ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کره جنوبی: برای آزادی کشتی با ایران وارد گفت‌وگو شده‌ایم

هدف از این رایزنی‌ها آزادی کشتی و خدمه‌اش است. ۷۰ درصد نفت کره جنوبی از تنگه هرمز عبور می‌کند. بخشی از دارایی‌های ایران در کره جنوبی مسدود شده است.

وزیر امور خارجه کره جنوبی در واکنش به توقیف یک نفتکش کشورش در آب‌های تنگه هرمز توسط سپاه پاسداران اعلام کرد که با ایران برای آزادی خدمه کشتی در حال گفت‌وگو و رایزنی‌های دیپلماتیک است.

کانگ کیوانگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی - عکس: ایرنا

به گزارش خبرگزاری رویترز کانگ کیوانگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی سه‌شنبه ۵ ژانویه/ ۱۶ دی در یک نشست خبری در سئول در جمع خبرنگاران گفت:

«ما سعی کرده‌ایم از طریق سفارت ایران در کره جنوبی و سفارت کره جنوبی در ایران بفهمیم چه اتفاقی افتاده.»

به گفته وزیر خارجه کره جنوبی مقام‌های دیپلماتی دو کشور در حال حاضر با هم در حال گفت‌وگو و رایزنی هستند. هدف کره جنوبی از این گفت‌وگوها آزادی کشتی و خدمه‌اش است.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس از توقیف یک فروند کشتی با پرچم کره جنوبی در مسیر امارات خبر داد. ساعتی بعد نیروی دریایی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای با تایید این خبر اعلام کرد کشتی کره جنوبی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌محیطی توقیف شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دوشنبه ۱۵ دی سپاه پاسداران در اطلاعیه خود گفت:


«شناور نفتکش کره جنوبی با نام تجاری هانکوک چیمی صبح امروز [دوشنبه]  توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس متوقف شد. این شناور از مبدا بندرالجبیل عربستان سعودی عازم بمبئی هند بود که در خلیج فارس به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد.»

سپاه پاسداران در ادامه این اطلاعیه نوشته است کشتی توقیف‌شده حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده و خدمه‌های آن که در بازداشت سپاه پاسداران‌اند از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند. کشتی هانکوک چیمی در بندرعباس پهلو گرفته و قرار است پرونده آن به مراجع قضایی تحویل داده شود.

دارایی‌های توقیف شده ایران در کره جنوبی

بخشی از دارایی‌های ایران به سبب تحریم بانکی ایران در کره جنوبی مسدود شده است.  وزارت خارجه آمریکا شامگاه گذشته با انتشار اطلاعیه‌ای از ایران خواست که کشتی توقیف شده کره جنوبی را هرچه سریع‌تر آزاد کند. وزارت خارجه آمریکا در این اطلاعیه ایران را متهم کرد که برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی جامعه بین‌المللی را تحت فشار قرار داده است.

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه بر آزادی ناوبری و حمل و نقل دریایی در آبراه‌های بین‌المللی تأکید کرد.  

کانگ کیوانگ وا، وزیر امور خارجه کره جنوبی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که آیا توقیف کشتی کره جنوبی ربطی به توقیف دارایی‌های ایران دارد، پاسخ روشنی نداد. کیونگ وا گفت: «بررسی واقعیت‌ها و اطمینان از امنیت اعضای خدمه» در حال حاضر در اولویت قرار دارد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز دوشنبه در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره‌ای گفت:

«موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است. این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آب‌های سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده.»

 ۷۰ درصد نفت مورد نیاز کره جنوبی از تنگه هرمز عبور می‌کند. روزانه حدود شش کشتی و نفتکش با پرچم کره جنوبی از خلیج فارس و تنگه هرمز عبور می‌کنند.

کره جنوبی سه‌شنبه اعلام کرد که واحد مقابله با دزدان دریایی خود را در نزدیکی تنگه هرمز مستقر کرده است.

 این واحد با ظرفیت ۳۰۰ نفر و با نام «چیونگ های» با ناوشکن ۴۴۰۰ تنی «چوی یانگ» از اواخر سال گذشته میلادی برای انجام ماموریت‌های ضد دزدی دریایی در خاورمیانه مستقر شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.