ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جاسم حیدری، زندانی سیاسی عرب در خطر اعدام قرار دارد

جاسم حیدری، زندانی سیاسی عرب که به اعدام محکوم شده است، هفته گذشته از سلول‌ انفرادی زندان شیبان اهواز خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد. نگرانی‌ها درباره احتمال اجرای حکم اعدام این زندانی افزایش یافته است.

جاسم حیدری، زندانی سیاسی عرب که به اعدام محکوم است، هفته گذشته از سلول‌ انفرادی زندان شیبان اهواز خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد. نگرانی‌ها درباره احتمال اجرای حکم اعدام این زندانی افزایش یافته است.

جاسم حیدری، زندانی سیاسی عرب

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جاسم حیدری، زندانی سیاسی عرب که تا هفته گذشته در سلول انفرادی زندان شیبان اهواز نگهداری می‌شد، بدون هیچ توضیحی به مکانی خارج از زندان منتقل شده است. انتقال ناگهانی این زندانی محکوم به اعدام در کنار عدم پاسخ‌دهی روشن مسئولان زندان و اعدام دست‌کم پنج نفر با اتهامات سیاسی-امنیتی طی روزهای گذشته در زندان‌های مشهد و زاهدان، نگرانی‌ها را در خصوص احتمال اجرای حکم اعدام جاسم حیدری افزایش داده است.

یک‌شنبه ۱۴ دی‌ماه خانواده جاسم حیدری برای گرفتن خبری از محل نگهداری فرزندشان به دادگاه انقلاب اهواز و ستاد خبری اداره اطلاعات اهواز مراجعه کردند، اما پاسخ مشخصی به آنها داده نشد.

یک منبع آگاه در خصوص شرایط جاسم حیدری به هرانا گفت:

«چند روز پیش از انتقال، فردی از یکی از نهادهای امنیتی با خانواده او تماس گرفته و از آنها خواستند تا جاسم را برای اعتراف و مصاحبه تلویزیونی راضی کنند و در صورت مصاحبه وعده تغییر در حکمش را دادند. با این وجود آقای حیدری به خانواده‌اش گفته است که فریب این وعده‌ها را نخورند و حاضر به مصاحبه نشده است.»

جاسم حیدری آذرماه ۱۳۹۶، پس از بازگشت به ایران توسط مأموران وزارت اطلاعات در تهران بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در زندان اوین منتقل شد. در زمان بازداشت نیروهای امنیتی او را زیر فشار گذاشتند تا اعتراف اجباری تلویزیونی از او بگیرند - ازجمله او را کتک زدند و شکنجه کردند. به دلیل آزارهای جسمی و شکنجه این زندانی برای مدتی مجبور به استفاده از ویلچر شده بود.

جاسم حیدری اسفندماه ۹۶ از تهران به اهواز منتقل شد. در ادامه این فشارها، مرضیه حیدری، مادر او نیز در تاریخ ۲۰ اسفندماه ۹۶ توسط مأموران اداره اطلاعات اهواز بازداشت و مدتی بعد به زندان سپیدار اهواز منتقل شد که درنهایت حدود یک ماه بعد با گذاشتن وثیقه از زندان آزاد شد.

شعبه چهار دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی محمدی، جاسم حیدری را به اتهام «بغی از طریق همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» به اعدام محکوم کرد. این حکم آبان‌ماه سال جاری توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

جاسم حیدری در جریان اعتراضات فروردین‌ماه امسال در زندان شیبان اهواز از بند پنج به یکی از سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شد. او نهایتا به همراه چند زندانی دیگر در این خصوص به «اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق جنجال و هیاهو- تسبیب در قتل چهار نفر مرد مسلمان»، «مشارکت در جرایمی چون: تخریب و احراق عمدی اموال عمومی، اخلال در نظم عمومی و تسبیب قتل پنج زندانی» متهم شده بود.

جاسم حیدری متولد ۲۰ دی ۱۳۶۸ و از شهروندان عرب اهوازی است. او پیشتر نیز به دلیل فعالیت‌های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. حیدری زمانی که تنها ۱۷ سال داشت در شهرستان شوش بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیتی ملی به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.