ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش آموزش و پرورش به خودکشی برخی داوطلبان ناکام کنکور

وزیر سابق آموزش و پرورش گفته بود دانش‌آموزان به علت شکست در کنکور و در پی آن «سرکوب و تحقیر در خانواده» دست به خودکشی می‌زنند. یک مقام مسئول می‌گوید شیوه کنکور منسوخ شده است.

روشنگری وزیر سابق آموزش و پرورش درباره مافیای کنکور و پیامدهای آن برای دانش‌آموزان واکنش آموزش و پرورش را در پی داشت. مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: «شیوه فعلی برگزاری کنکور مطلوب نیست و در خیلی از کشورهای دنیا منسوخ شده است.»

آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۷ در دانشگاه امیرکبیر تهران ـ ۷ تیر ۱۳۹۷ ـ عکاس محمد حسین مهیمنی ـ خبرگزاری مهر

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات وزیر سابق آموزش و پرورش مبنی بر خودکشی‌ ده‌ها نفر از داوطلبان ناکام در کنکور سراسری طی سال‌های گذشته گفت:

«سرنوشت دانش‌آموزانی که ۱۲ سال درس خواندند، منوط به اتفاقی است که در چهار ساعت رقم می‌خورد. این شیوه برگزاری کنکور روش مؤثر و مطلوبی نیست. این رویه در خیلی از کشورهای دنیا منسوخ شده.»

محمد بطحایی که در دولت دوم حسن روحانی در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت، دو روز قبل در یک نشست خبری گفته بود:

«در سال‌های گذشته در بولتن‌های محرمانه اخباری از خودکشی ده‌ها نفر از داوطلبان کنکور داشتیم که به علت شکست، سرکوب و تحقیر در خانواده این کار را انجام داده بودند.»

بطحایی در ادامه این نشست خبری یادآوری کرده بود:

«برخی داوطلبان واقعاً آینده دردناکی را از حیث ویژگی‌های روان‌شناختی باید به‌خاطر شکستی که در کنکور خورده‌اند متحمل شوند.»

در دوران وزارت ابطحی ۷۴ دانشگاه دولتی، ۲۸ دانشکده و مرکز آموزش عالی دولتی، واحدهای دانشگاه پیام‌ور در ۳۰ استان کشور و ۳۰۴ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در استان‌های مختلف رشته‌هایی را برای ورود دانشجویان بدون کنکور در نظر گرفتند. اما ۶۱ درصد ظرفیت رشته‌های بدون کنکور خالی ماند. پولی بودن بسیاری از رشته‌های بدون آزمون، دور بودن آن‌ها از مرکز و محل زندگی دانشجویان و عدم وجود بازار کار مناسب برای رشته‌های کم‌طرفدار، از جمله عوامل عدم اقبال دانشجویان به این رشته‌هاست.

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه خواهان تغییر نگرش خانواده‌ها درباره آینده فرزندانشان شد:

«باید خانواده‌ها و دانش‌آموزان را آگاه کرد و همچنین از ابزارهایی استفاده کنیم تا جایگزین کنکور شود. ما در هر صورت به یک سیستم ارزشیابی نیاز داریم. خیلی از کشورهای دنیا میزان تأثیر آزمون متمرکزشان را کاهش داده‌اند که من فکر می‌کنم در کشور ما در این خصوص کارهای خوبی در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه می‌رسد.»

بطحایی در نشست خبری خود گفته بود ترجیح هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات تداوم کنکور است «ولو صندلی خالی [در دانشگاه‌ها] داشته باشیم.»:

«ذی‌نفعان کنکور ده‌ها هزار میلیارد تومان گردش مالی از قِبَل کنکور دارند و به این سادگی سفره‌شان را جمع نمی‌کنند. این ذی‌نفعان کنکور به محض این‌که کسی بخواهد تغییری ایجاد کند در هر کجا که دست‌شان برسد از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس و مجامع علمی و دانشگاه‌ها و مراجع دینی شروع به تخریب می‌کنند و اجازه چنین تغییرات و اصلاحاتی را نمی‌دهند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.