ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی اسرائیل برای دفاع موشکی مشترک با کشورهای خلیج فارس

یک مقام نظامی اسرائیل به رویترز گفته است این کشور حاضر است در کشورهای عربی خلیج فارس به‌دلیل نگرانی‌های مشترک از تهدیدهای ایران سامانه دفاع موشکی مستقر کند‎.

یک مقام وزارت جنگ اسرائیل از آمادگی این کشور برای استقرار سامانه دفاع موشکی مشترک در کشورهای عربی خلیج فارس خبر داد اما استقرار سامانه گنبد آهنین نیازمند موافقت واشنگتن است.‎

سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» در اسرائیل ـ عکس از Shutterstock

رویترز شامگاه سه‌شنبه ۱۵ دسامبر / ۲۵ آذر به‌نقل از موشه پاتل، رئیس سازمان دفاع موشکی وابسته به وزارت جنگ اسرائیل نوشت این کشور می‌تواند در آینده در زمینه دفاع موشکی با کشورهای عربی خلیج فارس که با اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در مورد ایران دارند، همکاری کند. پاتل گفت:

«هنوز برای دستیابی به چنین توافق‌هایی زود است و اگر سامانه‌های اسرائیلیِ توسعه‌یافته با فن‌آوری آمریکا استفاده  شود، موافقت واشنگتن لازم است.»

این مقام اسرائیلی در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است سامانه‌های اسرائیلی یا سامانه‌های مشابهی به شرکای جدید این کشور در خلیج فارس پیشنهاد شود، گفت:

«امکان هر موردی شاید در آینده ممکن باشد. از نظر مهندسی، البته مزیت‌های زیادی وجود دارد. این اطلاعات می‌توانند به اشتراک گذاشته شوند، مانند حس‌گرها یا سنسورهایی (sensor) که می‌توانند در هر دو کشور مستقر شوند زیرا ما دشمنان مشترکی داریم.»

امارات متحده عربی و بحرین در ۱۵ سپتامبر روابط خود با اسرائیل را عادی کردند. پس از چند هفته سودان و مراکش نیز به جمع این کشورها پیوستند.

عربستان سعودی در حال حاضر خود را از برقراری روابط دوجانبه با اسرائیل کنار کشیده اما از همکاری کشورهای دیگر با اسرائیل استقبال کرده است.

پیش از این توافق‌ها، یک مقام ارشد اسرائیلی به رویترز گفته بود که هیچ هماهنگی‌ای در زمینه دفاع موشکی با کشورهای حوزه خلیج فارس وجود نخواهد داشت.

نشست موشه پاتل برای اعلام آزمایش موفقیت‌آمیز یک سامانه دفاع موشکی چند مرحله‌ای اسرائیلی بود که قادر است اهدافی را در ارتفاعات مختلف مورد حمله قرار دهد و اگر به هدف اصابت نکرد مسیر خود را تغییر داده و بار دیگر به آن هدف حمله کند.

این سامانه کامل‌تر از سامانه گنبد آهنین و پایین‌ترین سطح ردیابی آن معادل سامانه گنبد آهنین است.

اسرائیل اعلام کرد که این سامانه دفاعی موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین را نیز سرنگون کرده است.

‎سامانه گنبد آهنین که آمریکا از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار برای تولید آن به اسرائیل کمک مالی کرد، قادر است تا راکت‌ها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر هدف قرار دهد. این سیستم  از راداری چندمنظوره و یک یا چند راکت‌انداز تشکیل می‌شود که به‌گفته مقام‌های اسرائیلی می‌تواند محل اصابت راکت دشمن را پیش‌بینی کند.

به‌تازگی سنای آمریکا با فروش کلان سلاح به امارات متحده عربی، از جمله جنگنده‌ها و پهپادهای پیشرفته به ارزش ۲۳,۳۷ میلیارد دلار موافقت کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Fred

    اسرائیل تافته جدا بافته است؛ حتی وزارت دفاع آن هم "وزارت جنگ" است.