ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک مقام ترکیه‌ای:ماموران امنیتی‌ ایران رهبر گروه الحوازیه را در خاک ترکیه ربودند

واشنگتن‌پست در گفت‌وگو با یک مقام امنیتی ترکیه نوشت که ایران در خاک ترکیه حضور عملیاتی دارد و مخالفان حکومت را حذف می‌کند یا می‌رباید.

واشنگتن‌پست یک روز بعد از اعدام روح‌الله زم و دو روز بعد از تنش‌های سیاسی بین ایران و ترکیه، گزارشی بر مبنای گفته‌های یک مقام امنیتی ترکیه منتشر کرده که می‌گوید ایران مخالفان حکومت جمهوری اسلامی را از خاک ترکیه می‌رباید. این مقام امنیتی ترک از جمله می‌گوید که نهادهای امنیتی‌ جمهوری اسلامی حبیب کعبی (حبیب فرج الله چعب) معروف به حبیب أسیود، رهبر گروه الحوازیه را از خاک ترکیه ربوده‌اند.

حبیب فرج الله چعب

واشنگتن‌پست روز ۱۳ دسامبر / ۲۳ آذر، در گفت‌وگو با یک مقام امنیتی ترکیه نوشت که ایران در خاک ترکیه حضور عملیاتی دارد و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی را حذف می‌کند یا می‌رباید.

این مقام امنیتی که نامش نیامده از جمله می‌گوید که حبیب کعبی رهبر گروه الحوازیه یا جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز (حرکة النضال العربی لتحریر الأحواز‎) در استانبول با مشارکت یک فرد ایران ربوده شده و از مرز وان به ایران برده شده است.

فردی که در ترکیه بازوی عملیاتی امنیتی ایران در ربایش حبیب کعبی بوده به گفته این مقام امنیتی مردی است به نام ناجی شریفی زین‌دشتی.

زین‌دشتی در ۲۰ و چند سالگی از ایران به ترکیه رفته است. پیش از مهاجرت به ترکیه، زین‌دشتی در زندان اوین به جرم حمل و نقل هروئین زندانی بوده است. او سپس از زندان اوین فرار می‌کند به ترکیه رفته و مخبر سازمان‌های امنیتی ایران می‌شود. به گفته این مقام امنیتی ترکیه، این فرد همچنان در کار قاچاق مواد مخدر است، دو بار در ترکیه سابقه بازداشت دارد و اکنون به احتمال زیاد در ایران است.

واشنگتن پست از جمله با یکی از دوستان حبیب کعبی به نام فواد کعبی گفت‌وگو کرده که تاکید می‌کند دوستان او اگر می‌دانستند که او به ترکیه - "حیاط خلوت" ماموران امنیتی جمهوری اسلامی می‌رود، مانع از سفر او می‌شدند.

همین دوست هچنین می‌گوید که وضعیت مالی حبیب کعبی مناسب نبوده و او بدهی زیاد داشته است. از این رو زنی به نام ناصرین که مامور ایران بوده خود را به کعبی نزدیک می‌کند و در دو نوبت برای او صد هزار یورو ارسال می‌کند.

حبیب کعبی در سفری که ربوده می‌شود برای دیدار این زن به ترکیه می‌رود. اندکی پس از ورود وی به استانبول، او ناپدید می‌شود.

روایت آژانس اطلاعاتی ترکیه که در چند روز اخیر چند نفر را هم در رابطه با پرونده ناپدید شدن کعبی دستگیر کرده به گفته این مقام مسئول این است:

  • کعبی را زنی به نام صابرین اس فریب می‌دهد و با او در ترکیه قرار می‌گذارد.
  • روز نهم اکتبر کعبی به استانبول می‌رود که با صابرین دیدار کند.
  • صابرین اس یک روز قبل از او وارد شهر می‌شود.
  • پژوهش امنیتی‌های ترکیه نشان می‌دهد که صابرین اس از ایران آمده و با پاسپورت جعلی وارد ترکیه شده است.
  • تیمی که همراه با صابرین نهایت کعبی را می‌ربایند در مغازه‌های استانبول طناب و چسب و ادوات اینچنینی می‌خرند.
  • دهم اکتبر کعبی به دیدار صابرین می‌رود.
  • سوار بر ماشین صابرین می‌شود که یک ون بوده است.
  • در ماشین به کعبی مواد بیهوشی تزریق می‌شود.
  • کعبی را به سمت مرز زمینی ایران و ترکیه در شهر وان می‌برند.
  • در وان حبیب کعبی را به قاچاقچی‌ها تحویل می‌دهند.
  • قاچاقچی‌ها او را زمینی به ایران می‌برند.

قاچاقچی که برنامه انتقال کعبی را به ایران هدایت می‌کند نامش ناجی شریفی زین‌دشتی است. او اکنون در ایران است.

به گفته این مقام امنیتی ترک، به غیر از عملیات‌های ربایش و انتقال مخالفان حکومت به ایران، زین‌دشتی در ترکیه عملیات‌های ترور مخالفان را هم هدایت می‌کرده است.

این مقام مسئول از جمله می‌گوید که سعید کریمیان سرمایه‌دار ایرانی و مدیر گروه رسانه‌ای جِم، در سال ۱۳۹۶ به ضرب گلوله همکاران زین‌دشتی ترور شد. همچنین ترور سال ۱۳۹۸ مسعود مولوی وردنجانی، از عوامل امنیتی سایبری جمهوری اسلامی که ضد رژیم شده بود و در کانال «جعبه سیاه» در مورد فساد نهادهای قدرت افشاگری میکرد هم کار زین‌دشتی و یا نزدیکان او بوده است.

جمهوری اسلامی حبیب کعبی و گروهش را متهم کرده که حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز در تاریخ صبح ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ کار آنها بوده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهمت

    چه افشاگری دیرهنگامی کرده این مقام امنیتی (بخوانید دولت اردوغان!)! فقط خواجه حافظ شیرازی مانده بود که بداند جمهوری اسلامی چگونه ترور و ربایش در خاک ترکیه می‌کند. جالب است که دولت اردوغان برای اینکه برای ترور و آدم ربایی، در همکاری با جمهوری اسلامی، زیر سوال نرود، این افشاگری را اینگونه انجام داده، اما دم خروس بدجوری از زیر عبای دولت آقای اردوغان بیرون زده است.