ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه بیش از ۱۲۰۰ روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و مدنی در محکوم کردن اعدام روح‌الله زم

امضاکنندگان بیانیه خواهان برخورد جدی و پیگیری حقوقی اعدم روح‌الله زم و سایر اقدامات ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی شده‌اند و خواسته‌اند که هر گونه مذاکره ‌آتی با جمهوری اسلامی منوط به پیش‌شرط رعایت عملی تمام اصول منشور حقوق بشر باشد.

گروهی از روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی و سیاسی با امضای یک طومار خطاب به پارلمان اروپا، دولت آمریکا و کشورهای عضو شورای بشر سازمان ملل، به اجرای ناگهانی حکم اعدام روح الله زم، خبرنگار پناهنده در فرانسه و مدیر یک کانال تلگرامی مخالف جمهوری اسلامی، یک سال پس از ربایش در عراق و انتقال به ایران توسط نیروهای سپاه پاسداران، در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۰ و تنها به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای اعتراض و آن را محکوم کرده‌اند.

در این بیانیه که به امضای بیش از ۱۲۰۰ نفر رسیده است، امضا کنندگان با اشاره به موارد مختلف نقض حقوق بشر و آزادی بیان در جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که با وجود اینکه نهادهای حقوق بشری بارها موارد نقض حقوق بشر در ایران را گوشزد کرده‌اند اما دولت‌های دموکراتیک متعهد به حقوق بشر و رسانه‌های آزاد دنیا که بر مبنای احترام به آزادی بیان و اندیشه و حمایت از حقوق بشر شکل گرفته‌اند، واکنش‌های متناسبی در برابر این اعدام‌ها و کشتارهای بی‌رحمانه و فراقانونی جمهوری اسلامی نشان نداده‌اند. 

روح‌الله زم متولد پنجم مرداد ۱۳۵۷ در تهران و فرزند محمدعلی زم، از روحانیون نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی، روز ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸ در شرایطی نامشخص از عراق ربوده و به ایران برده شد. او در طول دوران بازداشت و در جریان برگزاری جلسات دادگاه از بسیاری از حقوق اساسی خود از جمله حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم ماند. خبرگزاری‌های حکومتی از جمله تسنیم، فارس و صداوسیما، بامداد روز شنبه ۲۲ آذر از به دار آویخته شدن او خبر دادند.

در دادخواست این فعالان سیاسی و مدنی آمده است که تنها محکوم کردن اقدام‌های خشونت‌آمیز جمهوری اسلامی در فضای مجازی و رسانه‌ای آن هم به صورت موردی نمی‌تواند بیانگر حمایت واقعی از حقوق بشر و به ویژه آزادی بیان باشد.

امضا کنندگان بیانیه ضمن محکوم کردن تهدید، آدم‌ربایی، گرفتن اعترافات اجباری به دست بازجو-خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی و در نهایت اعدام روح‌الله زم، خواهان برخورد جدی و پیگیری حقوقی این اقدام مجرمانه و سایر اقدامات ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی شده‌اند و خواسته‌اند که هرگونه مذاکره ‌آتی با جمهوری اسلامی منوط به پیش‌شرط رعایت عملی تمام اصول منشور حقوق بشر باشد.

پیگرد قضایی مقاماتی که در ارتکاب جرایم بین‌المللی مانند شکنجه، کشتارهای فراقضایی و جنایت علیه بشریت دست داشته‌اند و اعمال محرومیت‌‌های دیپلماتیک شامل منع سفر مقامات ناقض حقوق بشر و کارکنان ناقض حقوق بشر صداوسیما از دیگو مطالبات مطرح شده در این دادخواست است.

فرج سرکوهی، پروین اردلان، آسیه امینی، مسیح علینژاد، عمار ملکی، عبدی کلانتری، زیبا میرحسینی، سرور کسمایی، نیره توحیدی، اسد سیف، مهرانگیز کار، حسن نایب هاشم، پرستو فروهر، منصوره بهکیش، نوشابه امیری، نیلوفر بیضایی، آزاده پورزند، منصور فرهنگ، مهران بیاتی، حسن ماسالی و .... از جمله فعالان مدنی و سیاسی امضاکننده این بیانیه‌اند.

متن کامل بیانیه و امضاهای شاخص آن را اینجا ببینید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.