ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«جمهوری اسلامی ایران برای جان افغان‌ها هیچ ارزشی قائل نیست»

گفت‌وگو با ایمان گنجی

۳۲ نماینده مجلس یازدهم طی اقدامی بی‌سابقه طرحی به نام «ساماندهی اتباع بیگانه» را پیشنهاد دادند، طرحی که به صراحت بیان می‌کند «جمهوری اسلامی برای جان افغان‌ها هیچ ارزشی قائل نیست». این طرح چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ زمانه برای بررسی این موضوع با ایمان گنجی، پژوهشگر فلسفه گفت‌وگو کرده است.

- جان افغان‌ها اهمیت دارد
این شعاری بود که همزمان با اعتراض‌ها علیه نژادپرستی نظام‌مند در ایالات متحده، افغان‌ها در مورد شیوه برخورد با آنها در ایران و نشان دادن اعتراض‌شان نسبت به شرایط مهاجران افغان ساکن در ایران استفاده کردند. اما مدتی کوتاه پس از این اعتراض، به جای بهبود و ایجاد تغییر در وضعیت پناهجویان، ۳۲ نماینده مجلس یازدهم طی اقدامی بی‌سابقه طرحی به نام «ساماندهی اتباع بیگانه» را پیشنهاد دادند، طرحی که به صراحت بیان می‌کند «جمهوری اسلامی برای جان افغان‌ها هیچ ارزشی قائل نیست».

مهاجران افغانستانی سال‌هاست به امید شرایطی نسبتا بهتر و جستجوی امیدهای نو به ایران مهاجرت می‌‎کنند، اما این مهاجرت همواره با مجموعه گسترده‌ای از تبعیض‌ها، بد رفتاری و نقض حقوق این مهاجرین همراه بوده و هست. اکنون با ارائه چنین طرحی وضعیت مهاجران افغان در ایران چگونه خواهد شد؟ هدف از ارائه و اجرای چنین طرحی چیست؟ چرا جمهوری اسلامی در قبال تبعیض و نژادپرستی موضعی دوگانه دارد؟ زمانه برای بررسی این موضوع با ایمان گنجی، پژوهشگر فلسفه گفت‌وگو کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته ایمان گنجی طرح «ساماندهی اتباع بیگانه» که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، طرحی نژادپرستانه و دیگرهراسانه است که می‌کوشد با تبدیل کردن مهاجر و پناهجو به بلاگردان، توضیحی برای بخشی از مشکلات داخل کشور ارائه دهد.

ایمان گنجی می‌گوید سال‌هاست ادعا می‌شود که پناهجویان شغل ایرانی‌ها را تصاحب می‌کنند، در ایران از امکانات ما استفاده می‌کنند، سربار هستند و غیره که هیچ کدام صحت ندارد و دست آخر هشتگ «پایان مهمانی» باب می‌شود، می‌خواهند تمام مشکلات و بحران‌ها به گردن پناهجو و مهاجر، یعنی همان «دیگری» بیاندازند.

ایمان گنجی تاکید می‌کند اگر چه این دیگری‌سازی و دیگری‌هراسی در کشورهای مختلف از آمریکا و استرالیا گرفته تا اروپا و غیره طی سال‌های گذشته جریان داشته، اما در هیچ کدام از این کشورها ابدا قانونی در رابطه با پناهجویان شبیه به آنچه مجلس شورای اسلامی به تصویب رساند، وجود ندارد:

«این طرح نه تنها تمامی حقوق بشر پناهنده افغان را نادیده می‌گیرد و نقض می‌کند، بلکه اساسا نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران برای جان پناهنده افغان هیچ ارزشی قائل نیست.»

🔻 نگاهی به طرح ۳۲ نماینده مجلس محافظه‌کار و تندروی یازدهم، دورنمای قانونی فاجعه‌باری برای مهاجران و پناهجویان افغانستانی ترسیم می‌کند:
👈🏽 مهاجرانی که بدون مجوز داخل خاک ایران بشوند یا پیشاپیش ساکن ایران باشند، یعنی تمام مهاجران بدون ورق،‌ با حبس بیش از ۲۵ سال، جزای نقدی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان، مصادره کامل اموال و انحلال شخص حقوقی رویارو خواهند بود. یعنی اشد مجازات. این طرح همچنین «هر گونه تحصیل دارایی و تملک اموال منقول و غیر منقول» برای این مهاجران را «باطل و بی‌اعتبار» می‌خواند.
👈🏽 دادگاه‌های انقلاب اسلامی که تاریخچه‌ای رسوا از صدور حکم‌های سرکوب‌گرانه و الله‌بختکی دارند، مسئولیت رسیدگی به «جرم» پناهجویان و مهاجران بدون ورق را برعهده خواهند داشت.
👈🏽 دادستان‌های جمهوری اسلامی می‌توانند بدون حتی آغاز رسیدگی قضائی و تشکیل پرونده برای مهاجران، «رأساً دستور طرد» صادر کنند.
👈🏽 اگر شهروندی در ایران کمکی به مهاجران افغانستانی بدون ورق بکند ــ تأمین محل سکونت، جابجایی، دادن کار ــ، مجازات خواهد شد.
👈🏽 بر اساس ماده ۷ این طرح نژادپرستانه، نیروی انتظامی می‌تواند بدون هراس از پیگرد کیفری به سمت خودروهای حامل چنین مهاجرانی در تعقیب و گریز تیراندازی کند و هیچ دیه‌ای از سوی آنها به مهاجران و پناهجویان کشته‌شده تعلق خواهد گرفت.
👈🏽 بر اساس ماده ۹ نیز اگر خودروی مهاجران در سانه رانندگی واژگون شود و آنها جان‌شان را از دست بدهند، شرکت‌های بیمه یا «بیت‌المال» موظف به پرداخت دیه برای آنها نیستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن

    آقای مباشر درست نوشتند. اینها جز به حکومت و قدرت و ثروت اهمیت نمیدهند. آقای خمینی که آخوند و مرجع بود و آن همه اسلام اسلام میگفت، هنگامیکه به او گفتند اسلام را به خطر انداختی گفت حفظ اسلام واجب است ولی حفظ حکومت اوجب واجبات است. یعنی اگر ناچار به انتخاب یکی شدید اسلام را رها کنید و حکومت را بگیرید. درباره ایران و ایرانی از همان آغاز دهه 60 تبلیغات توهین آمیز کردند که تا کنون ادامه دارد. یعنی دشمن ایران هستند. هیچ چیزی برایشان مهم نیست جز حفظ حکومت بهر قیمت.

  • زلمی

    دیروز 31 عضو سپاه در سوریه توسط اسرائیل کشته شدند و پایگاههای سپاه با خاک یکسان گشت. این شکستهای دومینو وار، میراث آقا قاسم است برای ایرانی که این آقا بدان به چشم گاو شیرده می‌نگریست. و نهایتاً هم رهبران این کشور گاو شیرده، او را سپر بلای خود کردند. اما در خصوص آن 31 نفری که کشته شدند: ظاهراً بیشتر این افراد عضو سپاه از لشکر فاطمیون، یعنی افاغنه هستند. اگر این افراد فرزندان رهبران جمهوری اسلامی بودند، هرگز جمهوری اسلامی حاضر به ادامه ماندن در سوریه نمی‌شد. این نشان می‌دهد که ج.ا به این مردمان بی پناه به چشم ادوات جنگی می‌نگرد، ادوات جنگی‌ای که برای آنها پولی پرداخت نکرده است. متأسفانه جهل و ناآگاهی یکی از ابزار سواری گرفتن جمهوری اسلامی از گرده این انسانهای بی پناه است. آنها باید هر چه زودتر خود را بیابند، و از سواری دادن به ج.ا یا طالبان و یا دیگر ایدئولوژی های ضد بشری بپرهیزند.

  • مباشر

    وقتی قتل‌های دهه‌های مختلف از آتش‌زدن سینما رکس گرفته تا اعدام‌های فله‌ای، قتل‌های زنجیره‌ای، قتل کولبران، قتل معترضان حتی از پشت‌بام مساجد، هدف گرفتن هواپیمای مسافربری و غیره را درنظر می‌گیریم به این نتیجه می‌رسیم که حکومت فعلی در ایران نه فقط برای چان ایرانی‌ها یا افغان‌ها بلکه برای جان هیچ کسی ارزش قائل نیست. این جنایتکاران حتی به فرزندان خودشان هم رحم نکردند و فرزندانشان را به قتل رساندند یا رضایت به قتلشان دادند.