ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهش دوباره ویروس کرونا؛ کشف نسخه‌جدیدتری در بریتانیا

احتمالاً این نسخه از ویروس باز هم مسری‌تر است. نسخه تازه در دو فرد مبتلا که به تازگی به آفریقای جنوبی سفر کرده بودند یافت شده است.

وزیر بهداشت بریتانیا اعلام کرد نسخه جهش‌یافته دیگری از ویروس کرونا در بریتانیا کشف شده است. احتمالاً این نسخه از ویروس باز هم مسری‌تر است. بر همین اساس این نسخه تازه در دو فرد مبتلا که به تازگی به آفریقای جنوبی سفر کرده بودند یافت شده است.

نسخه جهش یافته کرونا در بریتانیا (عکس شاتراستاک)

به گزارش خبرگزاری رویترز مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا شامگاه چهارشنبه ۲۳ دسامبر/ ۳ دی در یک نشست خبری پربازتاب از کشف نسخه جهش‌یافته دیگری از ویروس کرونا در بریتانیا خبر داد. هنکاک گفت:

«این گونه جدید ویروس کرونا بسیار نگران‌کننده است، چرا که نه تنها واگیری بیشتری دارد، بلکه به نظر می‌رسد جهش‌های بیشتری نسبت به گونه جدید قبلا شناسایی شده در بریتانیا پیدا کرده است.»

شنبه گذشته بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که نسخه جهش یافته‌ای از ویروس کرونا یافت شده که به میزان ۷۰ درصد مسری‌تر از نسخه قبلی ویروس است. پس از انتشار این خبر برخی از کشورهای اروپایی از جمله اتریش، بلژیک، آلمان، ایرلند و هلند پروازهای خود به بریتانیا را به حالت تعلیق درآوردند و ترکیه نیز اعلام کرد که تمامی راه‌های ارتباطی با بریتانیا و هلند و همچنین دانمارک و آفریقای جنوبی را قطع کرده است.

به گزارش الجزیره سوزان هاپکینز از متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی بریتانیا اعلام کرد که نسخه جهش یافته ویروس کرونا که در بریتانیا یافت شده با نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی بسیار تفاوت دارد:

«هر دو این گونه‌ها ظاهراً مسری‌ترند. ما اطلاعات بیشتری از نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در بریتانیا داریم. زیرا با همکاران دانشگاهی این گونه تازه را به دقت مطالعه و بررسی کرده‌ایم. اما گونه آفریقای جنوبی هنوز در دست مطالعه است.»  

دولت بریتانیا از همه کسانی که طی دو هفته گذشته به آفریقای جنوبی سفر کرده‌اند و تمامی افرادی که با آنها در تماس بوده‌اند خواست فوراً خودشان را قرنطینه کنند.

مقامات وزارت بهداشت بریتانیا چهارشنبه‌شب از افزایش آمار مبتلایان به کووید-۱۹ خبر دادند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت بهداشت بریتانیا اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۳۹ هزار و ۲۳۷ نفر از شهروندان این کشور به این بیماری مبتلا شدند.  

اظهارات متناقض در ایران

از چهارشنبه‌ گذشته این احتمال در ایران مطرح شده که افزایش شمار مبتلایان در موج سوم همه‌گیری ویروس کرونا در ایران به دلیل انتشار نسخه بریتانیایی ویروس است. این احتمال را مینو محرز، عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«احتمال می‌دهیم به دلیل اینکه این اواخر هم میزان مرگ و میر در کشور بالا رفته بود وجود همین ویروس جهش‌یافته باشد و در ماه‌های اخیر این را تجربه کرده بودیم؛ البته آنچه مشخص است این‌که ویروس جهش‌یافته انگلیسی در شدت بیماری تاثیر ندارد و بیشتر در قدرت سرایت تاثیرگذار است.»

محرز در ادامه این مصاحبه گفت:

 «ویروس کرونا چند ماه قبل در ایران جهش یافته بوده است،؛ البته باید این ویروس رصد شده تا نتایج بیشتری از این ویروس منتشر شود.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت اما چند ساعت بعد ادعا کرد که هیچ موردی از ویروس جهش یافته کرونا در ایران مشاهده نشده است:  

«لیست همه مسافرانی که در دو سه هفته اخیر از انگلیس وارد کشور شده‌اند را داریم، تک تک، همه آنها را رصد می‌کنیم، تاکنون موردی از ویروس جهش یافته در انگلیس در کشور پیدا نکرده‌ایم، البته همچنان کار را دنبال می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.