ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین اخبار واکسن کرونا: تزریق واکسن‌‌های تایید‌نشده به یک میلیون نفر در چین

چین و هند قصد دارند گروه‌های پرخطر خود را تا بهار و تابستان امسال علیه کووید ۱۹ واکسینه کنند. برنامه واکسیناسیون گسترده در چین اما غیرشفاف و سنت‌شکن است.

مدرنا دومین واکسنی است که در ایالات متحده مجوز استفاده برای موارد اضطراری را دریافت کرد. اما در حالی که دولت‌ها در اروپا، آمریکا و سایر کشورها در حال طی مراحل لازم برای تایید واکسن‌های کرونا هستند، دولت چین، به گفته یک مقام ارشد این کشور، واکسن های تولید داخل خود را پیش از گذراندن مراحل بالینی به یک میلیون نفر تزریق کرده است.

تزریق واکسن در بریتانیا ــ عکس: Victoria Jones / POOL / AFP

تایید مدرنا برای استفاده اضطراری در ایالات متحده

سازمان غذا و داروی ایالات متحده واکسن ساخت شرکت مدرنا را تایید کرد. بعد از واکسن فایزر، مدرنا دومین واکسنی است که بابت استفاده در موراد اضطراری در سرتاسر ایالات متحده مورد تایید قرار می‌گیرد.

تایید کاربرد اضطراری واکسن مدرنا دومین واکسن جلوگیری از شیوع کرونا را در طی یک هفته وارد بازار آمریکا کرد و قرار است میلیون‌‌ها دوز این واکسن برای توزیع فوری میان کارگران بخش بهداشت و درمان و مددکاران فراهم شود.

واکسن مدرنا در جلوگیری از کویید ۱۹ تا ۹۴ درصد موثر است و برای واکسناسیون افراد بالای ۱۸ سال تایید شده است. تایید واکسن پس از آن صورت می‌گیرد که پنل مشاوران سازمان غذا و دارو متشکل از کارشناسان مستقل این واکسن را توصیه کردند.

واکسن شرکت مدرنا که در همکاری با انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌‌های عفونی توسعه یافته از تکنولوژی پیام‌رسانی آر ان ای (RNA) بهره می‌برد تا بدن را با پروتئین‌های سطح ویروس کرونا که نقش مهمی در انتقال بیماری دارد آشنا کند.

واکسن فایزر که هفته پیش در ایالات متحده تایید شد از تکنولوژی مشابه بهره می‌برد. هر دو شرکت قرار است که در ماه‌های آینده تایید نهایی برای استفاده عمومی را دریافت کنند. مقامات فدرال امیدوارند که ۲۰ میلیون نفر تا پایان سال واکسینه شوند.

چند چهره ارشد ایالات متحده تا کنون واکسن فایزر را دریافت کرده اند، از جمله مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری، و نانسی پلوسی سخنگوی مجلس. جو بایدن قرار است روز دوشنبه دوز واکسن خود را دریافت کند.

واکسن مدرنا دو مزیت مهم نسبت به واکسن فایزر دارد. اول آنکه گرچه این واکسن نیز در زنجیره سرد است و باید در یخچال نگهداری شود، همچون فایزر به دمای فوق سرد منفی ۷۰ نیاز ندارد.

به همین علت حمل و نقل واکسن مدرنا به مناطق روستایی و فاقد امکانات لجستیکی آسان‌تر است.

همچنین نتایج آزمایش‌های مدرنا نشان می‌دهد که این واکسن جلوی ابتلای سخت افراد به کووید ۱۹ را می‌گیرد اما مانع از ابتلا به بیماری به طور کلی نمی‌شود.

تایید واکسن مدرنا در حالی صورت می‌گیرد که شیوع کرونا در ایالات متحده با سرعت هر چه بیشتر ادامه دارد. پنج‌شنبه گذشته رکورد جدیدی در میزان مرگ‌و میر ناشی از بیماری کرونا در آمریکا رقم خورد و ۳۵۰۰ نفر دیگر نیز در یک روز به این بیماری مبتلا شدند.

واکسن مدرنا ۳۰۰ میلیون دوز برای جمعیت پرخطر فراهم می‌کند. با این میزان ۱۵۰ میلیون نفر در ایالات متحده می‌توانند واکسینه شوند.

برای واکسیناسیون سایر افراد و همچنین بقیه جمعیت جهان به دوز‌‌های بسیار بیشتر از این نیاز است و بنابراین موفقیت سایر نامزدهای واکسن جهت فراهم کردن ظرفیت کافی برای تولید و واکسیناسیون شرط اساسی برای ایمنی جهانی در برابر کووید ۱۹ است.

چین: گروه‌های پرخطر را طی زمستان و بهار واکسینه می‌کنیم

زِنگ ایزین، معاون کمیسیون بهداشت ملی چین و رئیس شورای دولتی گروه کاری تحقیقات واکسن شنبه ۱۹ دسامبر/ ۲۹ آذر هشدار داد که با کاهش دما در فصل زمستان تلاش‌های چین برای جلوگیری از گسترش کووید ۱۹ تحت فشار قرار گرفته است.

او گفت در این شرایط واکسیناسیون «گروه‌های اصلی جمعیت اهمیت زیادی برای جلوگیری از همه‌گیری است.»

این مقام ارشد تصریح کرد که چین قصد دارد که با ایجاد ایمنی گروهی و واکسیناسیون گروه‌های پرخطر شامل کارگران صنایع زنجیره سرد، گمرک، بهداشت و درمان، بازار و حمل‌ونقل عمومی اولین مرحله از برنامه پله‌ای واکسیناسیون را آغاز کند.

چین دو واکسن سینوفارم و سینووک را در برنامه واکسیناسیون اضطراری خود که از تابستان امسال آغاز شد گنجانده است. این دو واکسن برای گروه‌های پرخطر همچون کارگران بهداشت و بازرسان مرزی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این کشور همچنین واکسن کانزینو را برای استفاده نظامی تایید کرده اما برای استفاده عمومی هیچ واکسنی هنوز تایید نشده است.

یک مقام ارشد بهداشت در چین تایید کرده است که کشورش از ژوئیه تاکنون یک میلیون دوز اضطراری واکسن به گروه‌های پرخطر تزریق کرده و تاکنون «هیچ واکنش منفی جدی» مشاهده نشده است.

واکسیناسیون یک میلیون نفر در چین با واکسن‌هایی که هنوز به تایید نهایی نرسیده‌اند پرسش‌ها و شبهه‌های زیادی را ایجاد کرده است.

چین هنوز منتظر نتایج فاز بالینی برای تایید نهایی واکسن‌های تولید داخلی است. در اینجا دولت برخلاف پروتکل‌ها و سنت‌های جهانی برای آزمایش واکسن عمل کرده و پیش از انجام تمامی مراحل بالینی، با واکسیناسیون کارگران، معلمان و کارگران بهداشتی به دنبال دستیابی به نتایج ضروری برای تایید نهایی سه واکسن تولید داخل است.

گرچه مقامات چین از موفقیت‌آمیز بودن این نتایج خبر می‌دهند، استفاده از واکسن در مقیاس عمومی را به تایید نتایج آزمایش‌ واکسن‌های چینی در سایر کشورها به تعویق انداخته‌اند.

هند: ۳۰۰ میلیون نفر را واکسینه می‌کنیم

هند با بیش از ۱۰ میلیون مبتلا به کرونا، بعد از ایالات متحده بالاترین تعداد مبتلایان را در میان کشورهای جهان دارد.

این کشور اما قصد دارد که در ماه‌‌های آینده با واکسیناسیون گسترده خود را از بحران بیرون بکشد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفته است که ۳۰۰ میلیون نفر در هند هدف اولین مرحله واکسیناسیون خواهند بود. این گروه هدف برابر با جمعیت ایالات متحده است.

گروه هدف هند شامل ۳۰ میلیون کارگران بخش بهداشت، نیروهای پلیس، سربازان و داوطلبان و ۲۷۰ میلیون جمعیت آسیب‌پذیر می‌شود.

تولیدکنندگان سه کاندید اصلی واکسن برای استفاده اضطراری واکسن‌ها تقاضا داده‌اند. همه آنها برای ایجاد ایمنی باید در دو دوز مورد استفاده قرار بگیرند. این بدان معنا است که برای هند به ۶۰۰ دوز واکسن در مرحله اول نیاز دارد. دولت مودی می‌خواهد این فرایند را تا پایان اوت به پایان برساند.

این برنامه هند برای کشوری در حال توسعه با زیرساخت‌های فقیر روستایی و نظام ناکارآمد بهداشت عمومی جاه‌طلبانه محسوب می‌شود.

اما مزیت اصلی هند این است که این کشور یکی از مراکز جهانی تولید واکسن محسوب می‌شود و خطوط تولید واکسن در این کشور که از سوی تولیدکنندگان غربی یا هندی راه‌اندازی شده‌اند می‌تواند تامین دوزهای ضروری را به شکلی سریع‌تر و ارزان‌تر میسر سازد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.