ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جامعه جهانی بهایی: حمایت بین‌المللی از بهاییان ایران نقض فزاینده حقوق آنان را برجسته می‌کند

از یک‌ماه گذشته تاکنون نهادها و مقامات دولتی برخی از کشورها از جمله اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا، چند تن از اعضای پارلمان‌های ایرلند و نروژ و همچنین بعضی از سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر در اقدامات جداگانه‌ای، نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران را محکوم کرده‌اند.

جامعه جهانی بهایی مستقر در ژنو در بیانیه‌ای صدور قطعنامه‌ جدید از سوی سازمان ملل متحد در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را در ادامه موج حمایت‌های جهانی از جامعۀ بهاییان ایران توصیف کرده است.

آزار و اذیت بهاییان افزایش یافته و دولت ایران حتی با وجود شیوع کرونا در زندان‌های کشور همچنان به بازداشت بهاییان با اتهامات بی‌اساس ادامه می‌دهد

از یک ‌ماه گذشته تاکنون نهادها و مقامات دولتی برخی از کشورها از جمله اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا، چند تن از اعضای پارلمان‌های ایرلند و نروژ و همچنین بعضی از سازمان‌ها و مدافعان حقوق بشر در اقدامات جداگانه‌ای، نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران را محکوم کرده‌اند.

در بیانیه جامعه جهانی بهایی آمده کنگره آمریکا در تاریخ هفت دسامبر/ ۱۷ آذرماه، «با تصویب قطعنامه‌ای فراحزبی»، آزار و اذیت جامعه بھایی ایران را محکوم کرده و مقامات جمهوری اسلامی را به رعایت حقوق کلیه شھروندان ایرانی فراخوانده است.

از سوی دیگر و بیش و کم هم‌زمان با این اقدام کنگره آمریکا، اعضای پارلمان ھای ایرلند و نروژ و ھمچنین نماینده پارلمان اروپا نیز موضوع سرکوب بھاییان را در جلسات پارلمان‌ھای خود مطرح کرده‌اند.

همچنین در روزهای گذشته، جیم شانون، نماینده پارلمان بریتانیا با طرح موضوع بهاییان در مجلس عوام این کشور، اعلام کرده که جامعه بهاییان ایران تحت «فشار گسترده» قرار دارند و ھمچنان مورد «آزار، تبعیض و خشونت» قرار می‌گیرند.

موبینا جافر، سناتور کانادایی هم روز ۹ دسامبر/ ۱۹ آذرماه، در مجلس سنای این کشور درباره وضعیت شهروندان بهایی در ایران هشدار داده است:

او گفته: «آزار و اذیت بهاییان افزایش یافته و دولت ایران حتی با وجود شیوع کرونا در زندان‌های کشور همچنان به بازداشت بهاییان با اتهامات بی‌اساس ادامه می‌دهد.»

در بیانیه جامعه جهانی بهایی همچنین به حمایت برخی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نظیر «سازمان آرتیکل ۱۹» از شهروندان بهایی اشاره شده است: 

«گروه فعال حقوق بشری سازمان آرتیکل ۱۹ با انتشار بیانیه‌ای در تاریخ ۱۰ دسامبر مصادف با روز حقوق بشر، از پارلمان ایران خواست تا طرحی را که حقوق آزادی بیان، دین و عقیده را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد و افراد متعلق به اقلیت‌های دینی و عقیدتی از جمله بهاییان را در خطر افزایش نقض حقوقشان قرار می‌دهد، از دستور کار خود خارج کند.»

برپایه اعلام این سازمان حقوق بشری، اصلاحات پیشنهادی در قانون مجازات ایران به مقامات قضایی و امنیتی اجازه می‌دهد تا حقوق و آزادی‌های بنیادی را «جرم» تلقی کنند.

جامعه جهانی بهایی اما صدور قطعنامه‌ جدید از سوی سازمان ملل متحد در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را در ادامه موج حمایت‌های جهانی از جامعه بهاییان ایران توصیف کرده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰/ ۲۶ آذر ۹۹، در قطعنامه‌ای با ۸۲ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶۴ رأی ممتنع، نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

در این قطعنامه از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته شده تا «فشار فزاینده علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهایی» را متوقف کنند.

شهروندان بهایی به‌ عنوان ‌بزرگ‌ترین گروه اقلیت مذهبی پس از مسلمانان اهل سنت در ایران‌ شناخته می‌شوند که در دو قرن اخیر و به‌ ویژه پس از انقلاب ۱۳۵۷، همواره با آزار و اذیت و سرکوب روبه‌رو بوده‌اند.

شهروندان بهایی در سال‌های پس از شکل‌گیری حکومت جمهوری اسلامی ایران از ورود به دانشگاه محروم شدند. این در حالی است که طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف شده تا امکانات آموزش و پرورش رایگان را برای همه شهروندان تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و علاوه بر آن امکانات آموزش عالی را به منظور خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

در سال‌های اخیر نمونه‌های بسیاری از اعدام، تحت پیگرد قرار دادن، صدور احکام حبس طولانی مدت، پلمب محل کسب و کار و محرومیت از حق تحصیل شهروندان بهایی در ایران در تاریخ ثبت شده و نقض حقوق انسانی و شهروندی آنان تا امروز در نهادهای امنیتی و قضائی ادامه دارد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.