ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترور خبرنگاران در افغانستان خودسانسوری را افزایش داده است

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید با افزایش حملات هدفمند به خبرنگاران، شماری از زنان خبرنگار به سر کار نمی‌روند و دسترسی خبرنگاران به شهرهای نزدیک به مراکز ولایت‌ها نیز دشوار شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که در ماه‌های اخیر با افزایش ترورهای هدفمند خبرنگاران در این کشور اطلاع‌رسانی نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده و افزایش این‌گونه حملات خودسانسوری در جامعه‌ رسانه‌ای افغانستان را افزایش داده است.

عکس از «زمانه» ـ با تلفیق دو تصویر از Shutterstock

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌ای که دوشنبه ۲۸ دسامبر / ۸ دی منتشر شده به نقل از مسئولان رسانه‌ها آورده است که شماری از زنان خبرنگار در ولایت‌های مختلف محل کار خود را ترک کرده و دسترسی خبرنگاران حتی به شهر‌های نزدیک به مراکز ولایت‌ها نیز دشوار شده است.

این کمیسیون در بیانیه خود گفته است خبرنگاران در شماری از شهرها نمی‌توانند به‌سادگی رفت‌وآمد کنند و برخی از خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای در ولایت‌های مختلف با تهدید روبه‌رو شده و هنگامی که این تهدیدها را به نهادهای مسئول دولتی گزارش کرده‌اند، با سهل‌انگاری این نهادها مواجه شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، نهاد ملی حقوق بشر در این کشور محسوب می‌شود. این نهاد در سال ۱۳۸۱ تشکیل شد و در سال ۱۳۸۲ با تصویب قانون اساسی افغانستان به‌منظور نظارت بر رعایت حقوق بشر در افغانستان و بهبود و حمایت از آن، مبنای قانونی یافت.

بیش از ۱۰۰ خبرنگار و عضو نهادهای حامی خبرنگاران از سرتاسر افغانستان روز شنبه ۲۶ دسامبر / ۶ دی در نشستی با شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، نگرانی‌ها و مشکلات‌ خود را مطرح کردند.

کمیسیون حقوق بشر با بیان این‌که جامعه‌‌ خبرنگاری افغانستان در ماه‌های اخیر، تحت فشار روانی شدید قرار داشته و خبرنگاران نگران‌اند که ‌عرصه کاری و زندگی برای آن‌ها بیش از این محدود شود، گفته است:

«دولت افغانستان هنوز در مورد کارکرد خود در زمینه جلوگیری از قتل‌های زنجیره‌ای خبرنگاران، پیگرد مظنونان و رسیدگی حقوقی و قضائی به چنین مسائلی، به جامعه‌‌ رسانه‌ای افغانستان اطلاعات قانع‌کننده‌ای ارائه نداده است.»

به‌گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خبرنگاران بر این باورند که اگر دولت افغانستان نتواند حفاظت از جان آن‌ها را تأمین کند، احتمال این وجود دارد که شماری از آن‌ها کشور را ترک کنند.

بیانیه آورده است، افزایش حملات هدفمند سبب افزایش خودسانسوری در جامعه‌ رسانه‌ای شده و فضای بیم می‌تواند پیامدهای ناگواری، به‌ویژه بر روزنامه‌نگاری تحقیقی در ولایت‌های افغاستان بگذارد.

کمیسیون حقوق بشر می‌گوید خبرنگاران افغانستان از جامعه جهانی خواسته‌اند که بر طرف‌های درگیر در افغانستان فشار وارد کنند تا آتش‌بس را بپذیرند و به ترورهای هدفمند و خشونت‌ها نیز پایان دهند.

آن‌ها همچنین از دولت افغانستان خواسته‌اند که جلو حملات هدفمند را بگیرد، امنیت خبرنگاران را تأمین کند، پرونده‌های کشتار، تهدید و بدرفتاری با خبرنگاران را بررسی کرده و نتایج آن‌ را با مردم و جامعه رسانه‌ای افغانستان در میان بگذارد.

خبرنگاران از گروه طالبان نیز خواسته‌اند ‌در صورتی که ‌در ترورهای هدفمند خبرنگاران دست ندار‌د، در مورد چگونگی این ترورها به مردم پاسخ ‌دهد و اسناد و اطلاعات‌ خود را در مورد عاملان ترورها به مردم گزارش کند چون به‌گفته آن‌ها:

«تنها نپذیرفتن مسئولیت ترورهای هدفمند، نمی‌تواند مسئولیت را از دوش طالبان بردارد.»

ترور چندین فعال مدنی و رسانه‌ای شهروندان، سیاستمداران و حتی کارشناسان نظامی را در افغانستان نگران کرد است. از ۷ نوامبر / ۱۷ آبان سال جاری تا کنون کشته شدن رحمت‌الله نیک‌زاد، خبرنگار الجزیره در منطقه «خواجه‌حکیم» شهر غزنی، ترور یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات‌ آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در کابل، قتل فرشته کوهستانی فعال حقوق زنان در کاپیسا، کشته شدن یما سیاوش، خبرنگار و مجری پیشین شبکه تلویزیونی طلوع نیوز، الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، ملاله میوند مجری تلویزیون محلی «انعکاس» در ولایت ننگرهار و مرگ مرموز رفیع صدیقی و فردین امینی دو خبرنگار دیگر سبب شده است که نگرانی‌ها در مورد امنیت فعالان جامعه مدنی و رسانه‌ای در این کشور به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.

روز دوشنبه سیدعمر نورستانی، والی غزنی اعلام کرد که عاملان ترور رحمت‌الله نیک‌زاد بازداشت شده‌اند.

به‌گفته نورستانی افراد بازداشت‌شده اعتراف کرده‌‌اند که در ترور شش نفر دیگر نیز دست داشته‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز ۱۰ دسامبر / ۲۰ آذر از بازداشت قاتل ملاله میوند و الیاس داعی خبر داد و گفت آن‌ها به جرم خود اعتراف کرده‌اند.

پیش از این زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ آمریکا در امور صلح افغانستان نسبت به این ترورها هشدار داده و گفته بود که قتل‌ها و ترورهای هدفمند روند صلح در افغانستان را تهدید می‌کند و باید متوقف شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.