ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک فعال مدنی دیگر در افغانستان ترور شد

عابد جاهد از اعضای رهبری «شورای هزاره‌های اهل سنت افغانستان» در کابل ترور شد. او سومین فعال مدنی است که از آغاز دی ترور می‌شود.

یک عضو رهبری شورای هزارهای اهل سنت افغانستان در کابل ترور شد. او سومین قربانی ترور فعالان مدنی در افغانستان از شروع دی ماه است.

عابد جاهد عضو رهبری «شورای هزاره‌های اهل سنت افغانستان» در کابل ترور شد

فردوس فرامرز سخنگوی پلیس کابل ترور عابد جاهد، عضو رهبری «شورای هزاره‌های اهل سنت افغانستان» را تائید کرد. به گفته او جاهد شامگاه پنجشنبه ۱۱ دی/ ۳۱ دسامبر در کابل «توسط افراد ناشناس» در شهر کابل ترور شده است.

فرامرز جزئیات بیشتری در باره این حادثه بیان نکرد. اما شورای رهبری هزاره‌های اهل سنت در اطلاعیه‌ای ترور جاهد را به «دشمنان تاریک‌اندیش» نسبت دادند.

بر بنیاد این اطلاعیه عابد جاهد از جوانان فعال و مردمی ولسوالی نهرین ولایت بغلان بود و سال‌ها در مقابل هر نوع بی‌عدالتی و تبعیض مبارزه کرده است.

این شورا خواستار بازداشت و محاکمه عاملان قتل جاهد شده است.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان هم گفت عابد جاهد سال‌ها برای تأمین عدالت اجتماعی و «تثبیت جایگاه سیاسی و عادلانه‌ی هزاره‌ها» در کشور مبارزه‌ی سیاسی و فرهنگی کرده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است.

او سومین فعال مدنی در افغانستان است که در ماه جاری ترور می‌شود.

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ افغانستان دوم دی ماه و فرشته کوهستانی از فعالان مدنی و فعال حقوق زنان در ولایت کاپیسا چهارم دی ماه هدف ترور افراد ناشناس قرار گرفتند.

امرالله صالح معاون رئیس‌جمهوری افغانستان هفتم دی ماه ترور فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران در این کشور را بخشی از برنامه یازده پایه‌ای طالبان دانست و از نهادهای حکومتی خواست «به طالبان بفهمانند که غلط کرده است».

براساس گزارش وزارت امور داخله افغانستان طالبان تنها در سه ماه پاییز ۴۸۷ غیرنظامی را کشتند.

مسعود اندرابی، وزیر داخله افغانستان هشتم دی ماه در یک نشست خبری گفت گروه طالبان حملاتش را برای کسب امتیاز در میز مذاکره شدت بخشیده‌ است.

او هدف طالبان از این حملات را سقوط قندهار، هلمند و برخی دیگر از شهرها عنوان کرد و افزود: نیرپس از مقاومت وهای امنیتی در برابرشان این گروه، آنها  «به ترورهای هدفمند روی آورده‌اند».

براساس اعلام وزارت داخله افغانستان طالبان از آغاز سال جاری ۱۸ هزار و ۲۰۰ حمله در سراسر افغانستان انجام شده که ۹۹ درصد آن‌ها را طالبان سازمان‌دهی کردند.

طالبان اسفند سال گذشته در دوحه قطر با فرستادگان آمریکا توافقنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» را امضاء کردند. یک مرحله از گفت‌وگوهای میان طالبان و حکومت افغانستان هم آذر امسال بدون اینکه به نتیجه مشخصی برسد، انجام شد. دور بعدی مذاکرات موسم به «بین‌الافغان» قرار است در دی ماه امسال صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.