ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا: تداوم محدودیت‌ها در اروپا، شیب ملایم در ایران

ظرفیت‌های بیمارستانی در بسیاری از کشورهای جهان مجدداً رو به تکمیل است. در ایران اما برای نخستین بار بعد از ماه‌ها، شمار جانباختگان کووید-۱۹ دورقمی شد.

با وجود آغاز واکسیناسیون در برخی کشورهای پیشرفته جهان، شیوع نسخه جهش یافته ویروس کرونا سبب شد که در ژانویه سال جاری در کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن و کالیفرنیا شمار زیادی از شهروندان به کووید-۱۹ مبتلا شوند. ظرفیت‌های بیمارستانی در این کشورها مجدداً رو به تکمیل است و دولت‌ها ناگزیر محدودیت‌های تازه‌ای اعمال کرده‌اند. در ایران اما برای نخستین بار بعد از ماه‌ها، شمار جانباختگان کووید-۱۹ براساس آمار رسمی دورقمی شد.

دولت جانسون در بریتانیا مجددا اعلام قرنطینه کرد - عکس: شاتراستاک

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دولت جانسون در بریتانیا مجددا اعلام قرنطینه کرد. در بیمارستان‌های مکزیکو سیتی شمار بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ رکورد زد. آلمان در شبانه‌روز گذشته بیشترین تعداد کشته‌شدگان از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون را به ثبت رساند. آفریقای جنوبی و برزیل در پی ایجاد گورستان‌های تازه برای تدفین جانباختگان کووید-۱۹ هستند. حتی در تایلند هم که موفق شده بود با همه‌گیری ویروس کرونا به طرز موثری مقابله کند، موج تازه‌ای در راه است.

خستگی شهروندان از محدودیت‌ها

یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد شهروندان از محدودیت‌های اجتماعی خسته شده‌اند و ممکن است هشدارها را دیگر جدی نگیرند.

بریتانیا در هفته جاری مجوز دومین واکسن کرونا را هم صادر کرد. در برخی از ایالت‌های آمریکا تزریق نوبت دوم واکسن کرونا آغاز شده است. در همان حال بسیاری از کشورهای جهان هنوز به واکسن دسترسی ندارد. ویروس کرونا تاکنون جان بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سراسر جهان را گرفته است.

تدورس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت:

«ما در تلاش هستیم مانع از شیوع بیشتر ویروس کرونا شویم و در همان حال زیرساخت‌های درمانی را تقویت کنیم و همزمان واکسن را در بازارها به طور عادلانه توزیع کنیم. این وظیفه بسیار دشواری است.»

چالش بزرگ در نیمی از جهان

بریتانیا با سومین موج همه‌گیری ویروس کرونا درگیر شده است. دولت جانسون تا اواسط فوریه اعلام قرنطینه کرده است. در آلمان، ایتالیا و اسپانیا محدودیت‌های اجتماعی سفت و سختی اعمال شده. فرانسه احتمالا تا روز پنجشنبه محدودیت‌های اجتماعی تازه‌ای را اعمال می‌کند و در اوکراین نیز مدارس و رستوران‌ها تعطیل شده‌اند. در همان حال شمار بیماران مبتلا به موارد حاد کووید-۱۹ در برزیل رو به افزایش است و به بالاترین حد از اوت سال جاری تاکنون رسیده. به همین ترتیب ظرفیت‌های بیمارستانی در مکزیکوسیتی نیز تکمیل شده. در زیمبابوه منع رفت و آمد برقرار شده و در مقام‌های بهداشتی آفریقای جنوبی نیز از عهده شمار بالای مبتلایان به کووید- ۱۹ برنمی‌آیند.

در تایلند که تا قبل از این با موفقیت با همه‌گیری ویروس کرونا مقابله کرده بود هر روز صدها نفر به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند. دولت در پایتخت قرنطینه اعلام کرده است.

ژاپن نیز قصد دارد تا پایان هفته جاری وضعیت‌ فوق‌العاده اعمال کند.

طبق آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز، دست‌کم ۸۶ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۶۷۲ نفر از مردم سراسر جهان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و از آن میان یک میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۸۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۴۸ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۷۹۹ نفر بهبود یافته‌اند.

ثبات نسبی در ایران

در این میان سعید نمکی، وزیر بهداشت رسماً تأیید کرد که نخستین مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا در ایران مشاهده شده است: یک شهروند ایرانی مقیم بریتانیا که برای دیدن خانواده به کشورش سفر کرده بود. به گفته وزیر بهداشت رفت و آمدهای این فرد کاملاً محدود بوده است.

در همان حال سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد شیوه‌نامه‌های بهداشتی به میزان ۸۶ درصد در ایران رعایت می‌شوند و همه‌گیری با شیب نرم رو به کاهش گذاشته است. در شبانه‌‌روز گذشته شش هزار و ۲۸۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۶۰۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است. در ۲۴ ساعت گذشته ۸۲ نفر در ایران در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند.

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل‌ها، شهرستان‌های ساری، آمل، رامسر و سوادکوه شمالی در وضعیت قرمز، ۴۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۰۱ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.