ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۴۱ هزار دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی بازمانده از تحصیل‌اند

آمار ۱۴۱ هزار بازمانده و ترک تحصیلی در سیستان و بلوچستان از سال ۹۲ مدام تکرار می‌شود. این به آن معناست نزدیک به ۵۰ درصد از دانش آموزان استان ترک تحصیل کرده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به آمار ۱۴۱ هزار دانش آموز بازمانده و ترک تحصیلی در استان، کمبود نیروی انسانی، فضای آموزشی، مسائل فرهنگی، ازدواج و فقر را از عمده‌ترین دلایل ترک تحصیل اجباری دانش آموزان استان ذکر کرده است.

بازماندگی از تحصیل در کودکان سیستان و بلوچستان

حمیدرضا رخشانی به خبرگزایر ایلنا گفته آمار ۱۴۱ هزار بازمانده و ترک تحصیلی در سیستان و بلوچستان از سال ۹۲ مدام تکرار می‌شود. این به آن معناست نزدیک به ۵۰ درصد از دانش آموزان استان بازمانده و ترک تحصیل کرده‌اند.

رخشانی درباره علت ترک تحصیل دانش آموزان در استان سیستان و بلوچستان گفته: «استان در شرایط متفاوتی با سایر مناطق کشور قرار دارد. در بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان مسائل فرهنگی باعث ترک تحصیل دانش آموزان می شود. وقتی دختران به سن قانونی می رسند موضوع ازدواج آنها به میان می‌آید که مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. بیشتر آنها در دوره متوسطه اول ترک تحصیل می‌کنند و در متوسطه دوم آمار ترک تحصیل این دانش آموزان افزایش می‌یابد. عده ای از دانش آموزان پسر نیز به دلیل فقر و کسب درآمد برای خانواده ناگزیر به ترک تحصیل می شوند. برخی خانواده‌ها نیز به خاطر کلاس‌های مختلط و مسائل فرهنگی اجازه تحصیل به دختران را نمی دهند.»

او گفته بخش از ترک تحصیل ها به دلیل نبود معلم زن در کلاس های درس است که دختران در کلاس درس حضور نمی یابند. تعدادی نیز به دلیل انتخاب رشته ریاضی فیزیک ترک تحصیل می کنند چرا که دبیر تخصصی برای این رشته در برخی از مناطق استان وجود ندارد. به همین دلیل آن دسته از دانش آموزانی که علاقمند به رشته ریاضی فیزیک هستند و می خواهند در این رشته ادامه تحصیل دهند ترک تحصیل می کنند. همچنین آمار ترک تحصیل در مناطق مرزی بالاتر است چرا که خدمات رفاهی در این مناطق کمتر است و اکثر معلمان برای استخدام این مناطق را انتخاب نمی‌کنند و حتی معلمان بومی نیز بعد از یکی دو سال خدمت متقاضی انتقال به شهرهای مرکزی می شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفته: «در تمامی استان در بحث فضای آموزشی و نیروی انسانی با مشکل مواجهیم و در بسیاری از مناطق مجبوریم کلاس‌ها را مختلط برگزار کنیم و اینکه بخواهیم کلاس های درسی جداگانه برای دانش آموزان دختر و پسرمان برگزار کنیم تقریبا غیر ممکن است.»

میانگین ترک تحصیل در کشور ۳۰ درصد است اما در استان سیستان و بلوچستان همچنان ۴۰ درصد است.

۷۱ درصد مدارس استان سیستان بلوچستان در روستاها و مناطق عشایری قرار دارند و تنها ۲۹ درصد در مراکز شهری هستند.

طبق آمارهایی که تاکنون بدست آمده حدود ۴۰۰ هزار دانش آموز در سطح این استان گوشی هوشمند و تبلت ندارند. این در حالی است که چند ماه از شروع سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ گذشته و وزارت آموزش و پرورش هنوز گره از مشکل سه میلیون و ۲۲۵ هزار دانش‌آموزی که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی ندارند، باز نکرده است.

به گفته کارشناسان، توسعه فضای آموزشی، نیروی انسانی، تقویت مدارس شبانه روزی در روستاهای مرکزی، تامین هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان و گسترش رشته‌های مهارتی خصوصا کار و دانش می‌تواند به کاهش ترک تحصیل در سطح استان کمک کند.

تا پیش از همه‌گیری کرونا سالانه نزدیک به یک میلیون دانش‌آموز در مناطق مختلف ایران از تحصیل باز می‌مانند. براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۸، ۶۹۶ هزار و ۳۹۹ از تحصیل بازماندند و بیش از ۲۳۷ هزار نفر ترک تحصیل کردند. علت اصلی بازماندگی از تحصیل نیز در گزارش نهادهای حکومتی فقر اقتصادی خانوار عنوان شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.