ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نه‌مران (زنده‌یادان)، پروژه‌ای برای مستندسازی نقض حقوق بشر در کردستان

گفت‌وگو با دیاکو مرادی

وب‌سات نه‌مران با جمع‌آوری، مستندسازی و ثبت موارد نقض حقوق بشر، می‌کوشد علیه جنایت‌های حکومت جمهوری اسلامی در مراجع قضایی بین‌المللی و دادگاه‌های حقوق بشر طرح دعاوی کند.

بیش از چهار دهه از انقلاب ایران و آغاز به کار حکومت جمهوری اسلامی می‌گذرد. به درازای همین تاریخ، از اولین ماه‌های استقرار جمهوری اسلامی، سرکوب و اعدام مخالفان سیاسی در کردستان با شدت هرچه تمام‌تر آغاز شد که تا هم‌اکنون ادامه دارد.

اخیرا پروژه‌ای به نام «نه‌مران» (زنده‌یادان)، با هدف مستند کردن نقض حقوق بشر و جمع‌آوری اسناد و شواهد اعدام شدگان در کردستان ایران در راستای تحقیق دادخواهی توسط جمعی از خانواده‌های اعدام‌شدگان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر کُرد راه‌اندازی شده است.

وب‌سایت نه‌مران با جمع‌آوری، مستندسازی و ثبت موارد نقض حقوق بشر می‌کوشد تا در نهایت با استناد به شواهد و مدارک مستدل توسط تیمی متشکل از حقوق‌دان‌ها و وکلای بین‌المللی، علیه جنایت‌های حکومت جمهوری اسلامی در مراجع قضایی بین‌المللی و دادگاه‌های حقوق بشر اقدام به طرح دعاوی کند.

زمانه برای آشنایی بیشتر با پروژه نه‌مران، با دیاکو مرادی، روزنامه‌نگار، فعال حقوق بشر و از اعضای بنیانگذار این پروژه گفت‌وگو کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته دیاکو مرادی جمهوری اسلامی در موارد متعددی سعی داشته اطلاعات و حتی هویت قربانیان را از بین ببرد و از این‌ رو ثبت وقایع و نقض حقوق بشر بسیار حائز اهمیت است و روشن شدن حقیقت قدمی در راه آگاهی‌رسانی و بلند کردن صدای دادخواهی مردم است.

مرادی به زمانه می‌گوید مستند‌سازی با آشکار کردن لایه‌های جنایت که حکومت بیشتر از چهار دهه تلاش کرده آنها را پنهان کند، ابعاد بزرگ این جنایات را هرچه بیشتر نمایان می‌کند.

او همچنین تأکید می‌کند ارائه دادن این پرونده‌ها به دادگاه‌های حقوق بشر، نیازمند مستندسازی دقیق اطلاعات و هویت قربانیان است.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Khaled osmani

    درود بر شما و همکاران مبارز شما با کار بزرگ و ضروری اما نه چندان آسان که آغاز کرده اید و تصمیم به انجامش دارید. پیروز باشید.