ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمایت کنشگران مدنی و سیاسی از کیوان صمیمی با هشتگ «#یک_عمر_مقاومت»

۹ روز پس از بازداشت کیوان صمیمی، کاربران توئیتر با انتشار هزاران توئیت با هشتگ‌های «#یک_عمر_مقاومت» و «#کیوان_صمیمی»، سال‌ها تلاش و مبارزه این زندانی سیاسی علیه استبداد را ستودند و خواهان آزادی‌اش شدند.

۹ روز پس از بازداشت کیوان صمیمی، نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی و انتقال او به زندان برای تحمل دوران محکومیت، کاربران توئیتر از جمله شماری از روزنامه‌نگاران، فعالان کارگری و دانشجویی در داخل و خارج از کشور با انتشار ده‌ها هزار توئیت، با هشتگ‌های «#یک_عمر_مقاومت» و «#کیوان_صمیمی»، سال‌ها تلاش و مبارزه این زندانی سیاسی علیه استبداد را گرامی داشتند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

هشتگ‌های این کارزار اینترنتی پس از چند ساعت ترند اول ایران شدند.

کیوان صمیمی، ۷۲ ساله و عضو شورای فعالان ملی-‌مذهبی ایران از روز ۱۷ آذر ماه پس از حضور در دادسرای اوین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

او پیش‌تر و در اوایل مرداد امسال در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست احمد زرگر بابت اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

کیوان صمیمی ۱۱ اردیبهشت (روز کارگر) سال گذشته همراه ده‌ها تن دیگر، در تجمع نهادهای مستقل کارگری در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد و ۲۷ خرداد ماه ۹۸ به قید وثیقه به ‌صورت موقت آزاد شد. 

توئیتر در ایران فیلتر است. با وجود این کاربران شبکه‌های اجتماعی موفق شدند برای جلب توجه افکار عمومی داخلی و بین‌المللی، با انتشار توئیت‌هایی در حمایت از این فعال سیاسی، هشتگ «#یک_عمر_مقاومت» را به ترند اول ایران تبدیل کنند.

ضیا نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق با انتشار یک عکس از کیوان صمیمی در زندان، در حساب کاربری خود در توئیتر، خاطره‌ای از دوران زندان این فعال سیاسی را منتشر کرد.

«وقتی افسر نگهبان در بلندگو صدایش می‌زد، معمولاً محل نمی‌گذاشت. گاهی نگهبان تا دم در اتاق می‌آمد و بر سرش داد می‌زد: مگه کیوان صمیمی تو نیستی؟ چرا صدا می‌زنیم نمیای؟ در جواب با آرامش می‌گفت: اینجا مثل خونه منه، هر وقت دلم بخواد میام بیرون.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم یکی دیگر از کاربرانی بود که در حساب کاربری خود در توئیتر از دهه‌ها سال مقاومت کیوان صمیمی در برابر استبداد قدردانی کرد.

شهابی در توئیتر خود نوشت:

 «کیوان صمیمی نماد شجاعت، استقامت، مقاومت و انسانیت است، چه در زندان اوین و چه در زندان رجایی شهر و چه بیرون از زندان درس‌های زیادی از این اسطوره شکست‌ناپذیر آموختیم. درود به شرفش.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برخی از فعالان سیاسی و مدنی در ایران، کیوان صمیمی را با توجه به سابقه مبارزات و سال‌هایی که در زندان به ‌سر برده، با صفرخان قهرمانی، از جمله نمادهای مقاومت در زندان مقایسه کرده‌اند.

صمیمی در سال‌های پیش از انقلاب هم دست‌کم دو بار توسط مأموران امنیتی ساواک بازداشت شد و به زندان افتاد. او که یکی از برادرانش به نام ساسان صمیمی در دوران استبداد شاهنشاهی تیرباران شده، در نهایت در دی‌ ماه ۱۳۵۷ و در جریان آزادسازی جمعی از زندانیان سیاسی، آزاد شد.

صمیمی اما یک برادر دیگرش را نیز در سال‌های پس از شکل‌گیری جمهوری اسلامی از دست داد.

کامران صمیمی به‌ دلیل داشتن اعتقادات مارکسیستی در اوایل دهه ۶۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ پنجم بهمن ‌ماه ۱۳۶۱ در زندان اعدام شد.

مریم کریم بیگی، خواهر مصطفی کریم بیگی، از جان‌باختگان اعتراضات مردمی سال ۱۳۸۸ هم در حساب کاربری خود در توئیتر، کیوان صمیمی را به سمبل مقاومت تشبیه کرد.

کریم‌بیگی در توئیتر خود نوشت:

«#یک_عمر_مقاومت، تابلوی زندگی کیوان صمیمی است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کیوان صمیمی در سال‌های پس از انقلاب به موازات کار مطبوعاتی به عضویت شورای فعالان ملی-مذهبی ایران در‌آمد و طی دهه‌های گذشته، فعالیت‌های خود را در زمینه‌ حقوق بشر، همراهی و پشتیبانی از جریانات دانشجویی، ارتباط با سایر منتقدان و دگراندیشان از جمله جبهه ملی و گروه‌های مارکسیستی و دفاع از حقوق زنان و اقوام و اقلیت‌ها ادامه داد.

او عضویت در شورای ملی صلح، کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه، کمیته حمایت از حقوق شهروندی و همچنین کمیته دفاع از حق تحصیل را در کارنامه دارد.

کیوان صمیمی همچنین به همراه فاران حسامی، حکیمه شکری و مسعود و خسرو کردپور، به‌ عنوان برندگان دومین دوره جایزه حقوق‌‌ بشری «رها» معرفی شدند. نهاد غیر‌دولتی اتریشی «سودویند»، در قالب پروژه «همه حقوق بشر برای همه در ایران»، جایزه ر‌ها را برای نکوداشت کنشگران حقوق بشر در ایران در نظر گرفته است.

کیوان صمیمی اما سردبیری ماهنامه «ایران فردا» و مدیر مسئولی نشریه توقیف شده «نامه» را هم در کارنامه دارد.

او فعالیت‌های خود را از ۱۷ سالگی و در اواسط دهه ۴۰ شمسی آغاز کرده و در حال حاضر یکی از با‌سابقه‌ترین فعالان سیاسی شناخته شده در ایران است که به ‌دلیل مبارزه با استبداد در سال‌های پیش و پس از انقلاب ۵۷، بارها زندانی شده است.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.