ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه واکسیناسیون با واکسن‌های خارجی ضد کرونا را تلویحاً تحریم کرد

همزمان با احتمال خروج ایران از انزوای واکسن، سپاه اعلام کرد در واکسنیاسیون با واکسن‌های خارجی ضد کرونا مشارکت نخواهد کرد.

نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران از انزوای واکسن ضد کرونا خارج می‌شود. همزمان یک مقام سپاه پاسداران اعلام کرد که این نهاد نظامی در واکسیناسیون با واکسن‌های خارجی ضد کرونا مشارکت نخواهد کرد.

واکسن کووید-۱۹ - عکس از شاتراستاک

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران پنجشنبه ۴ دی اعلام کرد که ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی برای خرید سهمیه ایران از واکسن ضد کرونا در کواکس آزاد شده است. همزمان با این تحول تازه، سردار پاسدار محمد رضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت:

«ما متولی امر بهداشت و درمان کشور نیستیم و در تصمیمات تخصصی این حوزه دخالت نمی‌کنیم؛ اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیک‌های جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسن‌های خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آنها توصیه نمی‌کنیم.»

نقدی در ادامه افزود:

«در امر واکسیناسیون عمومی واکسن‌های وارداتی هم مشارکت نخواهیم کرد؛ البته برای عموم کشور تصمیم گیری با وزارت بهداشت است. اما اگر واکسن کرونای تولید داخل به مرحله واکسیناسیون عمومی برسد، با کمال میل حاضریم حماسه بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال را تکرار کنیم.»

روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در گفت‌وگو با همشهری‌ آنلاین تلویحاً اعلام کرد که ایران به خرید واکسن‌های آمریکایی بی‌رغبت نیست:

«یادم نمی‌آید هیچ‌گاه درباره واکسن فایزر گفته باشیم نمی‌آید، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری در اولویت نبوده است. ولی برای زنجیره سرد انتقال واکسن شرکت سازنده تسهیلاتی ایجاد کرده است.»

جهانپور درباره خرید واکسن مُدرنا که گفته شده به زنجیره سرد ساده‌تری نیاز دارد هم می‌گوید:

«مدرنا هم همین شرایط حمل و نقل و نگهداری را دارد. اما نسبت به فایزر در اولویت است.»

 علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در بخش خبری شبکه یک سیما  با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین واکسن مورد نیاز ضد کرونا گفت:

«ما تزریق واکسن را فقط برای واکسن‌های اجازه می‌دهیم که تولید داخلی یا تولید مشترک باشد.»

رئیس انستیتو پاستور در ادامه این سخنان افزود: واکسن مشترک ایران با یکی از کشورها مرحله بالینی خود را به خوبی گذرانده و بهمن سال جاری وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می‌شود.   

روز گذشته ۳۰ سازمان و نهاد حقوق بشری با انتشار بیانیه‌ای از دولت آمریکا و جمهوری اسلامی ایران خواستند دسترسی ایرانیان به واکسن ضد کرونا را فراهم کنند. این سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری یادآوری کردند که این حق شهروندان ایرانی است که از واکسن موثر و قابل تهیه برای همگان برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ارائه رایگان واکسن کرونا به عموم مردم

    رقص ترسناک کرونا و تعلل آشکار رژیم در خرید واکسن ["سخن روز" - حزب کمونیست ایران] در ایران از آنجا که مقامات رژیمِ اسلامی از همان ابتدا عامدانه به پنهانکاری و دروغپردازی در مورد حقایق مربوط به زمان انتقال این ویروس و ابعاد شیوع آن روی آوردند و در برابر خواست قرنطینهِ شهرها و اماکن مذهبی مقاومت کردند، مردم شدیدترین امواج شیوع کرونا را تجربه کرده اند. تأثیرات آن بر توسعه فقر و بیکاری و گسترش آسیب های اجتماعی فاجعه بار بوده است. بنا به آمارهای رسمی تاکنون در ایران بیش از یک میلیون نفر به کرونا مبتلا شده اند و بیش از 55 هزار نفر هم جان خود را از دست داده اند. اما تحقیقاتِ منابع مستقل و حتی برخی از مقام ها و نهادهای حکومتی بیانگر آن است که آمار واقعیِ قربانیان، سه تا هفت برابر بیش از آمار رسمی اعلام شده از جانب وزارت بهداشت رژیم است. در ایران، مقامات حکومتی در مورد تهیه واکسن کرونا هم به تناقض گویی و دروغپردازی روی آورده اند. روز چهارشنبه حسن روحانی بدنبال تناقض گویی های فراوان مقام های حکومتی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد که: «در خصوص واکسن کرونا اقدامات لازم انجام گرفته است». این اظهارات روحانی در حالی است که یک روز قبل علی ربیعی سحنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود تایید کرد که نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی " اف ای تی اف" خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل روبرو کرده است. پیش از این هم علی مطهری، نماینده پیشین مجلس اسلامی در پست توییتری خود نوشته بود: «به خاطر اینکه ایران در لیست سیاه " اف ای تی اف" قرار دارد، نتوانسته است پول خرید واکسن خارجی کرونا را واریز کند». وقتی ایران را وارد فهرست سیاه کرده اند به معنی آن است که همکاری با آن خطر پولشویی دارد و مؤسسات مالی و بانکی وارد مراودات مالی با آن نمی شوند. با توجه به این تعلل و تناقض گویی های آشکارِ مقامات رژیم جمهوری اسلامی است که تأمین و ارائه رایگان واکسن کرونا به یکی از حیاتی ترین و عاجل ترین نیاز مردم ایران تبدیل شده است. لازم است فعالان و پیشروان جنبش کارگری و دیگر جنبش های پیشرو اجتماعی با توده ای کردن هر چه بیشتر این خواست و مطالبه، دولت را برای خرید واکسن کرونا و ارائه رایگان آن به عموم مردم تحت فشار قرار دهند. دولت را برای خرید واکسن کرونا و ارائه رایگان آن به عموم مردم تحت فشار قرار دهند. دولت را برای خرید واکسن کرونا و ارائه رایگان آن به عموم مردم تحت فشار قرار دهند.

  • سامان باختر

    تمامی این مانورها و جنگولک بازی ها فقط به نیت هزینه نکردن برای خرید واکسن است وگرنه حتی اگه ارباب غربی شون روسیه و یا ارباب شرقی شون چین هم واکسن داشتن اینا همین کار رو میکردن .....خودشون و توله ها و خانواده و کس و کارشون واکسن شون رو زدن ، بقول آیت الله مصباح یزدی مردم که داخل آدم حساب نمیشن ......

  • زضا

    بااستفاده این واکسن ممکن است تا مدت کوتاهی مصون باشیم اما در سالهای بعد ممکنه انواع بیماریهای عجیب و غربب دیگر در کشور رایج شود به هیچوجه جایز نیست به غرب دیگر اعتماد کرد

  • پویان

    چرا نباید از داروهای بخصوص امکانات جهانی استفاده کنیم....اونایی که میگن تا بهار سال آینده مشکل واکسن داخلی حل میشه به اینم فکر کنید اولا بر حدث و گمان میکنید حل میشه منظورم تا بهار در ضمن نباید از این غافل بشیم که تا بهار چند خانواده ایرانی رنک خواهند کشید و چند نفر فوتی خواهیم داشت... آخه مرد مومن شما از واکسن های آمریکایی مطمئن نیستین یعنی ما نمی‌توانیم اون واکسن ها رو آنالیز کنیم!؟؟ #واکسن_کرونا_حق_هر_ایرانی و برادران سپاهی شاید شما بفکر سلامت طولانی مدت خودتون باشید که تحریم میکنید ولی من به فکر خانواده خودم هستم که چهار نفر از فامیل های من بر اثر این ویروس منحوس فوت شدن و من پیش قدم میشم برای دریافت واکسن چون کرونا بغیر از خسارت های مالی ،خسارت جانی و غیره و حدود دوسال از زندگی ما رو ازما گرفته من فرزندم دو سال مدرسه نمیره و میخوام که هرچه زودتر از سر این پاندمی خلاص بشیم

  • میم

    واکسن خارجی قابل اعتماد نیست به حول و قوه الهی تولید داخل بهترین نتیجه را خواهد داد و تا سال بهار سال جدید مشکل واکسن حل خواهد شد.ان شا الله

  • ناصر

    چطور همه چی تحریمیم فقط واکسن آزاده ?بعداز این همه تحریم و فشار چی شده که خیر مردم ایران رو میخوان ،خدا یه پول زیاد به من بده یه عقل درست به دولتمردان ما

  • Nader

    تحریم شأن را نخواستیم فقط ندزدند دوباره به عراق صادر نکنند بزرگترین خدمت را میکنند

  • مرتضی ضیاءالدین دشت خاکی

    هیچ واکسن خارجی قابل اعتمادنیست درواقع عمل به وا کیناسیون واکسنهای خارجی مرحله بعدی نتیجه گیری روی آزمایشهای دشمنان میباشدکه برای کنترول ایرانیان ونسل جوانان انقلابی و تاثیرگذاردرکشورانجام میدهندلذا درخواست ورودواکسنهای دیگرکشورهبه ایران آزادویادرخواست شده مخصوصاازآمریکایجنایتکارپس حتمااینکارنبایدانجام شود