ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز سال ۲۰۲۱ در ایران: اعدام سه زندانی سنی‌مذهب، دو زندانی در آستانه اعدام

حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش، سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، حتی بدون انجام ملاقات آخر با خانواده، اعدام شدند.

منابع حقوق بشری هم‌زمان با شروع سال جدید میلادی در ایران از اجرای احکام اعدام سه زندانی اهل سنت در زندان وکیل آباد مشهد خبر دادند. همچنین دو زندانی محکوم به اعدام در سنندج برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

اعدام

به‌نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید راست بالا، کبیر سعادت جهانی و محمدعلی آرایش، سه زندانی سنی مذهب محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، حتی بدون انجام ملاقات آخر با خانواده، اعدام شدند.

به‌نوشته این منبع، این سه زندانی که به‌همراه شش زندانی دیگر در سال ۱۳۹۴ توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شده بودند، در سال ۱۳۹۸ از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد بابت اتهامات «بغی از طریق عضویت در گروه سلفی حزب الفرقان» و «عضویت در جبهه همبستگی ملی اهل سنت ایران» به اعدام محکوم شدند.

این زندانیان که در سال‌های گذشته برای گرفتن اعتراف تلویزیونی، تحت شکنجه و فشار شدید قرار گرفته بودند، در زمان بازداشت از بسیاری حقوق قانونی خود از جمله دسترسی به وکیل و حق تماس با خانواده محروم شده بودند.

ضرب و شتم با شوکر، پاشیدن اسپری فلفل بر روی اندام‌های جنسی و تهدید به بازداشت و تجاوز به خانواده‌، از جمله شکنجه‌هایی است که مأموران اداره اطلاعات در مورد این سه زندانی اعمال کرده‌اند.

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشر ایران با انتشار گزارشی از انتقال دو زندانی در سنندج به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر داده است.

بنا بر اعلام این سازمان، یکی از این زندانیان، هیمن مصطفایی نام دارد که به اتهام عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام و مشارکت در قتل به اعدام محکوم شده است.

در این گزارش تأکید شده که بازجویان تحت فشار و شکنجه، از مصطفایی اعتراف گرفته و فیلم اعترافات اجباری او پیش‌تر از شبکه پرس‌تی‌وی، شبکه تلویزیونی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، پخش شده است.

در این فیلم، هیمن مصطفایی، به همراه «بیان کاکه‌یی»، «هیوا دادآفرین» و «خلیل شیرزادی» سه نفر دیگر از هم‌پرونده‌هایی خود، به دست داشتن در قتل ابراهیم محمدی، از نیروهای بازنشسته‌ سپاه پاسداران، در شامگاه هفتم اسفند ماه ۱۳۹۱ در ازای گرفتن ۳۰۰ میلیون تومان پول از طرف یکی از احزاب مخالف نظام اعتراف کرده‌اند.

هم‌زمان با تأیید این خبر، یک زندانی دیگر با هویت سعید محمدی‌فرد، اهل کرمانشاه محبوس در زندان مرکزی سنندج که پیش‌تر بابت اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده بود، برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده است.

یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی گفته: «سعید محمدی‌فرد که پدر دو فرزند است، حدود شش سال پیش به اتهام قتل در سنندج بازداشت شد و از سوی شعبه یک دادگاه کیفری سنندج به اعدام محکوم شد. او مرداد ماه امسال یک بار برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد و از شکات مهلت گرفت که دو میلیارد تومان به عنوان دیه تهیه کند.»

به‌گفته این منبع مطلع، اگر خانواده سعید محمدی‌فرد نتوانند دیه را بپردازند، روز یک‌شنبه، ۱۴ دی‌ماه، حکم اعدام اجرا خواهد شد.

به ‌موجب قانون مجازات اسلامی که از فقه شیعه استخراج شده، مجازات اعدام در ایران با سه عنوان کلی تعریف می‌شود:

«اعدام قصاصی» که بیشتر در مورد جرم «قتل عمد» صادر و اجرا می‌شود.

«اعدام حدی» که بستگی به تعاریف فقهای شیعه از «حد» دارد، نظیر آنچه در مورد مرتضی جمالی به اتهام «شرب خمر برای ششمین بار» به‌اجرا درآمد یا در برابر جرایم مربوط به رابطه جنسی خارج از ازدواج، محاربه و افساد فی الارض و… صادر و اجرا می‌شود.

«اعدام تعزیری» که بنا به صلاح‌دید فقها و حکام شرع برای حراست از جامعه اسلامی به اجرا در می‌آید.

بر همین اساس، مجازات اعدام در ایران برای دایره گسترده‌ای از جرایم از جمله سرقت مسلحانه، قتل عمد، آدم‌ربایی، تجاوز به عنف، روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج، هم‌جنسگرایی یا اتهامات مبهمی همچون «محاربه» و «افساد فی الارض» در نظر گرفته می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.