ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شروع کندِ دور دوم مذاکرات دولت افغانستان با طالبان در دوحه

اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان چند روزی است برای پیشبرد دور دوم مذاکرات با طالبان در دوحه حضور دارند، اما برخی مذاکره‌کنندگان طالبان هنوز در پاکستان به سر می‌برند.

در حالی که نگرانی‌ها از اوج‌گیری خشونت‌ها در سرتاسر افغانستان افزایش می‌یابد، آخرین دور مذاکرات طالبان و دولت که هفته اخیر در قطر آغاز شد، شروعی کند داشت. گرچه اعضای هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان چند روزی است در دوحه حضور دارند، برخی مذاکره‌کنندگان طالبان هنوز در پاکستان به سر می‌برند.

طالبان Members of the Taliban delegation arrive to the signing of a US-Taliban agreement in the Qatari capital Doha on February 29, 2020. - Washington and the Taliban are set to sign a landmark deal in Doha that would see them agree to the withdrawal of thousands of US troops from Afghanistan in return for insurgent guarantees. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
اعضای گروه طالبان در دوحه در حال حرکت به سمت امضای توافق با ایالات متحده در فوریه سال گذشته/ عکس از Giuseppe CACACE / AFP

گفت‌وگوها میان دولت افغانستان و طالبان سه‌شنبه گذشته در قطر از سر گرفته شد اما سپس به دلایلی از جمله حضور مذاکره‌کننده طالبان در پاکستان تا امروز شنبه ۲۰ دی/ ۹ ژانویه به تعویق افتاد.

با این حال به گزارش روزنامه ۸صبح، حتی تا امروز نیز شماری از اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان از سفر پاکستان باز نگشته و در دوحه حضور ندارند.

ملا عبدالغنی برادر، رهبر طالبان که نقش اساسی در مذاکرات ایالات متحده و طالبان در فوریه داشت به همراه ملا حکیم، مذاکره‌کننده اصلی طالبان تا روز چهارشنبه در پاکستان بودند. اطلاعات کمی درباره فعالیت‌های آنها در پاکستان وجود دارد. اما شورای رهبری طالبان یک مقر فرماندهی در شهر کته در جنوب شرقی پاکستان دارد.

پاکستان تاثیر عمیقی بر طالبان دارد و در آوردن آنها به میز مذاکره نقش اساسی ایفا کرده است. اسلام‌آباد بارها خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان شده اما همزمان گفته است که خشونت‌ها از طرف دولت افغانستان نیز باید کاهش بیابد.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور صلح به هر دو طرف هشدار داده است که فرصت صلح را از دست ندهند و خواستار کاهش خشونت برای رسیدن به آتش‌بس میان دو طرف شده است.

به نقل از یک مقام رسمی طالبان که نخواست نامش فاش شود گفت که طالبان به دولت افغانستان اعتماد ندارد. محمد نعیم، سخنگوی طالبان یک أتش‌بس فوری را رد کرد.

نعیم روز جمعه گفت که برنامه مذاکرات در قطر هنوز نهایی نشده است. او گفت: «هنوز نمی‌توان گفت چه زمانی بر سر آتش‌بس تصمیم‌گیری می‌شود.»

تحلیل‌گران می‌گویند که دولت و طالبان دو رویکرد متفاوت نسبت به مذاکرات دارند. دولت آتش‌بس را اولویت قرار داده اما طالبان می‌خواهد بداند که افغانستان بعد از جنگ چه شکل و شمایلی خواهد داشت و وضعیت تقسیم قدرت به چه گونه‌ای خواهد بود. گفت‌وگوهای صلح قرار است که یک نقشه راه برای افغانستان بعد از جنگ فراهم آورند، نقشه راهی که طالبان در آن نقش ایفا می‌کند.

با این حال و به نقل از مطبوعات افغانستان، اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان این هفته تشکیل دولت انتقالی با حضور طالبان را رد کرد. غنی همچنین خلیل‌زاد را در دیدار این هفته‌اش از کابل ملاقات نکرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.