ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرداخت ۱۵۰هزار دلار به خانواده‌ جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی

دولت گفته است که پرداخت غرامت مانع از پیگیری جنبه کیفری سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی در مرجع قضایی صلاحیت‌دار نیست. ایران می‌گوید گزارش نهایی این سانحه را ارائه داده است.

هیأت دولت تصویب کرد که مبلغ ۱۵۰ هزار دلار به خانواده‌های هر یک از جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران به‌عنوان غرامت پرداخت ‌شود. وزیر راه می‌گوید گزارش نهایی این رویداد به طرف‌های مربوطه ارسال شده است.

سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران ـ عکس از حسین مرصادی ـ خبرگزاری فارس

معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد که هیأت دولت چهارشنبه ۱۰ دی تصویب کرد، مبلغ ۱۵۰ هزار دلار یا معادل یورویی آن به خانواده‌ها و بازماندگان هر یک از جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در اسرع وقت فراهم و پرداخت شود.

وزارت راه و شهرسازی موظف شده‌ است که این خسارت را «بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت و تابعیت براساس قوانین متبوع و قابل اعمال کشورهای جان‌باختگان، به ورثه و بازماندگان آن‌ها» پرداخت کند.

همچنین در مصوبه پیشنهادی آمده است که اعتبار لازم برای پرداخت غرامت در روزهای آغازین دی‌ماه سال جاری، تأمین شد و این اقدام «مانع از پیگیری جنبه کیفری موضوع در مرجع قضایی صلاحیت‌دار نیست».

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره نتیجه جلسات ایران و اوکراین درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت:

«رسیدگی به سانحه هوایی به‌دور از هرگونه حاشیه و رفتار غیرحرفه‌ای انجام و گزارش نهایی به زبان انگلیسی پرینت شده است و در اختیار تمام ذی‌نفعان قرار گرفته و به‌زودی در سامانه اطلاع‌رسانی سازمان هواپیمایی کشوری برای همه مردم قابل مطالعه خواهد بود.»

به‌گفته محمد اسلامی «شرکت بهره‌بردار که اوکراینی‌ها بودند و شرکت سازنده یعنی بویئنگ آمریکا در فرآیند بررسی سانحه نقش داشتند».

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک هفته اخیر دو بار وعده داد که «امروز یا فردا» گزارش فنی سرنگونی هواپیمای اوکراینی به‌شکل رسمی ارسال خواهد شد.

خطیب‌زاده دوشنبه هشتم دی‌ماه در نشست خبری گفت:

«سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی، به مسئولیت خود عمل کرده و گزارش به صورت ویدئو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار گرفت.»

سازمان هواپیمایی ایران نیز پیش از این گفته بود گزارش خود را در اختیار طرف‌های مربوطه قرار داده است.

اوکراین اما اعلام کرد که هنوز گزارشی دریافت نکرده است. یوگنی ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین در این‌باره گفت:

«مشکل این است که ما بارها از ایران شنیده‌ایم که گزارش آماده و ترجمه آن در حال اتمام است. طی دو ماه گذشته من هر هفته این حرف‌ها را شنیده‌ام.»

مقام‌های جمهوری اسلامی از یک سو «خطای انسانی» را دلیل سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی عنوان کرده‌اند و از سوی دیگر گفته‌اند خطا از سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران بوده است.

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا پیش از این دلیل «خطای انسانی» را غیرقابل باور دانسته بود.

یک‌ سال پس از هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران در آسمان تهران، تلاش‌های بازماندگان و اعضای خانواده جان‌باختگان این رویداد برای روشن شدن حقیقت و برقراری عدالت همچنان ادامه دارد.

۱۸ دی ماه سال گذشته یک هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق و اندکی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، هدف دست‌کم دو موشک سامانه جنگی نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت و سرنگون شد.

مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه پاسداران به سوی این هواپیما اعتراف کردند.

علی‌اصغر گرجی، عموی پونه گرجی، یکی از جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی هفته گذشته از صدور حکم اولیه دادگاه عالی اونتاریوی کانادا در محکومیت جمهوری اسلامی تحت عنوان «جنایت تروریستی ساقط کردن هواپیمای اوکراینی» خبر داد و اعلام کرد در صورت نهایی شدن این حکم از سوی دادگاه، حکومت جمهوری اسلامی به‌‌عنوان «مقصر و عامل این جنایت» خوانده خواهد شد.

گرجی بهمن ماه ۱۳۹۸ اعلام کرده بود که در چارچوب قوانین جزایی کانادا و در راستای دادخواهی خانواده جان‌باختگان این سانحه، از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه و همین‌طور محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به دادگاه عالی اونتاریوی کانادا شکایت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "فقط دهانتان را ببندید!"

    حامد اسماعیلیون خطاب به شورای شهر تهران: بنای یادبود نمی خواهیم، فقط دهانتان را ببندید! حامد اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌ کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی، درباره سخنان اعضای شورای شهر تهران در مورد ساخت یادبود کشته‌شدگان نوشت: «ما از شما نه بنای یادبود می‌خواهیم نه اسم خیابان.. نه درخت...نه میدان ...و نه پارک می خواهیم.مردم خودشان نهال غرس کردند،بوته کاشتند،شمع روشن کردند و خواهند کرد.مردم کتک خوردند رنج کشیدند،دادگاهی شدند به زندان رفتند. آن چه از شما می خواهیم از انجامش ناتوانید. ما فقط از شما می‌خواهیم دهانتان را ببندید. دهان تان را ببندید تا عاقبت روزی در یک دادگاه بین المللی و بی طرف ملاقات تان کنیم." #دادخواهی #هواپیمای_اوکراینی #نان_کار_آزادی_اداره_شورایی @zan_j