ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای توصیه کرد «به دشمن اعتماد نکنید»

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید نباید به وعده‌های کشورهای غربی اعتماد کرد و ترامپ و دیگران فرقی ندارند. او می‌گوید «رفع تحریم دست دشمن است امّا خنثی‌سازی تحریم، دست ما».

علی خامنه‌ای در سخنان تازه‌ای بین دونالد ترامپ و رهبران پیشین آمریکا تفاوتی قائل نشد و در مورد لغو تحریم‌ها گفت «به وعده‌های این و آن اعتماد نکنید». او گفت «بیش از آن‌که به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم». «خنثی کردن تحریم» همان دور زدن آن و به ‌گفته رهبر جمهوری اسلامی تکیه بر «اقتصاد مقاومتی» است که تاکنون نتیجه‌ای نداده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ـ عکس از پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۱۶ دسامبر / ۲۶ آذر در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت قاسم سلیمانی، درباره رفع تحریم‌ها به مقام‌های حکومتی «توصیه قطعی» کرد که «به دشمن اعتماد نکنید». او گفت:

«برای رفع مشکلات مردم و درست شدن آینده کشور به وعده‌های این و آن اعتماد نکنید، زیرا این‌ها وعده‌های خوبان نیست بلکه وعده‌های اشرار است، ضمن آن‌که دشمنی‌ها را نیز نباید از یاد ببرید.»

خامنه‌ای بدون اشاره به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی آمریکا را با باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین این کشور مقایسه کرد و افزود:

«دیدید که آمریکای ترامپ و آمریکای اوباما با شما چه کرد. دشمنی‌ها فقط مخصوص آمریکای ترامپ نیست که با رفتن آن تمام شود، آمریکای اوباما نیز با شما و ملت ایران بدی کرد.»

او بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور باقی‌مانده در برجام را هم به باد انتقاد گرفت و گفت:

«سه کشور اروپایی نیز نهایت بدعملی، لئامت، دورویی و نفاق را از خود نشان دادند.»

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخی از مسئولان جمهوری اسلامی به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها چشم دوخته‌اند. حتی دولت بودجه سال آینده را بر مبنای لغو تحریم‌ها و فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز تنظیم کرده که بیش از هفت برابر صادرات کنونی نفت ایران است. با این حال موضع علی خامنه‌ای نشان می‌دهد که رهبر جمهوری اسلامی مذاکره برای لغو تحریم‌ها را اصل نمی‌داند.

خامنه‌ای دو موضوع «لغو تحریم‌ها» و «خنثی‌سازی تحریم‌ها» را به میان کشید و این دو را متفاوت خواند و گفت:

«رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است، بنابراین باید بیش از آن‌که به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم. البته نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال ۹۵ که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد. اگر بتوان با روش درست، عاقلانه، ایرانی- اسلامی و عزتمندانه تحریم‌ها را برطرف کرد باید این کار را انجام داد اما تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به دست شما است.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود بخشی را برای امکان لغو تحریم‌ها باز می‌گذارد که اگر روزی، هر چند دور، تحریم‌ها لغو شد به‌عنوان کسی که هرگونه لغو تحریمی را منکر می‌شد، شناخته نشود.

در ادبیات رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی «خنثی‌سازی تحریم‌ها» همواره به معنای «دور زدن تحریم‌ها» و تکیه بر «اقتصاد مقاومتی» و «اقتصاد غیرنفتی» تعبیر شده است که همه این تدابیر با ناکارآمدی مسئولان و فشار تحریم‌ها، بی‌تأثیر و بی‌نتیجه بوده‌اند و وضعیت اقتصادی کشور روزبه‌روز بدتر شده است.  

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود از مسئولان جمهوری اسلامی خواست تا در شرایط کنونی وحدت خود را حفظ کنند. او در این‌باره گفت:

«باید هر سه قوه به‌ویژه رؤسای آن‌ها با هم‌افزایی و همکاری، اتحاد ملی را روزبه‌روز تقویت کنند. اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید. مگر نمی‌گویید باید با دنیا مذاکره کرد، آیا نمی‌شود با عنصر داخلی مذاکره و اختلافات را حل کرد؟»

در روزهای اخیر شکاف بین دولت و مجلس شورای اسلامی به‌ویژه با تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در مجلس و ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت، بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سامان

    مقصود از این و آن در “وعده های این و آن “ : این : این حقیر رهبر معظم ! (که نه معنای حقیر را میداند و نه معنای رهبری را و نه معنای معظم را!) آن : حسن فریدون ، جواد ظریف و امثالهم /// و چرا “این” خود به دشمن اعتماد کرده و با اقدام انقلابی!؟ “نرمش قهرمانانه” خود به دشمن در باغ سبز نشان داد؟!؟