ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات جورجیا: دموکرات‌ها کنترل سنا را در اختیار گرفتند

با پیروزی جان آساف بر دیوید پردو در جورجیا، دموکرات‌ها دیگر کنترل تمام نهادهای اجرایی و قانون‌گذار حکومت فدرال آمریکا ــ ریاست‌جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا ــ را در دست خواهند داشت.

جان آساف نامزد دموکرات سنای آمریکا در مرحله دوم انتخابات جورجیا، دیوید پردو رقیب جمهوری‌خواه را شکست داد و به سنای آمریکا راه یافت. پیش از او دیگر نامزد دموکرات‌ها سناتور جمهوری‌خواه را در جورجیا شکست داده بود.

پیروزی آساف لحظه ای تاریخی و مهم برای دموکرات‌ها است که اینک با در اختیار گرفتن ۵۰ کرسی سنا، کنترل کنگره (سنا و مجلس نمایندگان) و کاخ سفید را در دست دارند.

جان  آساف (چپ) و رافائل وارناک (راست)،جورجیا چهارم ژانویه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

با پیروزی  دو نامزد دموکرات در انتخابات مرحله دوم سنا کنترل سنای آمریکا به دست دموکرات‌‌ها افتاد.

سنای آمریکا در مجموع ۱۰۰ سناتور دارد. با پیروزی چهارشنبه دموکرات‌ها اکنون سنا ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه و ۵۰ سناتور دموکرات دارد، و در مواقعی که رای سنا به تساوی برسد، معاون ریاست جمهوری آمریکا به عنوان رییس سنای‌ آمریکا با رای خود سنا را از بن بست خارج خواهد کرد.

روز بیستم ژانویه و پس از مراسم تحلیف کمالا هریس معاون منتخب ریاست جمهوری آمریکا رسماً به عنوان رییس جمهوری، ریاست سنا را هم عهده‌دار خواهد شد.

جان  آساف-ژوئن ۲۰۱۷ (عکس از شاتراستاک)

از آنجا که در ماه نوامبر هیچ یک از نامزدها به حد نصاب دست نیافته بودند انتخابات جورجیا ، برای تعیین تکلیف دو کرسی سنا به دور دوم کشیده شد و دو سناتورهای فعلی جمهوری‌خواه ایالت با دو نامزد تازه‌وارد دموکرات رقابت کردند.

سناتور دیوید پردو ۷۰ ساله  از جان آساف ۳۳ ساله، یک مستندساز دموکرات شکست خورد. سناتور پردو از سال ۲۰۱۵ به این سو سناتور جورجیا بود. او که پیش از این مدیر اجرایی تولیدات کفش و پوشاک ورزشی «ریبوک» بود، از جمله طرفداران اولیه و وفادار ترامپ به حساب می‌آید. جان آساف جوان  کارزار انتخاباتی خود را با حمایت جان لوییس (از مبارزان سرشناس حقوق مدنی آمریکا) آغاز کرد. آقای آساف پیش از ریاست یک شرکت فیلم‌سازی مستند، حدود ۵ سال برای هنک جانسون نماینده دموکرات کنگره کار کرده بود.

تکلیف کرسی دیگر سنا از ایالت جورجیا  بامداد چهارشنبه روشن شده بود. 

سناتور کلی لوفلر ۵۰ ساله  از رافائل وارناک ۵۱ ساله شکست خورد. خانم لوفلر، دسامبر ۲۰۱۹ به‌دنبال استعفای سناتور ایالت از سوی فرماندار ایالت (برایان کمپ) وارد سنا شده بود . لوفلر یکی از ثروتمندترین اعضای سنا به حساب می‌آمد. رقیب لوفلر و سناتور جدید جورجیا رافائل وارناک کشیش «کلیسای باپتیست ابن‌ازر» است. این همان کلیسایی است که مارتین لوترکینگ در آن زمانی موعظه می‌کرد.

هر دو سناتور جمهوری‌خواه به سوء استفاده از مقام‌شان در هنگام بروز بحران همه‌گیری کرونا متهم شده بودند. آنها زمانی که هنوز دولت ترامپ کاری برای مقابله با کرونا نکرده بود و آن را «حقه دموکرات‌ها» می‌خواند، با استفاده از اطلاعات محرمانه‌ای که به عنوان سناتور به آنها دسترسی داشتند، سهام‌شان را پیش از سقوط بازارهای سهام فروخته بودند.

کلی لوفلر، سناتور ایالت جورجیا در حال استقبال از دونالد ترامپ- جورجیا چهارم ژانویه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کنترل مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌ها است. با این پیروزی کنترل سنای آمریکا که از سال ۲۰۱۴ تا کنون در اختیار حزب جمهوری‌خواه بوده نیز به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد .

رییس‌جمهوری برای تصویب لوایح پیشنهادی، انتصاب در کابینه و تعیین قضات دیوان عالی به رای موافق سنا نیاز دارد. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.