ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمر اعدام زم، وارث مقیسه؛ نگاهی به پرونده‌های سیاسی قاضی عموزاد

محمدرضا عموزاد، قاضی دادگاه انقلاب تهران، از اسفند ۹۸ تا تیر ۹۹، برای دست کم چهار تن از زندانیان سیاسی حکم اعدام صادر کرده است. روح‌الله زم، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی چهار تنی هستند که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که قاضی عموزاد در آن به عنوان قاضی مستشار حضور داشته به اعدام محکوم شده‌اند.

 محمدرضا عموزاد، قاضی دادگاه انقلاب تهران، از اسفند ۹۸ تا تیر ۹۹، برای دست کم چهار تن از زندانیان سیاسی حکم اعدام صادر کرده است. روح‌الله زم، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی چهار تنی هستند که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که قاضی عموزاد در آن به عنوان قاضی مستشار حضور داشته به اعدام محکوم شده‌اند. حکم اعدام روح‌الله زم، در تاریخ ۲۲ آذر ۹۹ به اجرا درآمد.

محمدرضا عموزاد، قاضی دادگاه انقلاب تهران (با ماسک) در کنار قاضی صلواتی - دادگاه روح‌الله زم

بر پایه تحقیقاتی که اطلس زندان‌های ایران انجام داده، قاضی عموزاد که پیش‌تر در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به بررسی و صدور رای برای پرونده‌های عمدتا غیرسیاسی مشغول بوده، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران نیز در برخی پرونده‌های مهم سیاسی در کنار قاضی صلواتی به عنوان قاضی مستشار حضور داشته است. ماده ۲۹۷ قانون آیین دادرسی کیفری حضور قاضی مستشار را در پرونده‌های با اتهامات سنگین در دادگاه انقلاب پیش‌بینی کرده است. 


پرونده روح‌الله زم – حضور عموزاد به عنوان مستشار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران

 روح الله زم، روزنامه‌نگار و مخالف حکومت ایران، در مرحله بدوی با حکم قضات صلواتی و عموزاد به اعدام محکوم شد. زم در دوران بازداشت از دسترسی به وکیل انتخابی محروم بود، امکان ارتباط با خانواده‌اش را نداشت و احتمالا تا روز اعدام در سلول انفرادی نگهداری می‌شد. نه تنها در جریان بررسی پرونده زم، قضات صلواتی و عموزاد آیین دادرسی منصفانه را به طور جدی نقض کرده‌اند، بلکه مجموعه بزرگی از افعال آقای زم، از جمله افشای اطلاعات مربوط به فساد یا اطلاع‌رسانی درباره اعتراضات و تشویق معترضین به حضور در خیابان، برخلاف نظر این دو قاضی و قوه قضائیه حکومت ایران، نمی‌توانسته به عنوان جرم تلقی شود و در زمره حقوق بنیادین او به عنوان یک انسان قرار داشته است. شرح وقایع و تحلیل حقوقی پرونده روح‌الله زم را در این‌جا بخوانید.

صدور حکم اعدام و زندان برای متهمان تظاهرات سراسری آبان ۹۸ – حضور عموزاد به عنوان مستشار شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران

محمدرضا عموزاد در پرونده سه معترض ساکن تهران به نام‌های امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، به عنوان مستشار در کنار قاضی صلواتی حضور داشته است. پیش‌تر اطلس و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر، به دلیل عدم دسترسی به جزئیات پرونده، تنها ابوالقاسم صلواتی را به عنوان قاضی صادرکننده حکم اعدام معرفی کرده بودند، اما اطلس در تحقیقات اخیر خود دریافته که قاضی عموزاد نیز در مقام مستشار برای این سه زندانی حکم اعدام صادر کرده بوده است. در این پرونده که شرح وقایع و تحلیل حقوقی آن در این‌جا آمده نیز آیین دادرسی عادلانه به طور جدی نقض شده است.

پرونده‌های حبس معترضین آبان – حضور عموزاد به عنوان رئیس شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران

نام قاضی محمدرضا عموزاد، پس از صدور حکم برای اعتراضات سراسری آبان ۹۸، مطرح شد. او دست کم ۱۲ تن از معترضان آبان ۹۸ را به احکام شش ماه تا پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است؛ او در اغلب موارد، متهمان سیاسی را به بالاترین میزان تعیین‌شده در قانون مجازات اسلامی محکوم کرده است. از آن‌جایی که اطلاعات مربوط به اغلب احکام معترضین آبان در تهران، بدون اشاره به قاضی یا شعبه صادرکننده حکم منتشر شده، احتمالا او برای تعداد بیش‌تری از معترضین آبان حکم صادر کرده است.

صدور حکم شلاق و زندان برای آتنا دائمی – حضور عموزاد به عنوان رئیس شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران

در تاریخ ۸ تیر ۹۹، جلسه رسیدگی به پرونده جدید آتنا دائمی در شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی عموزاد برگزار شد. در جلسه دادگاه به مواردی از جمله صدور بیانیه از داخل زندان و «برگزاری مراسم جشن» هم‌زمان با سالگرد کشته شدن امام سوم شیعیان و «سردادن شعار» هم‌زمان با سالگرد انقلاب ۵۷، اشاره شده است. سه روز بعد قاضی عموزاد با استناد به این اقدامات، آتنا دائمی را برای اتهامات «اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام» به دو سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق قابلیت اجرا دارد.

برای مطالعه نمایه قاضی عموزاد روی تصویر کلیک کنید. https://ipa.united4iran.org/fa/judge/656/

انتقال از شعبه ۲۴ به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران

در سال‌های گذشته اغلب پرونده‌های سیاسی تهران به شعب ۱۵، ۲۶ و ۲۸ دادگاه انقلاب این شهر ارجاع شده است. بر پایه اطلاعاتی که اطلس زندان‌های ایران جمع‌آوری کرده، از فروردین ۱۳۹۵ تا آذر ۱۳۹۹ قاضی صلواتی در شعبه ۱۵، قضات پیرعباسی، احمدزاده و افشاری در شعبه ۲۶ و قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران دست کم ۸۳۶ پرونده سیاسی را بررسی و حداقل ۷۶ اعدام و ۳۹۹۴ سال زندان برای مخالفین و منتقدین حکومت ایران صادر کرده‌اند.

بر پایه گزارش‌هایی که در آبان امسال منتشر شد، قاضی مقیسه به دیوان عالی کشور رفته و قاضی عموزاد جای او را در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران گرفته است؛ قاضی‌ای که حتی پیش از آن‌که صندلی ثابتی را در یکی از مهم‌ترین شعب سیاسی دادگاه انقلاب صاحب شود، توانایی‌های خود را برای سرکوب خونین جامعه ایران به نمایش گذاشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.