ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان و قطر توافقنامه پایان محاصره قطر را امضاء می‌کنند

در پی توافق بین ریاض و دوحه، مرزهای زمینی و هوایی و حریم هوایی بین قطر و عربستان از شامگاه دوشنبه باز می شود.

عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، بحرین و مصر قرار است توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به بحران حصر قطر امضاء کنند.

پرچم‌های عربستان سعودی و قطر ـ عکس از Shutterstock

به گزارش رویترز قطر و عربستان قرار است روز سه‌شنبه پنجم ژانویه /۱۶ دی توافقنامه‌ای را امضاء کنند که به کمک جرد کوشنر برای پایان دادن به قطع رابطه سیاسی دو کشور تنظیم شده است.

توافق نامه بین قطر و عربستان را، تمیم بن حمد آل ثانی - حاکم قطر - به همراه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی امضاء خواهند کرد.

مشاور ارشد کاخ سفید - جرد کوشنر - تا آخرین ساعت‌های روز دوشنبه مشغول کار بر متن توافق نامه بین قطر و عربستان بود. این توافق بخشی از سیاست‌های جغرافیایی آمریکا در خاورمیانه برای ایجاد یک جبهه متحد از کشورهای عربی و اسرائیل علیه ایران است.

آمریکا پس از پایان روابط سیاسی عربستان و قطر با هردو کشور رابطه اتحاد منطقه‌ای‌اش را حفظ کرد. کوشنر میانجی گر اصلی توافقنامه بین قطر و عربستان در مراسم امضاء قرارداد شرکت خواهد کرد.

عربستان و قطر قرار است که قرارداد را در اجلاس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در عربستان سعودی امضاء کنند.

احمد ناصر الصباح، وزیر امور خارجه کویت در آستانه نشست بین عربستان و قطر گفت که به عنوان بخشی از این معامله، عربستان سعودی از روز دوشنبه فضای هوایی و مرزهای زمینی و دریایی خود را به روی قطر بازگشایی می‌کند. در مقابل قطر چند پرونده قضایی که علیه عربستان سعودی باز کرده است را به حالت تعلیق در خواهد آورد.

سه ماده اصلی این قرارداد از این قرار است:

  • عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین محاصره هوایی و دریایی قطر را لغو می‌کنند.
  • قطر کلیه پرونده‌های قضایی علیه سه همسایه خود را به حالت تعلیق در می‌آورد و متوقف می‌کند.
  • همه کشورهای درگیر فعالیت‌های رسانه‌ای علیه یکدیگر را متوقف می‌کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان نقل قولی از محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور آورده که می‌گوید گردهمایی سالانه رهبران خلیج فارس، «صفوف خلیج فارس را در برابر چالش‌های پیش روی منطقه» متحد می‌کند.

همه کشورهای درگیر در این اختلاف از متحدان ایالات متحده هستند - قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است؛ بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده است و عربستان سعودی و امارات میزبان نیروهای آمریکایی هستند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از اواسط سال ۲۰۱۷ قطر را بلوکه سیاسی و اقتصادی کردند. این اتحاد عربی به رهبری عربستان، تحریم‌های سیاسی و اقتصادی و مسافرتی علیه قطر اعمال کردند و دسترسی به آسمان، بنادر و جاده‌های خود را نیز برای قطر ممنوع اعلام کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.