ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمالوندی: در حال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو به سطح پایداری تولید رسیده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو به سطح پایداری تولید رسیده است. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام ذوق‌زده نیستیم.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران

 سخنگوی دولت روحانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران سرانجام صبح دوشنبه ۱۵ دی بر اساس مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» محلس شورای اسلامی، در تأسیسات هسته‌ای فردو غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرد. این امر عملاً به معنای آخرین گام ایران برای خروج از توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با بخش خبری شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت:

«ما شروع خوبی برای تولید اورانیوم ۲۰ درصدی داشتیم و به من اطلاع دادند که به سطح پایداری تولید رسیده و از دو آبشاری که به این کار اختصاص داده شده است در حال برداشت اورانیوم ۲۰ درصد هستیم.»

روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را در سایت فردو آغاز کرده است. در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است:

«ایران امروز گازدهی اورانیوم U-235 را که پیشتر تا ۴,۱ درصد غنی‌سازی شده بود به شش آبشار سانتریفیوژ در سایت غنی‌سازی فردو برای غنی‌سازی بیشتر تا ۲۰ درصد آغاز کرد.»

کمالوندی در ادامه مصاحبه با شبکه خبر گفت:

 «ذخایر سوخت ۲۰ درصد برای حدود سه تا چهار سال برای رآکتور تحقیقاتی تهران را در اختیار داریم. بر اساس برجام قرار بود اگر ذخایر ۲۰ درصد تمام شود دو سال پیش از اتمام درخواست بدهیم و آنها به ما بفروشند. در عین حال در جهت اجرای قانون مجلس موظف هستیم حدود ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد را ذخیره کنیم و این کار آغاز شده است.»

کمالوندی همچنین اعلام کرد که اکنون در تأسیسات هسته‌ای ایران این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی به درصدهای بالاتری از غنی‌سازی اورانیوم ورود کند.

عراقچی: ذوق‌زده نیستیم

مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» دارای ۹ ماده است که بر اساس مواد ۱، ۲ و ۳ دولت مکلف شده تا بلافاصله پس از تصویب قانون به تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد بپردازد، ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده انباشت و نگهداری کند و حداکثر ظرف مدت سه ماه هزار دستگاه ماشین‌های نسل دوم و ۱۶۴ دستگاه ماشین‌های نسل ششم را نصب کند. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه مصاحبه با شبکه خبر گفت:

«توانایی و ظرفیت کشور به گونه‌ای است که می‌تواند به آسانی همه خواسته‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی را محقق کنیم.»

در همان حال سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران شامگاه دوشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت:

«شروع مجدد ۲۰ درصد هم براساس ان.پی.تی و معاهده پادمان و هم براساس برجام قانونی است. اسنپ بک ایران هم بازگشت به وضعیت قبلی خود و کنار گذاشتن تعهداتش است. ایران تصمیم خود را برای زندگی و اقتصاد بدون برجام گرفته است. ما ذوق زده برای بازگشت آمریکا به برجام و باز کردن آغوش خود نیستیم.»

پیتر استانو، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا روز گذشته در یک نشست خبری در واکنش به از سرگیری غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو گفت:

 «اگر غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم اجرایی شده باشد، باید گفت که نشانه مهم و بزرگی نسبت به خروج ایران از تعهدات برجامی‌اش خواهد بود. زیر پا گذاشتن تعهداتی که مفاد تعهدات عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای را به چالش می‌کشد. توافق هسته‌ای تا زمانی که تمام طرف‌ها به تعهداتشان عمل کنند زنده خواهد ماند.»

سردار حسین دهقان، مشاور خامنه‌ای در حوزه صنایع دفاعی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«‏اقدام ایران در آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد، واکنشی حداقلی به بدعهدی طرف مقابل بوده و طبق ان.پی.تی هم محدودیتی برای غنی‌سازی بالاتر از ۲۰ درصد نداریم. در صنعت بومی هسته‌ای کشورمان، همه گزینه‌های قانونی روی میز است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.