ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلانتری: ملت یا نبود برق را بپذیرند یا مازوت را

رئیس سازمان محیط‌ زیست به جای مسئولیت‌پذیری به فرافکنی روی آورد و با صراحت گفت: اگر خانواده‌ها در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، استفاده از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

به سبب تحریم نفتی ایران، نفت کوره یا مازوت خریدار ندارد و مخازن از مازوت پرشده. نیروگاه‌های تولید برق اکنون با این سوخت تعذیه می‌شوند که این امر سبب آلودگی هوا در شهرهای ایران شده است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای مسئولیت‌پذیری به فرافکنی روی آورد و با صراحت اعلام کرد: اگر خانواده‌ها در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند، استفاده از مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها به عنوان سوخت اجتناب‌ناپذیر است.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه نشست هیأت دولت

 عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست صبح دوشنبه ۱۵ دی در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت:

«با سرد شدن هوا مصرف گاز در میان خانواده‌ها افزایش یافته که این مسأله موجب شده تا گاز مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت کم شود. از سوی دیگر صنایع و نیروگاه‌ها هم که نمی‌توانند بدون سوخت بمانند چون باید برق مورد نیاز کشور تولید شود بنابراین ناچارند که از مازوت به‌عنوان سوخت استفاده کنند.»

کلانتری در ادامه مصاحبه تأکید کرد:

«ملت یا باید نبود برق را بپذیرند یا این‌که ناچاریم برای مدت کوتاهی مازوت سوخته شود، وزیر نفت هم اعلام کرد که به علت مصرف زیاد گاز توسط خانواده‌ها کمبود گاز وجود دارد بنابراین یا باید برق تولید نشود یا اگر بخواهد تولید شود بخشی باید با مازوت باشد. مردم باید رعایت کنند گاز کمتری مصرف شود یا این‌که مازوت سوخته شود چون اگر گاز همچنان بی‌رویه استفاده شود مصرف مازوت اجتناب‌ناپذیر است.»

مازوت یا نفت کوره از هیدروکربن‌های نفتی است که در مراحل پالایش نفت خام پس از نفتا، بنزین و نفت سفید به‌دست می‌آید و به‌دلیل رنگش نفت سیاه نیز خوانده می‌شود. این ماده بسیار آلوده‌کننده است و در نیروگاه‌ها به‌عنوان سوخت پشتیبان گاز طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس گزارش‌ها تحریم‌های نفتی به پُر شدن مخازن مازوت منجر شده و برای این‌که در جایی به مصرف برسد به نیرو‌گاه‌های برق تحویل شده تا به‌عنوان سوخت سوزانده شود.

مرگ در اثر ابتلا به کرونا یا به سبب آلودگی هوا؟

احمد مرادی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۴ دی گفته بود استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها آلودگی هوا را تشدید کرده و باید جلوی آن گرفته شود.

مرادی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استفاده از سوخت مازوت را «مخرب» خوانده و گفته بود:

«وزارت نفت با توجه به فرارسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز، تحویل گاز به نیروگاه‌ها را کاهش داده و از آن‌ها خواسته به جای آن از گازوئیل یا سوخت‌های مایع نظیر مازوت استفاده کنند. این وضعیت آلودگی هوا را تشدید کرده و باید جلوی آن گرفته شود.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته در نشست مشترک وزیران نیرو، نفت و کشور گفت:

«مایل نیستیم مازوت مصرف شود اما چاره‌ای جز تحویل مازوت به نیروگاه‌ها نداریم، گازوئیل هم در حداکثر میزان ممکن تحویل می‌شود و بیشتر از این امکانش وجود ندارد.»

زنگنه در ادامه این نشست افزود:

«یکی از علل افزایش مصرف گاز خانگی باز کردن پنجره‌ها با این تصور است که کرونا خارج می‌شود در صورتی که باید مردم هم دما را پایین بیاورند و هم از اتلاف انرژی خودداری کنند، مشکلاتی داریم و نمی‌توانیم همه استان‌ها را در بحث مصرف مازوت مستثنی کنیم.»

 عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت روز دوشنبه در مصاحبه با ایسنا، با اشاره به تأثیرات آلودگی هوا بر انتقال بیشتر بیماری کوویدـ۱۹، گفت:

«آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کوویدـ۱۹ ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می‌شود. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ‌ومیر و ابتلای ناشی از کرونا می‌شود.»

در شرایطی که شهروندان می‌گویند «اگر از کرونا نمیریم، آلودگی هوا ما را می‌کشد»، فعالان محیط زیست همچنان سازمان محیط زیست را به‌عنوان متولی اجرای قانون هوای پاک و نظارت بر آن و مسئول ادامه استفاده از مازوت و جان شهروندان می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    حماسه های فجایع ساز حکومت حیون الله دراین چهل ساله که درکره زمین یکتا است جای بحثی ندارد ولی حماسه های فجایع پسند مردم را باید چه گفت ؟ بیش از18میلیارددلارهزینه ساخت وسازنیروگاه اتمی بوشهرشد که زامبی های حکومتی و همچنین مردمی که خوشحال که چنین نیروگاهی ساخته شده است و برق اتمی چنین و چنان و ارزان تولید خواهد شد... این مردم محترم ومبارز انقلابی وامپریالیست شناس نه تنها ازآنچه این نیروگاه تاکنون تولید کرده است سهمی نداشته اند بلکه جرات پاسخگو کردن حکومت حیون الله را نداشته اند که درامدهای نیروگاه اتمی چه شدند و حالا برق اتمی لیازمه نیازمردم را چرا تامین نمی کند؟ ویا چرا باید تحریم ها برجا باشد که نیروگاه ها با سوخت مازوت راه اندازی شوند؟ و آیا گاز تولیدی چاه های نفتی داخل ایران نباید برای نیروگاه های برق مورد استفاده باشد ؟ همانطور که داروهای مورد نیازمردم را جمع آوری کرده و به عراق وسوریه ولبنان می ففرستند ودلارهایش را به جیب می زنند گاز ایران هم چنین سرنوشتی پیدا کرده است ...بله درطول مدت سی سال بنابه گفته حیون پاسدار 17میلیارد دلار به کشورهای عجم پرداخت شده است ..ولی تعجب و حیرت آور و همچنین چندش آور است که که انکارمردمی درایران وجود ندارد به چنین فجایعی اقدامی عملی عهده دارشود که حالا علاوه برویروس کرونا دود مازوت را تمحل کند..مازوتی که خریدارندارد و ارزشی هم ندارد برای خش و خاشاک ها و گاز برای صادرات به عراق و سوریه ...یک شانه تخم مرغ هم پنجاه هزارتومان ...اگرندارید نخرید و نخورید ...وبه درک هم اگرمردید...