظرآهاری، بهاره هدایت.

  • دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه روز سه شنبه 9 دی

    دانشجویان #دانشگاه علوم پزشکی ارومیه روز سه شنبه 9 دی در #اعتراض به تصمیمات ناگهانی و بی منطق آموزش #دانشگاه در مورد تایم محدود هر سوال و نیز عدم توجه به خواسته های #دانشجویان در زمینه مشکلات آموزش مجازی و عدم ارائه امکانات مناسب محافظتی به کارآموزان و کارورزان دست به تجمع زدند.

  • "میلاد ملاحی"

    "میلاد ملاحی" با تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی در بندر کرگان، زخمی شد. ▪️علت شلیک را چگونه بگویم که عمق درد را برساند؟ "او را در حال سوخت‌بری به گلوله بستند". "او #سوخت_بر بود" #چمدان_دلار

  • نازنین محمدنژاد

    خواهر نازنین محمدنژاد در آخرین توییت خود از اوضاع نگران کننده این فعال دانشجویی خبر داد و عنوان کرده است که «مسئولیت جان و سلامت نازنین با اطلاعات سپاه است». نازنین محمدنژاد فعال دانشجویی بعد از گذشت بیست روز از بازداشتش در سکوت خبری، هنوز در سلول انفرادی اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف تحت شدیدترین فشارها به سر می برد. با وجود پیگیری های صورت گرفته توسط خانواده اش تاکنون هیچ اطلاعی مبنی بر علت بازداشت وی، شرایط نگهداری یا تعیین قرار وثیقه به آنها داده نشده است و خانواده ی وی در بی اطلاعی کامل و نگرانی در رابطه با وضعیت سلامت او به سر می برند. وی همچنین از کلیه حقوق بدیهی خود همچون حق دسترسی به وکیل در این مدت محروم بوده است. دانشگاه تعطیل است و مسئولین دانشگاه و وزارت علوم در همدستی کامل با تعطیلی امنیتیِ دانشگاه، تاکنون هیچ واکنشی در رابطه با دستگیری و وضعیت این فعال دانشجویی و بازداشت و احکام قضایی دیگر دانشجویان نشان نداده اند. سلامتی نازنین محمدنژاد در خطر است و مسئولیت آن علاوه بر نهادهای امنیتی، متوجه وزارت علوم و مسئولین دانشگاه نیز هست. @Daneshgah_ma

  • اطلاعیه

    اطلاعیه ⁦️⁩ سردبیر نشریه گام ازمتن: ازمتن:در ادامه طی این اطلاعیه اعلام می‌کنم، که پس از پایان بازجویی‌ها و بازپرسی‌های طاقت‌فرسای بندهای امنیتی، پس از هجوم به اعضای گام و طی شدن دوران بازداشت موقت، علی‌رغم تلاش برای باز پس‌گیری اکانت‌های صفحه‌ی اینستاگرام و کانال توتیتر «گام»، در این امر موفق نشدم. عدم دسترسی گام به اینستاگرام و توییتر خود، این امکان را محتمل می‌کند، که این اکانت‌ها در اختیار دستگاه قضایی و امنیتی، یا افرادی فاقد مسولیت و خارج از مجموعه‌ی این نشریه قرار داشته باشند. از طرف دیگر به دلیل خارج شدن امکان دسترسی نشریه گام به دو ابزار رسانه‌ای مذکور، نمی‌تواند مسولیتی در قبال پیام‌های ارسالی، مکالمه‌های احتمالی در این فضاهای مجازی را برعهده بگیرد.

  • سنندج؛ تمدید قرار بازداشت خبات مفاخری برای پنجمین بار

    سنندج؛ تمدید قرار بازداشت خبات مفاخری برای پنجمین بار بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، در روزهای گذشته قرار بازداشت خبات مفاخری از اعضای جمعیت سبز کردستان که در تاریخ ۶ شهریور توسط نیروهای امنیتی در شهر سنندج بازداشت شده بود برای پنجمین بار تمدید شده است. این فعال محیط زیست کماکان در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج تحت بازجویی قرار دارد و در این مدت تنها ۳ بار تماس چند دقیقه‌ایی با خانواده‌اش داشته است. ***

  • زخمی شدن دو کولبر در مرزهای نوسود از توابع استان #کرمانشاە

    زخمی شدن دو کولبر در مرزهای نوسود از توابع استان #کرمانشاە برپایه گزارش رسیده بە #کولبرنیوز غروب روز دوشنبه ۸ دی ماە ۹۹ برابر با (۲۸ دسامبر ۲۰۲۰)، نیروهای هنگ مرزی جمهوری اسلامی #ایران در مرزهای #نوسود به سوی گروهی از #کولبران شلیک کرده و یک کولبر بە شدت مجروح کرده‌اند. طبق گزارش رسیدە از نوسود هویت این کولبر کە با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی زخمی شدە را ” #رضا “ اهل شهرستان ثلاث‌باباجانی عنوان کرده اند که از ناحیه سینه و پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. هم‌زمان، یک کولبر دیگر اهل #ثلاث‌_باباجانی با هویت " #عبدالکریم_محمدی " به دلیل سقوط از ارتفاع به شدت زخمی شده است.

  • توئیت الهام محمدنژاد خواهر نازنین محمد نژاد

    توئیت الهام محمدنژاد خواهر نازنین محمد نژاد نازنین محمدنژاد، دانشجوی کارشناسی رشته زبان روسی دانشگاه علامه طباطبایی و فعال دانشجویی سابق دانشگاه تهران با گذشت ۲۱ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین نگهداری می‌شود. خانم محمدنژاد سه‌شنبه شب مورخ ۱۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. وی از زمان دستگیری تاکنون تنها ۲ بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته است. #دانشجوی_زندانی #زندانی_سیاسی #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j اینستا گرام زن کارگر ***

  • جان فرهاد سلمان پور ظهیر در خطر است

    جان فرهاد سلمان پور ظهیر در خطر است ⚫️ فرهاد سلمان پور ظهیر زندانی سیاسی که در زندان تهران بزرگ در حال تحمل کیفر حبس است و اخیرا از سوی یکی از زندانیان خطرناک از بالای تختخواب به پایین برتاب شده و از ناحیه ستون فقرات دچار شکستگی شده، با تشخیص پزشک زندان مشکوک به بیماری ام اس نیز است. یکی از مدارک پزشکی وی نشان می‌دهد که در مغزش کیست وجود دارد و باید به بیمارستان منتقل و از وی آزمایش ام آر ای گرفته شود. اما با وجود دستور دادیار ناظر بر زندان‌های امنیتی از مهرماه امسال مبنی بر اعزام این زندانی سیاسی به بیمارستان، مقامات امنیتی بارها از اعزام ایشان به بیمارستان جلوگیری می‌کنند. @behnima

  • #ماهان_جلال_دوست ،#مهرداد_گریوانی

    #ماهان_جلال_دوست ،#مهرداد_گریوانی در تاریخ ۱۵ آذر ۹۹ دستگیر شدند و به بند دو الف اطلاعات سپاه در اوین منتقل شدند به جرم ارتباط با فعالین داخلی از جمله محمد نوری‌زاد تحت بازجویی قرار گرفتند و در ابتدا وثیقه دویست میلیونی برایشان در نظر گرفته شد ماهان بعد از بازرسی گوشی وی و اطلاع از ارتباطاتش با علی جوانمردی خبرنگار ساکن آمریکا وثیقه اش لغو و مجددا تحت بازجویی قرار گرفته و پس از بازجویی مجدد در اطلاعات سپاه بصورت بلاتکلیف در بند چهار زندان اوین محبوس می‌باشد. قبلا مهردادگریوانی در مورد سعید طوسی نیز افشاگری های را کرده بود. *** #زندانی_سیاسی_آزاد_باید_گردد

  • محمد نوری‌زاد

    محمد نوری‌زاد محبوب قلوب آزادیخواهان ایران، امروز دوشنبه ۸ دی‌ماه ۹۹ ، از زندان اوین به بیمارستان طالقانی منتقل شد و تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت ولی مقامات زندان به هیچ کس حتی به خانواده وی اجازه ملاقات نمی‌دهند. ***

  • نه می بخشیم، نه فراموش می کنیم!

    حبیب حق‌جو، پدر سحرناز و پدربزرگ السا که هر دو در حملۀ موشکی سپاه به PS752 کشته شدند. مدرسۀ السا در کانادا پس از شنیدن خبر در بیانیه‌ای گفت "السا دختر فوق‌العاده باهوشی بود که نبودن او شکاف بزرگی در قلب ما ایجاد کرد. او دختری مهربان و دلسوز بود و کلاس درس ما را روشن می‌کرد." # نه می بخشیم، نه فراموش میکنیم! @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • آخرین جلسه‌ی دادگاه آرش گنجی برگزار شد

    آخرین جلسه‌ی دادگاه آرش گنجی برگزار شد ▪️امروز هشتم دی، دادگاه آرش گنجی، منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران با حضور وکیل او، ناصر زرافشان برگزار شد. گنجی در این جلسه که در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عموزاد برگزار شد آخرین دفاعیات خود را ارائه داد. او در این پرونده با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت و همکاری با گروهک مخالف نظام» روبروست که مصداق این اتهامات "ترجمه"ی کتابی درباره‌ی تحولات کردستان سوریه (کلید کوچک دروازه‌ای بزرگ) است. آرش گنجی روز یکم دی ماه سال گذشته بازداشت و پس از چهار هفته با تأمین قرار وثیقه‌ی ۴۵۰ میلیون تومانی تا برگزاری دادگاه از زندان اوین آزاد شد. نخستین جلسه‌ی دادگاه گنجی ۲۵ خرداد سال جاری به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد که طی آن وثیقه‌ی گنجی به ۳ میلیارد تومان افزایش یافت که منجر به بازداشت مجدد او شد. گنجی پس از تأمین وثیقه روز ۳۱ خرداد موقتاً و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اوین آزاد شد.

  • تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شهره حسینی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

    تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شهره حسینی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ▪️شهره حسینی، مترجم و فعال مدنی با گذشت ۳۱ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین بسر می‌برد. وی روز شنبه ۸ آذرماه پس از حضور در دادسرای اوین با افزایش دو برابری میزان وثیقه مواجه و به زندان اوین منتقل شد. ▪️شهره حسینی از زمان بازداشت تاکنون از ملاقات با خانواده محروم بوده و تنها چند تماس تلفنی کوتاه با مادرش داشته است. این محرومیت در حالی است که مادر سالمند او تاکنون چندین بار از همدان به زندان اوین مراجعه کرده است. به گزارش هرانا اتهامات مطروحه علیه این فعال مدنی همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. @ordoyekar

  • احضار الهه موسوی، خبرنگار حوزه محیط زیست به دادسرای انقلاب تهران

    احضار الهه موسوی، خبرنگار حوزه محیط زیست به دادسرای انقلاب تهران ▪️الهه موسوی، روزنامه‌نگار و خبرنگار محیط زیست اسکان نیوز در استان گلستان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد. او باید ظرف 5 روز در دادگاه حاضر شود. شاکی او منابع طبیعی استان گلستان است و مقاله اش در باره «آلودگی کارخانه کانساز خزر او را به دادگاه کشانده است.

  • محمد خانی

    کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد صدور حکم ۴ سال حبس تعزیری در دادگاه بدوی برای محمد خانی ***

  • حق دانش‌آموزانی که اینترنت ندارند چه می‌شود؟

    ایران کنفدرال عایشه بلوچی نماینده دانش‌آموزان شهرستان قصرقند سیستان و بلوچستان می‌گوید: ۶۵ درصد دانش‌آموزان شهرشان به خاطر نداشتن گوشی هوشمند از آموزش‌های مجازی بهره نمی‌برند؛ اما عمق فاجعه آنجاست که روستاهای اطراف حتی اینترنت هم ندارند. این نماینده دانش‌آموزان می‌پرسد: حق دانش‌آموزانی که اینترنت ندارند چه می‌شود؟ سرانجام علم و دانش در قصرقند چه خواهد بود؟ امسال آینده دانش‌آموزان چیست؟ محمدجواد جهرمی با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی سیستان و بلوچستان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شب گذشته وارد زاهدان شده است. وی در این سفر ۱۰ روزه مشکلات زیرساختی استان در حوزه ارتباطات را بررسی خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید، این سفر تا چه حد مشکلات زیرساخت تلفن همراه و اینترنت را برطرف می‌کند.

  • کارگر

    احضار الهه موسوی، خبرنگار حوزه محیط زیست به دادسرای انقلاب تهران الهه موسوی، روزنامه‌نگار و خبرنگار محیط زیست اسکان نیوز در استان گلستان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد. از خانم موسوی خواسته شده تا ظرف پنج روز برای رسیدگی به اتهامات وارده در دادگاه حاضر شود. این پرونده با شکایت اداره کل منابع طبیعی گلستان علیه این خبرنگار باز شده و اتهامات او "نشراکاذیب"، "افترا" و "توهین به اشخاص عادی" عنوان شده است. گفته می‌شود در این پرونده به مطالبی که خانم موسوی در خصوص آلودگی «رادیوم و باریوم» کارخانه «کانسارخزر» (***)، منتشر کرده استناد شده است. بیشتر بخوانید آخرین خبرهای یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ***

  • دانش‌آموزان #دستفروش گوشی ندارند، پس درس و مدرسه ندارند

    دستفروشان دانش‌آموزان #دستفروش گوشی ندارند، پس درس و مدرسه ندارند شما از هر خیابان و گذری رد بشی، محاله بچه یا نوجوونی که در حال دستفروشیه نبینی. البته کار این بچه‌ها به دستفروشی سر چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمز و ترافیک بزرگراه‌ها محدود نمی‌شه، خیلی از بچه‌ها تو بازار بزرگ، پاساژها، مترو یا در محوطه ایستگاه‌ها دستفروشی می‌کنن. خیلی از این بچه ها با مانتو و مقنعه، کیف و روپوش مدرسه ان اما فال، دستمال‌کاغذی و آدامس و ... می‌فروشن، حتی گاهی کنار بساط کوچک #دستفروشی شون، بساط مشق‌شون رو هم پهن می‌کنن؛ اما امروز که کرونا مدرسه‌ها رو تعطیل کرده و بچه‌ها باید آنلاین درس بخونن، بچه‌های دستفروش باید چه بکنن؟ خطر بیماری و بی‌سوادی در کمین بچه‌های دستفروش خیلی از این بچه‌ها به خاطر نداشتن گوشی هوشمند، گرونی گوشی و فقر از درس خوندن، محروم شدن. در حالیکه اصل ۳۰ قانون اساسی میگه #آموزش_رایگان و عمومی حق همه است و دولت وظیفه داره، امکانات تحصیل تا آخر دبیرستان رو برای همه مردم فراهم کنه، بچه‌های دستفروش نه تنها به خاطر بی‌کفایتی دولت تو دوران #کرونا ، نمی‌تونن به #سامانه_شاد دسترسی داشته باشن بلکه مجبورن بیشتر از قبل کار کنن تا فقط زنده بمونن! یه سری دیگه از این بچه‌ها به خاطر مهاجر بودن، نداشتن شناسنامه و پول هیچ وقت تو هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نشدن. تا قبل از شیوع کرونا یه سری مرکز و ان‌جی‌او به #کودکان_کار آموزش رایگان می‌دادن که حدود یه ساله تعطیل شدن و درس و مشق این بچه‌ها بلاتکلیف مونده؛ یعنی به راحتی دارن از چرخه تحصیل حذف می‌شن. حتی خود دولتی‌ها هم میگن ۳ میلیون بچه تو خطر ترک تحصیل‌ان اما خبری از راه چاره نیست. این بچه‌ها نه تنها از درس خوندن، از سلامت هم محروم‌ شدن. مجبورن تو خیابون دستفروشی کنن و این یعنی در خطر ابتلا به کرونا، آنفولانزا و تصادف، آزار جنسی و بیماری مقاربتی ان؛ تو یه ماه اخیر که هوا آلوده شده و همه هشدار می‌دن این هوا برای بچه‌ها و بیمارها خطرناکه اما نگار بچه‌های دستفروش جای ریه و شش، آبشش دارن که ناچارن بیرون باشن! هیچ دستفروشی دلش نمی‌خواد تو این هوا از خونه بیرون بره؛ مخصوصا اکه کودک و نوجوون و وسط سال تحصیلی هم باشه اما فقر، بی‌پولی و گرسنگی بچه‌ها را ناچار به کار تو خیابون های آلوده و کرونایی می‌کنه. دولت، شهرداری و بهزیستی برای بچه‌های دستفروش چه می‌کنن؟ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، هر بچه زیر ۱۸ سالی رو کودک می‌دونه و می‌گه باید از آموزش رایگان، حق بازی و شادی برخودار باشن و تحت تبعیض قرار نگیرن. قانون اساسی هم همین رو میگه اما اینجا مامورای #انضباط_شهری و پلیس، به‌جای مراقبت از این بچه‌ها و دادن حقشون، اونها رو دستگیر می‌کنن، کتک می‌زنن و به روش‌خای وحشیانه‌ای می‌فرستن بهزیستی، اگر مهاجر باشن که #رد_مرز شون هم می‌کنن. این رفتارها نه تنها امروز سلامت این بچه‌ها رو به خطر میندازه بلکه آینده‌شون رو هم تحت تاثیر قرار میده! تو چنین شرایطی هیچ کس نمی‌دونه بچه‌های دستفروش تا کجا می‌تونن دوام بیارن، درس بخونن و زندگی کنن؛ مسئول این وضعیت هم کسی جز دولت نیست. @Dastforoushaan

  • الهه موسوی به دادسرای انقلاب تهران احضار شد

    الهه موسوی به دادسرای انقلاب تهران احضار شد خبر گزاری هرانا – روز یکشنبه ۷ دی، الهه موسوی خبرنگار حوزه محیط زیست، به دنبال شکایت اداره کل منابع طبیعی استان گلستان، با دریافت ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شد. در این احضاریه از خانم موسوی خواسته شده که ظرف مدت پنج روز جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه در این دادگاه حاضر شود. ادامه مطلب *** @Dgari_ir @Hranews کانال هرانا

  • سقوط یک کولبر در نوار مرزی دزلی - مریوان

    سقوط یک کولبر در نوار مرزی دزلی - مریوان ◾️یکشنبه 7 دیماه ، بنابر خبری که به کولبر نیوز رسیده است، کولبری با نام «دانیال درزیان» امروز از بلندی مسیر سقوط کرد و از ناحیه پا مجروح شد. همراهان این کولبر وی را جهت مداوا و درمان به یکی از مراکز درمانی منتقل کردند. #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • جانباختن باقر کمانگر از کارگران محبوب در میان مردم کامیاران و منطقه

    جانباختن باقر کمانگر از کارگران محبوب در میان مردم کامیاران و منطقه ◾️ یکشنبه 7 دیماه، با تاسف فراوان خبر جانباختن باقر کمانگر استاد نقاشی ساختمان را دریافت کردیم. کاک باقر از کارگران محبوب در میان کارگران و مردم شهر کامیاران و منطقه بود که در سن 47 سالگی براثر ابتلا به بیماری سرطان روز گذشته جان باخت. ما جانباختن کاک باقر را به خانواده و بستگان و دوستانش تسلیت می گوئیم. #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • دانش‌آموزان روستایی خوزستان و مشکل دسترسی به اینترنت

    دانش‌آموزان روستایی خوزستان و مشکل دسترسی به اینترنت ▪️به گفته اهالی روستاهای بخش صیدون باغملک، روستاهای اندیمشک، غیزانیه، ایذه، روستاهای اطراف بستان، بخش گمبوعه، روستاهای هویزه، روستاهای بخش مرکزی شوشتر و شعیبیه و روستاهای ویس با مشکل آنتن‌دهی‌، اینترنت و دسترسی به برنامه آموزشی شاد مواجه هستند. @ordoyekar

  • #مریم_ابراهیم_وند ؛ ضرب و شتم و نقض مضاعف اصل تفکیک جرایم در قرچک

    #مریم_ابراهیم_وند ؛ ضرب و شتم و نقض مضاعف اصل تفکیک جرایم در قرچک مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما امروز شنبه ۶ دیماه همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند مادران این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد. خانم ابراهیم وند در تاریخ ۲۳ آذرماه امسال نیز همراه با شمار دیگری از زنان زندانی سیاسی توسط ماموران گارد زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. ***

  • بخشی از نامه رزا لوکزامبورگ به سونیا لیبکنخت;

    [تقدیم به تمامی روزا لوکزامبورگ های ایران, خصوصا رفیق پروین] بخشی از نامه رزا لوکزامبورگ به سونیا لیبکنخت; ببین به چه فکر می‌کردم: با خود می‌گفتم: چقدر عجیب است که من همواره خود را سرمست از نشاطی می‌بینم، که علتی ندارد. چه، در دخمه‌یی تاریک و روی تشکی به‌سختی سنگ لمیده‌ام؛ در زندان و در اطراف من سکوت مرگ حکمفرماست. گویی که در قبر آرمیده‌ام. بازتاب نور فانوسی که در طول شب جلوی در زندان می‌سوزد، روی سقف منعکس است، از دور گاه‌به‌گاه صدای قطاری به‌گوش می‌رسد و یا زیر پنجره‌ام صدای سرفه نگهبانی می‌آید که چند گامی به آرامی و سنگینی برمی‌دارد تا پایش به‌خواب نرود. زیر فشار چکمه‌های او شن‌ها چنان نومیدانه به‌صدا می‌آیند که انگار در دل شب تار و نمناک، ندای همه پریشانی‌ها و گره‌خوردگی‌های زندگی است که این‌چنین از درون برمی‌آید. در اینجا من به‌تنهایی آرمیده‌ام: در چین‌های تیره شب، در دلتنگی و اسارت. با این‌حال قلب‌ام از نشاط مبهمی در درون، در تپش است. نشاطی که آن‌چنان گویی در چمنی بر گل و زیر آفتابی رخشان در گردش‌ام. من در تاریکی دخمه‌ام، به زندگی لبخند می‌زنم، گویی با من رازی‌است معجزه‌آسا. رازی که به یاری‌اش هر آنچه شریر و اندُهبار است به خوشی و روشنی بدل می‌گردد. راز این نشاط را به عبث می‌جویم و چیزی نمی‌یابم و در عجب می‌مانم و بس. اما گمان‌ می‌کنم که این راز جز خود زندگی نیست. تاریکی عمیق شب، اگر به دیده بصیرت بنگریم بسان مخمل نرم و زیباست. خش‌خش شن‌های نمناک به زیر گام‌های آرام و سنگین آن نگهبان، سرود زندگی است، برای کسی که گوش شنوا دارد. در چنین لحظاتی به‌شما می‌اندیشم و چقدر دل‌ام می‌خواهد این کلید جادو را به شما نیز منتقل کنم، تا بتوانید به هر موقعیت، آنچه را که در زندگی زیبا و نشاط‌آور است، دریابید، تا شما نیز جهان سحر را بشناسید و قدم را در زندگی آن‌چنان بردارید که انگار پای در چمن رنگارنگ نهاده‌اید. این تصوّر از من به‌دور که بخواهم در شما شادی‌های رویایی و زاهدوار برانگیزم؛ فقط خواستم نشاط درون پایان‌ناپذیر خود را به‌شما منتقل کرده باشم، تا خیال‌ام از جانب‌تان آسوده باشد و شما بتوانید پیچیده به بالاپوشی از ستارگان، از هرآنچه در زندگی پست و خاکسار و نگران‌بار است، بگذرید. #رزا_لوکزامبورگ #سوسیالیسم_یا_بربریت #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • حکم غیابی برای پروین محمدی؛ فعال کارگری

    حکم غیابی برای پروین محمدی؛ فعال کارگری وی نوشته است : روز ۲۹ آذر طی ابلاغیه ایی در سامانه ثنا ، ۵ روز مهلت به من دادند که خودم را به شعبه ۱ اجرای احکام شهید مقدسی #اوین برای اجرای حکم خودم را معرفی کنم حکمی که نه میزانش برام مشخصه و نه اتهاماتش طبق شماره پرونده ایی که در ابلاغیه نوشته شده مشخصه که #پرونده کذایی را از سال ۹۶ باز کردند و بدون هیچ ابلاغیه ایی جهت حضور در دادگاه و بدون هیچ بازجویی و دستگیریی، فقط برای اجرای آن برایم ابلاغیه فرستادن. از صفحه اینستاگرام #پروین_محمدی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • مکیه نیسی را در زندان کشته‌اند

    مکیه نیسی را در زندان کشته‌اند. آری او را کشته‌اند. خبر همین است، خبری بی اهمیت. بی بی سی، مکیه دوست ندارد. مردم ایران مکیه دوست ندارند. هیچکس مکیه دوست ندارد. چرا که او عرب است، چیزی که نمی بایست می بود. ما دوست نداریم وقتی نفت زیر پایشان را به تهران می بریم تا کاخ و تفنگ بسازیم کسی غر و لندی کند. مکیه نیسی را در زندان کشته‌اند. مکیه ۳۵ سال داشت. مکیه ۳ فرزند داشت.گفته بودند شوهرت «داعشی» است و این کافی بود که تو یکباره به «گروگانی» تبدیل شوی در دستان دژخیمی که طنابش را برداشته است و دنبال گردن می گردد. تو باید تاوان پس بدهی و تو نمی دانستی چرا. تنها تو نبودی که گروگان بودی، برادرانت و خانواده همسرت هم گروگانند. تو را دو سال در زندان نگه داشتند، بدون محاکمه در بازداشت موقت، زیر شکنجه. مکیه نیسی را در زندان کشته‌اند. و اصلاح طلبان در حال عشوه کردن با علی خامنه‌ای اند. تو با بغض گفته بودی: کل خانواده ام را دارند می کشند. اما برای کسی اهمیت نداشت، برای کسی عرب اهمیت ندارد، بلوچ اهمیت ندارد، به حاشیه راندگان اهمیتی ندارند. مکیه نیسی را در زندان کشته‌اند مکیه نیسی را ابتدا در قلب ما کشتند و برای قتل تمام خانواده‌اش، ابتدا به سراغ خودش رفتند. #مکیه‌نیسی از کانال: GoftandNO #ناشهروندان_در_جمهوری_اسلامی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • شبنم_سهرابی

    ششم‌‌دی ماه‌به یاد زنده یاد #شبنم_سهرابی شبنم سهرابی متولد ۱۳۵۴ یکی از کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) بود. او یک مادر مجرد بود که خود و دخترش نگین را سرپرستی می‌کرد. در جریان درگیری‌ها و اعتراضات در روز ششم دی ماه ۸۸ (عاشورا) در تهران فیلمی از زیر گرفتن و قتل شبنم سهرابی توسط اتومبیل نیروی انتظامی منتشر شد که خودروی نیروی انتظامی چندین بار از روی وی رد شد. فرمانده نیروی انتظامی، پس از بازتاب‌های گسترده این فیلم، در ادعایی دروغین اعلام کرد که خودرو پلیس ربوده شده‌بود. نه می بخشیم نه فراموش میکنیم یاد عزیزشان گرامی #زنده_باد_شورش_ستمدیدگان #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • دی ماه ۸۸

    دی ماه ۸۸ ۱۱ سال از عاشورای ۸۸ گذشت، روزی که حکومت بار دیگر به سوی مردم معترض شلیک کرد، از روی برخی با ماشین رد شد و پاسخ مشت‌های گره‌کرده را با گلوله داد. در یازدهمين سالروز جان‌باختن مصطفى كريم‌بيگى، مادر داغدارش می‌گوید: «‏یازده سال از کشته شدن مصطفایم گذشت، این روزها برایم یادآور بی‌خبری از مصطفاست تا ۱۴ روز بعدش که در کهریزک میان اجساد مجهول‌الهویه شناسایی‌اش کردم، من از حقم ، از خون فرزندم ، از مادر بودنم گذشت نخواهم کرد، و‌ روزی که چنان دور هم نیست بر سرتان آوار می‌شوم» خانم شهناز اکملی به خاطر فعالیت‌های مدنی‌اش به یک سال زندان محکوم شده و چند ماهی در زندان بود، و پیش از پایان محکومیت خود آزاد شد. این مادر امروز تنها دادخواه فرزند خود نیست، بلکه دادخواه همه آن‌هایی است که ظالمانه توسط حکومت جمهوری اسلامی کشته شد شهناز کریم بیگی؛ مادری که خون‌بهای فرزندش را آزادی ایران می‌داند #علیه_فراموشی #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j

  • " ویدا موحد , ۶ دی‌ماه ۱۳۹۶"

    در چنین روزی ۶ دی‌ماه ۱۳۹۶ ویدا موحد با شالی بسته‌شده بر چوبی در دست، روی سکویی در مقابل یک شیرینی‌فروشی در خیابان انقلاب تهران ایستاد. او بعد از مدت کوتاهی دستگیر شد و در روزهای پس از آن زنان دیگری در شهرهای مختلف حرکت مشابهی انجام دادند و مجموعه اعتراضاتی علیه حجاب اجباری با عنوان «دختران خیابان انقلاب» شکل گرفت. این اقدامات با اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ همزمان و موجب شد که اهمیت سیاسی مساله آزادی زنان از منظری جدید مورد توجه قرار گیرد. @TarTaKar

  • ماه‌دولت پورنصیرخانی, "مادر نصیری"

    #سرخط : «مادر نصیری»، یکی از مادران خاوران، روز پنجم دی‌ماه چشم از جهان فروبست. ماه‌دولت پورنصیرخانی، مادر رفقا عبدالرضا نصیری (اعدام ۱۳۶۰) و‌ حمیدرضا نصیری (اعدام تابستان ۱۳۶۷) بود که هر دو از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق بودند. چند سال بعد، رضا، فرزند دیگر مادر نصیری به‌همراه همسر خود افسانه اسدیان (خواهر زنده‌یاد سیامک اسدیان) به همراه دو فرزند خود در تصادفی جاده‌ای کشته شدند. مادر نصیری همچون دیگر مادران خاوران، دقیقه‌ای از حق‌طلبی و دادخواهی فرزندان خود، کناره نگرفت. #نه_می‌بخشیم_نه_فراموش_می‌کنیم #مادران_دادخواه @Sarkhatism

  • پریسا رفیعی

    پس از صدور حکم تبرئه؛ با اعتراض دادستان پرونده جدید پریسا رفیعی به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد پرونده جدید پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران محبوس در زندان اوین پس از تبرئه در مرحله بدوی با اعتراض دادستان به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد. جلسه رسیدگی به اتهامات خانم رفیعی پیشتر در تاریخ ۲۰ مهرماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود. این پرونده به دلیل نامه‌ای که پریسا رفیعی اردیبهشت‌ماه ۹۸ در خصوص شرایط بازداشتگاه انفرادی و فشار مضاعف بر فعالین مدنی زن با اهرم‌هایی چون “تست بکارت” نوشته بود، برای وی ایجاد شده است. @sarkhatism

  • دانش آموزان و معلم روستای گلجار واقع در ۱۵ کیلومتری شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی

    دانش آموزان و معلم روستای گلجار واقع در ۱۵ کیلومتری شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی برای دسترسی به اینترنت و استفاده از برنامه شاد بالاجبار به ارتفاعات پر برف روستا می‌روند. معلم دانش‌آموزان می‌گوید که طی روز دوبار برای دادن تکالیف و چک کردن آنان و یک بار دیگر به همراه کودک دانش آموز خود با وجود مخاطرات محیطی و سرمای شدید به ارتفاعات پر برف می ‌آید و باوجود اینکه برنامه شاد بسیاری از اوقات با مشکل مواجه است زمانی که یک ویدئوی آموزشی با واتس اپ ارسال میکند آموزش و پرورش ایراد می‌گیرد. به گفته او طی روزهای اخیر یک دانش آموز نیز که برای دسترسی به اینترنت به این محل آمده بود مورد حمله سگ ها قرار گرفته و مجروح شده است. #نابرابری_ساختاری @sarkhatism

  • #نه به قوانین ضد کودک جمهوری اسلامی!

    اکبری، مشاور وزیر بهداشت، در این مصاحبه که از شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی منتشر شد، انتقاد به ازدواج کودکان یا کودک همسری را حرفی مزخرف می‌داند و تاکید می‌کند که دختران به محض بالغ شدن می‌توانند بچه‌دار شوند. او می‌گوید باید سعی کنیم زیر ۲۰ سالگی خانم‌ها باردار شوند.خانم‌ها از ده سالگی تا ۵۴سالگی می‌توانند باردار شوند. #کودک_همسری و ازدواج کودکان یکی از مهم‌ترین مصادیق کودک آزاری در جمهوری اسلامی است که توسط قوانین ارتجاعی حکومت ضد زن نقض میشود . #نه به قوانین ضد کودک جمهوری اسلامی! @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • افسانه_عظیم_زاده

    بیش از یک هفته از بازداشت #افسانه_عظیم_زاده می گذرد. جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان ضمن اعتراض شدید به این بازداشت غیر انسانی، خواستار آزادی فوری این عضو خود است.کانالی در دفاع از کودکان کار و خیابان و صدای همه کودکان *** @NA_BE_KAR_KOODAKAN ارتباط با ادمین behnaz2020@ @#افسانه_عظیم_زاده_را_آزاد_کنید @jamiatdefaa

  • علی موسوی

    به نقل از توییتر ۱۵۰۰ تصویر دوستان علی موسوی (۱۲ ساله) بر مزار او، علی موسوی در آبان ۹۸ با گلوله‌ی ماموران حکومت جان باخت. دانش‌آموزان در صحنه درس مقاومت و ظلم‌ستیزی را می‌آموزند. @ragbaarchannel

  • نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی تهران به رییس دانشکده

    نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی تهران به رییس دانشکده ◾️بسته‌ی اینترنت رایگان، پرداخت هزینه‌ی تامین دستگاه ارتباطی برای شرکت در کلاس درس برای دانشجویان و تشکیل شورایی دانشجویی برای مشارکت در تصمیمات آموزشی در بحران کرونا اهم‌ مطالبات دانشجویان است. ظهر امروز جمعی از دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران، نامه‌ی سرگشاده‌ای که اهم مطالباتشان در آن ذکر شده بود را در حضور رییس، معاون آموزشی و رییس کتابخانه دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی دانشگاه‌ تهران قرائت کردند و به رییس دانشکده تحویل دادند. گفتنی است این نامه به امضای ۱۳۶ دانشجوی این دانشکده رسیده است. متن نامه در زیر می‌آید: ریاست محترم دانشکده علوم اجتماعی جناب آقای دکتر اعتمادی از آنجا که ما حق آموزش رایگان داریم و حتی برخی از ما که ناعادلانه به نام دوره‌ی شبانه مجبورند برای تحصیل پول پرداخت کنند، هزینه‌ی آموزش خود را از قبل پرداخته‌اند، پس هیچ دلیلی ندارد که ما برای دریافت آموزش، هزینه‌ی اینترنت و سایر هزینه‌های هنگفت جانبی دیگر را بپردازیم. آیا شما اطلاع دارید که دانشجوی دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اشکان فتحی، هنگام بازگشت از محل کارگری برای تامین هزینه های آموزش مجازی(موبایل و اینترنت) که دولت و دانشگاه موظف به تامینشان هستند غرق شده است؟ آیا اطلاع دارید چند دانشجو تحت فشار همه‌جانبه آموزش مجازی، زندگی‌شان دچار فروپاشی شده است؟ هر چند این صداها شنیده نمی شوند و تنها زمانی به گوش می آیند که شبیه دوستمان در آب غرق شوند یا شبیه دانش آموز بوشهری حلق‌آویز طناب بی مسئولیتی شوند. در همین زمانه ی فشار اقتصادی بر مردم و در نتیجه فرزندانشان که اکنون تحت سیاست های سرکوب گرانه و طرد کننده آموزش عالی قرار گرفته اند، هنوز در کلاس های درس حضور و غیاب برقرار است و خش خش میکروفن و یا دسترسی نداشتن به منبعی که بایستی خریداری شود باعث حذف از کلاس یا کسر نمره می شود. این چگونه آموزش رایگانیست که دانشگاه برای در اختیار گذاشتن نسخه الکترونیکیِ کتاب‌های ۳۰ سال پیش از ما طلب پول می‌کند!؟ چگونه است که برای دسترسی به پایان نامه ها درجهت کارهای پژوهشی باید هزینه پرداخت شود؟ زمانی که سیستم های رسمی دانشگاه بعد از یک سال هنوز امکان برگزاری کلاس‌های درس را نداشته و دانشجویان مجبور به استفاده از بستر های دیگر چون اسکایپ،گوگل میت، واتس اپ و ... شده اند، چرا هزینه حجم سنگین ترافیک اینترنت (یک گیگابایت در هر جلسه برای برخی کلاس‌ها) بایستی بر دوش دانشجویان باشد؟ زمانی که در شرایط آموزش حضوری هم حجم مشخصی برای کارهای پژوهشی در اختیار دانشجویان بود با چه منطقی نه تنها حجم اضافه ای به آن ها تعلق نمی گیرد که همان حجم اینترنت شرایط حضوری هم قطع شده است. زمانی که بسترهای مورد نظر دانشگاه برای آموزش آماده شوند دیگر نشانی از کرونا نمانده است و ما با خیل دانشجویانی رو به رو خواهیم بود که تحت این شرایط تبعیض آمیز و نادیده انگاری حقوق اساسی خود از آموزش و دانشگاه طرد شده‌اند. ما صریح و روشن اعلام ‌می‌کنیم که مسئولیت عواقب نادیده گرفتن درخواست‌های اساسی و ابتدایی ما، هر چه باشد، بر عهده کسانی خواهد بود که در طی یک سال از هیچ اقدامی برای افزایش فشار بر دانشجویان دریغ نکرده‌اند. خواسته های صریح ما در سه بند به شرح ذیل اعلام می گردد : ۱-تخصیص بسته رایگان اینترنت به دانشجویان به میزان مناسب برای استفاده از کلاس‌های درسی و انجام امور پژوهشی ۲-تخصیص بودجه ای مشخص از محل ذخیره سازی بودجه رفاهی دانشگاه به‌منظور تامین وسیله ی آموزش مجازی برای تک تک دانشجویان دانشگاه ۳-تشکیل کمیته‌ای مشترک از نمایندگان دانشجویی و مسئولین مرتبط در جهت تنظیم قوانین و مسئولیت ها به شکلی که دانشجویان در روند آموزش مجازی متضرر نشوند. تسهیلاتی از قبیل حذف نمره حضور در کلاس، حذف تاثیر غیبت ها، تضمین دسترسی رایگان همگانی به منابعی که برای سنجش استفاده می‌شوند، امکان حذف ترم بدون سنوات، امکان حذف اضطراری دروس به صورت نامحدود و ... در این کمیته قابل پیگیری خواهد بود. بدیهیست در صورت عدم پاسخگویی به رسم یک سال گذشته، ما با هر ابزاری که بتوانیم در برابر حذف سیستماتیک و خشونت بار هم‌صنفانمان از آموزش مجازی و دانشگاه مجازی ایستادگی خواهیم کرد. ما صراحتا اعلام می‌کنیم مسولیت محرومیت دانشجویان از کلاس‌های درس یا امتحانات و ترم تحصیلی به دلیل مهیانبودن بسترهای آموزش مجازی، برعهده‌ی دانشگاه و وزارت علوم خواهد بود. رونوشت: ریاست محترم دانشگاه تهران معاونت محترم دانشجویی وزارت علوم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری @senfi_uni_iran

  • کودکان روستای زاویه سادات

    کودکان روستای زاویه سادات که تنها پنج کیلومتر با شهر خلخال فاصله داره بخاطر ضعف آنتن دهی مجبور شدند در برف و سرمای وحشتناک منطقه، همچین سرپناهی برای خودشون بسازند و به اینترنت وصل بشوند.

  • مدیران بی لیاقت

    8 کشته، شماری مجروح، تعداد نامعلومی مفقود الاثر، دهها نفر گرفتار در میان برف و طوفان و تله کابینی فرو افتاده در شمال تهران ◾️ شنبه 6 دیماه، کارشناسان می گویند، این حوادث سهمگین نشانه انکار ناپذیری در عدم صلاحیت سیستم آموزشی فدراسیون کوهنوردی و مدیران بی لیاقت است که، کوچکترین ارزشی برای طبیعت و جان مردم قائل نیستند. #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • بیرون ریختن اسباب و اثاثیه یک خانواده مستاجر

    بیرون ریختن اسباب و اثاثیه یک خانواده مستاجر ◾️ پلیس به حکم قوه قضائیه اسباب و اثاثیه یک خانواده مستاجر در مسجد سلیمان را به کوچه ریخته است. به این می گویند حکومت اسلامی مدافع سرمایه #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • کولبر قاچاقچی نیست

    کولبر قاچاقچی نیست ◾️95 درصد کالاهای قاچاق از طریق گذرگاه‌های رسمی و گمرک داخل و خارج می شود. این ادعای مانیست. مدارکی است که خود حکومتی ها به آن اعتراف می کنند. #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • هویت ۷ نفر از جانباختگان حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران مشخص شد

    هویت ۷ نفر از جانباختگان حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران مشخص شد ▪️سرهنگ محمد مقدسی، فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری تهران گفته: تاکنون یگان امداد پلیس پیشگیری پایتخت پیکر ۸ کوهنورد را پیدا کرده است و ۵ نفر هم بر اساس اعلام خانواده‌هایش مفقود هستند. ▪️محمد محمدی فرزند حسین، هادی بهادری، یحیی انصاری فرزند جواد، اشکان رضوایی نراقی فرزند بهروز، کوروش کاشفیان فرزند احمد، اصغر کنعانی فرزند احمد و امیرهوشنگ سرآبادانی ۷ کوهنوردی هستند که در حادثه روز گذشته جان خودرا از دست دادند. ▪️خانواده‌ها برای شناسایی پیکر یکی دیگر از کوهنوردان که مدارک هویتی همراهش نبوده است می‌توانند به کلانتری ۱۶۳ ولنجک مراجعه کنند. @ordoyekar

  • یادجانباختگان ۶دیماه ۸۸جاودانه ست

    یادجانباختگان ۶دیماه ۸۸جاودانه ست. جنایتکاران این صورتهای زیبا را خونین کردند با شلیک گلوله به سر،عبور ماشین نیروی انتظامی از روی بدن،پرتاب از بالای پل و... ▪️این ۹ نفر،عزیز خانواده بودند.پدر و مادر، فرزند،همسر،خواهر و برادر داشتند.کسانی چشم به راهشان بودند،نگرانشان بودند.دلشوره داشتند وقتی به خانه برنگشتند.اکنون بعد از۱۱سال از عاشورای خونین،خشم نهفته شده در سینه ها بصورت دادخواهی نمایانده میشود. دادخواهی برای تشکیل یک دادگاه ومحاکمه منصفانه عاملین وآمرین قتل این عزیزان. تا زمان محقق شدن دادگاه، خون این جوانان در جوشش است. زیرا: #عدالت_از_نان_شب_واجبتر_است/ از توئیتر شعله پاکروان @ordoyekar

  • ۶ دی ⁧#روز_دختران_خیابان_انقلاب⁩ است

    ۶ دی ⁧#روز_دختران_خیابان_انقلاب⁩ است. ۶ دی۹۶ ⁧#ویدا_موحد⁩ در اعتراض به ⁧#حجاب_اجباری⁩، بالای سکویی در خیابان انقلاب روسری خود را برسر چوب زد و چون تا مدت‌ها نامش مشخص نبود به ⁧#دختر_خیابان_انقلاب⁩ شهرت یافت. پس از آن بود که موج اعتراض #دختران_خیابان_انقلاب⁩ به ⁧#حجاب_اجباری⁩ شکل گرفت. @Digari_ir @Roozha365

  • تظاهرات مردم بلوچ در محکومیت ترور بانو #کریمه_بلوچ در شهر تربت بلوچستان

    تظاهرات مردم بلوچ در محکومیت ترور بانو #کریمه_بلوچ در شهر تربت بلوچستان روز دوشنبه ۱ دی ماه ۹۹ ، جسد کریمه بلوچ از زنان فعال در شرق بلوچستان و رئیس سابق سازمان دانشجویان بلوچ - آزاد در تورنتو کانادا پیدا شده است. کریمه بلوچ، پناهنده کانادا بود و در سال ۲۰۱۶ توسط بی بی سی به عنوان یکی از صد زن "الهام بخش و پرنفوذ" جهان معرفی شده بود. #علیه_ترور_فعالین #زنده_باد_انقلاب #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • بهنام محجوبی در زندان قدرت تکلمش را از دست داده است!

    بهنام محجوبی در زندان قدرت تکلمش را از دست داده است! جمعی از زندانیان بند ۸ زندان اوین در یک بیانیه از وخامت حال «بهنام محجوبی» از دراویش محبوس در زندان اوین خبر دادند. آن‌ها گفته‌اند که محجوبی در روزهای اخیر قدرت تکلم خود را از دست داده و خواستار آزادی هر چه سریعتر این زندانی عقیدتی شده‌اند. در این بیانیه آمده است که این درویش زندانی پیش‌تر در زندان دست به اعتصاب غذا زده بود و مسوولان زندان او را به منظور اجبار برای شکستن اعتصاب به بیمارستان «امین آباد» که مخصوص بیماران اعصاب و روان است منتقل کرده بودند. او هم اکنون بیم آن را دارد که درمانگاه زندان بار دیگر وی را به این بیمارستان منتقل کند و تحت مداوای شوک الکتریکی قرار دهد. این زندانیان ضمن محکوم کردن برخوردهای غیر انسانی با این زندانی عقیدتی و پافشاری بر حفظ حقوق شهروندی، خواهان آزادی و برخورداری او از امکانات درمانی شده‌اند. بهنام محجوبی به بیماری اختلال پانیک دچار است و در شرایطی که پزشکی قانونی نامه "عدم تحمل حبسش" را صادر کرده مسوولان با آزادی او موافقت نمی‌کنند. @etehad_bazn

  • وکیل ۳ جوان محکوم به اعدام اعتراضات آبان ۹۸

    وکیل ۳ جوان محکوم به اعدام اعتراضات آبان ۹۸: ▪️دیوان عالی کشور: اعمال ارتکابی نامبردگان با توجه به کم و کیف آن و شرائط پیش آمده در حد محاربه نیست @ordoyekar

  • شناسایی شش جسد در ارتفاعات شمال تهران

    شناسایی شش جسد در ارتفاعات شمال تهران ▪️اردوی کار: محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفته: ▪️نخستین جسد حادثه روز گذشته (جمعه) در ارتفاعات شمال تهران منتقل شد ▪️ساعتی پیش یک جسد دیگر در کلکچال پیدا شد که در مجموع تا این لحظه، ۶ جسد کشف شده و تلاش برای یافتن ۶ مفقودی احتمالی دیگر ادامه دارد ▪️در اثر وقوع بهمن در ارتفاعات شمال تهران در روز گذشته حداقل 100 کوهنورد گرفتار شدند که به گفته محمدی تجسس امروز از سر گرفته شده و تا این لحظه پنج جسد شناسایی شده و کار انتقال شان در حال انجام است @ordoyekar

  • زندانی سیاسی عبدالحمید میربلوچ‌‌زهی، در زندان زاهدان اعدام شد

    زندانی سیاسی عبدالحمید میربلوچ‌‌زهی، در زندان زاهدان اعدام شد ▪️قوه قضائیه جمهوری اسلامی از اعدام عبدالحمید میربلوچزهی خبر داده است. ▪️عبدالحمید میربلوچ‌زهی، زندانی سیاسی که در زندان زاهدان نگهداری می‌شد، امروز در محوطه زندان اعدام شده است. ▪️مصطفی نیلی، وکیل این زندانی در توییتر خود اجرای حکم اعدام را تائید کرده و نوشته: «متاسفانه در تماس با خانواده #حمید_میربلوچ‌زهی متوجه شدم که حکم اعدام وی اجرا شده است. شرمنده خانواده وی شدم که نتوانستم هیچ کاری انجام دهم.» @ordoyekar

  • ۶ دی ⁧#روز_دختران_خیابان_انقلاب⁩ است

    اعتراضات دی ماه ۹۶ ۶ دی ⁧#روز_دختران_خیابان_انقلاب⁩ است. سه سال پیش روز ششم دی ⁧#ویدا_موحد⁩ در اعتراض به ⁧#حجاب_اجباری⁩، بالای سکویی در خیابان انقلاب روسری خود را برسر چوب زد و چون تا مدت‌ها نامش مشخص نبود به ⁧دختر_خیابان_انقلاب⁩ شهرت یافت.حرکت اعتراضی که ادامه یافت و دختران زیادی روسری خود ، نماد حجاب اجباری و سلطه را بر سر چوبی گرفته و اعتراض خود را نشان دادند و مورد حمایت مردم قرار گرفتند . این اعتراضات همزمان بود با خیزش کارگران ،معلمان و بازنشستگان و دانشجویان. #اتحاد_جنبشها #دختران_خیابان_انقلاب #نان_کار_آزادی" شعار محوری و فصل مشترک اتحاد جنبشهای کارگری، زنان، دانشجویی، رفع ستم ملی... علیه تمام آلترناتیوهای راست و لیبرالی است . @zan_j

  • اعلامیه‌ی کمیته‌ی دادخواهی زنان در پیوند به ترور بانو فرشته_کوهستانی

    اعلامیه‌ی کمیته‌ی دادخواهی زنان در پیوند به ترور بانو فرشته_کوهستانی ========= ▪️در روزهای پسین، ترور هدفمند فعالان حقوق زن، فعالان مدنی، خبرنگاران و افراد آگاه جامعه، به شدت مایه‌ی نگرانی و تشویش فعالان حقوق زن در افغانستان شده است. طی دو هفته گذشته به ادامه ترورهای قبلی، ما شاهد ترور ملالی میوند، خبرنگار در ننگرهار، رحمت الله بیکزاد خبرنگار در غزنی، یوسف رشید، فعال مدنی و رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه در کابل، انفجار موتر حامل داکتران و شهادت ۴ داکتر در این حادثه در کابل و شام امروز شاهد ترور بانو فرشته کوهستانی، از فعالان حقوق زن همراه با برادرش در کاپیسا بودیم. کمیته دادخواهی زنان این عمل تروریستی را به شدت تقبیح نموده و شهادت این بانوی مبارز، برادرش و همه شهدای حوادث پسین را به خانواده‌های محترم شان و همه همکاران و بستگان شان تسلیت می‌گوییم. ▪️با تاثر که در پیوند به این ترورهای هدفمند دولت افغانستان به عنوان مرجع مسئول، نه خود را ملزم به تامین امنیت این فعالان می‌داند و نه هم در معرفی عاملان این ترورها به خانواده قربانیان خود را ملزم به پاسخگویی می‌داند، در عوض با فرافکنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند. ▪️چنانچه که با گذشت ۳۶ روز از مهلت خانواده شهید یما سیاوش برای پاسخگویی حکومت در امر معرفی عوامل شهادت وی، حکومت حاضر به هیج گونه پاسخگویی به خانواده‌ی وی نشد. ▪️همین طور انفعال و سکوت همکاران بین المللی افغانستان در پیوند به ترور هدفمند فعالان حقوق بشر و خبرنگاران، مایه نگرانی بیشتر ما شده است‌. یک بار دیگر، ما از مقامات مسئول در حکومت جدا می‌خواهیم که در تامین امنیت فعالان حقوق زن، فعالان مدنی و خبرنگاران احساس مسئولیت نموده و عوامل این ترورهای مشکوک و مبهم را به مردم مستند معرفی نماید. همین طور از همکاران بین المللی افغانستان نیز می‌خواهیم که در پیوند به ترور هدفمند فعالان حقوق زن، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران ساکت نبوده و بر حکومت و گروه طالبان فشار بیاورند تا در امر تامین امنیت و مصونیت فعالان مدنی و خبرنگاران، اطمینان حاصل شود. ▪️وظیفه فعالان حقوق زن، فعالان مدنی، فعالان حقوق بشر و خبرنگاران، غیر نظامی بوده و هدف قرار دادن آن‌ها مخالف تمام قوانین است. کمیته دادخواهی حقوق زنان کابل ۴ جدی ۱۳۹۹ #كنشگران_حقوق_زنان @Digari_ir

  • بهنام_محجوبی

    این صدای #بهنام_محجوبی است. کامل مشخص است که قدرت تکلمش رو از دست داده. بهنام در این فایل می‌گوید "سلام امروز بعد از چند روز تونستم صحبت کنم،ممنونم از همه ی کسانی که صدای بی صدای من بودن ***

  • ترک تحصیل 3 برابر شده است

    ترک تحصیل 3 برابر شده است ▪️اردوی کار: براساس گزارش مرکز آمار ایران میزان «ترک تحصیل» در مقطع متوسطه در چهار سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده است. ترک تحصیل در میان دختران به‌خصوص در دوره متوسطه دوم بیش از پسران است. این آمار مربوط به سال تحصیلی ۹۸-۹۷ است و احتمال می رود سال جاری که گرفتار شیوع ویروس کرونا شده ایم و مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده اند این آمار افزایش بیشتری یابد. @ordoyekar

  • سهم بچه‌های دستفروش از آموزش عمومی بیگاریه!

    سهم بچه‌های دستفروش از آموزش عمومی بیگاریه! دور و بر ما پر از بچه‌هاییه‌ که به جای نشستن سر کلاس درس، دارن داد میزنن آدامس و فال و جوراب و شال بفروشند. بچه‌هایی که دفترهایی رو می‌فروشند که خودشون هرگز داخلش نمینویسند، جامدادی‌هایی رو میفروشن که برای خودشون هرگز بوی مدرسه نمیگیره. این بچه ها ساعت‌های طولانی کار می‌کنند، مورد خشونت قرار می‌گیرند، دستمالی می‌شن و تمام توانشون رو میذارن که از دست پلیس و اورژانس اجتماعی در برن، چون جز تحقیر و کتک و نهایتا زندان بهزیستی هیچی عایدشون نمی‌شه. هیچ کدوم از مسولین از خودشون نمیپرسن این بچه ها چرا باید کار بکنند، هیچ کدوم نمیپرسن چرا حق #آموزش_عمومی رایگان از این‌ها دریغ شده؟ با بحران #کرونا هر روز دانش‌آموزای بیشتری به خاطر نداشتن موبایل ترک تحصیل می‌کنند، هر روز دانش‌آموزای بیشتری به‌خاطر جمع کردن پول موبایل مجبور به #دستفروشی می‌شن و ما تا بحال ندیدیم هیچ مسئولی، فکری به حال اینها بکنه، تا بحال پلیس و #اورژانس_اجتماعی برخوردی جز تحقیر و کتک با اینها داشته باشند! بیجا کردن که #حق_تحصیل_رایگان رو از این بچه‌ها گرفتن، غلط کردن که خانواده‌ها رو به این فقر و فلاکت انداختن که بچه هاشون به جای تحصیل باید کار کنند. #کودکان_کار @Dastforoushaan

  • سعید رضایی

    #علیه_فراموشی سعید رضایی، ۲۶ساله، کشتی‌گیر و کارگر از #جان_فشانان اعتراضات #آبان۹۸ #آبان_ادامه_دارد #آبان_خونین #به_یاد_آر #نه_می‌بخشیم_نه_فراموش_می‌کنیم @sarkhatism

  • فرشته کوهستانی، فعال حقوق زنان افغانستان ترور شد

    فرشته کوهستانی، فعال حقوق زنان افغانستان ترور شد فرشته کوهستانی، فعال حقوق زنان همراه با برادرش در تیراندازی مردان مسلح ناشناس کشته شد. وزارت کشور افغانستان ترور فرشته کوهستانی را تایید کرده است اما می‌گوید که برادر او در تیراندازی مهاجمان زخمی شده ‌است. @sarkhatism

  • ابلاغ احضار برای اجرای حکم غیابی پروین محمدی

    ابلاغ احضار برای اجرای حکم غیابی پروین محمدی روز ۲۹ آذر طی ابلاغیه ایی در سامانه ثنا ، ۵ روز مهلت به من دادند که خودم را به شعبه ۱ اجرای احکام شهید مقدسی #اوین برای اجرای حکم خودم را معرفی کنم. حکمی که نه میزانش برام مشخصه و نه اتهاماتش . طبق شماره پرونده ایی که در ابلاغیه نوشته شده مشخصه که #پرونده کذایی را از سال ۹۶ باز کردند و بدون هیچ ابلاغیه ایی جهت حضور در دادگاه و بدون هیچ بازجویی و دستگیریی، فقط برای اجرای آن برایم ابلاغیه فرستادن. برگرفته از صفحه اینستاگرام #پروین_محمدی @anjomanbfk

  • ضرب و شتم گلرخ ابراهیمی ایرایی

    با گذشت ۱۱ روز از انتقال همراه با ضرب و شتم گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین کماکان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. علیرغم پیگیری‌ها و مراجعات خانواده خانم ایرایی به دادسرای اوین، مسئولان پاسخ روشنی به آنان نداده‌اند و امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی نیز به آنها گفته است که فعلا نباید منتظر او باشند. اکنون خانواده ایرایی نسبت به احتمال پرونده‌سازی مجدد برای این زندانی سیاسی و وضعیت سلامت او در نگرانی به‌سر می‌برند. @etehad_bazn

  • دادگاه تجدیدنظر؛ #علیرضا_کفایی معلم بازنشسته به ۶ ماه حبس محکوم شد.

    دادگاه تجدیدنظر؛ #علیرضا_کفایی معلم بازنشسته به ۶ ماه حبس محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر استان #کهگیلویه_و_بویراحمد محکومیت علیرضا کفایی #معلم_بازنشسته و فعال سیاسی را عینا تایید کرد. آقای کفایی پیشتر در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب #گچساران به ۶ ماه حبس محکوم شده بود. این محکومیت به مدت ۱ سال به حالت تعلیق در آمده است. بر اساس این حکم که توسط دادگاه تجدیدنظر استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است، آقای کفایی از بابت اتهام توهین به رهبری به ۶ ماه حبس محکوم شده است. این محکومیت به دلیل کهولت سن و بیماری به مدت ۱ سال به حالت تعلیق در آمده است.

  • ارجاع پرونده سه معترض محکوم به اعدام آبان ۹۸ به دادگاه انقلاب

    ارجاع پرونده سه معترض محکوم به اعدام آبان ۹۸ به دادگاه انقلاب @Didgah_News

  • سهم بچه‌های دستفروش از آموزش عمومی بیگاریه!

    سهم بچه‌های دستفروش از آموزش عمومی بیگاریه! دور و بر ما پر از بچه‌هاییه‌ که به جای نشستن سر کلاس درس، دارن داد میزنن آدامس و فال و جوراب و شال بفروشند. بچه‌هایی که دفترهایی رو می‌فروشند که خودشون هرگز داخلش نمینویسند، جامدادی‌هایی رو میفروشن که برای خودشون هرگز بوی مدرسه نمیگیره. این بچه ها ساعت‌های طولانی کار می‌کنند، مورد خشونت قرار می‌گیرند، دستمالی می‌شن و تمام توانشون رو میذارن که از دست پلیس و اورژانس اجتماعی در برن، چون جز تحقیر و کتک و نهایتا زندان بهزیستی هیچی عایدشون نمی‌شه. هیچ کدوم از مسولین از خودشون نمیپرسن این بچه ها چرا باید کار بکنند، هیچ کدوم نمیپرسن چرا حق #آموزش_عمومی رایگان از این‌ها دریغ شده؟ با بحران #کرونا هر روز دانش‌آموزای بیشتری به خاطر نداشتن موبایل ترک تحصیل می‌کنند، هر روز دانش‌آموزای بیشتری به‌خاطر جمع کردن پول موبایل مجبور به #دستفروشی می‌شن و ما تا بحال ندیدیم هیچ مسئولی، فکری به حال اینها بکنه، تا بحال پلیس و #اورژانس_اجتماعی برخوردی جز تحقیر و کتک با اینها داشته باشند! بیجا کردن که #حق_تحصیل_رایگان رو از این بچه‌ها گرفتن، غلط کردن که خانواده‌ها رو به این فقر و فلاکت انداختن که بچه هاشون به جای تحصیل باید کار کنند. #کودکان_کار کانالی در دفاع از کودکان کار و خیابان و صدای همه کودکان *** @NA_BE_KAR_KOODAKAN ارتباط با ادمین behnaz2020@

  • کشته شدن فرمانده گروهان رژیم با ضربات چاقو در حین گشت زنی و مزاحمت برای جوانان در استان گلستان:

    کشته شدن فرمانده گروهان رژیم با ضربات چاقو در حین گشت زنی و مزاحمت برای جوانان در استان گلستان: بامداد روز جمعه ۵دی فرمانده گروهان مرزی «کرند گلستان» به‌نام نبی‌الله خطیری در هنگام گشت‌زنی مرزی با تعدادی از جوانان منطقه درگیر شد و در اثر ضربات چاقو به هلاکت رسید. @Didgah_News

  • فعالین "ندای زنان" در اینستاگرام خود نوشتند:

    فعالین ندای زنان در اینستاگرام خود نوشتند: عزیزان و بزرگواران با تشکر از پیگیرهای دلسوزانتون بابت روند پرونده ما پیرو احضار تلفنی روز یکشنبه ۲۳ آذر و با مراجعه و پیگیری وکلای محترم پرونده ، جناب آقای #امیر_رئیسیان و سرکار خانم #ثمین_چراغی ظاهرا پرونده برای بررسی مجدد به دادگاه ارسال شده و ما هم منتظریم ببینیم نتیجه چه خواهد شد. #اکرم_نصیریان #ناهید_شقاقی #مریم_محمدی #اسرین_درکاله @nedaeziran

  • سکونت دو کودک بی سرپرست در یک چاله در حومه رودخانه کوهدشت استان لرستان

    سکونت دو کودک بی سرپرست در یک چاله در حومه رودخانه کوهدشت استان لرستان ▪️این دو کودک سرپناهی را در نزدیکی سد ساحلی و مسیر سیلاب‌های این منطقه با استفاده از نخاله ها و ضایعات پلاستیک ساخته و در آن با وجود خطرات محیطی به سختی شب را به صبح می‌رسانند. @ordoyekar

  • هرگونه پرونده سازی برای سهیل عربی محکوم است.

    هرگونه پرونده سازی برای سهیل عربی محکوم است. #سهیل_عربی

  • به خودتان مربوط است... .

    مدیرکل امور مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی گفت: متناسب ‌سازی حقوق بازنشستگان از اول مرداد ۹۹ اجرایی شده و حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. این یعنی؛ دیگر از ما طلبکار نیستید و یعنی؛ ما به شما بدهکار نیستیم این یعنی؛ همسان‌سازی تمام شد و یعنی؛ اگر خط فقر ۱۰ میلیون است و شما کمتر از ۳ میلیون می‌گیرید به خودتان مربوط است... . اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

  • درآمد ۴۶۳۵ میلیاردی مدارس غیرانتفاعی!!! از شهریه‌های دریافتی از مردم

    درآمد ۴۶۳۵ میلیاردی مدارس غیرانتفاعی!!! از شهریه‌های دریافتی از مردم حجت‌الله بنیادی؛ پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در یادداشتی به بررسی بودجه اختصاص یافته به سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی پرداخته است: مقایسه رشد بودجه سازمان مدارس غیردولتی با کل بودجه بخش "آموزش عمومی کشور" نشان می‌دهد رشد اعتبارات تخصیص‌یافته به بخش غیردولتی ۱۰ برابر بیشتر از رشد اعتبارات تخصیص‌یافته به کل فصل آموزش عمومی کشور است. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، گردش مالی مدارس غیر انتقاعی، سالانه به ۶هزار میلیارد تومان می‌رسد: گردش مالی در این مدارس به‌خاطر سوءاستفاده و عدم رعایت شهریه‌ی مصوب و اخذ وجوه دیگر از دانش‌آموزان به‌دلایل مختلف بسیار بیشتر از رقم یادشده است. این غارت آشکار مردم توسط دولت است که به مدارس غیر انتفاعیِ اکثرا متعلق به خودی‌ها که از دانش‌آموزان شهریه‌های چندین میلیونی می‌گیرند، بودجه‌ای اختصاص بدهد که ۱۰برابر بودجه‌ی آموزش عمومی باشد و در عوض مدیران مدارس دولتی به‌خاطر کمبودهای مالی، طی سال تحصیلی مدام از مردم به اجبار پول بگیرند. #بی‌عدالتی #تبعیض #نفس‌مان_بند_آمده اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

  • خانه بخت به جای کلاس درس

    خانه بخت به جای کلاس درس می‌پرسم تو که آنقدر دَرست خوب بود پس چرا ازدواج کردی؟ فقط یک کلمه جواب می‌دهد: «چی بگم.» می‌گویم پدر و مادرت اجبار کردند تا تو ازدواج کنی؟ مکثی طولانی می‌کند، انگار کسی کنارش است و به او کلمات را دیکته می‌کند، آهی می‌کشد و توضیح می‌دهد: «نه…. خودم گفتم.آخه پسرعموم بود.» به گزارش همشهری‌آنلاین و به نقل از روزنامه ایران؛ چندی پیش گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر اساس آن در بهار سال‌ جاری ازدواج بیش از هفت هزار دختر زیر ۱۴سال در ایران ثبت ‌شده است. همچنین در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۸، حدود ۱۳۰هزار مورد ازدواج دختران کمتر از ۱۴سال و بیش از صد مورد ازدواج پسران کمتر از ۱۵سال به ثبت رسیده است. همچنین در بهار امسال، ازدواج یک دختر زیر ۱۰سال و پنج پسر کمتر از ۱۵سال نیز به ثبت رسیده است. به موازات این خبر، اواسط مرداد ماه بود که وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد بیش از سه میلیون دانش‌آموز به دلایلی همچون نداشتن گوشی یا تبلت یا عدم دسترسی به اینترنت امکان استفاده از سامانه شاد را ندارند و در خطر ترک تحصیل هستند. این موضوع حالا خودش را نشان داده است تا جایی که کارشناسان معتقدند عوامل متعددی موجب افزایش ازدواج کودکان شده است که به تبع آن ترک تحصیل یکی از عوامل مهم آن عنوان شده است. آموزش در سبد خانواده‌های محروم وجود ندارد کانالی در دفاع از کودکان کار و خیابان و صدای همه کودکان *** @NA_BE_KAR_KOODAKAN ارتباط با ادمین behnaz2020@

  • کارِ خطرناکِ کودکان‌ِ کار در اطراف کارخانه فولاد اهواز

    کارِ خطرناکِ کودکان‌ِ کار در اطراف کارخانه فولاد اهواز روستای قلعه‌چنان (کارون) از مناطق محروم و همجوار شهر اهواز است‌./ عصرجنوب # کودکان کار محصول شرایط جامعه نابسامان حکومتی است که کارگر در آن برای اعتراض به حق و حقوق خود زندان و شلاق میشود و کودک آن خانواده برای نداشتن یک گوشی و یا تبلت دست به خودکشی میزد. # نه به فقر، نه به فلاکت! @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • مکیه نیسی

    به نقل از سرخط : ‏شامگاه ۲۴ آذرماه "مکیه نیسی" زندانی عرب محبوس در بند زنان زندان سپیدار اهواز که در قرنطینه به‌سر می‌برد، در اثر بی‌توجهی مسئولان جان خود را از دست داد. صفحه‌ی صد از کتاب “تیلاپیلا خونِ هورالعظیم را هورت می‌کشد” اثر سپیده قلیان و گرافیک صفحه‌ی “برخی از هنرمندان” #زنان_زندانی @Digari_ir

  • مکیه نیسی زندانی زن عرب جان خود را از دست داد

    زندانی زن محبوس در سپیدار اهواز جان خود را از دست داد مکیه نیسی زندانی زن عرب که در رابطه با حادثه شهریور اهواز در زندان سپیدار بود، به دلیل بی اعتنایی سیستم زندان به وضعیت سلامتش جان خود را از دست داد. سپیده قلیان در کتابی با عنوان «تیلاپیلا خون هورالعظیم را قورت می کشد» که در آن روایت هایی نوشتاری و تصویری از زندانیان زن عرب در زندان سپیدار اهواز را ثبت کرده است، درباره این زن نوشته است و به اطلاعاتی درباره بازداشت و نحوه برخوردهای علیه او اشاره کرده است. #حاکمیت_کشتار_شکنجه #زنده_باد_انقلاب #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j

  • بهاییان بندرعباس که در مجموع به ۱۴ سال حبس محکوم شده‌اند

    شعبه دو دادگاه انقلاب بندرعباس به ریاست علی بلادر، با صدور حکمی هشت شهروند بهایی به ‌نام‌های مهناز جان نثار، امید آفاقی، روح‌الله افشار، ادیب حق پژوه، فرهاد امری، آرش راسخی، نسیم قنواتیان و مارال راستی را مجموعا به ۱۴ سال حبس تعزیری محکوم کرد. دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت از شرکت در جلسات ضیافت و گردهمایی بهاییان و الزام بر گذراندن پنج جلسه مشاوره در خصوص مسائل فرقه‌ای زیر نظر اساتید موسسه اندیشه سجادیه بندرعباس، از جمله مجازات‌های تکمیلی است که دادگاه انقلاب برای این شهروندان در نظر گرفته است. بهاییان بندرعباس که در مجموع به ۱۴ سال حبس محکوم شده‌اند به‌ نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اتهام این هشت شهروند بهایی، «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» عنوان شده است. #آزادی_بیان_اندیشه_قلم #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی

  • بی‌خبری از سرنوشت #گلرخ_ایرایی

    افزایش نگرانی‌ها و تداوم بی‌خبری از سرنوشت #گلرخ_ایرایی پس از انتقال به بازداشتگاه سپاه با گذشت ۱۱ روز از انتقال همراه با ضرب و شتم #گلرخ ابراهیمی ایرایی، زندانی سیاسی از زندان قرچک ورامین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین کماکان اطلاعی از وضعیت او در دست نیست. علیرغم پیگیری‌ها و مراجعات خانواده گلرخ ایرایی به دادسرای اوین، مسئولان پاسخ روشنی به آنان نداده‌اند و امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی نیز به آنها گفته است که فعلا نباید منتظر او باشند. اکنون خانواده ایرایی نسبت به احتمال پرونده‌سازی مجدد برای این زندانی سیاسی و وضعیت سلامت او در نگرانی بسر می‌برند. خانواده گلرخ ایرایی و جامعه حق دارند بدانند که گلرخ کجاست و به چه دلیل به بند دو الف منتقل شده است. #زندانی_سیاسی_آزاد_باید_گردد #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j

  • بازداشت دست‌کم ۱۴ شهروند و فعال کورد

    بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کوردستان طی آ‌ذر ماه امسال دست‌کم ۱۴ شهروند و فعال کورد در شهرهای دهگلان، دیواندره، سنە، شنو، پیرانشهر، شاباد، ایلام در استان‌های سنە، اورمیە، کرماشان و ایلام توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. از این تعداد ۳ نفر جهت اجرای حکم حبس روانه زندان شده‌اند و ۱۱ نفر دیگر توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه‌های مخفی این دو نهاد امنیتی انتقال یافته‌اند. ❑ در این ماه ۵ نفر از بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد شده‌ است و بقیه افراد همچنان در بازداشت به سر می‌بردند و در موارد بسیاری هنوز امکان تماس با خانواده خود را نداشته‌اند. ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • علیه فراموشی

    علیه فراموشی #زینب_جلالیان یکی از قدیمی ترین زنان زندانی سیاسی و محکوم به حبس ابد، در حالیکه ظرف ۶ ماه چهار بار از زندانی به زندان دیگر تبعید شده، در بدترین شرایط بسر میبرد. نگذاریم صدایش خاموش شود. #زندانی_سیاسی_آزاد_باید_گردد

  • رسیدگی مجدد به پرونده سه تن از معترضین آبان ماه نود و هشت

    رسیدگی مجدد به پرونده سه تن از معترضین آبان ماه نود و هشت پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه جوان بازداشت شده در اعتراضات آبان نود و هشت، جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض در دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد. این سه جوان پیش از این به اعدام و زندان محکوم شده بودند که اعاده دادرسی پرونده آن‌ها در دیوان عالی ایران پذیرفته شد. «بابک پاک‌نیا»، وکیل دادگستری با اعلام این خبر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی جهت رسیدگی مجدد به شعبه بیست و سه دادگاه انقلاب ارجاع شد.» آقای پاک نیا روز پانزدهم آذر ماه نود و نه، گفته بود حکم این سه جوان بازداشتی از سوی شعبه اول دیوان عالی نقض شده است. امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی پیشتر در دادگاه انقلاب تهران به اعدام و همچنین مجموعا به سی و هشت سال زندان و دویست و بیست و دو ضربه شلاق محکوم شده بودند. خبر صدور حکم اعدام امیرحسین مرادی همراه با «سعید تمجیدی» و «محمد رجبی»، اسفند نو و هشت منتشر شد. ***

  • مهرنوش سنقری هنرمند حوزه‌ی تجسمی

    مهرنوش سنقری هنرمند حوزه‌ی تجسمی بازداشت شد. #مهرنوش_سنقری #سرکوب_نکنید

  • سهیل عربی

    سهیل عربی ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه ۳ دیماه ۱۳۹۹، از طریق ویدئو کنفرانس توسط شعبه ۸ دادسرای شهرری از بابت پرونده جدیدی که اخیرا علیه وی گشوده شده، مورد تفهیم اتهام قرار گرفت. در جریان این جلسه بازپرسی سهیل عربی به “فعالیت تبلیغی علیه نظام” متهم شده است.

  • جانباختن سه کارگر در دو حادثه جداگانه محیط کار در دزفول و زنجان

    جانباختن سه کارگر در دو حادثه جداگانه محیط کار در دزفول و زنجان ◾️ چهارشنبه سوم دیماه، در جریان حادثه محیط کار که عصر روز دوشنبه اول دیماه، اتفاق افتاد، دو کارگر یک واحد صنعتی خوراک دام واقع در شهرک صنعتی شماره یک دزفول جان خود را از دست دادند. این کارگران که سن آنها 34 و 46 ساله اعلام شده است، به داخل مخزن سیلوی سویا سقوط کردند و جان باختند. در حادثه ای دیگر که در زنجان اتفاق افتاد یک کارگر ساختمانی حین کار در یک ساختمان نیمه کاره به درون چاه آسانسور سقوط و مصدوم شد. این کارگر که سن او 45 سال اعلام شده پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. در ماههای اخیر حوادث محیط کار افزایش یافته است. #کولبر_نیوز

  • برکناری فورا و بلادرنگ قلدر باید به خواست مردم تبدیل شود.

    فحاشی و سیلی زدن فرماندار شهر نقده بصورت یکی از شهروندان ◾️چهارشنبه 3 دیماه، همانطوریکه در ویدئو می بینید. فرماندار شهر نقده به دنبال برخورد زننده شهروند حاضر در محل کارش به صورت اوسیلی می زند. برکناری فورا و بلادرنگ این قلدر باید به خواست مردم تبدیل شود. #کولبر_نیوز #kolbarnews

  • نازنین محمدنژاد

    بیش از دو هفته از تداوم بازداشت و بیخبری از نازنین محمدنژاد، فعال دانشجویی و دانشجوی سابق دانشگاه تهران و دانشگاه علامه می‌گذرد. فشار حداکثری دستگاه سرکوب بر فعالان دانشجویی در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها، در سکوت خبری و عدم امکان حضور و اعتراض دانشجویان، ادامه دارد. #ویروس_سرکوب از پای ننشسته است. #دانشجویان_زندانی_را_آزاد_کنید #نازنین_محمدنژاد #ویروس_سرکوب @Daneshgah_ma

  • پیکر بی جانش را در مهد دموکراسی رها کردند

    ربوده شد،پیکر بی جانش را در مهد دموکراسی رها کردند و قتلگاه کریما بلوچ ،تورنتو شد/کریما بلوچ چندی پیش به حضور گسترده ی افسران ارتش پاکستان در تورنتو هشدار داده بود . سعیده خاشی اولین مواجهه ی کریما بلوچ به عنوان یک فعال مدنی به پانزده سال پیش در سال دوهزار و پنج،باز می گردد.زمانی که به خانواده هایی که عزیزانشان توسط سازمان اطلاعات پاکستان «ISI»ربوده و کشته شده بود پیوست و تصمیم گرفت صدای رسای مردم باشد. همراهی اش مستمر شد و فعالیت هایش تشکیلاتی تر. او به عضویت سازمان دانشجویان بلوچ«BSO»در آمد و تقریبا پنج سال پیش بعد از اینکه رهبر سازمان پیش روی چشم کریما به ضرب زور توسط ISI ربوده شد ،رهبری سازمان را برعهده گرفت . کریما بلوچ نخستین زن بلوچی بود که رهبری یک حزب را آنهم در پاکستان پرآشوب برعهده می گرفت ،وی با چالش های بسیاری روبرو شده بود و بعد از این که با فشار های سهمگین دولت ناپاکستان روبرو شد با تحمل سختی های فراوان موفق شد به کانادا برود و پناهندگی آن کشور را دریافت کند. در یکی از مصاحبه هایی که در ابتدای حضورش در کانادا از او منتشر شده بود با خوشحالی و امید از این که می‌تواند همچنان آزادانه برای مردم بلوچستان فعالیت سخن می گفت،اما نمی دانست تورنتو و تربت و کویته ندارد!برای او و هر کسی که به آزادی می اندیشند تمام جهان،قتلگاهیست بالقوه! این صدای رسا و بی ادعا،شجاع و جسور شهرتش جهانی شد و در سال دوهزار و شانزده جزو صد زن موثر جهان از سوی بی بی سی شناخته شد. کریما در سی و نهمین نشست شورای حقوق بشر در سال دوهزار و هجده موضوع نابرابری جنسیتی در پاکستان را در سازمان ملل مطرح کرده بود و علاوه بر فعالیت های مستمر برای مردم بلوچستان ،زنان و رنج های حادث بر آنان را نیز از تریبون های مهم مطرح می کرد. آخرین توییت او در چهارده دسامبر باز نشر گزارشی از گاردین است با عنوان "آدم ربایی ، شکنجه ، قتل: اوضاع هزاران نفر از مردم پاکستان ناپدید شده" است با وجود اینکه دیگر در آن جغرافیای وحشتناک زندگی نمی‌کرد اما باز هم خاری بود بر چشم ضحاکان . پیشتر روزنامه نگار دیگر بلوچ در سوئد به قتل رسید ،جهان اما در سکوت است چرا که پروپاگاندای دولت پاکستان و هم پیمانانش ،گوش و چشم جهان به اصطلاح آزاد را کر و کور کرده است و از طرفی جنایات سازمان اطلاعات پاکستان(ISI) و سازمان استخبارات نظامی پاکستان موسوم به ام آی دیگر مرز نمی شناسد و می ربایند و می کشند ! غم من و امثال من برای کریما بلوچ بی نهایت است. #karimabaloch #كنشگران_حقوق_مدنى #كنشگران_حقوق_زنان @Digari_ir

  • مخالفت دادستان بوکان با آزادی #فاطمه_دادوند با پابند

    مخالفت دادستان بوکان با آزادی #فاطمه_دادوند با پابند دادستان بوکان با آزادی فاطمه دادوند، یکی از معترضان اعتراض‌های آبان ماه ۹۸، و سپری کردن باقی‌مانده ایام حبس با پابند مخالفت کرده است. بر اساس این گزارش، «مسئولین زندان مرکزی ارومیه با آزادی با پابند فاطمه داوند موافقت کرده‌اند، اما دادستان بوکان گفته است که فعلا برای آزادی وی زود است.» فاطمه دادوند به پنج سال زندان محکوم شده است. تصویر او بر بالای یک خودرو و در حالی که مردم را به اعتراض تشویق می‌کرد، یکی از نمادهای اعتراضات آبان ماه بود. #زنان_معترض #آبان_ادامه_دارد #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j

  • تجمع و اعتراض در حمایت از کارگران هفت تپه

    تجمع و اعتراض در حمایت از کارگران هفت تپه امروز بعد از ظهر تعدادی از بازنشستگان، دانشجویان، کارگران و معلمان تجمع اعتراضی‌ای را برپا کردند و در حمایت از کارگران هفت تپه شعار دادند: ✌️ نان کار آزادی / اداره شورایی ✌️ خلع ید یک کلام والسلام ✌️ اصل خصوصی سازی / فرمان بورژوازی ✌️ درود بر کارگر / مرگ بر ستمگر ✌️ دانشجو معلم کارگر / اتحاد اتحاد ✌️ دانشجو کارگر / اتحاد اتحاد ✌️ از هفت تپه تا تهران / زحمتکشان در زندان ✌️ از هفت تپه تا تهران / مرگ به غارتگران ضمن اعلام حمایت و همبستگی نسبت به اقدام مثبت جمع‌ها و جریانات مختلف دانشجویی، کارگری، زنان، بازنشستگان و معلمان؛ اعلام می‌داریم مبارزه تا تحقق اداره شورایی دانشگاه، کارخانه و جامعه ادامه خواهد یافت. برقراری ارتباط با ادمین @isf_uni_admin @isfahanuni97

  • حکم اعدام محمد حسن رضایی باید بیدرنگ متوقف شود!

    حکم اعدام محمد حسن رضایی باید بیدرنگ متوقف شود! کودکی را بیش از یک دهه در صف اعدام، نگهداشته‌اند و حالا برای اجرای حکم به سلول انفرادی در زندان لاکان رشت منتقل کرده‌اند و به خانواده وی اعلام شده است یک هفته دیگر او اعدام خواهد شد. مقام‌های ایران بارهم با حمله‌ به حقوق کودکان عدالت کیفری را به سخره‌ی کامل گرفته‌اند». نهاد کودکان مقدمند این عمل جنایتکارانه حکومت اسلام ایران را شدیداً محکوم می‌کند و خواهان توقف و لغو فوری این حکم وحشیانه است و از همه نهادهای معتبر بین‌المللی می‌خواهد در اقدامی فوری و اضطراری، جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند تا محمد حسن رضایی را بیدرنگ از زندان آزاد کند. جمهوری اسلامی ایران به جرم جنایات مکرر علیه بشریت باید از کلیه مجامع بین‌المللی اخراج گردد. بایکوت سیاسی این حکومت کودک‌کش عاجل‌‌ترین اقدامی است که مانع تکرار اعمال جنایتکارنه ‌‌آن خواهد شد.

  • بازداشت کوتاه مدت و بازجویی تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع حمایت از کارگران هفت‌تپه

    فوری گزارش پس از تجمع امروز: بازداشت کوتاه مدت و بازجویی تعدادی از شرکت کنندگان در تجمع حمایت از کارگران هفت‌تپه بر اساس گزارشات دریافتی ، امروز و لحظاتی پس از اتمام تجمع مقابل دادگستری و در محل پارک دانشجو تعدادی از فعالین کارگری داوود رفیعی، امیر امیرقلی، عسل محمدی، هیراد پیربداقی، امیرعباس آزرموند و مرتضی سیدی توسط نیروهای امنیتی در محل بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته و پس از تهدیدهای مکرر آزاد شدند. این رفتارهای نهادهای امنیتی با حامیان واقعی کارگران هفت ‌تپه در حالی بود که چند قدم آن طرف بسیجیان و عدالت‌خواهان شرکت کننده در تجمع با آسودگی محل را ترک کردند و ماموران پلیس امنیت نیز اذعان داشتند شرکت در این تجمع هیچ جرمی ندارد. این رفتارهای تهدید‌ آمیز کسانی که نگران امنیت ملی هستند اما تابع هیچ قانونی نیستند ، هیچ تاثیری بر اراده حامیان کارگران نخواهد داشت. علیه این برخوردهای دوگانه و امنیتی با فعالین و حامیان مستقل کارگران خواهیم ایستاد.

  • وضعیت محمدنوریزاد از زبان خانم فاطمه ملکی

    وضعیت محمدنوریزاد از زبان خانم فاطمه ملکی به نام خدای آزادی ای کاش می‌شد برای‌تان خبر آزادی داشتم و خبر سلامتی. از نه ماه پیش که آقای نوری زاد از زندان وکیل آباد به زندان اوین منتقل شدند به ما گفتند: ما پیگیر هستیم که آقای نوری زاد به مرخصی بیایند و گویا همچنان پیگیرند!!! در این یک ماه گذشته آقای نوری زاد در ادامه بیهوشی‌های قبل، مجددا چندین بار بیهوش شدند و در آخرین باری که به بیمارستان طالقانی منتقل شدند دکترها خطر مرگ را گوشزد کردند؛ متاسفانه آنها به درخواست آقای نوری زاد مبنی بر ادامه معالجات توسط دکتر قلب خودشان توجهی نکرده و ایشان را به زندان بازگرداندند. دوباره با نامساعد شدن حالشان، به پزشک قانونی اعزام شده، بعد از نامه‌نگاری‌ها با تایید پزشک قانونی به بیمارستان آتیه نزد پزشک معالج خودشان فرستاده شدند و با شرایط امنیتی ویژه و حضور دستکم ۶ مامور محافظ آنژیوگرافی انجام شد. درنهایت پزشک ایشان در نامه‌ای خطاب به پزشکی قانونی نوشتند که با بررسی‌های انجام شده ایشان به هیچ وجه در وضیعتی نیستند که تحمل حبس داشته باشند و شرایط زندان برای ایشان «خطرناک» و چه‌بسا «کشنده» است. پس از آنژیوگرافی داروهای لازم تجویز شد و کیسه صفرا هم که باید عمل می‌شد به دلیل مصرف داروهای آنژیو ده روز به تاخیر افتاد. بدون توجه به نظر دکتر، ایشان به زندان بازگردانده شدند؛ از آن تاریخ بیست روز می‌گذرد؛ نامه‌نگاری‌ها صورت گرفته ولی با اعزام ایشان به بیمارستان آتیه موافقت نکرده و می‌گویند به بیمارستان طالقانی برده خواهند شد ولی متاسفانه تا‌کنون کاری صورت نداده ‌ند و این در حالی است که ایشان همچنان به واسطه درد شدید ناشی از وجود سنگ صفرا و کلیه نمی توانند بخوابند. در این میان دوبار هم به پزشک قانونی اعزام شدند و نهایتا پزشکان بیمارستان طالقانی، آتیه و پزشکی قانونی هشدار خطر مرگ را داده‌اند که تصویر نظر آنها موجود است. مشکل ایشان همچنان پابرجاست و دست به عصا هستند. تاخیر در آزادی ایشان به جهت پی‌گیری معالجات موثر به هیچ وجه قابل توجیه نیست و هر اتفاقی که بیافتد مسئولیت مستقیم آن متوجه سیستم قضایی و اطلاعاتی خواهد بود. قابل توجه است که ایشان همچنان مقاوم و مصمم ایستاده‌اند و مطلب ضروریی را هم درباره ابراز نظر برخی از دوستان بیانیه ۱۴ بیان کردند: «من هرگز از ابتدا تاکنون به هیچ گروه و دسته، حزب، و گرایشی وابسته نبودم، و اگر دوستانِ امضاکننده‌ی بیانیه‌ی ۱۴ گرایش به کسانی یا گروه‌هایی دارند، منحصر به خودشان است و ربطی به من و دوستان دیگرم ندارد. من همچنان ایستاده و سرفراز بر خواسته‌های خویش پافشاری می‌کنم و برای سرزمینم و مردمان سرزمینم رهایی و نیکبختی و آرامش آرزو می‌کنم.» محمد نوری‌زاد - اول دی ماه ۹۹ * لازم به ذکر است که در بیانیه دیگری هم با همین مضمون نام آقای نوری زاد قید شده است. از پسرم علی هم بعدا خواهم نوشت. سخت دلتنگم.... فاطمه ملکی سوم دی ماه ۹۹ @behnima

  • تجمع اعتراضی دانش آموزان ایذه: ما امتحان نمی دیم!

    تجمع اعتراضی دانش آموزان ایذه: ما امتحان نمی دیم! ▪️گروهی از دانش‌آموزان شهرستان ایذه استان خوزستان در یک قرار مجازی‌ که در رسانه‌های اجتماعی ترتیب داده بودند، صبح امروز در اداره آموزش و پرورش تجمع کردند و شعار "ما امتحان نمی‌دیم" سر دادند. ▪️آنها می‌گویند کلاس‌هایشان‌ مجازی بوده و نباید امتحانات نوبت اول حضوری برگزار شود/ منبع کلیپ: عصر جنوب

  • شورا می‌توانست زندگی کارگران را تغییر دهد

    فلاخن شماره‌ی صد و هفتاد و چهارم. شورا می‌توانست زندگی کارگران را تغییر دهد گفت‌وگو با یک کارگر کارخانه‌های برنز و سایپا از مجموعه‌ی تاریخ مفقود شوراهای ۵۷ در صد و هفتاد و چهارمین فلاخن گفت‌وگویی را خواهید خواند با یک کارگر کارخانه‌های برنز و سایپا در سال‌های ابتدایی پس از سرنگونی پهلوی و پیش از استیلای جمهوری اسلامی، اولی کارگاهی کوچک با شورایی کم‌توان و دومی کارخانه‌یی بزرگ با شورایی قدرتمند. از این‌که شورا در این دو مرکز تولیدی چگونه تشکیل شد، چه کارهای انجام داد، مرتکب چه اشتباهاتی شد و سرانجام چگونه از بین رفت. در بخش اشاره‌ی این گفت‌وگو می‌خوانیم: «در بخش نکته‌های منجنیقیِ جلد اول کتاب "تاریخ مفقود شوراهای ۵۷" نوشته بودیم: "آگاهیم که می‌شد ده‌ها مصاحبه‌ی دیگر را به این مجموعه افزود. وسوسه‌یی که موجب شد حتا تا آخرین لحظات اتمام صفحه‌بندی، مصاحبه‌ها ادامه داشته باشند. با این‌حال در لحظه‌یی باید تصمیم می‌گرفتیم که [کتاب] را منتشر کنیم وگرنه چندین ماه دیگر می‌رفت و ما هنوز درگیر مصاحبه کردن می‌ماندیم." اکنون به شکل کاملن معکوسی، حجم زیاد کارهای در دست انجام و وظایف و مسئولیت‌های بر زمین‌مانده چنان است که اگر بخواهیم منتظر شویم شمار مصاحبه‌ها به تعداد مناسب برای انتشار جلد دوم این کتاب برسد، ممکن است ماه‌ها به طول بینجامد و در نهایت زمانی کتاب آماده‌ی انتشار شود که دیر شده باشد یا اساسن از دستور کار خارج شده باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم مصاحبه‌های انجام‌شده را به ترتیب منتشر کنیم و در حین انتشارِ آنها، مصاحبه‌های دیگر و بیشتری نیز انجام دهیم. از شرایط اضطراری‌ای سخن می‌گوییم که در مقدمه‌ی همان کتاب در مورد آن نوشته بودیم: "به بحث گذاشتن تجربه‌یی سرکوب‌شده و البته شکست‌خورده در گذشته، در روزهای بعد از خیزش دی‌ماه به معنای به بحث گذاشتن روزهای آینده است. بحثی که نیازمندیم از همین امروز و همین حالا آن را آغاز کنیم، آن را ترویج کنیم و آن را سازماندهی کنیم." بنابراین در انتظار روزهای آینده ماندن برای ارائه‌ی اثری بی‌نقص کاری عبث و بیهوده است، انتظار روزهای آینده را باید با امیدی ایجابی و فعال درهم آمیخت که "نومید مردم را معادی مقدر نیست" و البته چنان‌که تاکید کرده بودیم "مبارزه چک تضمینی نیست. مبارزه نبردی واقعی با نیروهایی واقعی است و سرنوشت آن را ابتکار عمل‌ها و خلاقیت‌هایی تعیین خواهد کرد که در میدان نبرد شکل خواهند گرفت و آزموده خواهند شد." این مصاحبه‌ها را باید در امتداد جلد اول کتاب "تاریخ مفقود شوراهای ۵۷" خواند و البته در خلال انتشار آنها یا بعد از به حد نصاب رسیدن آنها، جمع‌بندی دیگری نیز بر جمع‌بندی پیشین افزوده خواهد شد. لازم به تاکید و یادآوری است که در نکته‌های منجنیقی نوشته بودیم: "آگاهانه بخش‌هایی از مصاحبه‌ها که به تحلیل‌های سیاسی روز مربوط می‌شد، از درون مصاحبه‌ها حذف شده است." و هم‌چنین "زندگی گذشته و آینده‌ی مصاحبه‌شونده و نیز موضع سیاسی او در لحظه‌ی وقوع، درست در لحظه‌ی مصاحبه برای ما فاقد اهمیت بوده است" چرا که اصلی‌ترین دلیل انجام این مصاحبه‌ها نه موضع سیاسی مصاحبه‌شونده بلکه "حضور او در محل وقوع" بوده است. بعد از انتشار جلد اول کتابِ "تاریخ مفقود شوراهای ۵۷" از جانب برخی از رفقا به دلیل انجام برخی از مصاحبه‌ها یا عدم انجام مصاحبه‌های دیگری مورد انتقاد قرار گرفتیم، صمیمانه امیدواریم این‌بار رفقا ما را یاری دهند تا بتوانیم با کسان دیگری نیز که تجربه‌ی مستقیمی از شوراها و کمیته‌های کارخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات، پادگان‌ها، روستاها، محلات، مناطق خارج از محدوده و هر جای دیگری که شوراها و کمیته‌ها از درون انقلاب روییدند، دارند مصاحبه کنیم و تجارب بیشتری را در اختیار عموم بگذاریم. در فلاخن صد و هفتاد و چهارم به گذشته می‌رویم تا از آنجا به آینده نظر کنیم، از گذشته‌یی رستگارنشده به آینده‌یی که می‌آید و در آن یا پیروز خواهیم شد یا دشمن به استخوان‌های مردگانمان نیز رحم نخواهد کرد. #آلترناتیو_ما_شوراست #منجنیق #فلاخن #تاریخ_مفقود_شوراهای_۵۷ فلاخن صد و هفتاد و چهارم را بخوانید:

  • هادی تنومند به مرخصی آمد.

    هادی تنومند از اعضای زندانی کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری به مرخصی آمد. ایشان در آبان ماه سال ۱۳۹۱ بە دلیل شرکت در مجمع عمومی سالیانە کمیته هماهنگی در کرج، دستگیر و بعد از طی مدتی به همراه تنی چند اعضای بازداشت شده کمیته با قید وثیقه آزاد شد. وی پس از چندی مجددا بازداشت و توسط دادگاهی در شهر مهاباد به سه سال‌و‌نیم حبس تعزیری محکوم شد. آقای تنومند در نهایت در پاییز سال ۱۳۹۸ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندانی در شهر بوکان انتقال یافته که دوران محکومیت ایشان مصادف شد با شیوع ویروس کرونا. آقای تنومند به جهت همین مسئله چندین بار درخواست مرخصی کرد که مسئولین زندان با مرخصی ایشان موافقت نکردند. سر انجام با گسترش بیماری کرونا در زندان‌ها و از جمله زندان بوکان، ایشان به مرخصی فرستاده شد. اما هنوز چند روزی از مرخصی اش نگذشته بود که آثار و علائم این بیماری مهلک در وی پدیدار شد. ضمن این که پلاکت خونش پایین آمد. خوشبختانه وی توانست با پیگیری و تلاش فراوان از مرگ نجات یابد. اما بعد از بهبودی نسبی در حالیکه هنوز با عوارض آن دست و پنجه نرم می‌کرد مجددا به زندان فراخوانده شد. اما به این دلیل که هنوز وثیقه پرونده‌اش باقی مانده و کرونا نیز در زندان شیوع بیشتری یافته بود،ایشان را به مرخصی فرستادند. آقای تنومند هم اکنون در حال گذراندن مرخصی خود در بیرون از زندان بسر می برد. کمیته هماهنگی ضمن شادباش به مناسبت آزادی موقت هادی تنومند و محکومیت دستگیری و زندانی کردن کارگران و فعالینی که هیچ وسیله ای جز اعتراض و ایجاد تشکل برای بیان خواست ها و مطالبات برحق خود ندارند، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان و تمامی کارگران و فعالین کارگری و اجتماعی زندانی بوده، و اقدام عوامل سرمایه را به ویژه در دوران گسترش و تشدید بیماری مهلک کرونا، اقدامی بغایت بی رحمانه و ضدانسانی می داند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ۱۳۹۹/۹/۳۰

  • سوفی امامی

    او دیگر در بین ما نیست اما هرگز فراموش نمیشود.. سوفی امامی همراه با مادرش سهند صادقی، دایی‌اش الوند صادقی و زن‌دایی‌اش نگار برقعی مسافر ‎#هواپیمای اوکراینی بودند # نه می بخشیم، نه فراموش میکنیم! @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • دختران شین‌آبادی استخدام آموزش‌ و پرورش می‌شوند

    دختران شین‌آبادی استخدام آموزش‌ و پرورش می‌شوند نماینده مردم پیرانشهر در مجلس: با توجه به مکاتبه اخیر با وزیر آموزش و پرورش، به دستور وی، دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آبادی پس از اخذ مدرک لیسانس در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند. ⭕️پ‌ن: هزینه درمان این دختران را نمی دهند بعد وعده استخدام میدهند؟!! کانالی در دفاع از کودکان کار و خیابان و صدای همه کودکان ***

  • مطالبه‌ی اداره‌ی شورایی دانشگاه

    دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با مطالبه‌ی اداره‌ی شورایی دانشگاه در مقابل معاونت آموزشی علوم پزشکی تبریز واقع در محوطه‌ی دانشگاه تبریز گرد هم آمدند. در تجمع اعتراضی روز دوشنبه مورخه ۹۹/۱۰/۱، ابتدا دانشجویان جهت هم‌فکری‌، در محل دانشکده‌ی پزشکی گرد هم جمع شدند و ساعت ۱۰ به محوطه‌ی ساختمان معاونت آموزشی دانشگاه رفتند. در محوطه‌ی ساختمان معاونت آموزشی و تا زمان شروع جلسه‌ی شورای آموزشی، دانشجویان مختلف انتقادات خود به روند اداره‌ی دانشگاه را با جمعیت حاضرین درمیان گذاشتند و سپس در موعد شروع جلسه‌ی شورای آموزشی دانشگاه، نمایندگان خود را انتخاب و برای مذاکره با شورای آموزشی به داخل‌ فرستادند؛ اما با مخالفت شورای آموزشی و دست رد آنان به نمایندگان برای شرکت در شورای آموزشی مواجه شدند. اعضای شورای آموزشی حتی حاضر به گفت‌وگو با نماینده‌های دانشجویان نشدند. پس از این بی احترامی و نادیده انگاشتن حضور جمعی، دانشجویان تصمیم گرفتند همگی وارد ساختمان معاونت شوند و شورای آموزشی را به پاسخگویی وادار کنند. دانشجویان با رعایت فاصله اجتماعی وارد ساختمان معاونت شدند ولی متاسفانه معاون آموزشی و همراهان تا ساعت ۱۲:۳۰ حاضر به پاسخگویی به دانشجویان نشد که به هر ترتیب با مقاومت دانشجویان روبه‌رو شده و حوالی ساعت ۱۲:۳۰ مجبور به قبول ۴ نفر از نمایندگان جمع برای گفت‌وگو شد؛ گفت‌وگوی یک‌ساعته‌ای که حاصلی نداشت و ایشان نه تنها با اضافه شدن عضو دانشجو به شورای آموزشی دانشگاه (که در تجمعات و جلسات قبلی، مسئولین معاونت آموزشی با آن موافقت کرده بودند)، که حتی با خواست دانشجویان برای امکان بازگشت به عقب در سوالات به‌ صورت سابق نیز مخالفت نمود و تنها پذیرفت که بازگشت به عقب برای ۲۰ درصد از سوالات فعال باشد. پس از خروج نمایندگان از جلسه و اعلام بی‌نتیجه ماندن آن، دانشجویان به صورت جمعی به طرف دفتر معاون آموزشی دانشگاه رفتند و از وی خواستند در میان جمع نظراتش را مطرح کند. این درخواست دانشجویان نیز با مقاومت بسیار آقای معاون روبه‌رو شد اما سرانجام و پس از اعتراضات فراوان، وی در سالن کنفرانس دفتر خود به گفت‌وگو با دانشجویان نشست و فی‌الواقع صحبت جدیدی هم مطرح نکرد و در عین حال که خود را از دانشجویان می‌دانست (!) ، پیشنهادها، استدلال‌ها و درخواست‌‌های متعدد دانشجویان را به طرق مختلف رد کرد. وی علی‌رغم اعلام مخالفت خود با اضافه شدن نمایندگانی از دانشجویان به شورای آموزشی، وقتی با مقاومت و اصرار جمعی دانشجویان روبه‌رو شد، یک هفته وقت خواست تا آیین‌نامه‌ای که طی چند ماه و با زحمت بسیار دانشجویان، برای نحوه اضافه شدن نمایاندگان گروه‌های مختلف دانشجویی به شورای آموزشی نگاشته شده است را مطالعه کند و نظر نهایی خود را اعلام کند. از صمیم قلب امیدواریم که نظر نهایی آقای معاون برخلاف نظر اولیه‌ش باشد و ایشان به شورای واقعی و خواست جمعی دانشجویان پشت نکند. پیگیری‌های دانشجویان برای مطالبات خود به اینجا ختم نخواهد شد و باید دانشجویان به دنبال راهی باشند که نگذارند عده‌ای بیش از این از فضای آکادمیک حذفشان کنند. اگرچه نگاه مسئولین این است که نباید مطالبات دانشجویان به سرانجام برسد، اما بزرگترین دستاورد حرکات این‌چنینی، اتحاد و همدلی دانشجویان و اعلام حضور آن‌هاست. ما زیر بار حذف کردنتان نخواهیم رفت! ما زیر بار حذف کردنتان نخواهیم رفت! ***

  • "تیپ جامعه محور "

    سرکوب کیوان سرکوب یک تیپ است ✍️ #مجتبی_نجفی: #یک_عمر_مقاومت برازنده کیوان صمیمی است. او در آخرین متنش از زندان نوشت‌ زندان، آنچنان که میگویند سخت نیست. در واقع او اعتراض کرد به اغراق هایی که قبلا ولو با نیت جلب توجه درباره زندانی صورت میگرفت. کیوان می خواست بگوید تصویرسازی ترسناک از زندان به نفع استبداد است. کیوان در شرایطی در هفتاد سالگی به زندان می رود که در دو نظام سیاسی با دو استبداد مبارزه کرده. دو برادر اعدامی هم در نظام قبلی و هم در نظام فعلی دارد. فعالیت‌مطبوعاتی کرده. در شورای صلح علیه سه گانه تحریم استبداد جنگ فعال بوده. خانه و امکاناتش را در اختیار فعالان مدنی و دانشجویی می گذاشت چون به آنها جا نمی دادند. مدافع حقوق کارگران بوده و بر تامین حقوق نادیده شدگان تاکید کرده. به خاطر شرکت در یک تظاهرات در دفاع از کارگران بازداشت شد. او قبل از زندان گفت از مسیر پرزحمت زندان خسته نمی شود و بر مطالبه محوری، حرکت مسالمت آمیز مدنی، نهادسازی و حمایت از جنبش های اجتماعی تاکید کرد. تیپ کیوان در ایران کم نیستند اما صدایشان در داد و بیداد شومنها، قهرمان های کاغذی گم شده. تیپ کیوان جامعه محور است قدرت محور نیست، ورود به سیاست را نه شغل نه حرفه که مبارزه ای برای آرمان و حقیقت می داند. پس نه با دلارهای این دولت یا آن دولت نه با سفره نفتی که با جان و مال و انرژی خود به میدان می آید. طبیعی است که برای تیپ او حقیقت آنقدر مقدس است که دروغ ابزار دستیابی اش نشود. مگر می شود با دروغ به حقیقت دست یافت؟ مگر می شود برای مبارزه با یک نظام سیاسی به شکل خود آن نظام سیاسی دروغگو هتاک رانت خوار و انحصارطلب شد؟

  • چه کسی صدای ارژنگ داوودی است؟

    چه کسی صدای ارژنگ داوودی است؟ مدت‌هاست که از او خبری در دست نیست! وی به،رغم ۶۷ سال سن بعد از ۱۷ سال تحمل حبس، همچنان در شرایطی دشوار، در یک سلول تنگ و تاریک نگهداری می‌شود، و تنها ، بدون ملاقات، و بدون حق تماس با خانواده، در سلولی تنگ محبوس است. به ۱۷ سال بی‌عدالتی و شکنجه پایان دهید. ***

  • اعتصاب غذای مصطفی سبزی، زندانی سیاسی

    اعتصاب غذای مصطفی سبزی، زندانی سیاسی مصطفی سبزی، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه روز دوشنبه ۱ آذر ۹۹، بدلیل محرومیت از حق مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است. بنابر گزارشات، مصطفی سبزی حدود یک هفته پیش برادر خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده و تاکنون از اعزام به مرخصی محروم بوده است. علیرغم تودیع سند توسط خانواده این زندانی سیاسی، مسئولین زندان ارومیه از اعزام وی به مرخصی ممانعت به عمل آوردند. لازم به ذکر است که مصطفی سبزی در تاریخ ۱۴ خردادماه سال ۹۳، بازداشت شد و توسط شعبه یک «دادگاه» انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی در مراحل دادرسی از حق داشتن وکیل محروم بوده است. #زندانی_سیاسی_آزاد_باید_گردد

  • دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز

    دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز روز گذشته تجمعی اعتراضی برای به رسمیت شناختن حضور نمایندگان دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه و با خواست اداره‌ی شورایی دانشگاه برگزار نمودند. به گزارش شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشجویان این دانشگاه خواهان مداخله در تصمیمات آموزشی از طریق حضور نمایندگان انتخابی دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه بودند. آنها خواستار اداره‌ی شورایی دانشگاه شدند و در نشستی که در ادامه‌ی تجمع خود با معاون آموزشی دانشگاه داشتند، آیین‌نامه‌ای را که طی ماه‌ها زحمت نوشته بودند تا نحوه‌ی حضور و مداخله نمایندگان دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه مدون شود به معاون آموزشی دانشگاه ارایه دادند و قرار شد درخصوص آن آیین‌نامه تصمیم‌گیری شود. دانشجویان در این تجمع پلاکاردهایی با مضمون «نه پادگان، نه بنگاه، درود بر دانشگاه» و همچنین «عدالت آموزشی، اداره‌ی شورایی آموزش» در دست داشتند. 1⃣3⃣1⃣2⃣ @senfi_uni_iran

  • کریمه بلوچ

    پیدا شدن جسد کریمه بلوچ از زنان فعال شرق بلوچستان در تورنتو پیدا شدن جسد کریمه بلوچ از زنان فعال شرق بلوچستان در تورنتو به گزارش رسانه ها، روز دوشنبه ۱ دی ماه ۹۹ ، جسد کریمه بلوچ از زنان فعال در شرق بلوچستان و رئیس سابق سازمان دانشجویان بلوچ – آزاد در تورنتو کانادا پیدا شده است. کریمه بلوچ، پناهنده کانادا بود و در سال ۲۰۱۶ توسط بی بی سی به عنوان یکی از صد زن “الهام بخش و پرنفوذ” جهان معرفی شده بود. پلیس تورنتو گفته است: کریمه آخرین بار در روز یکشنبه ۳۱ آذر ماه ۹۹ حوالی ساعت سه بعد از ظهر مشاهده شده است. خانواده وی تأیید کرده اند که جسد کریمه بلوچ پیدا شده است. بسیاری بر این باورند که اعتقاد بر این است که کریمه بلوچ، شخصیتی مشهور و پیشگام در فعالیت سیاسی زنان در بلوچستان است. وی بارها موضوع بلوچستان و ستم هایی که بر ملت بلوچ می شود را در جلسات سازمان ملل در سوئیس مطرح کرده بود. ناپدید شدن و مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح (تا لحظه تنظیم خبر) او نگرانی های جدی ایجاد کرده است. لازم به ذکر است که در اوایل ماه مارس ۲۰۲۰ ساجد حسین دیگر پناهنده و روزنامه نگار بلوچ از سوئد ناپدید و جسد وی پس از مدتی در یک رودخانه پیدا شد. خانواده، دوستان و آشنایان وی ادعا می کنند که وی به قتل رسیده است.

  • فریاد "اداره شورایی" در جامعه ی ایران

    بیانیه در حمایت از فراخوان کارگران هفت‌تپه و اسماعیل بخشی! "دانشجو، کارگر، ایستاده‌ایم در سنگر" (بیانیه تشکلها و گروهای کارگری، دانشجویی، فارغ التحصیلان بیکار، ورزشکاران و جوانان و بیکاران محلات) ▪️روز چهارشنبه سوم دیماه ۱۳۹۹، با گذشت بیش از پنج سال از اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران هفت‌تپه در برابر سرمایه‌دارن "شرکت کشت‌و‌صنعت نیشکر هفت‌تپه" و مدافعین حکومتی سرمایه‌داران، جلسه هیئت داوری دادگاه برای تعیین تکلیف آینده اقتصادی این شرکت و زندگی هزاران کارگر در این شهر، برگزار خواهد شد. اعتراضات و اعتصاباتی که از یکسو موجب به خط شدن دولت و وزارتخانه‌هایش، نیروهای انتظامی، امنیتی، قضایی و سایر ارگان‌های حکومت سرمایه‌داران علیه معیشت کارگران و نمایندگان آنها شد؛ و از سوی دیگر، میلیون‌ها نفر از کارگران، معلمان، دانشجویان، زنان، بازنشستگان و غیره را در کنار و نیز در جبهه اعتراض کارگران هفت‌تپه علیه سیستم غارتگری قرار داد؛ تا جایی که در سال‌های اخیر، فریاد مطالبه‌گری کارگران هفت‌تپه، بازتاب‌دهنده خواسته‌ها و اعتراضات بخش وسیعی از جامعه علیه کلیت دم و دستگاههایی بوده که زندگی مردم ایران را در عمیق‌ترین تنگناها و بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فرو برده است. ▪️از این رو، ما تشکل‌ها و گروه های امضاکننده این بیانیه، ضمن اعلام همبستگی با کارگران هفت‌تپه و اعلام حمایت از فراخوان اسماعیل بخشی به نمایندگی از این کارگران، همه کارگران، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، دانش آموزان، کارگران بیکار و جوانان جویای کار و همه مردم آزادیخواه را فرا می‌خوانیم تا با به اشتراک گذاشتن هشتگ #خلع_ید_یک_کلام_والسلام به کارزار سراسری در حمایت از کارگران هفت‌تپه بپیوندید و به هر طریق ممکن به صدای اعتراض کارگران هفت‌تپه در برابر سیستم تبعیض و استثمار بدل شوید. هفت‌تپه پایتخت اعتصاب جهان و طنین فریاد "اداره شورایی" در کل جامعه ایران است؛ فریادی که بخشهای معترض جامعه بویژه دانشجویان مدت‌ها است پرچم آن را به‌دست‌گرفته‌اند و با سر دادن شعار نیرومند "فرزند کارگرانیم، کنارشان می‌مانیم"، بر ضرورت همبستگی دانشجویان و کارگران و همگرایی مطالبات‌شان در برابر کل مفتخوران سرمایه‌دار، تاکید داشته‌ایم. ۱- تشکل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان ۲- تشکل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۳- گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد ۴- گروهی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران ۵- گروهی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر تهران ۶- گروهی از دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران ۷- گروهی از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران جنوب ۸- گروهی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس ۹- گروهی از دانشجویان دانشگاه مازندران ۱۰- گروهی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل ۱۱- گروهی از دانشجویان دانشگاه علامه تهران ۱۲- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه ۱۳- گروهی از فارغ‌التحصیلان رشته شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه ۱۴- گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه ۱۵- سندیکای نقاشان البرز ۱۶- گروهی از کارگران بیکار خیابان فرح، سنندج ۱۷- گروهی از کارگران ساختمانی کمربندی 17 شهریور، سنندج ۱۸- گروهی از کارگران جوشکار خیابان چهارباغ، سنندج ۱۹- گروهی از کارگران ساختمانی خیابان 17 شهریور، سنندج ۲۰- گروهی از کارگران بیکار روستای نوره، سنندج ۲۱- گروهی از کارگران بیکار شهرک صنعتی (کارخانه شیر)، سنندج ۲۲- گروهی از کارگران مرغداری‌های مریوان ۲۳- گروهی از فعالین کارگری سقز ۲۴- گروهی از کارگران لوله کش ساختمانی سقز ۲۵- گروهی از کارگران نقاش ساختمانی سقز ۲۶- گروهی از کارکران برق کار ساختمانی سقز ۲۷- گروهی از کارگران بیکار و جوانان بیکار محلات کریم آباد، تپه شافعی، بردبران و تپه مالان سقز ۲۸- گروهی از کارگران پتروشیمی سبلان عسلویه ۲۹- گروهی از کارگران پتروشیمی جم عسلویه ۳۰- گروهی از کارگران پتروشیمی بوشهر عسلویه ۳۱- گروهی از کارگران پتروشیمی صدف عسلویه ۳۲- گروهی از کارگران پتروشیمی دماوند عسلویه ۳۳- گروهی از فعالین لغو کار کودکان ۳۴- سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران ۳۵- بازنشستگان فلزکارمکانیک ۳۶- بازنشستگان سندیکای بافنده سوزنی تهران ۳۷- جمعی از بازنشستگان فرهنگی و تامین اجتماعی تهران زنده‌باد مبارزات کارگران هفت‌تپه ۲ دیماه ۱۳۹۹ @ordoyekar

  • نه پادگان نه بنگاه درود بر دانشگاه

    نه پادگان نه بنگاه درود بر دانشگاه ▪️دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز در محوطه این دانشگاه، دست به برگزاری تجمع اعتراضی زدند. ▪️ دانشجویان در این تجمع پلاکاردهایی همراه داشتند که بر روی انها از جمله نوشته بود: «نه پادگان، نه بنگاه، درود بر دانشگاه» و «عدالت آموزشی، اداره‌ی شورایی آموزش». دانشجویان خواستار اداره‌ی شورایی دانشگاه شدند.

  • نحوه برخورد با نوجوانی که اخیراً اقدام به خودکشی داشته است

    نحوه برخورد با نوجوانی که اخیراً اقدام به خودکشی داشته است در مواردی که نوجوان اخیرا اقدام به خودکشی داشته و نجات یافته است، اقدامات زیر را انجام دهید: ۱- انکار، سکوت یا نپرداختن به موضوع، کمکی به او نمی‌کند. با او در مورد این موضوع و مشکلاتش صحبت کنید. ۲- با فرزندتان همدلی کنید، به حرف‌هایش گوش دهید، نگرانی خود را از اتفاقی که افتاده ابراز کنید. به او یادآوری کنید که برایتان دوست داشتنی و ارزشمند است و تأکید کنید که آماده کمک به او هستید. ۳- در برخورد با رفتار خودکشی نوجوان نگاه تنبیه‌‏گرانه نداشته باشید. وقتی می‏‌خواهید او را نصیحت کنید، مشکلات و احساساتش را در نظر بگیرید. ۴- بعد از طی شدن مرحله حاد، در مورد افکار خودکشی و احتمال اقدام بعدی از او سوال کنید. یادتان باشد که در این خصوص او را با سوالات خود بمباران نکنید و تحت فشار قرار ندهید. ۵- اشاره‏‌ها یا تهدید‌های نوجوان به مرگ یا خودکشی مجدد را جدی بگیرید. ولی در عین حال در مقابل تهدید‌ها، کنترل خود را از دست ندهید و مراقب باشید تا این تهدید‌ها به روشی برای معاف شدن از رعایت قوانین، رسیدن به خواسته‌ها و مجوزی برای انجام اقدامات پرخطر دیگر تبدیل نشود. در صورت مواجهه با این شرایط از متخصصین سلامت روان مشورت بگیرید. ۶- نوجوان را برای صحبت در مورد مشکلاتی که آزارش می‏‌دهد، تشویق کنید و برای کمک به حل این مشکلات آماده باشید. ۷- نوجوان را تشویق کنید در صورت نیاز از دوستان و افراد مورد اعتماد فامیل برای حل مشکل کمک بگیرد. ۸- مراقب باشید! یک بار اقدام به خودکشی، احتمال اقدام مجدد را افزایش می‌دهد! نظارت خود را روی رفتار و گفتار فرزندتان افزایش دهید و وسایل خطرناک را از دسترس وی خارج کنید. ۹- از متخصصین روانپزشکی کمک و مشورت بگیرید. ۱۰- برای درمان مشکلات روانپزشکی زمین‌ه‏ای از جمله افسردگی و مشکلات خلقی اقدام کنید. به یاد داشته باشید که خودکشی قابل پیشگیری است. @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • خودکشی پسر نوجوان در اندیمشک

    خودکشی پسر نوجوان در اندیمشک ▪️یک پسر نوجوان ۱۵ ساله ساکن شهرستان اندیمشک در استان خوزستان طی روزهای اخیر از طریق حلق آویز کردن اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. ▪️هویت این پسر نوجوان امیر رستگاری اعلام شده است. ▪️سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است. @ordoyekar

  • سنندج؛ آزادی یک شهروند بازداشتی با قرار وثیقه

    سنندج؛ آزادی یک شهروند بازداشتی با قرار وثیقه بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، روز گذشته ۳۰ آ‌ذر، ولی قلوزی، شهروند اهل سنندج پس از ۲۱ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان این شهر آزاد شد. گفته می‌شود وی به دلیل شکنجه‌های شدید روحی و عدم دسترسی به داروهایش در بازداشتگاه اداره اطلاعات دچار کاهش وزن ده کیلویی شده است.

  • روستاهای آذربایجان محروم از اینترنت

    روستاهای آذربایجان محروم از اینترنت ▪️نوجوانان و دانش‌آموزان روستای دیلک‌وِردی در چالداران ، آواجیق برای استفاده از اینترنت هوای سرد زمستان و برف و بوران به حاشیه روستا می‌روند تا از آموزش مجازی بهره‌مند شوند!!!/ خبر آذربایجان @ordoyekar

  • سمیه کارگر، شهروند کُرد اهل ایلام و دانش‌آموخته رشته فلسفه دانشگاه تبریز

    سمیه کارگر، شهروند کُرد اهل ایلام و دانش‌آموخته رشته فلسفه دانشگاه تبریز که در تاریخ ۲۷ مهر در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شده بود علیرغم نیاز فوری به داروهایش همچنان در بازداشتگاه وازارت اطلاعات مشهور به بند ۲۰۹ در یک سلول چند نفره به‌سر می‌برد. @ordoyekar

  • زندان اوین؛ تداوم بازداشت افسانه عظیم زاده در بازداشتگاه اطلاعات سپاه

    زندان اوین؛ تداوم بازداشت افسانه عظیم زاده در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ▪️#افسانه_عظیم_زاده، #فعال_حقوق_کودک با گذشت ۸ روز از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اطلاعات #سپاه موسوم به بند ۲ الف #زندان_اوین نگهداری می‌شود. خانم عظیم زاده روز دوشنبه ۲۴ آذرماه در بیمارستان میلاد تهران و در شرایطی بازداشت شد که جهت پیگیری وضعیت بیماری قلبی مادرش به این بیمارستان مراجعه کرده بود. ▪️خانواده عظیم زاده روز شنبه ۲۹ آذرماه پس از مراجعه به دادسرای اوین از نگهداری فرزندشان در بند دو الف زندان اوین مطلع شده‌اند. افسانه عظیم زاده از زمان بازداشت تنها یکبار روز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه طی تماسی تلفنی یک دقیقه‌ای با خانواده‌اش محل نگهداری خود را یکی از بازداشتگاه‌های زندان اوین عنوان کرده و گفته بود از دلایل بازداشت و اتهامات خود اطلاعی ندارد. @ordoyekar

  • دادخواه هستیم و معترض؛ از آبان تا دی، از معترضان در خیابان تا مسافران اوکراین

    دادخواه هستیم و معترض؛ از آبان تا دی، از معترضان در خیابان تا مسافران اوکراین امشب دیماه آغاز می‌شود؛ سال گذشته در این ماه جنایتی عمدی، مردم و به خصوص دانشجویان را به خشم آورد. شلیک موشک به هواپیمای راهی اوکراین، دلیلی شد تا یک ماه بعد از کشتار صدها نفر در آبان 98، در دیماه هم دادخواه افرادی باشیم که جانشان توسط سیستم سیاسی حاکم گرفته شد. پس از شوکی که به واسطه چنین اقدامی به ما وارد شد، پس از آنکه هنوز داغ 1500 کشته آبان را فراموش نکرده بودیم که جان 176 انسان دیگر گرفته شد؛ تصمیم به دادخواهی و اعتراض گرفتیم. به همین دلیل بود که فراخوان تجمع دادیم. فراخوان به اعتراض در سطح شهر و نماندن در داخل دانشگاه، امری بود که باید اتفاق می‌افتاد تا از آن به بعد دانشگاه سنگر مبارزه کل جامعه شود. تجمعات توسط دانشجویان آغاز شد و با الگوی فوق سریعا به تمام شهر گسترش پیدا کرد. بله، اکثر تجمعات سازماندهی شده به سطح شهر کشیده شد و اینگونه بود که دانشجویان معترض، توانستند قدرت واقعی جنبششان را به رخ بکشند. برای اولین بار پس از تیر 78 اعتراضات خیابانی منشأ دانشگاهی داشتند و دانشجویان رهبر و خط دهنده آن بودند. ✴️ این پیشرفت و تغییر کیفی اعتراض، دو نکته اساسی را برای هدایت جنبش دانشجویی در دوران پسا آبان برابر ما قرار میدهد: 1️⃣ عموم دانشجویان آنچنان خواهان تغییر اوضاع هستند که بدون هرگونه سازمانیابی و تشکلیابی سراسری سیاسی‌ای در سطح دانشگاه و یا تعلق مشخصی به هرگونه جریان سیاسی راست و چپ، در اعتراض علیه سپاه و حکومت شرکت میکنند، اعتراضاتی که شدت و گستردگی آن با هیچیک از اعتراضات چند سال اخیر در دانشگاه‌ها قابل قیاس نیست. این امر نوید آن را می‌دهد که اگر جریانی می‌خواهد در فضای سیاسی کشور صاحب اثر شود، باید با در نظر گرفتن این مشخصات کلیدی، این جنبش اجتماعی را دائما رو به جلو هدایت کند. 2️⃣ فقدان نیروهای سیاسی منسجم در قالب تشکل‌ها و شوراهای مستقل از حکومت در تمام دانشگاه‌ها، منجر شد اعتراضات دیماه و فضای اعتراضی آن روزها، آنگونه که پتانسیل آن وجود داشت ادامه نیابد. ما توانستیم با حضور سیاسی لازم در جریان این اعتراضات اعتماد سیاسی جامعه را تا حد بالایی جلب کنیم؛ اما این کار باید نه فقط در سطح تعدادی دانشگاه، بلکه در سراسر دانشگاه‌ها و البته تمام جنبش‌های اعتراضی دیگر به وقوع بپیوندد. ✊ پس فراخوان ما در ماه آینده رو به تمام دانشجویان و طبیعتاً جامعه آن است که مسئله دادخواهی از کشته‌شدگان دیماه سال گذشته را در کنار تشکیل و تقویت این شوراها و تشکل‌های سیاسی مستقل در دستور فعالیت خود قرار دهند. این کار با در نظر گرفتن دو فاکتور اساسی فوق، بدون شک منجر به پیشروی همه ما خواهد شد. دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان 1 دی 1399 (ویدیو از آرشیو) برقراری ارتباط با ادمین @isf_uni_admin @isfahanuni97 اینستاگرام *** Instagram ***

  • " در بیت رهبری تصمیم گرفتند هواپیما را بزنند"

    شاهین مقدم :‌ آن شب در بیت رهبری تصمیم گرفتند هواپیما را بزنند شاهین مقدم که همسر و فرزندش از جانباختگان حمله موشکی سپاه پاسداران به «پرواز ۷۵۲» هستند می‌گوید: "یک شب قبل از سرنگونی هواپیما در «بیت خامنه‌ای» جلسه‌ای تشکیل می‌شود که فایل صوتی آن به دست وی رسیده. در این جلسه تصمیم نهایی برای شلیک به هواپیمای اوکراینی گرفته می‌شود که تنها پروازی بود که اغلب ایرانی بودند و مسئولیتش از همه کمتر بود. آنها هواپیما را زدند که گردن آمریکا بیاندازند. اینها همه در آن فایل صوتی جلسه هست.» وی می‌گوید فعلاً قصدی برای انتشار عمومی این اسناد نیست ولی یک نسخه از فایل صوتی مستقیم در اختیار پلیس امنیت کانادا قرار گرفت و نسخه‌ای از آن به دادستان کانادا تحویل داده می‌شود. «اقدام جمهوری اسلامی استفاده از «سپر انسانی» بود تا فاجعه را به گردن آمریکا بیاندازند. شماری از خانواده‌های قربانیان در نشست با وزیر خارجه کانادا درخواست کرده اند این کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

  • فعالان فرهنگی بازداشت شده در خوزستان برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند

    فعالان فرهنگی بازداشت شده در خوزستان برای اعتراف اجباری تحت فشار قرار دارند طی هفته گذشته، چند شهروند فعال در حوزه مسایل فرهنگی، حقوق زنان و کودکان و فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه در شهرهای مختلف استان خوزستان بازداشت و به مکان‌های نامعلوم منتقل شدند. «فاطمه تمیمی»، «مریم عامری»، «ازهار آلبوغبیش» و دو برادرش «رضا» و «عباس»، «زینب سواری»، برادرش «حمزه» و خواهرزاده‌اش «فاطمه» از جمله دستگیر شدگان هستند. تمامی این بازداشت شده‌ها در سامان‌دهی کمک‌ها به مردم سیل‌زده خوزستان در سال ۱۳۹۷ حضور داشته‌اند. همگی آن‌ها برای ثبت تاریخ شفاهی مردم عرب در خوزستان تلاش می‌کنند و عیر از آن فعالیت دیگری نداشته‌اند. #فعالان_مدنی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • به یاد شب شکنان

    به یاد شب شکنان شب یلدای ۹۸ بر سر مزار نوید بهبودی از جانباختگان اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۹۸ #نوید_بهبودی ۲۳ ساله ۲۵ آبان در شهر قدس (قلعه‌حسن‌خان) بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیت به پشت سرش، جان باخت. او در گوراب زرمیخ گیلان به خاک سپرده شد. #آبان_ادامه_دارد #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • ویدا ربانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

    ویدا ربانی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد ویدا ربانی، روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد. خانم ربانی روز یکشنبه ۲ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود ***

  • مازیار سیدنژاد

    محکومیت مازیارسیدنژادبه سه سال حبس، مازیار سیدنژاد به ۳ سال زندان محکوم شد مازیار سیدنژاد، فعال _کارگری و اجتماعی توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم دیروز در دادگاه انقلاب اهواز به ایشان ابلاغ شد ث. جلسه نخست دادگاه این فعال کارگری و احتماعی در ماه اردیبهشت ۹۸ و جلسه دوم در مردادماه امسال برگزار شد . کارگر زندانی ازاد باید گردد. #بازداشت_فعال کارگری #مازیارسید_سیدنژاد #فعال_کارگری @behnima

  • " خوشحالم که راه نوید ادامه داره"

    از اینستاگرام سام رجبی، قهرمان ملی و عضو سابق تیم ملی جودوی ایران که در مسابقات مستر جهانی جوجیتسو در برزیل دو مدال طلا گرفت: "امروز لحظاتی در مسابقه بود که دیگه توان ادامه نداشتم اما جنگیدم، به عشق نوید جنگیدم. جنگیدم که این دو مدال طلا خاری بشه در چشم رژیمی که انقدر بیرحمانه ورزشکار و خبرنگار رو میکُشه. من با تمام وجود خوشحالم اما نه ذره‌ای برای خودم، خوشحالم که راه نوید ادامه داره تا روز آزادی."

  • اقدام به خودکشی یک کارگر به تنگ آمده در پتروشیمی کاویان عسلویه

    اقدام به خودکشی یک کارگر به تنگ آمده در پتروشیمی کاویان عسلویه وی بعلت وضعیت وخیم معیشتی و عدم پراخت حقوقها اقدام به این امر نمود. کمترین حقوق و مزایا را به کارگران میدهند، امنیت شغلی وجود ندارد و هرکس هم اعتراض یا اعتصاب کند اخراج می شود. OhNews ***

  • غافل از اینکه ما بذر بودیم ...

    جودوکار سابق تیم ملی ایران با تصویر جهان پهلوان #نوید_افکاری قهرمانی جدیدش را جشن گرفت. میخواستند ما را دفن کنند ؛‌غافل از اینکه ما بذر بودیم ... در همان روزی که نیروهای ضد امنیتی جمهوری اسلامی، پدر و برادر نوید افکاری را بازداشت و محوطه اطراف مزار او را تخریب کردند، سام (احسان) رجبی، در مسابقات مستر جهانی جوجیتسو برزیلی مبارزه کرد و پس از کسب عنوان قهرمانی، پیراهنی را با تصویر نوید افکاری در دست گرفت. #اتحاد_برای_نوید #زنده_باد_انقلاب #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • افسانه عظیم زاده

    خواهر افسانه عظیم زاده درباره آخرین وضعیت وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: " صبح ۲۹ آذر ۱۳۹۹ بعد از گذشت ۵ روز از دستگیریِ افسانه، پدر و مادرمون با مراجعه به بازداشتگاهِ اوین، مطلع شدن که افسانه در بازداشتِ موقتِ بازداشتگاهِ اوین هست. ولی هنوز هیچ تماسی با ما گرفته نشده و ازوضعیتش کاملا بیخبر هستیم." #فعالین_اجتماعی_را_آزاد_کنید #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • #نوید_افکاری

    از توییتر سام رجبی این مدال‌ها باید دور گردن نوید انداخته میشد، نه طناب داری که باید از قانون بشریت حذف بشه. خانواده شریف نوید این مدالهای ناقابل پیشکش شما، ایرانمان و آزادی آن. ننگ بر جمهوری اسلامی، ننگ بر تمام ماله‌کشانی که باعث استمرار این رژیم سراسر فاسدند. #سام_رجبی #نوید_افکاری

  • فرهاد، کولبرِ ۱۴ ساله‌ بر اثر سرما جان خود را از دست داد.

    امروز سالگرد مرگ فرهاد، کولبرِ ۱۴ ساله‌ایست که بر اثر سرما جان خود را از دست داد. #از_یاد_مبر از صفحه ۱۵۰۰ تصویر در توییتر فرهاد و آراد، دو برادر بودند فرهاد ۱۴ ساله و آراد ۱۷ ساله. فرهاد دوست داشت فوتبالیست شود. این دو برادر برای کمک به تامین معیشت خانواده‌شان، به کولبری روی آوردند. ولی در بهمن گیر افتادند فرهاد تلاش کرد کمک بیاورد تا آراد را نجات دهد، ولی او هم یخ‌ زد. # کولبری شغل نیست بلکه بازی با جان خود است ! # نه به فقر، نه به فلاکت! @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • گوشه ای از تشییع پیکر دو جوان اعدام شده بهنام و شعیب ریگی در دیزوک #میرجاوه

    گوشه ای از تشییع پیکر دو جوان اعدام شده بهنام و شعیب ریگی در دیزوک #میرجاوه منابع کمپین فعالین بلوچ همچنین گزارش دادند که در میان اعدامی ها دو نفر دیگر بوده که جنازه در پزشکی قانونی رویت شده اما هویت آنها مشخص نشده است. گمان میرود دو جنازه دیگر مربوط به دو زندانی سیاسی الیاس قلندرزهی و حسن دهواری باشند که وکیل آنها از احتمال انتقال به قرنطینه و اعدامشان خبر داده بود. @IrConfederal

  • چرا در مقابل اعدام بلوچ سکوت کردید؟

    بازهم‌ اعدام، باز هم سکوت! چرا در مقابل اعدام بلوچ سکوت کردید؟ امروز صبح دو جوان زندانی سیاسی به نام های الیاس قلندرزهی و حسن دهواری در زندان مرکزی زاهدان سپیده دم اعدام شدند و در سکوت مرگبار جهان،مردم ، رسانه ها و علما و سفیدریشان طوایف در بلوچستان جان سپردند. می دانید تبعیض کجاست!؟؟ آری اینجاست که شاهد سکوت و سانسور خبری در قبال اعدام دو زندانی سیاسی در زاهدان بودیم چیزی که جمهوری اعدام اسلامی خواهان آن است. با اینکه برخی رسانه های مردمی پوشش دادند اما کافی نبود آری کافی نبود و در سکوت دو زندانی سیاسی بلوچ اعدام شدند و تلویزیون های فارسی خارج از ایران در سکوت مرگبار بودند و هستند. آری سکوت مرگبار امروز علمای بلوچ وسنی، و مردم و رسانه ها دو جوان زندانی اعدام شدند و فشار رژیم آدم کش جمهوری اعدام اسلامی اینقدر زیاد بود و سانسور فراوان که خانواده های این اعدامی های بلوچ در سکوت فرزندانشان را به خاک سپردند. هرگز مردم بلوچستان نمکدان شکستن و جنایات خامنه ای خائن و رژیمش را از یاد نخواهند برد و روزی شاهد محاکمه ی عاملان جنایت خواهیم بود.... دل نوشته ای از یک فعال رسانه ای بلوچ. @IrConfederal

  • بهنام ریگی و شعیب ریگی در زندان زاهدان اعدام شدند

    بهنام ریگی و شعیب ریگی در زندان زاهدان اعدام شدند. #جمهوری_کشتار #جمهوری_اعدام @sarkhatism

  • کارگر

    ویدئویی بتازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که کودکی را نشان می‌دهد که مجاب به ساخت و نمایش ماکت بمب دست ساز شده است که در آن خطاب به همسالان خود از انتقام قاسم سلیمانی سخن می‌گوید. این اولین و آخرین بار نیست که حکومت اسلامی برای اجرای مقاصد ایديوژیک و سیاسی خود از کودکان استفاده و بهره برداری میکند. طبق پیمان نامه حقوق کودک که ایران نیز آنرا امضا کرده و موظف به اجرای آن هست استفاده از کودکان برای پیشبرد اهداف سیاسی و بهره‌برداری از آنان در میدان جنگ و تشویق آنان به خشونت مصداق بارز نقض حقوق کودک است. به گزارش ائتلاف برای توقف سربازی کودکان، تعداد کودکان سرباز در ایران مشخص نیست اما نیروی مقاومت بسیج از افراد داوطلب زیر هیجده سال در طول جنگ ایران و عراق استفاده می‌کرد. این سازمان همچنان از افراد زیر هجده سال به صورت داوطلب استفاده می‌کند. @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • سه شهروند بلوچى در خطر اعدام هستند

    سه شهروند بلوچى در خطر اعدام هستند، مقامات قضائى نسبت به اعدام آنها به خانواده هايشان خبر دادند. ‏⁧ #بهنام_ریگی⁩ ‏⁧ #شعیب_ریگی⁩ ‏⁧ #جاوید_دهقان‌خلد⁩ @KhakZadegan

  • #وظیفه‌ی_دولت_بر_دوش_مردم

    محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات با بیان این که تهیه‌ی تبلت برای دانش‌آموزان وظیفه‌ی این وزارت‌خانه نیست، گفته است: «۹ هزار میلیارد تومان برای دانش آموزانی که تبلت ندارند، بودجه نیاز است و این مبلغ ۳ برابر بودجه وزارت ارتباطات است.» عطیه آرین پور، معلم کلاس چهارم کرجی با خرید و اهداء ۷ گوشی به مبلغ ۲۴ میلیون تومان به دانش آموزان مدرسه حبیب ابن مظاهر، دانش آموزان محروم این واحد آموزشی را از آموزش‌های مجازی بهره‌مند ساخت. #وظیفه‌ی_دولت_بر_دوش_مردم هیچ نهادی مسئولیت را نمی‌پذیرد، آموزش به حال خود رها شده، سال تحصیلی ۹۹ بیهوده گذشت و هیچ بار آموزشی نداشت. زمانی که تعداد بی‌‌شماری دانش‌آموز از تحصیل جامانده‌اند امتحان چه معنایی دارد؟! اتحاد بازنشستگان

  • سیاست های فاجعه بار حاکمیت

    از دلایل افزایش خودکشی در میان کودکان... ▪️اردوی کار: علاوه بر فقر و تهیدستی، گرسنگی، بیکاری، اعتیاد و خشونت خانگی که غیر مستقیم نتیجه سیاست های فاجعه بار حاکمیت است، دستگاههای تبلیغاتی این نظام به صورت مستقیم تر در دستگاههای تبلیغاتی نظام در فزایش خودکشی موثر است. وقتی صداوسیما برای شبکه مخصوص کودکان کارتونی با تصاویر ‎#اعدام درملاعام می‌سازد و برای میلیون‌ها کودک ایرانی پخش می‌کند و کتاب‌های کودکان با نمایش تصاویر صحنه‌ی اعدام به راحتی مجوز می‌گیرد و پخش می‌شود, آمار بالای ‎#خودکشی_کودکان با روش حلق‌آویزی تعجب آور نیست. @ordoyekar

  • ترک ‌تحصیل گسترده دانش‌آموزان

    هشدار درباره ترک ‌تحصیل گسترده دانش‌آموزان در کشور ▪️آمارهای رسمی جدید از دامنه‌دار شدن بازماندگی از تحصیل در مناطق مختلف کشور خبر می‌دهند به طوری که فقط ۴۰ هزار دانش‌آموز در خراسان رضوی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند. ▪️به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای آذر امسال چند تن از مدیران آموزش و پرورش استان‌ها از آمار بالای ترک‌تحصیل یا بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان در استان‌های خود خبر داده و وضعیت آموزشی کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر شرایط کرونا نگران‌کننده توصیف کرده‌اند. ▪️آمار بازماندگی از تحصیل طبق آمار رسمی در برخی مناطق چند برابر شده است. یکی از آنها استان خراسان رضوی است که مسئولانش می‌گویند: با رشد ۳ برابری آمار کودکانی مواجه شده‌اند که به مدرسه نمی‌روند. @ordoyekar

  • ازاد خسروي ،فرهاد خسروي

    نوزدهم دسامبر سالروز مرگ ،ازاد خسروي ،فرهاد خسروي مي باشد كه بخاطر لقمه ناني جان خود را از دست داده اند ياد عزيزشان گرامي باد *** @behnima

  • مهرداد_بختیاری عموی #پویا_بختیاری

    تصاویری از صحنه دیدار #مهرداد_بختیاری عموی #پویا_بختیاری پس از آزادی با ناهید شیرپیشه مادر دلاور #پویا_بختیاری این اشک‌ها روزی دودمان‌شان را به باد خواهد داد! #نه_میبخشیم و #نه_فراموش_میکنیم #نه_میبخشیم و #نه_فراموش_میکنیم

  • دکتر ناصر فهیمی

    ادامه فشارهای غیر انسانی جمهوری اسلامی روی دکتر ناصر فهیمی، زندانی سیاسی ناصر فهیمی ۴۲ ساله، پزشک و زندانی سیاسی - عقیدتی اهل کردستان، محبوس در زندان تهران بزرگ، در تیر ماه سال ۱۳۸۹ از سوی ماموران وزارت اطلاعات، در تهران بازداشت شد. او با رای قاضی “صلواتی” با اتهامات «نشر اکاذیب»، «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «توهین به رهبری» و «تهدید مقامات قضایی» مجموعا به ده سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم پس از ارجاع به دادگاه تجدید نظر، عینا تایید و از طریق شعبه اجرای احکام به وی ابلاغ شد. این زندانی سیاسی اهل سنت کرد که از بیماری قلبی رنج می‌برد، با وجود نیاز شدید به مصرف منظم داروهای تخصصی در سایه بی توجهی مسئولان زندان همچنان از دسترسی به دارو و خدمات پزشکی محروم مانده است. اکنون حال وی رو به وخامت گذاشته است. ناصر فهیمی در دوران حبس خود بطور مداوم اقدام به افشاگری های متعدد علیه سیستم قوه قضاییه جمهوری اسلامی کردە است و همچنین پشتیبانی از زندانیان دیگر. از اینرو توسط قضات بارها علیه ایشان اعلام جرم شده که منجر به محکومیت های غیر انسانی، زندان و شلاق گردیده است.

  • افسانه عظیم زاده

    امروز شنبه صبح ۲۹ آذر ۱۳۹۹ بعد از گذشت ۵ روز از دستگیریِ افسانه، پدر و مادر. خانم افسانه عظیم زاده با مراجعه به بازداشتگاهِ اوین، مطلع شدن که افسانه در بازداشتِ موقتِ بازداشتگاهِ اوین هست. ولی هنوز هیچ تماسی با ما گرفته نشده و ازوضعیتش کاملا بیخبر هستیم. و بعد از چندین ساعت جوابی دریافت نکردند @behnima

  • دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد

    تجمع جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در مقابل دانشکده پزشکی دانشگاه با خواست برگزاری امتحانات به شکل مجازی. 29آذر99 #برگزاری_مجازی_امتحانات @anjomanbfk

  • محکومیت حکم زندان کیوان صمیمی

    نامه بیش از ۱۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی و مدنی در محکومیت حکم زندان کیوان صمیمی. @anjomanbfk

  • "رسم شکستن سنگ قبر در ایران"

    ایران ظاهرا شکستن سنگ قبر در ایران بە یک رسم تبدیل شدە است!! طی روزهای گذشته شخص یا اشخاصی ناشناس اقدام به شکستن بخشی از سنگ مزار دکتر "مسعود گلزاری" در قطعه «نام‌آوران» بهشت زهرای تهران کرده‌اند. «شکسته شدن بخشی از سنگ مزار که جمله “اول و آخر یار” روی آن نوشته شده است، نشان می‌دهد که این اقدام از سوی افراد متعصب و تندرو مذهبی و با هدف توهین و بی‌احترامی به باورهای آیینی دکتر مسعود گلزاری صورت گرفته است. در حال حاضر هم خانواده استاد گلزاری مجبور شده‌اند برای جلوگیری از هتک حرمت مجدد به مزار ایشان، از درج دوباره این جمله روی سنگ جدید خودداری کنند.» دکتر گلزاری، باستان‌شناس و پژوهشگر شناخته شده‌ی #کورد_یارسان که پژوهش‌های گسترده و ارزنده‌ایی در رابطه با تاریخ‌شناسی کرماشان و مردم‌شناسی یارسان انجام داده است. وی مرداد ماه امسال در سن ۸۶ سالگی در تهران درگذشت. پس از مرگ وی خانواده او اعلام کردند: وصیت دکتر گلزاری برای به خاک سپرده شدن در روستای «توت‌شامی» کرماشان که از مراکز مهم پیروان آیین یاری است، به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان‌پذیر نشده است. ❑ انقلابــــ روژآوا ***

  • اعدام قریب الوقوع چند تن از محکومان در زندان زاهدان

    اعدام قریب الوقوع چند تن از محکومان در زندان زاهدان مصطفی نیلی وکیل دادگستری: در زندان زاهدان حداقل ۱۰ نفر به اتهام بغی و عضویت در گروه‌هایی که گفته می‌شود مخالف جمهوری اسلامی هستند، به «اعدام» محکوم شده‌اند. از بین آنها، چهار تن جزو موکلین من هستند که با اعلام وکالت و مطالعه پرونده شان در یک ماه اخیر، در حال تدوین لایحه اعاده دادرسی برای آنها هستم. احکام اعدام این افراد پیشتر در دیوان عالی کشور تایید شده بود و تاکنون اعاده دادرسی نکرده بودند. شب گذشته در تماسی که با خانواده یکی از موکلانم گرفته شده، خبردادند که پنج تن از این محکومین را برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل کرده اند. با پیگیری‌هایی که از طریق تلفن در راستای تماس با زندان زاهدان داشتم گفته شد که تلفن های آنجا به خاطر مشکل مخابراتی قطع هستند، به دلیل تعطیل بودن این ایام نیز نتوانستم با مرجع دیگری تماس بگیرم. بنابراین نتوانستم صحت این خبر را از مبادی رسمی جویا شوم. اگر خبری که به خانواده یکی از موکلانم داده‌اند، درست باشد، مشخص نیست آیا در میان این پنج نفری که به سلول انفرادی منتقل شده اند، موکلان بنده نیز حضور دارند یا خیر، لذا با توجه به اینکه حکم اعدام، مجازاتی برگشت ناپذیر است از مسئولان ارشد قوه قضائیه تقاضا دارم که جلوی اجرای این احکام گرفته شود. با مطالعه پرونده ایراداتی در خصوص احکام صادر شده برای این افراد وجود دارد که می تواند باعث نقض حکم این افراد شود. نگرانم که اگر موکلینم جزو افراد مذکور باشند، فرصت اعاده دادرسی و احقاق حق از آنها سلب شود./امتداد

  • ‏حمید شیخانی ۳۵ ساله و پدر فرزندی ۷ساله بود

    #علیه_فراموشی ‏حمید شیخانی ۳۵ ساله و پدر فرزندی ۷ساله بود. زمانی که تان‌کها به داخل ماهشهر می‌روند، او در مقابل‌شان می‌ایستد پیراهن‌اش را در‌می‌آورد و می‌گوید: نگاه کنید ما مسلح نیستیم، چرا می‌خواهید مارا بکشید؟ او همان‌جا دستگیر و پس از یک هفته جنازه‌اش به خانواده‌ تحویل داده شد. #آبان_ادامه_دارد #آبان_خونین #نیزار #به_یاد_آر #جمهوری_کشتار @sarkhatism

  • دو زندانی سیاسی کورد محکوم به حبس ابد

    دو زندانی سیاسی کورد محکوم به حبس ابد بیش از 20 سال است در زندانهای ج.ا. بدون حتی یک روز مرخصی خالد فریدونی اهل مهاباد و عمر فقیه پور اهل بوکان از پیشمرگهای حزب دموکرات کردستان ایران 10 شهریور 1379 طی یک مأموریت حزبی در یکی از روستاهای پیرانشهر به کمین نیروهای سپاه پاسداران افتاده و بازداشت شدند و در بازداشت های اداره اطلاعات مورد شکنجه روانی و جسمانی قرار داشته اند وحبس خود را در زندانهای پیرانشهر،مهاباد،رجایی شهر و ارومیه(رضایه) گذرانده اند که هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه هستند. (نه به زندان نه به خشونت نه به اعدام) به امید فردایی بهتر بدون زندان ✌️✌️ @behnima

  • پیشرفت اصلاحات "سنگ قبر زیبا"

    پیشرفت اصلاحات "سنگ قبر زیبا" همینکه سنگ قبر زیبا برای نوید افکاری گذاشته اند یعنی "ما" پیشرفت کردیم . حالا آقای خزعلی کجاست آقای خزعلی اینجا مزار نویدمان است که ریختند و بردند و ویران کردند. #نوید_افکاری @behnima

  • به یاد دستفروشی که آتش انقلاب تونس را روشن کرد

    به یاد دستفروشی که آتش انقلاب تونس را روشن کرد محمد بوعزیزی هم یه دستفروش مثل ما بود، ۱۰ سال از روزی که به خاطر آزار و اذیت مامورهای شهرداری و پلیس تونس، خودسوزی کرد می‌گذره. ماجرا از این قرار بود که یکی از ماموران شهرداری سیدی بوزید، برای چندمین بار قصد توقیف چرخ‌دستی که محمد با اون سبزی می‌فروخت داشت، محمد مقاومت کرد که پلیس به کمک مامور شهرداری اومد و با باتوم به جانش افتاد. حتی مامور شهرداری هم به صورتش سیلی زد. محمد هم در اعتراض، مقابل شهرداری خودسوزی کرد. هرچند محمد فوت کرد و قاتلانش تو شهرداری تبرئه شدن اما آتش خشمش دامن خیلی از دولت‌های عربی رو گرفت، انقلاب و بیرون کردن حاکمان دیکتاتور و فاسد تونس، لیبی و مصر که بهش می‌گن "بهار عربی" از اعتراض اون شروع شد. تو ایران هم تا حالا چند تا از دستفروش‌ها به خاطر مزاحمت مامورهای شهرداری و مترو دست به خودکشی زدن، ما نباید اجازه بدیم همکارهامون به خاطر فشار و سختی که شهرداری، دولت و پلیس به ما وارد می‌کنند، خودسوزی یا خودکشی کنند. #شورش_تهیدستان #بهار_عربی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • #استفاده_ابزاری_از_کودکان_ممنوع!

    #استفاده_ابزاری_از_کودکان_ممنوع! استفاده از کودکان و آموزش ایدئولوژیک آنان در معاهدات حقوق بشری منع شده است و سوءاستفاده از کودکان با اهداف بهره کشی سیاسی و ایدئولوژیک نقض حقوق کودکان و به نوعی کودک آزاری است که در بسیاری موارد به لحاظ روانی تاثیر بسیار مخربی بر روی آنان خواهد داشت. ویدئویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، کودکی را نشان میدهد که به نظر می‌رسد توسط اولیای خود مجاب به ساخت و نمایش ماکت بمب دست ساز شده است و خطاب به همسالان خود از گرفتن "انتقام قاسم سلیمانی" سخن می‌گوید. این ویدئو واکنش منفی بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و فعالان حقوق کودک را نسبت به عملکرد والدین این کودک به همراه داشته است. #خشونت_علیه_کودکان استفاده ابزاری ، تبلیغ ایدئولوژیک ،مغز شویی و تشویق به خشونت فقط در حکومت هایی مانند جمهوری اسلامی جرم محسوب نمیشود .

  • اشک‌های‌ پیرزن‌ ماهشهری‌ که اسبابش‌ به‌ زیر آب‌ رفته

    اشک‌های‌ پیرزن‌ ماهشهری‌ که اسبابش‌ به‌ زیر آب‌ رفته پیرزن‌ با لهجه محلی: نه‌فرماندار‌ هست،‌ نه بخشدار‌، نه‌ رئیس‌، وگرنه‌ یه‌سال‌ دوسال‌ سه‌سال... #حاکمیت_دزدی_دروغ_کشتار #سهم_زحمتکشان_فقر_سیه_روزی @zan_j

  • مصائب زندگی زنان نمکی

    ✨مصائب زندگی زنان نمکی قدمت کار در معدن نمک برای اهالی روستاهای «قلعه رشید»، «شِکرآباد» و «حسین آباد» شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری در معدن نمک به چندین قرن می‌رسد. زنان روستایی سرپرست خانوار برای گذران معاش ناگزیرند تا اواخر پاییز به چیدن نمک (در زبان محلی) بپردازند. زنان با تیشه به بالای کوه نمکی می‌روند تا تکه‌های نمک را جدا کنند؛ تکه‌های جدا شده به پایین آورده تا با سنگ‌های بزرگ نرم و آسیاب شود. بعد در کاسه‌هایی که قالب محسوب می‌شود ریخته و در آفتاب قرار می‌دهند تا سفت و خشک بشنود. نمک‌های قالب‌گیری شده به قیمتی ارزان فروخته می‌شود اما دردهای این مرارت تا سال‌ها دامن گیر زنان نمکی است. #زنان_کارگر و کار جانفرسا و سخت #نان_کار_آزادی_ @zan_j

  • حقیقت

    اکثر اخبار حامل پیام شکنجه و رمانیسیم درد و رنج و نفی تغییر و پیام های ضذاخلاقی رو واواکی ها و بسیجی های بی* می نویسند.

  • نشانه‌ی زبونی و وحشت ضدانقلابِ

    این نشانه‌ای آشکار از حقارتِ حکومتی‌ست که در برابر زورگویانِ جهان به " نرمش قهرمانه " تن می‌دهد و از حق‌طلبان "انتقام سخت" می‌گیرد؛ این‌جا مزار #نوید_افکاری است که عصر امروز با لودر و در اسکورت اوباش سپاه پاسداران تخریب شد. این نشانه‌ی زبونی و وحشت ضدانقلابِ حاکم از خشم و قیام تهیدستان است. این نشانِ شجاعت مبارزان دی و آبان است که رهبران جمهوری اسلامی از تن به گور خفته‌شان نیز هراس دارند. #آبان_ادامه_دارد #آبان_خونین #جمهوری_کشتار #نه_می‌بخشیم_نه_فراموش_می‌کنیم #مرگ_بر_جمهوری_اسلامی @sarkhatism

  • گزارش ویژه؛ ناجی شریفی زیندشتی کارتل هروئین یا کارگزار میت و سپاه قدس

    گزارش ویژه؛ ناجی شریفی زیندشتی کارتل هروئین یا کارگزار میت و سپاه قدس ▪️اردوی کار: «..همکاری ناجی شریفی زیندشتی با دستگاه های اطلاعاتی ایران در حوزه اجیر کردن آدم کش و کسب درآمد از طریق فروش محموله های مواد مخدر برای تامین بخشی از منابع مالی سپاه پاسداران بوده است. ناجی شریفی زندشتی همچنین رابط نهادهای اطلاعاتی ایران با باندهای مافیایی و تبهکار اروپا بوده است ▪️قتل سعید کریمیان مدیر شبکه تلویزیونی جم و شریک کویتی او در استانبول؛ همچنین "مسعود مولوی" از اعضای بلندپایه سابق وزارت دفاع ایران نیز ناجی شریفی زیندشتی بوده ▪️مقام های قضایی و امنیتی ترکیه بر این باور هستند که قتل این دو نفر به دستور دستگاه های اطلاعاتی ایران در راستای منافع مشترک دو طرف بوده و پس از این قتل ها وی بدون هیچ مشکلی به ایران باز می گردد. ▪️شرح تصویر: ناجی شریفی زیندشتی در مراسم تعزیه مادرش در روستای ممکان از توابع ارومیه و در حلقه محافظان مسلح شخصی خود مشروح گزارش «روژ» را در لینک زیر بخوانید: *** @ordoyekar

  • خودکشی پسر 14 ساله در بلوار جانباز مشهد

    خودکشی پسر 14 ساله در بلوار جانباز مشهد ▪️یک نوجوان ۱۴ ساله در مشهد با پریدن از روی ساختمان یک مرکز تجاری در حاشیه بلوار جانباز مشهد #خودکشی کرد. دیروز هم خبر رسیده بود که یک دختر دانش آموز دیگر در شهر رامهرمز در استان خوزستان خود را به دار آویخته و جوانی 27 ساله در مریوان هم خودکشی کرده است. @ordoyekar

  • دزدی از بساط #دستفروش نابینا

    دزدی از بساط #دستفروش نابینا عباس که در #گرگان، صنایع دستی بساط می‌کنه، تو صفحه اینستاگرامش ویدیویی منتشر کرده و می‌گه: متوجه شدم، هر روز تعداد اجناسم کم می‌شه و به فروش نمی‌ره! متاسفانه عده‌ای از نابینایی من سوءاستفاده می‌کنن و از بساطم دزدی می‌کنن. این برای من اتفاق بدیه، چراکه وقت می‌ذارم و صنایع دستی تولید می‌کنم و از این طریق کسب درآمد می‌کنم. @Dastforoushaan

  • ستم بر زنان پایانی ندارد!

    تم بر زنان پایانی ندارد! اشرف سادات حسینی تکه تکه شد اما زنده مانده است. همسرش سر وی را با گلدان و همچنین قفسه سینه‌اش را شکسته اما با یک‌سوم مبلغ وثیقه از زندان آزاد شده، به خانه آمده و با قمه سر همسرش را شکاف داده، چشمش را به‌شدت زخمی کرده و ۲انگشتش را همراه با انگشتر قطع کرده و با خود برده. این زن ۲ ماه است که از ترس به خانه نمی‌رود. #توحش #زن‌ستیزی #قوانین_مدافع_مردان اتحاد بازنشستگان @etehad_bazn

  • خودکشی یک دختر دیگر در شهر رامهرمز خوزستان

    خودکشی یک دختر دیگر در شهر رامهرمز خوزستان روزگذشته – چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ – یک دختر دانش آموز دیگر در شهر رامهرمز استان خوزستان اقدام به خودکشی کرده است. این دختر ۱۷ ساله بوده و در منطقه طالقانی ۳ از حاشیه شهر رامهرمز سکونت داشته است. به گزارش عصرجنوب، این دختر جوان “سیما” نام داشته و در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل بوده است. از انگیزه “سیما” برای پایان دادن به زندگی اش اطلاعی در دست نیست و خانواده و دوستان او تاکنون اظهار نظری نداشته اند. یک خبرنگار محلی در این باره به عصرجنوب می گوید: پس از دستور فرماندار شهرستان رامهرمز به اداره ارشاد و منع خبرنگاران از پوشش اخبار خودکشی، دو فرد دیگر که یکی از آنان یک پسر نوجوان بود اقدام به خودکشی کرده اند که با سانسور اجباری از سوی رسانه های محلی مواجه شد. @NA_BE_KAR_KOODAKAN

  • سحر تبر از زندان قرچک ورامین آزاد شد

    سحر تبر از زندان قرچک ورامین آزاد شد روز شنبه ۲۲ آذر، فاطمه خویشوند معروف به #سحر_تبر، از زندان قرچک ورامین آزاد شد. این شهروند در مهرماه ۹۸، با دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت و چندی پیش توسط دادگاه انقلاب به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. @behnima

  • معتادان را بریزید توی دریا!

    سپیده علیزاده مدیر بزرگ‌ترین گرمخانه تهران: "بعضی ها می گویند معتادان را بریزید توی دریا! تلاش برای عوض کردن آنها هدر دادن وقت است"!! در فرهنگ استبداد زده ،در کشوری که خشونت سیستماتیک دولتی هر روزه باز تولید میشود اعدام در ملا عام ،کشتار در خیابان ،مجازات قطع عضو ،زن کشی ... این نگاه ضد انسانی نیز غیر عادی تلقی نمیشود . #حاکمیت_خشونت_پرور #نان_کار_آزادی_ @zan_j

  • #کامران_ساختمانگر جهت اجرای حکم احضار شد

    #کامران_ساختمانگر جهت اجرای حکم احضار شد ◾️ شعبه چهارم اجرای احکام کیفری #سنندج کامران ساختمانگر، فعال کارگری را جهت اجرای حکم احضار کرد. این فعال کارگری در این رابطه اعلام کرده است: "طی ابلاغیەای که روز ٢٦ آذرماه از طرف شعبه چهارم اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب سنندج صادر شده و دقایقی قبل از طریق سامانه ثنا دریافت نموده برای اجرای حکم ۵ سال حبس تعزیری به اتهام عضویت در کومەله و فعالیت تبلیغی علیه نظام احضار شده است." براساس ابلاغیه صادر شده، کامران ساختمانگر ١٠ روز مهلت دارد که جهت اجرای حکم در شعبه چهارم اجرای احکام کیفری سنندج حضور یابد. #جایی_کارگر_زندان_نیست

  • "تا زمستان سال ۱۴۰۰ ماسک بزنید"

    از واکسن خبری نیست؛ پس تا زمستان سال ۱۴۰۰ ماسک بزنید! ▪️در حالی که آمریکا و کانادا، چندین کشور اروپایی، روسیه و چین زدن واکسن را شروع کرده اند و حتی عربستان، قطر ، امارات و بحرین از امروز تزريق رايگان واكسن كرونا را آغاز می کنند مردم ایران فقط باید محرومیت بکشند و از کروتا بمیرند. بعد از مجموعه ای از اظهارات متناقض مسئولان در خصوص خرید واکسن در تازه ترین اظهار نظر در باره واکسیناسیون، معاون تولید انستیتو پاستور گفته: «تولید واکسن کار بسیار پیچیده‌ای است. ظرفیت کشورهایی که دانش فنی ساخت واکسن را دارند زیاد نیست و نیاز به ایجاد پلتفرم‌های بیشتر داریم، حتی با وجود پروژه کووکس که ایران نیز عضو آن است، به نظر نمی‌رسد واکسن برای واکسیناسیون عمومی به سرعت در اختیار همه‌ی مردم قرار بگیرد. توصیه می‌کنم باز هم از ماسک استفاده شود..» ▪️مردم می پرسند معلوم نیست چرا برای مسئولان و آقازاده های شان واکسن های وارداتی هست، برای عموم مردم نیست؟ واکسن کرونا برای مردم باید مورد تایید سازمان بهداشت حهانی بوده و واکسینایسیون باید رایگان و شامل همه مردم باشد . @ordoyekar

  • آزادی پدر و برادر نوید افکاری ساعاتی پس از بازداشت

    آزادی پدر و برادر نوید افکاری ساعاتی پس از بازداشت ▪️حسین افکاری و حمید افکاری، پدر و برادر نوید افکاری که صبح امروز پنج‌شنبه ۲۷ آذرماه، توسط نیروهای امنیتی بر مزار او در گورستان روستای سنگر از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان بازداشت شده بودند، دقایقی قبل آزاد شدند. نوید افکاری، کشتی گیر ایرانی و از بازداشت شدگان اعتراضات مرداد ۹۷ روز ۲۲ شهریورماه امسال، علیرغم ابهامات جدی در پرونده و موج جهانی حمایت از وی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. وحید و حبیب افکاری دو برادر دیگر آقای افکاری کماکان در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند. ▪️حسین افکاری و حمید افکاری، پدر و برادر نوید افکاری دقایقی قبل آزاد شدند. @ordoyekar

  • آبگرفتگی دوباره خیابان‌های شهر اهواز

    آبگرفتگی دوباره خیابان‌های شهر اهواز ▪️دوباره صبح امروز یک بارش شدید باران اهواز گرفتار آبگرفتگی شد. در هفته های اخیر بارندگی ها موجب آبگرفتگی چندین روزه و تعطیلی یکهفته‌ای چند شهر خوزستان،بالا زدن فاضلاب شهری و قاطی شدن با آب شرب، اعتراض گسترده مردم شده است. در جریان بارش های اخیر که پیش بینی های هواشناسی و هشدارهای لازم هم داده شده بود، مسئولین‌ گفته بودند که غافلگیر شده اند. @ordoyeka

  • #محمد_داوری دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه یاسوج

    #محمد_داوری دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه یاسوج برای تحمل ۲سال و ۹ ماه حبس، به زندان عادل‌آباد شیراز رفت. #ویروس_سرکوب @ordoyekar

  • #غذا_نیست_ترس_نیست

    ۲۴ آذر، تهران شهروند فقیر وگرسنه‌ای که رفته تو چادر کنار شعبهٔ تامین اجتماعی زندگی کنه، برای نشان دادن اعتراضش روی چادر نوشته « #غذا_نیست_ترس_نیست » کمکش نکردن که هیچی، چادرش را هم پرت کردن. #تامین_اجتماعی حق همگان #کرونا_گرسنگی_میکشد #نان_کار_آزادی_ @zan_j

  • خواهر بهمن جعفری از جانباختگان اعتراضات خونین آبان ۹۸

    خواهر بهمن جعفری از جانباختگان اعتراضات خونین آبان ۹۸: «کدام آبان؟ همان آبانی که ۷۰ تیر ساچمه‌ای، قلب برادرم را نشانه گرفت». عکس، مربوط به دیدار مادر بهمن جعفری با «بهیه نامجو»، جهت هم‌دردی با سوگ اعدام نوید افکاری است. گفتنی است که حبیب و وحید افکاری همچنان پس از اعدام نوید در تاریخ ۲۱ شهریورماه در بند انفرادی به سر می‌برند. #جمهوری_اعدام_کشتار #آبان_ادامه_دارد #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • خراب‌کردن خانه حاشیه‌ نشینان از سوی ماموران شهرداری این‌بار در محله‌ی قله تبریز

    #حکومت_خانه_خراب_کن! خراب‌کردن خانه حاشیه‌ نشینان از سوی ماموران شهرداری این‌بار در محله‌ی قله تبریز زنی که برای جلوگیری از این خراب‌شدن سرپناه‌اش روی دیوار آن دراز کشیده است. #بیعدالتی و فقر زحمتکشان را بیشتر از کرونا میکشد #حق_سرپناه #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • افسانه عظیم زاده

    روز سه شنبه ۲۵ آذر ماه ۱۳۹۹، ماموران امنیتی تهران، افسانه عظیم زاده، فعال مدنی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گزارش حقوق بشر در ایران، عصر دوشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۳۹۹، افسانه عظیم زاده – متولد: ۱۳۶۲ – ساکن: تهران – فعال حقوق کودک و حقوق زنان، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. #بازداشت_فعالین را متوقف کنید #زنده_باد_جنبش_نان_کار_آزادی @zan_j

  • ۴ هزار پرستار در خراسان رضوی به کرونا مبتلا شده‌اند

    رییس هیات مدیره نظام پرستاری مشهد و شهرستانهای تابعه گفت: تاکنون حدود ۴ هزار پرستار در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در استان خراسان رضوی به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. محسن گچپزان کمبود نیروی انسانی را یکی از مهمترین چالشهای پرستاری به ویژه در دوران کرونا عنوان کرد و افزود: با کمال تاسف در این مدت ۹ نفر از همکاران پرستارمان به علت شدت عوارض ناشی از کرونا در حین خدمت جان خود را از دست داده اند. کمبود نیروی پرستاری باعث می شود که پرستار با خستگی شیفت های طولانی مدت را بگذراند. با رعایت پروتکل های بهداشتی جان خود و عزیزانمان را حفظ کنیم تا از فشار کار بر روی پرستاران زحمتکش نیز کاسته شود. #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j

  • اخبار و گزارشات کارگری 26 آذرماه 1399

    خلاصه ای از اخبار و گزارشات کارگری 26 آذرماه 1399 - گزارشی درباره تجمع اعتراضی خانواده های قربانیان قتل موشکی دی ماه 98 سپاه پاسداران مقابل دادسرای نظامی - تجمع اعتراضی کارگران شرکتی مخابرات تبریز نسبت عدم تمدید قرارداد کار برای جلوگیری از حق طلبی درساختمان مرکزی مخابرات استان آذربایجان شرقی - ازسرگیری تجمعات اعتراضی کارکنان بیمارستان خمینی کرج نسبت به عدم پرداخت مطالبات - ادامه اعتراضات کارگران شهرداری های خوزستان با تجمعات کارگران شهرداری های حسینیه و امیدیه - کامران ساختمانگر برای تحمل 5 سال حبس احضار شد - " از کوزه همان برون تراود که در اوست ." حکایت بودجه سالانه است. - تجمع اعتراضی رانندگان پایانه سلطانی کرج نسبت به پرداخت عوارض روزانه 500 تا 1000 تومان به شهرداری - تجمع اعتراضی خانواده بیماران «سی‌اف» کشورنسبت به نبود دارو و وعده های توخالی مسئولین مقابل وزارت بهداشت «تا جواب نگیریم، از اینجا نمی‌رویم......» - تجمع اعتراضی جمعی از اهالی روستای نظرآباد نسبت به قتل یک زن توسط خودروی هنگ مرزی مقابل فرمانداری راسک و خواهان محاکمه مامور شدند. برگرفته از سایت "اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران" ***

  • محمد داوری

    محمد داوری، دانشجوی مارکسیست دانشگاه آزاد یاسوج اهل شهرستان دهدشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد در پی احضار به واحد اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شیراز بازداشت و برای سپری کردن دوران محکومیت حبس تعزیری خود به بازداشتگاه مرکزی این شهرستان منتقل شد. این فعال مدنی توسط شعبه دادگاه تجدیدنظر استان فارس به تحمل ۳ سال و ۹ ماه حبس تعزیری محکوم شد که با احتساب روزهای بازداشت اجرای ۲ سال و ۹ ماه آن اجرائی است. براساس این گزارش، با توجه به اینکه زندان عادل آباد شیراز دارای بند قرنطینه نیست از بازداشتگاه مرکزی این شهر بعنوان قرنطینه استفاده می شود. چهار شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ @behnima

  • نسیبه شمسایی

    نسیبه شمسایی از فعالین مدنی که حدود ۴۵ روز پیش در فرودگاه استانبول بازداشت و به زندان ادرنه منتقل شده بود دیروز سه شنبه ۱۵ دسامبر ساعت ۱۲ ظهر آزاد شد ۔ نسیبه در یک پیام تصویری از تمام کسانی که برای آزادی ایشان تلاش کردند تشکر نمود ۔ شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه ضمن تبریک آزادی نسیبه آرزوی موفقیت برایشان دارد و خواستار این است که دیگر شاهد چنین بازداشت هایی در ترکیه نباشیم ۔ ***

  • فراخوان دوم برای تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی

    فراخوان دوم برای تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی هم راه کارگران: پس از برگزاری تجمع اعتراضی همزمان بازنشستگان تامین اجتماعی در ۱۵ شهر کشور در روز یکشنبه ۲۳آذر این بازنشستگان تصمیم گرفته اند برای رسیدن به مطالبات اصلی خود تجمعات متوالی در فواصل زمانی برگزار نمایند. فعالین و کنشگران مسایل بازنشستگان، تقویت اتحاد و همبستگی بازنشستگان تامین اجتماعی، شکستن مانع کرونا برای حضور در تجمع اعتراضی، اعتراض آشکار به سیاست تبعیض آمیز دولت در خصوص شیوه برخورد با همسان سازی، اعلام بی اعتمادی به سیاست های سازشکارانه کانون های بازنشستگی و به چالش کشیدن سیاست های خانه کارگر و همچنین پیگیری مطالبه گری بر مبنای اجرای واقعی و غیرتبعیض آمیز همسان سازی به عنوان فصل مشترک مطالبات گروههای مختلف بازنشستگان را از پیامدهای مهم تجمع ۲۳آذر می دانند. به اعتقاد این فعالین در حالی که از لایحه بودجه ی سال آینده کاملا مشخص است که اعتباری برای همسان سازی واقعی در نظر گرفته نشده ، در پیش گرفتن اعتراضات متوالی و سریالی از سوی بازنشستگان از اهمیت زیادی برخوردار است. این شیوه اعتراض، قطار جنبش مطالبه گری را که در ماههای اخیر با میدان دار شدن دلالان سیاست های دولت در میان بازنشستگان در شرایط کرونایی تقریبا از حرکت بازمانده بود بار دیگر به حرکت درمی آورد، راه دستبردهای تازه به معیشت بازنشستگان را اگر نه کاملا مسدود که صعب و دشوارتر می سازد، حاکمیت را که هم اکنون در واکنش به اعتراض ۲۳آذر از زبان شریعتمداری وزیر کار مدعی شده که «.. همسان سازی حقوق در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی ..را تعیین، ابلاغ و اجرا کردیم») به چالش می کشد. علاوه بر این تجمعات سریالی فرصتی برای تبلیغ وبرنامه ریزی، جذب حمایت و همدلی و شکل دادن به همگرایی گسترده بر پایه مطالبات محوری فراهم می کند که از هر جهت اکنون نیاز جنبش مطالباتی است. ▪️▪️ تجمع سراسری بازنشستگان تامین اجتماعی مکان تجمع: تهران. میدان بهارستان. روبروی بیمارستان معیری مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 14 دی ماه 1399 ساعت 10:30 دقیقه صبح

  • تصویب شصت و هفتمین قطعنامه سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران

    تصویب شصت و هفتمین قطعنامه سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق‌بشر توسط رژیم ایران ▪️شصت و هفتمین قطعنامه در محکومیت «نقض حقوق بشر» در رژیم جمهوری اسلامی ایران در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۸۲ رای موافق، ۳۰ مخالف و ۶۴ ممتنع تصویب شد. ۱۷ کشور در رای گیری شرکت نکردند @ordoyekar

  • خودکشی یک جوان 27 ساله در مریوان

    خودکشی یک جوان 27 ساله در مریوان ◾️چهارشنبه 26 آذرماه ، بنابر خبر رسیده یک جوان 27 ساله اهل مریوان خودکشی کرد. این جوان که «ز» نام دارد ساکن محله میانه ای ها است و با استفاده از طناب درمنزل پدری اش خود را حلق آویز و به زندگی خود پایان داده است. @ordoyekar

  • کتابسوزان به روایت اسد بهرنگی

    کتابسوزان به روایت اسد بهرنگی ▪️یك هفته از ۲۱ آذر گذشت، رفتیم مدرسه. دیدم نام مدرسه را كه ۲۱ آذر مدرسه‌سی بود دوباره ۱۵ بهمن كرده‌اند، مدیر جدیدی آمده بود، بچه‌ها می‌گفتند آقای رفعتی را گرفته‌اند، مدیر مدرسه در جلو صف به فارسی گفت: «بچه‌ها پیشه‌وری فرار كرد متجاسرین شكست خوردند و غائله تمام شد. ▪️پیشه‌وری رفت و زبانش را هم با خود برد! اكنون با هم می‌رویم تا مانده آثارش را نابود كنیم.» به صف شدیم و از كوچه تنگ، كه به كوچه میرزا حسین واعظ مشهور بود، گذشتیم. توی میدان گذر لیلاوا، آتش شعله می‌كشید، بچه‌های دیگر مدارس هم آمده بودند، یك - یك كتاب‌ها را انداختیم تو آتش، مدیر جدیدمان به هر بچه‌ای كه كتابش را تو شعله می‌انداخت، یك شیرینی می‌داد. مدیران مدارس مواظب بودند كه كسی كتابش را پنهان نكند. حتما آن را بیندازد تو آتش، من هم كتاب‌هایم را انداختم تو آتش. آن روز بعد از مراسم «كتاب سوزان» مدرسه را تعطیل كردند. گفتند بروید خانه‌تان، فردا بیایید. ▪️پدر تو خانه ناراحت بود می‌گفت: «آخر كتاب چه تقصیری داشت.» … پدر می‌گفت: «روزنامه‌ای زبان ما را به مسخره گرفته، زبان توركی را زبان پیشه‌وری و زبان همسایه نام نهاده، آخر زبان چه ربطی به پیشه‌وری داشت، به همسایه داشت، مگر نسل به نسل با این زبان حرف نزده‌ایم؟…» ▪️مادر گفت: «اینها خیال كرده‌اند كه تو ایران حتی تو دنیا فقط یك زبان هست. اگر به فرانسه هم بروند آن جا هم، تابلوها را به مسخره خواهند گرفت.» پدر خندید و گفت: «خانم مثل همیشه باز هم گل گفتی، حرف حساب زدی» ▪️- «نقل از كتاب »برادرم صمد بهرنگی، روایت زندگی و مرگ او”؛ اسد بهرنگی؛نشر بهرنگی؛ تبریز ۱۳۷۸؛ صفحه ۶۱ @ordoyekar

  • خانواده‌ی خدیجه دهانی به همراه ریش‌سفیدان روستای نظرآباد مقابل فرمانداری راسک تجمع کردند.

    خانواده‌ی خدیجه دهانی به همراه ریش‌سفیدان روستای نظرآباد مقابل فرمانداری راسک تجمع کردند. ▪️خدیجه دهانی زن بلوچی بود که در ۲۲ آذرماه جاری با خودروی ماموران اطلاعات زیر گرفته شد و پیش چشم فرزندان خود به قتل رسید. ▪️ماموران اطلاعات به همراه هنگ مرزی، در حال مصادره‌ی یک خودروی سوختبر در یکی از جاده‌های راسک بودند که مردم حاضر در آن جاده، راه آنها را بستند و اجازه‌ی مصادره به ماموران ندادند. ▪️ماموران، در واکنش، خدیجه دهانی را پیش چشم فرزندانش با خودرو زیر گرفتند و سپس گریختند. خانواده‌ی دهانی در حال بازگشت از مراسم عروسی بودند که خدیجه این‌گونه به قتل رسید. @ordoyekar

  • حمله پلیس مترو به دستفرشهای ایستگاه امام خمینی

    حمله پلیس مترو به دستفرشهای ایستگاه امام خمینی #ارسالی_دستفروشان امروز پلیس متروی امام خمینی (توپخونه) نمیذاشت دستفروشها روی سکوی خط کهریزک کار کنن، حمله کردن که بساط ها رو جمع کنند. برای نجات خودمون و اجناس ناچار به فرار شدیم! این قصه‌ی هر روز ماست تو مترو برا یه لقمه نون. #دستفروشان_مترو #پلیس_مترو @Dastforoushaan