ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تنها ۲۲ درصد بیکارشدگان کرونا «قرارداد دائم» بودند

کرونا بیش از ۱,۵ میلیون نفر را بیکار کرده است. تنها ۷۴۸ هزار نفر بیکارشدگان مشمول بیمه بیکاری شناخته شده‌اند و از مجموع آنها فقط ۲۲ درصد قرارداد دائم داشته‌اند.

یافته‌های یک بررسی نشان می‌دهد ۷۸ درصد از افرادی که در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ بر اثر کرونا بیکار شدند و برای دریافت بیمه بیکاری نام‌نویسی کردند با «قرارداد موقت» اشتغال داشتند.

کارگران روزمزد در مشهد به بی‌پولی و نبود حمایت‌های دولتی اعتراض کردند. عکس: آرشیو

«مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی ایران» اعلام کرده است: از مجموع ۸۷۱ هزار و ۴۸۷ نفری که در فاصله اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ شغل خود را از دست دادند و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند، ۱۲۲ هزار و ۶۶۸ تن «مشمول شناخته نشدند».

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۷۴۸ هزار و ۸۰۰ را «واجد شرایط» دریافت مقرری بیمه بیکاری شناخته و به هر یک از بیکارشدگان مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری یک میلیون و ۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است.

یافته‌های موسسه پژوهشی تامین اجتماعی نشان می‌دهد که از این تعداد تنها ۲۲ درصد افراد متقاضی بیمه بیکاری «قرارداد دائم داشتند» و ۷۸ درصد افرادی که شغلشان آسیب دیده و در سامانه برای دریافت مقرری بیکاری تقاضا داده‌اند، قرارداد کاری موقت داشته‌اند.

شاغلان بخش خدمات نیز بیشترین تقاضا برای دریافت بیمه بیکاری را داشته‌اند. ۶۱,۳ درصد متقاضیان، یعنی افرادی که بر اثر کرونا شغل‌شان را از دست دادند، در بخش خدمات مشغول بودند و ۳۳,۲ درصد هم در بخش صنعت. سهم شاغلان بخش کشاورزی متقاضی بیمه بیکاری هم کمتر از ۲ درصد (۱,۹) درصد گزارش شده است.

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرونا موجب از بین رفتن دست‌کم ۱,۶ میلیون شغل در فصل بهار امسال شد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز تابستان امسال نرخ بیکاری واقعی را ۲۴,۵ درصد گزارش و اعلام کرد  در بهار امسال دو میلیون نفر از جمعیت فعال اقتصادی و ۱,۵ میلیون نفر از جمیعت شاغلان کاسته شده است.

از مجموع بیکارشدگان در بهار امسال تنها نیمی از آنان مشمول دریافت بیمه بیکاری شناخته شده‌اند. دولت ایران وعده کرده است به سایر بیکارشدگان کمک‌های نقدی و کالایی ارائه کند. این کمک‌ها اما تا به حال تنها یک یا دو وعده پرداخت شده است.  

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پورشاسب

    روشهای سرکوب در فضای مجازی توسط ج.ا خوب اطلاعات از فروشندگان وی پی ان گرفته شده دیروز نوشتم یک سری را گرفتن احتمالن فعال سیاسی بودن نمیدونم چه میکردن نشت اطلاعات از سرورها رایگان خوب خبرگزاری حکومتی ایسنا لجن پراکنی میکند که ما رد کاربران را در نت میگیریم تفاله خبر گزاریها همچنین تهدید هم میکند و...اول در نت ثابت بله ولی در نت موبایل با درصد کاربران بالا خیر توانش پایین هست اکنون هم که دیدید این همراه اول پهنای باند گیر معروف فیلترشا رد کردم مهم اینجاست که اراده کنی سانسورشا بشکنی همینجور تفریحی امروز سانسورشا شکستم در حالیکه هم پهنای باند را گرفته و هم پورتهاش مسدودن همراه اول یک موردی داشت نگاه امنیتی به اینترنت نصفه نیمه ایران و اهراز هویت به دلایل واهی مهمه این اهراز هویت اگر برای خلافکار باشد اون تکنو لوزی و علم ردیابی هست نیازی به اهراز هویت نیست پس درد ج.ا درد دیگری هست برای اهراز هویت سیم کارت که بعد میام میگم خوب این نکات که تفاله ای به اسم ایسنا تفاوتی با مصباح ندارد هر دو از یک جوهر متعفن ساخته شدن

  • پورشاسب

    خوب کشوری که من نمونش از روی که از نظر مالی بر اثر کرونا منهدم شدم اثری از حکومت دیدم خیر فقط ۱ شب بستری در ای سی یو بخش مسمویتها و ۱ شبم در بخش عمومیش نصیبم شد خوب مردم باید ببینن و قضاوت کنن حکومت هم باید به یه دردی بخوره حکومتی که دار و ندار مردم را توسط ارازلی مثل سلیمانی خرج منطقه میکند و سرکوب داخل که در کامنت بعدی بهش میرسیم چگونه سرکوب میکند و روشهای سرکوبش خوب موقع مردم که میشه انگار نه انگار که حکومت هست