ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختیارات جدید شورای نگهبان: تایید یا رد صلاحیت افراد بر اساس برنامه کاری

کاندیدای ریاست‌جمهوری سه ماه قبل از آغاز رقابت‌های انتخاباتی برنامه چهارساله خود را به شورای نگهبان ارائه خواهد داد و شورای نگهبان علاوه بر صلاحیت فردی، سیاسی و امنیتی می‌تواند فرد را بر اساس برنامه‌هایش تایید و یا رد صلاحیت کند

یکشنبه بیست و یکم دی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح مواردی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری از سرگرفته شد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

۱۹۱ نماینده مجلس یازدهم امروز ماده ۱۱ این طرح را تصویب کردند.

براین اساس، کاندیدای ریاست‌جمهوری سه ماه قبل از آغاز رقابت‌های انتخاباتی برنامه چهارساله خود را به شورای نگهبان ارائه خواهد داد و شورای نگهبان علاوه بر صلاحیت فردی، سیاسی و امنیتی، می‌تواند فرد را بر اساس برنامه‌هایش تایید و یا رد صلاحیت کند.

در این طرح سازوکار بررسی برنامه‌ها در شورای نگهبان یا چارچوب ارائه برنامه مشخص نشده است و احتمالا اگر این طرح به تایید شورای نگهبان برسد و تبدیل به قانون بشود، شورای نگهبان نیز آیین‌نامه اجرایی این اختیارات جدید را تدوین خواهد کرد.

در بخش دیگری از این طرح که هنوز برای بررسی به صحن مجلس نرسیده است، داوطلب ریاست‌جمهوری، باید مشاوران خود در امور فرهنگی-اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی و امنیتی‌–‌دفاعی را با ارئه رضایت‌نامه کتبی از آن‌ها به شورای نگهبان معرفی کند و صلاحیت این افراد نیز از سوی این نهاد ارزیابی خواهد شد.

بررسی جزئیات این طرح در دو ماه گذشته حاشیه‌ساز بوده است.

براساس موارد دیگری از این طرح که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌تواند سابقه اقامت در کشور خارجی داشته باشد: «کاندیدای ریاست‌جمهوری ایرانی‌الاصل باشد و تابعیت و اقامت یا مجوز آن (کارت سبز یا Green Card) کشورهای دیگر را در گذشته و حال نداشته باشد.»

در بخش دیگری از مصوبات تایید‌شده در روزهای گذشته، منصوبان رهبری در هر سمتی می‌توانند کاندیدای ریاست‌جمهوری شوند و روسای قوای مقننه و قضائیه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری نیاز به استعفا از سمتشان ندارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.